annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Fra bjørnens familiealbum.
Hvem er online?
1 registreret ABC 444 gæster og 142 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 16 af 97 < 1 2 ... 14 15 16 17 18 ... 96 97 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#30749 - 14/10/2020 23:47 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Tilføjelse:
I mit "Fadervor":
Citat:
Allerhøjeste ikke-erkendelige, som jeg fornemmer ER bag – og i – alle verdenernes mirakuløse væren:
Tak – også for min væren – og for inspiration til altomfattende harmoni og ydmyg, ren kærlighed.
har jeg jo undladt såvel ordet Fader som ordet Gud, fordi jeg opfatter dem som for små og for indskrænkende.
Men jeg må indrømme, at ordet Allerhøjeste - som vist var mit tredje forsøg - heller ikke er godt nok, fordi også det indeholder en begrænsning.

Om jeg kan finde et ord, der ikke er begrænsende, er nok tvivlsomt.
Måske eksisterer det slet ikke - men jeg søger stadig blinker

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#30752 - 15/10/2020 15:34 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Arne:

Citat:


Citat:
Allerhøjeste ikke-erkendelige, som jeg fornemmer ER bag – og i – alle verdenernes mirakuløse væren:
Tak – også for min væren – og for inspiration til altomfattende harmoni og ydmyg, ren kærlighed.


har jeg jo undladt såvel ordet Fader som ordet Gud, fordi jeg opfatter dem som for små og for indskrænkende.
Men jeg må indrømme, at ordet Allerhøjeste - som vist var mit tredje forsøg - heller ikke er godt nok, fordi også det indeholder en begrænsning.



Ja alt hvad du har skrevet igennem årene har indeholdt en begrænsning, hyper dogmatisk har du talt gennem årene og sat grænser, begrænset menneskets religiøse spirituelle liv.

Den største dogmatiske begrænsning du står for er her:

ikke-erkendelige

Ufatteligt et menneske i fuld alvor kan skrive snart 6000 indlæg om en relation (en dimension ved menneskets liv) der er "ikke-erkendelig"

Heldigvis har vi kristendom og Jung og new age og neurovidenskab der fortæller os det stik modsatte, at Gud og Guds Ånd er os nærmere end vi er os selv nær og vores ånd nær.

Noget der er så enkelt smukt og ligetil (menneskets liv med Gud) hvorfor skal det begrænses og ja vanskeliggøres og ligefrem skydes ned gang på gang med videnskabelige astrofysiske betragtninger og nu også med vor tids klimakrise problemstillinger.

I vores syndefald ved at gnaske moralske æbler afskær vi os selv fra naturen og livets træ der står centralt. I KRISTUS (hvor vi ikke længere er under MORAL LOVEN som opdrager) kan vi frit gratis vende os igen imod livets træ, livets ånds love, Guds livgivende Ånd - ja vi vender os imod LIVET - Livets Gud for at få adgang til Livets træ igen, vores oprindelige harmoni i haven med natur og omgivelser.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#30753 - 15/10/2020 15:50 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Endnu en tilføjelse:
Via internettet fandt jeg dette - om
Mennesket, skabelsen og naturen i islam
Citat:
At genskabe den balance, Gud gjorde til skabningens fundament
Gennem de seneste årtier er der i alle dele af den muslimske verden vokset bevægelser frem, der viser, at muslimer verden rundt er bekymrede for de udfordringer, verden står over for som følge af klimaforandringer. De understreger alle, at muslimer verden rundt har et forpligtende medansvar for, at den verden Gud har skabt ikke misbruges.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#30754 - 15/10/2020 19:07 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Et af de helt store spørgsmål for mennesker der vokser op i en kristen kulturkreds er:

at være KIRKE i verden

vi kristne er KIRKE i verden

ethvert menneske i KRISTUS er en hel KIRKE i sig selv i verden, er KIRKE i verden

vi kan ikke blive medlem af en Kirke fordi vi allerede er KIRKE i verden

ethvert menneske i KRISTUS der går ind i en Kirke er en hel KIRKE der går ind i en Kirke

At være KIRKE i verden er det spørgsmål hvert enkelt menneske i KRISTUS har som ansvar og opgave i sit liv at ta seriøst op


HELLIG

For det moderne menneske er der nærmest intet som er HELLIGT 
i jagten på succes, penge eller ære, sjofles alt, og trædes under fod og knuses, nedgøres

Hvad og hvem skal være HELLIG - det skal Ånden, Guds Ånd, Guds Livgivende Ånd - derfor Gud Helligånden.
 
Mange mennesker har det og det som HELLIG, bare ikke Ånden, Guds Ånd, Guds Livgivende Ånd. Ja de kender ikke Gud Helligånden. 

Nogle har Helligånden men kender ikke Gud og andre har Gud men kender ikke Helligånden - vi kristne - vi i KRISTUS har begge dele på samme tid.

Det er Gud Helligånden der iklæder os KRISTUS og åbenbarer for os der som Guds børn, vor kærlige barmhjertige himmelske Gud vor far for os, som vi som det naturligste af alt kan samtale med til enhver tid, hvilket er vores naturligste af alt bønsliv.
 
Lad i det mindste Ånden, Guds Ånd, Guds Livgivenede Ånd, være os HELLIG, være HELLIG for os. 

Alene Ånden, Guds Ånd, Guds Livgivende Ånd, fortjener prædikatet HELLIG. Ja mere end alt andet burde Ånden, Guds Ånd, Guds Livgivende Ånd være HELLIG for os.
 
Lad os koncentrere os om dette forhold, lad os begynde vores rejse med ikke bare at byde Ånden, Guds Ånd, Guds Livgivende Ånd, velkommen i vores liv, men lad os grave et spadestik dybere ned i mysteriet (Paulus's psykologi og spiritualitet og Jung's psykologi og spiritualitet) og forstå at alene Ånden, Guds Ånd, Guds Livgivende Ånd fortjener prædikatet HELLIG (bør vi agte mere på end alt andet i vores liv). 

Nu kommer chokket: ingen kan kende til Gud Helligånden i deres liv udenom det gode humør der findes i forbindelse vores højlydte udtryk her i livet; ordet, sproget, talen, udenom kommunikation, dette at kommunikere, udenom dette at synge, udenom glæden, ekstasen; rytme melodi musik og sang og dans, udenom stærke bevægelser og rørelser, affekter.

Så Gud Helligånden forstummer og fordummer os ikke, gør os ikke tavse og indesluttede, på den måde mystiske. Den største mystik vi afslører overfor omverdenen er vores gode humør som dette kommer til udtryk gennem os som værende talende syngende jublende triumferende kampråbende væsner.
 
Ingen kan være i KRISTUS og værende i besiddelse Gud Helligånden udenom ekstasen, glæden (det gode humør), som dette kommer til udtryk igennem at de taler, skriver, digter, synger og jubler og råber og hujer.

Forældres titte bøh leg med spædbarnet er begyndelsen til den glædens ekstase den kristne spiritualitet er så rigt på.
 
Således kan ingen kende Gud Helligånden udenom ekstatisk skabende højlydt talende (kommunikerende) kreativ virksomhed og engagement her i livet, ej heller udenom spontanitet og glæde, humor og højt humør.

Derfor altid bøn bøn bøn bøn bøn. Og ja kristen meditation er altid bøn bøn bøn bøn bøn, not silence, not silence. Bøn bøn bøn sikrer os imod at vi forstummer og fordummer, mister mælet. Kristne er de mest kommunikerende veloplagte talende og humørfyldte mennesker tænkes kan, også derfor kristne er så tænkende høj intelligente mennesker. Spontanitet og livlighed og sproglighed (talens åbenhjertighed) kendetegner kristendommens spiritualitet.

De første vidnesbyrd vi har fra de urkristne forsamlinger, menigheder, de ægte Paulus breve, vidner netop stærkt om at de spontane suveræne livsytringer, glæden, højt humør, musik og sang, var det naturligste af alt, for de døbte i KRISTUS og det igennem Gud Helligåndens lystige livlige virksomhed i overflod, i overmål.

På ingen måder forsøgte Paulus at undertrykke eller hæmme dette særkende ved kristendommens SPIRITUALITET.   

Ved siden af Paulus hænger det moderne menneske med hovedet, er det moderne menneske et hængehoved og ofte en hellig hyklerisk fanden. Vores humør har svært ved at nå de højder vi finder i de urkristne paulinske menigheder, og det til trods for at de var noget mere plagede af sygdom og fattigdom og forfulgte end vi er i dag.


Altså kan et menneske ikke være bedrøvet i KRISTUS. Men i mindfulness buddhismen er mennesket ofte ret trist og bedrøvet, grænsende til depressiv sløv og uoplagt, hvilket skyldes deres negative forhold til spontanitet, ekstaser og affekter, åbenbaringer, visioner og motiver, ideer og tanker.

I Christfulness fyldes vi hvorimod i mindfulness vi tømmes.


Undervis og forman med al visdom hinanden med salmer, hymner og åndelige sange, syng med tak i jeres hjerte til Gud. Paulus

lad jer fylde af Ånden, tal til hinanden med salmer, hymner og åndelige sange, syng og spil af hjertet for Herren. Paulus


Det er rent faktisk Gud Helligånden der gir os en SPIRITUALITET der ikke afskær os fra alle de sekulære verdslige kulturelle aktiviteter verden trods alt bygger på, det der driver verden, og gør at vi får smør på brødet og tag over hovedet. At vi er så livsduelige og ikke frelste og tabte for omverdenen, kan vi jo takke Paulus for.


Jeg kender ingen som dig HansKrist der formår at tale så klart og tydeligt om hvad det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET dækker over.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#30755 - 15/10/2020 20:48 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
jeg har læst dit indlæg om

dette at være KIRKE i verden

og om

HELLIG

herefter må jeg spørge dig om det kristne trosliv og dets spiritualitet er en form for positiv tænkning?

Nej ikke positiv tænkning, men positiv psykologi og der er en verden til forskel på de to fænomener
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 16 af 97 < 1 2 ... 14 15 16 17 18 ... 96 97 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Korrespondent: Angreb i Syrien 'kan før..
29/03/2024 08:53
Ukrainske energianlæg ramt af russiske ..
29/03/2024 07:50
Japan genoptager støtten til palæstine..
29/03/2024 07:30
To teenagedrenge anholdt for at stikke 2..
29/03/2024 06:18
Med Obama og Clintons hjælp når Biden-..
29/03/2024 05:47
Nyheder fra Religion.dk