annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
BUDDHA
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 355 gæster og 119 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 2 af 3 < 1 2 3 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#30634 - 14/09/2020 21:30 Re: Omskæring af drengebørn i Danmark. [Re: ]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Gerth.
Jeg er jo ikke ateist. Jeg har en tro på at der er noget bag - og i - verdens væren, noget helt overordnet, som vi mennesker ikke er begavet til at fatte.
Vel - nogle hævder at have oplevet åbenbaringer, og blandt dem er der jo mange, der søger at blive religiøse ledere for en menighed - hvad jeg jo har set, at du ikke gør, hvilket jeg beundrer.

Det er nok meget forståeligt, at mennesker søger tryghed bag nogle faste religiøse dogmer, men sandheden, den tror jeg ikke, de har fat i.
I den kørende debat om omskæring af 8 dage gamle drengebørn i medierne så jeg en debattør, der tog fat i dogmet, at mennesket er skabt i Guds billede, hvilket førte debattøren til spørgsmåler: Er Gud omskåret? Og man kunne vel tilføje: Hvis ikke, hvorfor så drengebørn? blinker

Jeg har svært ved at forstå, hvorfor vi ikke kan lægge dogmerne til side og i stedet fokusere på miraklet: Verdens væren - i taknemmelighed - og i erkendelse af dets fuldstændige ufattelighed.
Man kan selvfølgelig hævde, at verdens væren set som et mirakel også er et dogme, men det ser dog ud for mig, som om at det er svært at afvise smiler

M.v.h. Arne smiler Harmoni og kærlighed heart
Top Svar Citer
#30635 - 14/09/2020 22:46 Re: Omskæring af drengebørn i Danmark. [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Citat:
I den kørende debat om omskæring af 8 dage gamle drengebørn i medierne så jeg en debattør, der tog fat i dogmet, at mennesket er skabt i Guds billede, hvilket førte debattøren til spørgsmåler: Er Gud omskåret? Og man kunne vel tilføje: Hvis ikke, hvorfor så drengebørn?


At gud skabte mennesket i sit billede, har intet med forhud at gøre.

Det var jo først efter, mennesket var skabt i guds billede, at forhuden på drengebørn skulle ofres som et pagtstegn mellem gud og jøderne –

De var guds udvalgte folk, indtil de forkastede Jesus som guds udsendte søn. Derved mistede jøderne som folk deres status hos gud som udvalgte.
Top Svar Citer
#30636 - 14/09/2020 23:41 Re: Omskæring af drengebørn i Danmark. [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Anonym.
Du skriver:
Citat:
De var guds udvalgte folk, indtil de forkastede Jesus som guds udsendte søn. Derved mistede jøderne som folk deres status hos gud som udvalgte.
Min replik:
Hvis jøderne har mistet deres status hos Gud - som du skriver - så er der vel ikke megen religiøs logik i at fortsætte med at omskære?

Iøvrigt:
Et læserbrev i Dagbladet Information i morgen tirsdag peger på omskæringens store udbredelse: https://www.dr.dk/nyheder/indland/faktatjek-hvor-udbredt-er-omskaering-af-drenge
samt på sundhedsmæssige fordele: https://pediatrics.aappublications.org/content/130/3/e756
og
https://www.who.int/hiv/topics/malecircumcision/en/

M.v.h. Arne smiler Harmoni og kærlighed heart
Top Svar Citer
#30638 - 15/09/2020 00:41 Re: Omskæring af drengebørn i Danmark. [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Citat:
Hvis jøderne har mistet deres status hos Gud - som du skriver - så er der vel ikke megen religiøs logik i at fortsætte med at omskære?


Jøderne som folk har mistet deres status som udvalgte, og at ofre forhuden frelser ikke.

Den nye pagt er pagtens blod.
Top Svar Citer
#30639 - 15/09/2020 01:00 Re: Omskæring af drengebørn i Danmark. [Re: ]
Anonym
Uregistreret

Citat:
Citat:
Du: "I den kørende debat om omskæring af 8 dage gamle drengebørn i medierne så jeg en debattør, der tog fat i dogmet, at mennesket er skabt i Guds billede, hvilket førte debattøren til spørgsmåler: Er Gud omskåret?"

Nej! Jødernes, de kristnes gud, som for mig istedet intetkøn (kønsløst -hen) er ´Det guddommelige´ jo ikke et fysisk menneske med kønsdele. ´Guds billede´ er altså billedligt talt på den måde om sjæl (sindet) og Helligånden i det udvalgte folk.


´Guds billede´ er altså billedligt talt på den måde om sjæl (sindet) og Helligånden i det udvalgte folk.

Vrøvl.
Gud er ånd - en personificeret ånd med egenskaber hvor det siges at kærligheden er den fremherskende ... Gud er kærlighed!

og den hellige ånd blev først givet til de udvalgte på pinsedagen, som bevis på at Jesus var oprejst til et himmelsk liv og som en erstatning, nu han ikke mere var iblandt dem.
Top Svar Citer
annonce
Side 2 af 3 < 1 2 3 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Pavens tætpakkede påskeprogram: Vasker..
28/03/2024 23:53
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Nyheder fra Religion.dk