annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
HansKrist Tigerens Rede :) Have
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 313 gæster og 155 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 53 af 63 < 1 2 ... 51 52 53 54 55 ... 62 63 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#34700 - 01/02/2022 16:36 Re: En pind til bålet ... [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.
Jeg har vist ikke udtrykt mig klart nok, så jeg prøver igen:
Jeg skrev om "den indre katastrofe":
Citat:
Så er det spørgsmålet melder sig for mig. Det er sket for jer, men ikke for andre.
Hvad gør forskellen?
Du fortæller nu om mange andre, det også er sket for, men dét, jeg fokuserer på, er dem, det ikke er sket for.
Har du et bud på en forklaring?

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#34702 - 01/02/2022 17:55 Re: En pind til bålet ... [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Vi menneskers evneprofil er forskellig

Howard Gardner mener jeg nu er oppe på 9 intelligenser og en af disse mener jeg er den SPIRITUELLE INTELLIGENS

Og som ikke alle er lige musikalske eller matematisk begavet eller sproglig begavet etc etc så er ej heller alle lige godt begavet mht den SPIRITUELLE INTELLIGENS

Det siger sig selv at når du er agnostiker skyldes det selvfølgelig manglende SPIRITUEL INTELLIGENS og på samme måde med Jørgen Primdahl og Tikka der begge mener at det at være kristen er noget med at læse en bog, Bibelen og så tro hvert ord i bogstavelig forstand og ikke i åndelig forstand som Paulus ellers siger vi må og skal forstå tingene, og når de to, Jørgen og Tikka, vælger at forstå kristendommen på denne "ikke åndelige" - "ikke spirituelle" måde da skyldes det uden tvivl deres manglende SPIRITUELLE INTELLIGENS. Selvfølgelig er der ting i Bibelen der skal forstås i bogstaveligste forstand - men det er de åndelige ting der skal forstås på dets åndelige præmisser hævder blot Paulus.

Normalt ville folk der er dårlig til musik og sang og matematik holde sig langt væk fra disse discipliner - men religion vil alle mennesker gerne have en mening om til trods for de ikke har den nødvendige SPIRITUELLE INTELLIGENS til den dybe forståelse.

Men religion åbner op for at selv folk der ikke har nogen nævneværdig SPIRITUEL INTELLIGENS kan finde alligevel et tilhørsforhold, de skal så bare ikke være teologer eller neurovidenskabsfolk der undersøger hvad SPIRITUALITET er. Religion som sådan skal appellere til alle mennesker også folk der ikke erfarer Gud Helligåndens mægtige virkekraft til fx at udvirke mægtige gerninger som at HELBREDE andre eller få andre til at OMVENDE sig. Alt det har Paulus stået midt i for at få de kristne samfund til at fungere, hvor han bruger legems metaforen. Hovedet behøver fødderne og hænderne fx ellers ville hovedet nok hurtigt død af sult og tørst.

At ateismen vinder frem nogle steder skyldes også mangel på SPIRITUEL INTELLIGENS - nok mest fordi fornuft og vellevned - stærk økonomi og lysten til at leve i forbrug og oplevelser som fx at rejse på ferie fuldstændig overtrumfer den SPIRITUELLE INTELLIGENS.

Min SPIRITUELLE INTELLIGENS er tårnhøj - også derfor jeg uden forkundskaber straks kunne forstå Paulus der er et kæmpe geni såvidt SPIRITUEL INTELLIGENS også derfor alle der har lidt kendskab til ham kalder ham ÅNDENS APOSTEL pr se - og sørme Tænkningens Skytshelgen på samme tid (hvilket er yderst sjældent at den samme person råder over begge disse evner (jeg gør det også - så der ligner jeg Paulus, såvel som Nicolai Berdyaev og Paul Tillich)).

Min SPIRITUELLE INTELLIGENS er så høj at ingen rigtig magter at læse hvad jeg skriver, nøjagtig som hvis havde en debattør med stor matematisk intelligens - også han ville nok blive ensom her på trosfrihed og ingen ville læse ham fordi vi ikke kan følge ham i hans matematiske intelligens.

Nogle indlæg kunne måske være skrevet lidt pralende provokerende - i håb om at overdrivelse måske vil kunne fremme forståelsen.

Ja jeg praler lidt for meget i teksten ovenfor. Som Paulus, må jeg sige, tilgiv mig mit vanvid. Fx er fjerde tekstafsnit (der begynder: "Det siger sig selv at når du er agnostiker") en kæmpe provokation rettet imod dig Arne. Du plejer at bide igen - komme med godt ord igen, hvilket du forhåbentligt også gør her.

Ja jeg har vist ikke skrevet et eneste indlæg de sidste par dage der ikke indeholder pralende vanvid i et forsøg på at provokere - provokere for at få en reaktion og vi får en debat om det jeg stiller på spidsen som Kræn-p påpegede jeg yndede at gøre. Ja tingene bliver virkelig sat på spidsen.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#34703 - 01/02/2022 19:35 Re: En pind til bålet ... [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.
Jeg hæfter mig ved disse dine ord:
Citat:
Religion som sådan skal appellere til alle mennesker også folk der ikke erfarer Gud Helligåndens mægtige virkekraft til fx at udvirke mægtige gerninger som at HELBREDE andre eller få andre til at OMVENDE sig.
Det rejser - for mig - spørgsmålet:
Hvad er det for en "appel" til "folk, der ikke erfarer Gud Helligåndens mægtige virkekraft", du tænker på?

Jeg er spændt på dit svar, for jeg kan ikke se en sådan appel.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#34704 - 01/02/2022 21:04 Re: En pind til bålet ... [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Citat:
Rom 12:

Nådegaverne i menigheden

I kraft af den nåde, jeg har fået, siger jeg til hver eneste af jer: Hav ikke højere tanker om jer selv, end I bør have, men brug jeres forstand med omtanke, enhver efter det mål af tro, som Gud har givet ham. For ligesom vi har ét legeme, men mange lemmer, alle med forskellige opgaver, således er vi alle ét legeme i Kristus, og hver især hinandens lemmer. Vi har forskellige nådegaver, alt efter den nåde, vi har fået: Den, der har profetisk gave, skal bruge den i overensstemmelse med troen; den, der har en tjeneste, skal passe sin tjeneste; den, der underviser, sin undervisning; den, der formaner, sin formaning; den, der giver, skal give rundhåndet. Den, der er forstander, skal være det med iver, og den, der øver barmhjertighed, skal gøre det glad og gerne.


Citat:
1 Kor 12:

Der er forskel på nådegaver, men Ånden er den samme. Der er forskel på tjenester, men Herren er den samme. Der er forskel på kraftige gerninger, men Gud er den samme, som virker alt i alle.

Det, som Ånden åbenbarer, får hver enkelt til fælles gavn. Én får gennem Ånden den gave at meddele visdom, en anden kan ved den samme ånd meddele kundskab. Én får tro ved den samme ånd, en anden nådegaver til at helbrede ved den ene og samme ånd, og igen en anden får kraft til at gøre mægtige gerninger. Én får den gave at tale profetisk, en anden evnen til at bedømme ånder; én får forskellige slags tungetale, en anden evnen til at tolke tungetale. Alt dette virker den ene og samme ånd, der deler ud til hver enkelt, som den selv vil.

For ligesom legemet er en enhed, selv om det har mange lemmer, og alle legemets lemmer, så mange, som de er, dog danner ét legeme, sådan er det også med Kristus. For vi er alle blevet døbt med én ånd til at være ét legeme, hvad enten vi er jøder eller grækere, trælle eller frie, og vi har alle fået én ånd at drikke.


Øjet kan ikke sige til hånden: »Jeg har ikke brug for dig,« eller hovedet til fødderne: »Jeg har ikke brug for jer.« Tværtimod, de lemmer på legemet, som synes at være de svageste, netop de er nødvendige, og de lemmer, som vi synes, er mindre ære værd, dem giver vi desto større ære, og de lemmer, som vi undser os ved, klæder vi med desto større blufærdighed; de andre lemmer har ikke brug for det. Sådan som Gud har sammenføjet legemet, har han givet det, som mangler ære, desto større ære, for at der ikke skulle opstå splid i legemet, men lemmerne være enige og have omsorg for hinanden. Lider én legemsdel, så lider også alle de andre. Bliver én legemsdel hædret, så glæder også alle de andre sig.

I er Kristi legeme og hver især hans lemmer. Og i kirken har Gud sat nogle til at være for det første apostle, for det andet profeter, for det tredje lærere, endvidere nogle med kraft til at gøre mægtige gerninger, endvidere nogle med nådegaver til at helbrede, til at hjælpe, til at lede, til forskellige slags tungetale. Kan alle være apostle? Eller profeter? Eller lærere? Kan alle gøre mægtige gerninger? Har alle nådegaver til at helbrede? Kan alle tale i tunger? Kan alle tolke tungetale? Men stræb efter de største nådegaver!



Og jeg vil også vise jer en langt bedre vej.



Men stræb efter de største nådegaver!
Og jeg vil også vise jer en langt bedre vej slutter Paulus kapitel 12 og ja så kommer 1 Kor 13:

Om jeg så taler med menneskers og engles tunger, men ikke har kærlighed, er jeg et rungende malm og en klingende bjælde. Og om jeg så har profetisk gave og kender alle hemmeligheder og ejer al kundskab og har al tro, så jeg kan flytte bjerge, men ikke har kærlighed, er jeg intet.


PS:

jeg vil tro at dit forsøg på at elske HansKrist vil være sværere for dig end at komme til at holde af Paulus -- for man må da nok sige at Paulus siger mange ting der stemmer ret godt med hvad du har skrevet igennem årene.

Men Paulus spænder vidt, for han har også alt det Nicolai Berdyaev og Paul Tillich og HansKrist er så glad for.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#34705 - 01/02/2022 21:14 Re: En pind til bålet ... [Re: Hanskrist]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5370
Sted: Vanløse
Kære HansKrist

Jeg vil så gerne forstå tingene...

http://www.religionrevised.com/dogmernes-indbyrdes-bindinger/

Er der noget om snakken...

https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_Kor/15

Citat:
For hvis døde ikke opstår, er Kristus heller ikke opstået; men er Kristus ikke opstået, er jeres tro forgæves, så er I stadig i jeres synder,

Hvad går det ud på? Lad os drikke nogle øller og komme op i omdrejninger 🍻




Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
annonce
Side 53 af 63 < 1 2 ... 51 52 53 54 55 ... 62 63 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Busulykke i Sydafrika tager livet af fle..
28/03/2024 20:16
Nyheder fra Religion.dk