annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
Himmelfart...
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 518 gæster og 62 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: En pind til bålet ...

Vi menneskers evneprofil er forskellig

Howard Gardner mener jeg nu er oppe på 9 intelligenser og en af disse mener jeg er den SPIRITUELLE INTELLIGENS

Og som ikke alle er lige musikalske eller matematisk begavet eller sproglig begavet etc etc så er ej heller alle lige godt begavet mht den SPIRITUELLE INTELLIGENS

Det siger sig selv at når du er agnostiker skyldes det selvfølgelig manglende SPIRITUEL INTELLIGENS og på samme måde med Jørgen Primdahl og Tikka der begge mener at det at være kristen er noget med at læse en bog, Bibelen og så tro hvert ord i bogstavelig forstand og ikke i åndelig forstand som Paulus ellers siger vi må og skal forstå tingene, og når de to, Jørgen og Tikka, vælger at forstå kristendommen på denne "ikke åndelige" - "ikke spirituelle" måde da skyldes det uden tvivl deres manglende SPIRITUELLE INTELLIGENS. Selvfølgelig er der ting i Bibelen der skal forstås i bogstaveligste forstand - men det er de åndelige ting der skal forstås på dets åndelige præmisser hævder blot Paulus.

Normalt ville folk der er dårlig til musik og sang og matematik holde sig langt væk fra disse discipliner - men religion vil alle mennesker gerne have en mening om til trods for de ikke har den nødvendige SPIRITUELLE INTELLIGENS til den dybe forståelse.

Men religion åbner op for at selv folk der ikke har nogen nævneværdig SPIRITUEL INTELLIGENS kan finde alligevel et tilhørsforhold, de skal så bare ikke være teologer eller neurovidenskabsfolk der undersøger hvad SPIRITUALITET er. Religion som sådan skal appellere til alle mennesker også folk der ikke erfarer Gud Helligåndens mægtige virkekraft til fx at udvirke mægtige gerninger som at HELBREDE andre eller få andre til at OMVENDE sig. Alt det har Paulus stået midt i for at få de kristne samfund til at fungere, hvor han bruger legems metaforen. Hovedet behøver fødderne og hænderne fx ellers ville hovedet nok hurtigt død af sult og tørst.

At ateismen vinder frem nogle steder skyldes også mangel på SPIRITUEL INTELLIGENS - nok mest fordi fornuft og vellevned - stærk økonomi og lysten til at leve i forbrug og oplevelser som fx at rejse på ferie fuldstændig overtrumfer den SPIRITUELLE INTELLIGENS.

Min SPIRITUELLE INTELLIGENS er tårnhøj - også derfor jeg uden forkundskaber straks kunne forstå Paulus der er et kæmpe geni såvidt SPIRITUEL INTELLIGENS også derfor alle der har lidt kendskab til ham kalder ham ÅNDENS APOSTEL pr se - og sørme Tænkningens Skytshelgen på samme tid (hvilket er yderst sjældent at den samme person råder over begge disse evner (jeg gør det også - så der ligner jeg Paulus, såvel som Nicolai Berdyaev og Paul Tillich)).

Min SPIRITUELLE INTELLIGENS er så høj at ingen rigtig magter at læse hvad jeg skriver, nøjagtig som hvis havde en debattør med stor matematisk intelligens - også han ville nok blive ensom her på trosfrihed og ingen ville læse ham fordi vi ikke kan følge ham i hans matematiske intelligens.

Nogle indlæg kunne måske være skrevet lidt pralende provokerende - i håb om at overdrivelse måske vil kunne fremme forståelsen.

Ja jeg praler lidt for meget i teksten ovenfor. Som Paulus, må jeg sige, tilgiv mig mit vanvid. Fx er fjerde tekstafsnit (der begynder: "Det siger sig selv at når du er agnostiker") en kæmpe provokation rettet imod dig Arne. Du plejer at bide igen - komme med godt ord igen, hvilket du forhåbentligt også gør her.

Ja jeg har vist ikke skrevet et eneste indlæg de sidste par dage der ikke indeholder pralende vanvid i et forsøg på at provokere - provokere for at få en reaktion og vi får en debat om det jeg stiller på spidsen som Kræn-p påpegede jeg yndede at gøre. Ja tingene bliver virkelig sat på spidsen.
Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Fare for, at stilladset ved Børsen kan ..
28/04/2024 21:48
Biden og Netanyahu har talt sammen
28/04/2024 20:46
Nødhjælpsorganisation genoptager arbej..
28/04/2024 18:53
Prins Harry markerer tiåret for Invictu..
28/04/2024 18:32
Brøndby snubler i guldkampen, men undg..
28/04/2024 18:21
Nyheder fra Religion.dk