annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15536443
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372315
Et andet syn 1980797
Jesu ord 1518396
Åndelig Føde 1465686
Galleri
treram på vej i luften over  Mississippi 1952, uheld i Mexico
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 311 gæster og 51 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 19 af 63 < 1 2 ... 17 18 19 20 21 ... 62 63 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#30278 - 28/06/2020 19:46 Re: Samtaler omkring bålet... [Re: Arne Thomsen]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5370
Sted: Vanløse
Hej Arne

Citat:
Ja, det er netop den bog, jeg omtalte.
Jeg nåede faktisk aldrig længere end til indledningen med det ovenfor citerede vers, men er nu i gang med at undersøge, om den for mig er læsningen værd.

Det vil jeg da gerne høre om den er. Selv tænker jeg at læse den på et tidspunkt:

https://www.forlagetvandkunsten.dk/107561/

Finder hjemmesiden du henviste til meget tiltalende:

https://www.sufi-danmark.dk/

Og har fået læst lidt mere om deres grundlægger:

https://en.wikipedia.org/wiki/Inayat_Khan

Hvordan mon de forholder sig til skabelsen af mennesket? Henholder de sig til videnskaben...at vi skulle have en fælles stamfader med aberne? Eller?

Er faldet over denne blog som måske kunne have interesse:

http://www.sistersufi.com/creation-of-the-universe/

Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#30281 - 29/06/2020 16:43 Re: Samtaler omkring bålet... [Re: ABC]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Jan.
Jeg skal have lidt mere tid til bogen om Rumi fra forlaget VANDKUNSTEN - er foreløbig kun godt halvvejs gennem de godt 600 sider.
Dit link til "sistersufi" ser spændende ud! smiler
Mit foreløbige indtryk er, at denne persisk prægede religion er af høj kvalitet og tillige "antikrigerisk" overfor andre livsindstillinger.

Der, hvor jeg lige nu befinder mig, er en fornemmelse af, at det måske er forkert at være nysgerrig i forhold til det guddommelige, og at det måske var rigtigere ydmygt at være glad for den gave, det er, på ufattelig vis selv at eksistere i en eksisterende verden - og dermed at lade sig inspirere til at leve bedst muligt - den tid, man får blinker

M.v.h. Arne smiler Harmoni og kærlighed heart
Top Svar Citer
#30282 - 29/06/2020 20:27 Re: Samtaler omkring bålet... [Re: Arne Thomsen]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5370
Sted: Vanløse
Hej Arne

Citat:
Jeg skal have lidt mere tid til bogen om Rumi fra forlaget VANDKUNSTEN - er foreløbig kun godt halvvejs gennem de godt 600 sider.

Ja, den er på 611 sider, så der er lidt at gå igang med ler Har du allerede fået læst halvdelen eller bladre du lidt i den?

Citat:
Dit link til "sistersufi" ser spændende ud! smiler

Det som jeg har læst derinde har været interessant:

http://www.sistersufi.com/sister-sufi-philosophy/

Kan se at hun også har skrevet noget om ateisme - det vil jeg sætte mig til at læse om lidt smiler

Hun har desuden lidt af et CV...

Citat:
Mit foreløbige indtryk er, at denne persisk prægede religion er af høj kvalitet og tillige "antikrigerisk" overfor andre livsindstillinger.

Enig.

Der er iøvrigt nogle sufister som tror på reinkarnation:

https://www.quora.com/Do-Sufis-believe-in-Karma-or-Reincarnation

Citat:
Der, hvor jeg lige nu befinder mig, er en fornemmelse af, at det måske er forkert at være nysgerrig i forhold til det guddommelige, og at det måske var rigtigere ydmygt at være glad for den gave, det er, på ufattelig vis selv at eksistere i en eksisterende verden - og dermed at lade sig inspirere til at leve bedst muligt - den tid, man får blinker

Jeg finder det svært ikke at beskæftige sig med tingene blinker Skal vi sætte børn i verden? Det kommer vel an på så meget?

Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#30283 - 30/06/2020 13:15 Re: Samtaler omkring bålet... [Re: ABC]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Jan.
Du skriver:
Citat:
Jeg finder det svært ikke at beskæftige sig med tingene blinker Skal vi sætte børn i verden? Det kommer vel an på så meget?
Min replik:
Jo, men hvad er det, vi skal beskæftige os med? Er det livets årsag? Eller er det livet selv?
Behøver vi mere mening med livet end, at vi har fået det - at det er en gave?
Og vi har begrænset tid, så lad os ikke spilde tiden, tænker jeg.
Hvis det lykkes at opfatte livet som en gave, så fører det vel til følelsen af kærlighed - at elske: verden, medmennesker, sig selv - mens man endnu kan - aktivt - med indsigt og omsorg - så godt man nu kan.

Behøver vi religiøse dogmer at klynge os til?
Behøver vi at vide, om det er absolut slut, når vi dør?
Kan ikke se noget galt i at sætte et begrænset antal børn i verden - og at elske dem som en god far eller mor.

Ang. Rumi: Ja jeg skimmer den for at se, om der er noget, der er interessant for mig.

M.v.h. Arne smiler Harmoni og kærlighed heart
Top Svar Citer
#30284 - 30/06/2020 15:33 Re: Samtaler omkring bålet... [Re: Arne Thomsen]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5370
Sted: Vanløse
Hej Arne

Hvad beskæftiger andre mennesker sig med?

Jeg er gået igang med at læse alt det som "sistersufi" har skrevet:

http://www.sistersufi.com/thomas-nagel-atheist-criticizes-evolution/

Tager tingene nedefra og op...meget interessant læsning...hun favner virkelig bredt og taler et sprog som er let forståeligt.

For mig handler det bare om at blive klogere på det hele...

Hvad laver vi i denne verden? Osv...

Jeg har ikke noget fast holdepunkt længere, men fornemmer som du - og andre - at der er mere til livet end bare materie.

Mit spørgsmål...skal vi sætte børn i verden? Synes jeg er et godt spørgsmål. De fleste mennesker - det er mit indtryk - tænker ikke videre over dette. For mig følges spørgsmålet så op med...det kommer vel an på så meget? Det næste spørgsmål kunne så være...hvorfor skulle vi sætter børn i verden som måske ender i helvede?

Magter vi ansvaret at sætte børn i verden? Er vi ansvarlige mennesker? Hvordan kan vi være ansvarlige mennesker, hvis vi ikke blivet stillet til regnskab for vores liv?

Jeg giver - som du - ikke meget for religiøse dogmer ler

Citat:
Ang. Rumi: Ja jeg skimmer den for at se, om der er noget, der er interessant for mig.

Ok smiler

Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
annonce
Side 19 af 63 < 1 2 ... 17 18 19 20 21 ... 62 63 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Pingvinerne i Guldborgsund Zoo har fået..
28/03/2024 17:33
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Nyheder fra Religion.dk