annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15638693
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2378739
Et andet syn 1988092
Jesu ord 1521609
Åndelig Føde 1507266
Galleri
Folkemødet 2013
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen, Hanskrist 123 gæster og 30 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 17 af 63 < 1 2 ... 15 16 17 18 19 ... 62 63 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#30246 - 18/06/2020 13:03 Re: Samtaler omkring bålet... [Re: ABC]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5413
Sted: Vanløse
Hej Arne

Lad os bygge 1 skole og gøre tingene på den bedste måde...

Hvad skal børnene lære/opleve?

Jeg tror at det vil hjælpe på humøret og fællesskabet med sådan noget her:

https://www.youtube.com/watch?v=IrGqd_fcI4k

Men måske man skulle starte morgenen med noget yoga og vente lidt med den oplevelse:

https://yogicbliss.dk/

Det kan nok ikke blive så seriøst med de små klasser, men efterhånden som de vokser op, så vil de også kunne tage det mere seriøst.

Og så tænker jeg at børnene skulle lære at lave vegetarmad ler

https://www.youtube.com/watch?v=FTmqHh28raI

Der skulle desuden være et køkken som kunne sørge for at børnene (og lærene) fik en ordentlig frokost = vegetarmad.

Hvad med en healer:

https://lifeisgreat.dk/healing/

https://www.youtube.com/watch?v=PgkQ0oUkXwo

Jeg tror at en god skole ville kunne spare samfundet for en masse udgifter.

Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#30248 - 19/06/2020 12:57 Re: Samtaler omkring bålet... [Re: ABC]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7178
Sted: Sydsjælland
Hej Jan.
Du har mange idéer og forslag, men jeg må indrømme, at ingen af dem rigtig begejstrer mig.
Tag f.eks. dit vegetarforslag, som naturligvis er sympatisk, men som ikke ændrer ved, at vi - homo sapiens - lever af at æde andre levende væsener. Gjorde vi det ikke, ville vi uddø, og om det er andre dyr, eller det er planter, vi æder - levende væsener er det jo fortsat.
Dét, jeg søger, er harmonisk kærlighed til verdens væren.
Dét påvirkes noget af, hvad vi æder - nå ja vi kalder det jo spiser - som om det gjorde en forskel -, men det påvirkes rigtig meget af, hvordan vi iøvrigt opfører os.
Der er vores antal. Vi er alt for mange.
Der er vores rovdrift mod naturen. Agerbrug - endda yderligere udvidet med agerbrug til husdyr.
Der er vores affald - både på jorden og i luften.

Så hvad kan vi gøre?
Færre børn.
Færre husdyr.
Mindre affald.

Alt andet er barbarisk.
Dertil kommer så, at vi mennesker hjælper hinanden til at godt liv.

M.v.h. Arne smiler Harmonisk kærlighede til verdens væren heart
Top Svar Citer
#30249 - 19/06/2020 15:34 Re: Samtaler omkring bålet... [Re: Arne Thomsen]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5413
Sted: Vanløse
Hej Arne

Jeg var igang med at skrive følgende til dig...

Som sådan var min tanke om du ikke kunne flette dine tanker ind i en skolesituation?

Hvordan tale med børnene om religion?

Hvornår tale med dem om det?

Forældrene skulle jo gerne have det godt med at sende deres børn i skole, så...?

Jeg har siddet og set disse 5 små afsnit:

https://www.tv2lorry.dk/tro-pa-trods/david-er-jode-15

Hvad mon de ville sige til en skole med yoga og vegetarmad...

Umiddelbart tænker jeg at den unge Krishna mand ville juble over sådan noget, men hvad med de andre?

Nu har du så fået skrevet dette:

Citat:

Du har mange idéer og forslag, men jeg må indrømme, at ingen af dem rigtig begejstrer mig.
Tag f.eks. dit vegetarforslag, som naturligvis er sympatisk, men som ikke ændrer ved, at vi - homo sapiens - lever af at æde andre levende væsener. Gjorde vi det ikke, ville vi uddø, og om det er andre dyr, eller det er planter, vi æder - levende væsener er det jo fortsat.
Dét, jeg søger, er harmonisk kærlighed til verdens væren.
Dét påvirkes noget af, hvad vi æder - nå ja vi kalder det jo spiser - som om det gjorde en forskel -, men det påvirkes rigtig meget af, hvordan vi iøvrigt opfører os.
Der er vores antal. Vi er alt for mange.
Der er vores rovdrift mod naturen. Agerbrug - endda yderligere udvidet med agerbrug til husdyr.
Der er vores affald - både på jorden og i luften.

Så hvad kan vi gøre?
Færre børn.
Færre husdyr.
Mindre affald.

Alt andet er barbarisk.
Dertil kommer så, at vi mennesker hjælper hinanden til at godt liv.

For mig handler det om at indtage den bedste kost. Hvis aber var den bedste kost for os skulle vi så ikke spise dem ler Hvad med mennesker blinker

https://www.youtube.com/watch?v=FTmqHh28raI

Jeg er vokset op med kødspisning og er meget glad for østerlandsk mad. Men hvis vegetarmad er bedre for os, så synes jeg da, at vi skulle spise det. Bliver grisene ikke fyldt med penicillin? Er der ikke mindre besvær med vegetarmad? Jeg kender ikke alle argumenterne, så...?

Hvordan omsætte dine gode tanker i praksis?

Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#30252 - 20/06/2020 12:36 Re: Samtaler omkring bålet... [Re: ABC]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7178
Sted: Sydsjælland
Hej Jan.
Jeg citerede sufien Rumi - fra før islam - for dette:
Citat:
Denne flygtige verden er et tegn på sandhedens mirakel.
Men selvsamme tegn er et slør, der skjuler de evige sandheder.
et lille mange hundrede år gammelt digt, der siger mig, at vore mange religioner ikke har mulighed for af afsløre "de evige sandheder" for os mennesker, men som også siger mig, at vi skal gå ind i "miraklet", som vi jo selv er en del af, med harmonisk kærlighed til alt værende.
Det er så her, jeg opfatter, at vi mennesker fylder alt for meget her på denne klode, og jeg ser nogle veje til bedre harmoni: at styre vores antal og vores adfærd - vi har jo evnerne dertil.
Hertil svarer du:
Citat:
For mig handler det om at indtage den bedste kost.
Og mit svar er: Mindre kød.
Du skriver også:
Citat:
Hvordan omsætte dine gode tanker i praksis?
Mit svar:
Udbyg den grønne bevægelses kærlighed til kloden, så den ikke blot handler om at undgå klimakatastrofer, men også om vi menneskers harmoni med kloden og dens øvrige liv.

M.v.h. Arne smiler Harmonisk kærlighed til verdens væren heart
Top Svar Citer
#30254 - 20/06/2020 19:24 Re: Samtaler omkring bålet... [Re: Arne Thomsen]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5413
Sted: Vanløse
Hej Arne

Du er meget glad for dette digt:

Citat:
Denne flygtige verden er et tegn på sandhedens mirakel.
Men selvsamme tegn er et slør, der skjuler de evige sandheder.

Har du talt med nogle sufier om det?

Hvordan forstår de det?

Du er vist ikke meget for at opgive din bøf ler

Der er nogle som mener at kødspisere har et moralsk problem:

https://www.information.dk/debat/2013/11/koedspisere-moralsk-problem

Jeg søgte så videre og faldt over denne interessante samtale/respons:

https://vegetarkontakt.dk/forum/siden/31743-den-pe...re#post_id31855

Har ikke læst det hele igennem, men her er et lille udpluk:

Citat:
< 14 > ØKONOMI. Kød er føden for de få - på bekostning af de mange. For at kunne fremstille kød, bruges store mængder korn til affodring af kreaturer, som i stedet kunne have været anvendt til menneskeføde. Ifølge oplysninger, som er indsamlet af the United States Department of Agriculture (fremover benævnt USDA), bruges over 90% af al korn produceret i USA til affodring af dyr, som f.eks. køer, grise, får og høns - dyr som i sin tur ender på middagsbordet.

< 15 > Fremgangsmåden med at bruge korn som dyrefoder er under alle omstændigheder et voldsomt spild af ressourcer. Tal fra USDA viser, at for hver gang man bruger 16 pund korn til opfodring af kvæg, får man t pund kød ud af det.

< 16 > I bogen Diet for a small planet beder forfatteren Frances Moore Lapp sine læsere forestille sig, at sidde ved et middagsbord med en 250 grams steg foran sig: "Forestil Dem derefter bordet omkranset af 45-50 mennesker, hver med en tom skål foran sig. For stegens produktionspris ville alle disse tomme skåle kunne fyldes til randen med en velsmagende og livgivende grødret."

< 17 > De rige lande spilder ikke alene sit eget korn på kvægopdræt, de importerer også proteinrigt plantefoder fra mange af de fattige lande. En af autoriteterne indenfor emnet om fødevarefordelingen i verden, dr. Georg Borgstrom, anslår at 1/3 af Afrikas jordnøddehøst (jordnødder har samme proteinindhold som kød) ender i maven på kvæg og fjerkræ i Vesteuropa.

< 18 > Et menneske i Ulandene spiser i gennemsnit ca. 180 kg. korn om året - fortrinsvis ved at spise det direkte. I stærk modsætning hertil spiser en europæer eller amerikaner sig iflg. WHO-eksperten Lester Brown igennem ca. 900 kg. på årsbasis - efter først at have fodret sine dyr med omkring 90% af kornet. Iflg. Brown bruger den gennemsnitlige europæiske og amerikanske kødspiser fem gange så mange føderessourcer som den gennemsnitlige colombianer, inder eller nigerianer.

< 19 > Kendsgerninger som disse har foranlediget fødeeksperter til at understrege, at verdens sultproblemer er kunstige - selvskabte plager. Der produceres mad nok til at alle kan blive mætte. Problemet er, at maden befinder sig de forkerte steder. Ernæringsekspert ved Harward University, Jean Mayer, anslår at blot ved at nedsætte kødproduktionen med 10%, kan man frigøre korn i en størrelsesorden, der kan holde 60 millioner mennesker i live om året.

< 20 > En pris som også skal betales for kødspiseriet, er ødelæggelsen af miljøet. De store mængder afløb fra kvægstationer og smittefarligt slagteriaffald er en af hovedårsagerne til forureningen af floder og vandløb i hele den vestlige verden. Det står efterhånden også klart, at vore drikkevandsressourcer ikke alene bliver forurenet, men også belastet af kødindustrien. Georg Bergstrom udtaler således at forureningen i områder med produktion af kreaturer, er ti gange højere end i beboelsesområder og tre gange højere end i andre industrialiserede områder.

< 21 > I bogen Population, Resources, and Environment, påviser Paul og Anne Ehrlich at det kræver mindre end tredive liter vand at producere et halvt kilo hvede, mens det kan kræve alt fra tusinde til tre tusinde liter vand at producere et halvt kilo kød.

< 22 > ; helt nøjagtigt: fra 1135 liter til 2724 liter vand I 1973 afslørede New York Post et chokerende misbrug af denne værdifulde resource, da det kom frem at et kyllingeslagteri i USA brugte mere end 350 millioner liter vand dagligt - en mængde stor nok til at forsyne en by med 25.000 indbyggere.

< 23 > Men lad os vende blikket fra verdens geopolitiske situation til vor egen tegnebog. Et tilfældigt udvalgt supermarked i New York viste i 1986, at en mørbradsteg kostede omkring 4 dollars (25 kr.) pundet, mens ingredienserne til et velsmagende, næringsrigt vegetarisk måltid kostede mindre end 2 dollars (12 kr.). En pakke med 8 ounce (225 gram) hytteost til 60 cents (3,50 kr.), indeholder 60% af det daglige proteinbehov. At blive vegetar, kan derfor spare husholdningsbudgettet for tusindvis af kroner på årsbasis - og titusindvis af kroner i et helt liv. Besparelsen for forbrugerne som helhed løber op i milliardbeløb på årsbasis. Hvis man tager disse kendsgerninger med i sine overvejelser, er det svært at se, hvorfor man ikke skulle blive vegetar.

Er det ikke tankevækkende?

Ved lejlighed må jeg hellere læse det hele igennem...

Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
annonce
Side 17 af 63 < 1 2 ... 15 16 17 18 19 ... 62 63 >


Seneste indlæg
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
17/04/2024 01:03
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
16/04/2024 23:04
Kom op på bjerget...
af ABC
16/04/2024 19:15
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Ramadan-måneden
af somo
16/04/2024 18:47
Nyheder fra DR
'Vil altid være en kopi': Kan Børsen g..
17/04/2024 00:50
Børsens gløder forventes helt slukket ..
17/04/2024 00:30
Trump blev irettesat under retsmøde
16/04/2024 22:08
EU-lande opfordrer til besindighed i Mel..
16/04/2024 21:36
Gigantisk udgravning til Femern-tunnel e..
16/04/2024 21:20
Nyheder fra Religion.dk