annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
Rødhus i januar
Hvem er online?
0 registrerede 323 gæster og 303 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 34 af 38 < 1 2 ... 32 33 34 35 36 37 38 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#30186 - 06/06/2020 15:46 Re: Vi læser det Nye Testamente [Re: ABC]
Thomas
Uregistreret

Hej Jan

Citat:
Er døden virkelig vores fjende?


Ifølge Paulus er det den sidste fjende.

Men nu er Kristus opstået fra de døde som førstegrøden af dem, der er sovet hen. Fordi døden kom ved et menneske, er også de dødes opstandelse kommet ved et menneske. For ligesom alle dør med Adam, skal også alle gøres levende med Kristus. Men hver til sin tid: Kristus som førstegrøden, dernæst, når han kommer, de, som hører Kristus til. Derefter kommer enden, når han har tilintetgjort al magt og myndighed og kraft og overgiver Riget til Gud Fader. For Kristus skal være konge, indtil Gud får lagt alle fjender under hans fødder; som den sidste fjende tilintetgøres døden, for »alt har han lagt under hans fødder« – og når det hedder, at alt er underlagt, er det klart, at undtaget er Gud, der har lagt alt under ham. Og når så alt er underlagt ham, skal også Sønnen selv underlægge sig under ham, som har lagt alt under ham, for at Gud kan være alt i alle. (Fra 1 Kor. 15)

Citat:
Døden er da ikke draget bort? Jesus døde og hans ånd viste sig for nogle bagefter...


Døden er ikke draget bort. Den slår stadig med halen. Men den afgørende sejr er vundet ved Jesu genopstandelse.

Og igen, det kommer an på, hvad du mener med "ånd". Det er en større diskussion. Det ser ud til, at det Nye Testamente lægger vægt på, at der er tale om noget fysisk. Et åndeligt legeme er stadig fysisk. Modsætningen er ikke et fysisk legeme, men et sjæleligt legeme.

Citat:
Hvorfor skabte Gud universet?


Af kærlighed, tænker jeg. For at dele livet. Endda sin skabende magt. Med mennesket som er ment til at forvalte hans verden.

Kh Thomas
Top Svar Citer
#30187 - 06/06/2020 20:20 Re: Vi læser det Nye Testamente [Re: Anonym]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5370
Sted: Vanløse
Hej Thomas

Men døden kom jo ikke ved et menneske? Som sådan har Adam aldrig eksisteret? Hvordan kan Paulus så have ret i det han siger? Skal vi tale lidt mere om Paulus...

http://vandrermodlyset.dk/index_fog.htm

http://vandrermodlyset.dk/m-fog-s1.htm

Citat:
Kan nu Udlægningen af Jesu Død paa Korset som et Sonoffer bringes i Overensstemmelse med Forskrifterne i Mose-Lov?
Da Offerdyrene skulde udtages blandt de "rene Dyr", maa det først undersøges, om Jesus for at kunne sammenlignes med disse rene Dyr, hvis Blod sonede de menneskelige Synder, var et i alle Maader fuldkomment og syndefrit Menneske.
Det billed, som i det ny Testament gives af Jesu Personlighed, maa lægges til Grund for en retfærdig Dom heraf. Men den Jesus, der her træder os i Møde, er ikke fuldkommen, er ikke syndefri. Han er Menneske som andre Mennesker, selv om han i Kærlighed, Barmhjertighed, Taalmodighed og Ydmyghed er højt hævet over sine samtidige.

Det tager dig nok ikke mere end 30 minuter at læse den afhandling.

Imens vil jeg så læse denne artikel:

https://www.kristeligt-dagblad.dk/debat/2014-05-07-hold-fast-i-jesu-sonoffer.-kirken-bygger-p%C3%A5-bibelens-ord

Jeg har ikke noget imod at give dig ret, hvis du har ret, så lad os vende tingene sammen, og se om vi ikke kan blive enige om noget? Har Paulus fået forurenet evangelierne med sin udlægning af Jesu død som et sonoffer? Hvorfor døde Jesus på korset? Hvad var grunden til at de tragtede ham efter livet...

http://www.vandrermodlyset.dk/m-a11.htm

http://www.vandrermodlyset.dk/m-ko11.htm

Hvad tænker du om det?

Citat:
Døden er ikke draget bort. Den slår stadig med halen. Men den afgørende sejr er vundet ved Jesu genopstandelse.

Så døden er blevet besejret fordi Jesus vist sig for nogle mennesker...

http://vandrermodlyset.dk/m-a28.htm

http://www.vandrermodlyset.dk/m-ko28.htm

Citat:
Og igen, det kommer an på, hvad du mener med "ånd". Det er en større diskussion. Det ser ud til, at det Nye Testamente lægger vægt på, at der er tale om noget fysisk. Et åndeligt legeme er stadig fysisk. Modsætningen er ikke et fysisk legeme, men et sjæleligt legeme.

Hvad mener nogle kristne:

https://www.youtube.com/watch?v=CnwK3Cmc1j4

Fra kommentarlisten:

Citat:
When he says Jesus will bring Christians that have died back, and put their spirits back into our corpses to be raised again, what about those of us who have been cremated, or don't even have a corpse left?

Respons:

Citat:
Who is the 'he' who says that Jesus will put people's spirits back into their corpses? I don't think this is how Christians understand it at all.

Respons:

Citat:
...5:48

Respons:

Citat:
Ok, I'll give you that one! Mike Licona does say that in the video... and I think it's an unfortunate way to put things. Most Christians would say something more like 'God will give us new bodies.' It won't matter whether we've been cremated, lost at sea, or simply died so long ago that our bodies have decayed away completely.

Mon de kristne kan blive enige om noget...legemlig eller åndelig opstandelse? Er det legemet som står op af graven eller ånden? Var Jesus den første som stod op? Du afviser jo ikke reinkarnation, så...???

Citat:
Af kærlighed, tænker jeg. For at dele livet. Endda sin skabende magt. Med mennesket som er ment til at forvalte hans verden.

Jeg vil nu hellere være i Himlen sammen med Gud blinker

https://www.thelight.net/kingdom.htm

Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#30188 - 06/06/2020 20:55 Re: Vi læser det Nye Testamente [Re: ABC]
Thomas
Uregistreret

Hej Jan

Citat:
Men døden kom jo ikke ved et menneske? Som sådan har Adam aldrig eksisteret? Hvordan kan Paulus så have ret i det han siger? Skal vi tale lidt mere om Paulus...


Ifølge Wright behøver Adam ikke at have været en historisk person for, at Paulus bruger denne figur i sin udredning. Så vidt jeg har forstået, så forsøger Paulus at beskrive, hvordan frelsen mere end opvejer faldet.

Jesus kan også tale om Jonas, som blev spist af fisken, selvom denne historie nok aldrig var ment til at blive taget historisk. Jonas prædiker for hedninge, endda Israels fjender. Og de omvendte sig! Denne historie kan Jesus (efter min opfattelse) bruge til at bevidne, hvordan hans ord vil nå ud til hedningene - som vil omvende sig.

De tog ikke alle deres skrifter bogstaveligt dengang. Men historierne udfolder temaer, som kan kommunikeres via historierne.

Citat:
Har Paulus fået forurenet evangelierne med sin udlægning af Jesu død som et sonoffer?


Evangelierne var ikke skrevet før Paulus' breve. Hans breve kom først.

Sonoffer. Jovist. Men det er jo ikke ensbetydende med, at vi ikke skal gøre noget. Hvis Jesus er konge, og hvis han indviede Guds rige med kraft via sin død og opstandelse, så skal vi arbejde på at manifestere Riget her på jorden.

"Ske din vije - som i himlen, således også på jorden."

Citat:
Så døden er blevet besejret fordi Jesus vist sig for nogle mennesker...


... fordi han genopstod. Han vandt over døden. En afgørende sejr som vi er ment til at implementere indtil den dag, hvor Gud vil fuldende for hele kosmos, hvad han begyndte i Jesus. Nyt Liv.

Citat:
legemlig eller åndelig opstandelse?


Det er ikke 'eller', men og.

Der bliver sået et sjæleligt legeme, der opstår et åndeligt legeme. Når der findes et sjæleligt legeme, findes der også et åndeligt legeme. (Fra 1 Kor. 15 - måske du skulle læse det kapitel allerede nu)

Kh Thomas
Top Svar Citer
#30191 - 06/06/2020 22:06 Re: Vi læser det Nye Testamente [Re: Anonym]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5370
Sted: Vanløse
Hej Thomas

Citat:
Ifølge Wright behøver Adam ikke at have været en historisk person for, at Paulus bruger denne figur i sin udredning. Så vidt jeg har forstået, så forsøger Paulus at beskrive, hvordan frelsen mere end opvejer faldet.

Hvilket fald? Hvem er faldet? Hvad taler Paulus om?

Citat:
Sonoffer. Jovist. Men det er jo ikke ensbetydende med, at vi ikke skal gøre noget. Hvis Jesus er konge, og hvis han indviede Guds rige med kraft via sin død og opstandelse, så skal vi arbejde på at manifestere Riget her på jorden.

Så du mener Jesus var et sonoffer:

http://vandrermodlyset.dk/index_fog.htm

http://vandrermodlyset.dk/m-fog-s1.htm

Citat:
Kan nu Udlægningen af Jesu Død paa Korset som et Sonoffer bringes i Overensstemmelse med Forskrifterne i Mose-Lov?
Da Offerdyrene skulde udtages blandt de "rene Dyr", maa det først undersøges, om Jesus for at kunne sammenlignes med disse rene Dyr, hvis Blod sonede de menneskelige Synder, var et i alle Maader fuldkomment og syndefrit Menneske.
Det billed, som i det ny Testament gives af Jesu Personlighed, maa lægges til Grund for en retfærdig Dom heraf. Men den Jesus, der her træder os i Møde, er ikke fuldkommen, er ikke syndefri. Han er Menneske som andre Mennesker, selv om han i Kærlighed, Barmhjertighed, Taalmodighed og Ydmyghed er højt hævet over sine samtidige.

Det må du gerne forklare for mig i lyset af denne afhandling...

Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#30193 - 07/06/2020 10:10 Re: Vi læser det Nye Testamente [Re: ABC]
Thomas
Uregistreret

Hej Jan

Citat:
Jeg vil nu hellere være i Himlen sammen med Gud


Men i kristendommen er tanken faktisk, at Jesus kommer til os, hvorefter han overgiver alt til Gud, sin fader, som bliver alt i alle. I slutningen af Biblen får vi et billede af, at Guds nye by kommer ned fra himlen til jorden, for at Gud kan bo med menneskene.

Tanken om at "komme i himlen" bygger ofte på en dualitet, som ikke eksisterer i den jødiske og kristne tænkning. Himlen og jorden er ment til at blive forenet. Det så du jo selv i videoen, som du fandt oplysende og god.

Citat:
Hvilket fald? Hvem er faldet?


Prøv at læse Biblens 6 første kapitler.

Vi er Guds billedbærere, ment til at bære hans billede, reflektere hans væsen, ind i hans tempel, skabelsen. Da mennesket opgav sit kald at reflektere Gud ind i skabelsen, gik skabelsen af led med store konsekvenser for alt og alle.

Men når vi igen genoptager vores kald - og den proces er vi i nu med Jesu død og opstandelse og Helligånden - så vil skabelsen følge glad efter. Læs fx Romerbrevet, kap. 8.

Jeg kommer ikke til at læse Vandrermodlyset.

Du stiller mange spørgsmål. Jeg er kun et æsel, som skryder i mørket. Mange er uenige med mig. Mange er enige. Vi er alle enige og uenige i noget. Jeg har læst meget, og nogle tanker inspirerer mig. Det er dem, jeg deler med dig. Men fortæl mig nu helt ærligt: Hvorfor stiller du mig så mange spørgsmål og refererer til VmL, som jeg jo fortæller dig, at jeg ikke vil læse? Lad mig vide lidt om manden og hans motiver, så det bliver mere meningsfuldt at svare ...

Kh Thomas
Top Svar Citer
annonce
Side 34 af 38 < 1 2 ... 32 33 34 35 36 37 38 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Verdens glemte konflikt: FN-opfordring o..
29/03/2024 01:28
Stormen Nelson raser flere steder i Euro..
29/03/2024 00:31
Israelsk militær: Højtstående Hamas-m..
29/03/2024 00:25
Pavens tætpakkede påskeprogram: Vasker..
28/03/2024 23:53
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Nyheder fra Religion.dk