annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15453733
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2365629
Et andet syn 1975461
Jesu ord 1515118
Åndelig Føde 1445516
Galleri
Et lille udvalg
Hvem er online?
0 registrerede 265 gæster og 284 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 27 af 38 < 1 2 ... 25 26 27 28 29 ... 37 38 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#30127 - 27/05/2020 15:01 Re: Vi læser det Nye Testamente [Re: ABC]
Thomas
Uregistreret

Hej Jan

Citat:
Det var et supergodt og stærkt indlæg du kom med igår.


Tak!

Ja, det er et godt spørgsmål, det dér med spirituel tjenergerning og betaling. Når jeg ser på dem, som jeg betragter som de helt store, så gav de. De kun gav. Ikke tog. Ikke fik igen. De gav endda deres eget liv om nødvendigt.

Så kommer der andre læremestre og siger, at det omvendt er nødvendigt, at man giver dem penge. Men det er jeg ikke så sikker på, at det er. Jeg tror på, at Det Gode spreder sig under selv ringe går, ja, hvor ringe de kår end er.

Fra Dhammapada, Buddhas lærerord, kap. 4, "Blomster", stk. 11:

Blomsterduft breder sig ikke mod vinden, om det nu er sandel, tagara eller jasmin. Men duften af det gode breder sig mod vinden, et godt menneske gennemtrænger alle egne.

Det tror jeg faktisk på. Jeg tror på, at det er dette, som er sket med Jesus og Buddha. De har ikke hævet sværdet. De har ikke drevet forretning. De har ikke taget en rød reje for noget som helst.

- Dog her er de! I vores allesammens bevidsthed. De har gennemvædet flere af verdens største kulturer.

Har du lyst til at fortsætte læsningen af det Nye Testamente? Eventuelt resten af Matthæus-evangeliet i dit tempo?

Og ja, hvor kunne det være sjovt en dag at ses. Det har jeg drømt om længe. At vi alle her på Trosfrihed en dag ser hinanden!

Kh Thomas
Top Svar Citer
#30128 - 27/05/2020 18:10 Re: Vi læser det Nye Testamente [Re: Anonym]
ABC Online   content
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5352
Sted: Vanløse
Hej Thomas

Jeg kan nu godt følge denne forklaring:

https://isha.sadhguru.org/us/en/wisdom/article/should-the-spiritual-process-be-offered-free

Der er også en masse kommentarer...

Hvad er det rigtige at gøre?

Nogle får det til at løbe rundt på den ene måde (donationer) og nogle får det til at løbe rundt på den anden måde (betaling).

Måske folkekirken (betaler vi ikke præsternes lønninger?) kunne invitere Sadhguru til Danmark og tale med ham om lidt af hvert smiler

https://www.youtube.com/watch?v=IrGqd_fcI4k

Jo, lad os læse videre Thomas - kapitel 25-28.

Jeg tror desuden også det kunne være hyggeligt at møde jer andre ansigt til ansigt.

Måske det sker en dag...

https://www.youtube.com/watch?v=4ZtihFRxK28

Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#30129 - 27/05/2020 21:00 Re: Vi læser det Nye Testamente [Re: ABC]
ABC Online   content
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5352
Sted: Vanløse
Hej Thomas

Håber jeg har fået det hele med denne gang blinker

Kapitel 25-28

Måske du gerne vil kommentere på noget af det...

Lignelsen om de ti brudepiger

Lignelsen om de betroede talenter

Verdensdommen

Beslutningen om Jesu død

Salvningen i Betania

Judas' forræderi

Nadveren

Forudsigelsen af Peters fornægtelse

Jesus i Getsemane

Tilfangetagelsen

Jesus for Rådet

Peters fornægtelse

Dommen over Jesus

Judas' død

Jesus for Pilatus

Tornekroningen

Korsfæstelsen

Jesu død

Gravlæggelsen

Gravvagten

Jesu opstandelse

Mødet med den opstandne Jesus

Gravvagten bestikkes

Missionsbefalingen

Nu kender jeg jo til det der står i de andre evangelier omkring "Jesu opstandelse", og det får mig til at tænke, om der mon ikke er noget om snakken her:

http://www.vandrermodlyset.dk/m-a28.htm

http://www.vandrermodlyset.dk/m-ko28.htm

Hvad tror du der skete dengang?

Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#30132 - 27/05/2020 23:20 Re: Vi læser det Nye Testamente [Re: Anonym]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Citat:
Citat:
Det forgængelige forvandles til det uforgængelige – derved dør mennesket!
Thomas: (Tværtimod, Tikka, derved får mennesket liv – uforgængeligt liv!).

(Men ænser du slet ikke, hvad det er, som ”dør”?).

Det jordiske menneske er forgængeligt og dør, men kan opstå ved guds kraft i et nyt legeme til himmelsk liv når gud det vil. Trylle trylle trylle – ligeså ved kødets opstandelse

Mennesket er dødeligt (som kornet) og dør før det iklædes udødelighed, hvis der er tale om en himmelsk opstandelse. Andre tekster omtaler denne opstandelse som en bortrykkelse.

Så hvad dør?

Hvis Paulus har sejret over døden, betyder det, han har været trofast i tjenesten for gud til sin død, og derved kunne indløse panten, der giver et udødeligt himmelsk liv … Han er derfor ikke mere underlagt den Adamitiske død.

Kroppen bliver på jorden og indgår i kredsløbet over tid.

Døden er menneskets lod, der er ingen død i himlene, og derfor kan det siges, at: det dødelige bliver opslugt af livet - gældende for de, som anses værdige til det himmelske liv, men ellers er dette først fuldt gældende efter den sidste prøve efter tusindårsriget

Selv Jesus sammenlignede sig med hvedekornet og sagde i en anden sammenhæng, at hvedekornet skulle dø - og han døde jo også på jord. Ellers ville hans offerdød jo ingen værdi há haft.

Citat:
»Timen er kommet, da Menneskesønnen skal herliggøres. Sandelig, sandelig siger jeg jer: Hvis hvedekornet ikke falder i jorden og dør, bliver det kun det ene korn; men hvis det dør, bærer det mange fold.
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Joh/12#24

Hvedekornet er forgængeligt. Et billede på den forgængelig menneskekrop …
… og det dør lige som menneskekroppen gør - og - i forhold til en himmelsk opstandelse dør mennesket og bliver efterfølgende oprejst til en ny skabning.

Når du mener, det ikke er videnskabelig korrekt at frøet dør, kan jeg kun sige, at bibelen ikke er en videnskabelig bog, men når Paulus – ja alle der anses for værdige til et himmelske liv var/er underlagt synd og død, skulle han selvfølgeligt også dø før en opstandelse … en opstandelse han forventede ville blive, som den Jesus havde haft. En oprejsning ved guds kraft.

Vi er jo ude i tro når disse billeder om himmelfart gengives.

Billeder som Paulus selv havde fået overbragt, og som jeg dårligt kan tro, en så lært mand har troet bogstaveligt på – altså, at der skulle være en elevator funktion mellem himmel og jord – Der er jo tale om en begivenhed, der ses med troens øjne ...

… men Paulus kæmpede for sin tro.

Han ville ikke miste håbet om opstandelsen, som han meget dårligt kunne forklare, og derfor kaldte sine brødre tåber … gud hjælpe ham ...

… men hans fokus var synden, både den Adamitiske, og egen syndighed, som han kendte grundet loven … og derfor var hans eneste interesse som en kaldet Jesu kristi træl, at forkynde kristus som den korsfæstede.

Han ønskede at blive befriet for syndens lænker, og dette startede for ham med omvendelse og dåb, og ved at iklæde sig kristus efter, han havde taget imod kaldet og derved blev guds redskab.

Citat:
For han er det redskab, jeg har udvalgt til at bringe mit navn frem for hedninger og konger og Israels børn, og jeg vil vise ham, hvor meget han skal lide for mit navns skyld.«
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/ApG/9

… men vi ved jo også han taler om at fuldføre løbet for at vinde sejrskransen … og det betyder ganske enkelt, han og de som anses for værdige til himmelsk liv skal holde ud til døden i tjenesten for gud, for at vinde denne præmie.


Citat:
Og så vil vi i øvrigt altid være mennesker, også i den nye tidsalder:

De der får et himmelsk liv kommer ikke til jorden igen, de skal blive i himmelen i al evighed.
De skal dømme engle og de jordiske sammen med Jesus, men ja der vil ifølge skrifterne komme en kødets opstandelse for retfærdige og uretfærdig, med mulighed for evigt liv, i forståelsen de ikke skal dø, men kan dø.

Citat:
Paulus skriver om samme fænomen – at det dødelige bliver opslugt af livet – i sit næste brev til Korintherne. Her taler han om forvandlingen med et andet billede: Et telt og et hus.

Vi ved nemlig, at hvis det telt, som er vort hus på jorden, brydes ned, så har vi en bygning fra Gud, et hus, der ikke er bygget med hænder, men er evigt, i himlene. For mens vi er her, sukker vi af længsel efter at iklædes den bolig, vi har fra himlen – så sandt vi da ikke skal stå nøgne, når vi er klædt af. For mens vi bor i teltet, sukker vi besværede, fordi vi ikke vil klædes af, men klædes på, så det dødelige bliver opslugt af livet.

Heller ikke her ville du kunne tillade dig at oversætte ”teltet som nedbrydes” med ”mennesket dør” ved Jesu genkomst. Paulus siger jo netop, at han ikke ønsker at dø og stå nøgen, men - mens han er i live - at iklædes. Der er igen tale om, at den nuværende krop erstattes eller transformeres ved, at menneskets tilstand af forgængelighed ophører. Det skrøbelige telt erstattes af et stærkt hus. Det dødelige bliver opslugt af livet. Det er det forgængelige, som forgår, det dødelige som ophører, ikke mennesket som sådan.


så sandt vi da ikke skal stå nøgne, når vi er klædt af. Betyder jo man er død, når man ingen bolig har.

Skriftstedet er ingen forklaring på hvordan den himmelske opstandelse foregår.
Ingen forvandling – ej heller noget om Jesu genkomst her, men - Paulus så frem til et himmelsk liv som en fremtidig realitet, samtidig med han havde en vished om, at et himmelsk liv efter døden krævede, at panten kunne indløses.

Kun de som fuldfører tjenesten - løbet - og findes værdig til himmelsk liv kan opnå dette, som jeg forstår skriften - og det betyder jo, han mente han skule dø, før en evt. opstandelse. Et levende håb troen havde givet ham.

Teltet der nedprydes er menneskekroppen og er jo netop et billede på menneskets vilkår som dødelig – og når der står:

vi af længsel efter at iklædes den bolig, vi har fra himlen ... er det fordi han mente at há en pant som han kunne få indløst.

Citat:
i ham blev også I, da I kom til tro, beseglet med forjættelsens hellige ånd, som er pantet på vor arv, indtil forløsningen kommer for hans ejendomsfolk, til lov og pris for hans herlighed.
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Ef/1
Paulus mente sig udvalgt - kaldet og genfødt, og en der havde ånden i pant, men den indløses først som skrevet, når menneskelivet er fuldført efter tro tjeneste, og sejrskransen - præmien - er et himmelsk uforgængeligt liv sammen med Jesus, og dette gælder både for de hensovne i kristus og de der skal bortkrykkes i skyen i ét nu, hvor de vil møde Jesus

***
Top Svar Citer
#30133 - 28/05/2020 01:29 Re: Vi læser det Nye Testamente [Re: Tikka]
Anonym
Uregistreret

Citat:
Men ænser du slet ikke, hvad det er, som ”dør”?).


PS: Faktisk kan det siges mega kort, hvad der dør.

Det er den gamle adam.

***
Top Svar Citer
annonce
Side 27 af 38 < 1 2 ... 25 26 27 28 29 ... 37 38 >


Seneste indlæg
Små mennesker...
af ABC
19/03/2024 10:44
ABC-spam
af Arne Thomsen
19/03/2024 00:31
Snyder religionerne?
af Arne Thomsen
18/03/2024 22:20
Ramadan-måneden
af ABC
16/03/2024 12:02
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
11/03/2024 09:54
Nyheder fra DR
Er det din kænguru? Politiet efterlyser..
19/03/2024 10:24
Københavns Politi lukker Pusher Street ..
19/03/2024 09:56
Kæmpesommerhuse på Lolland skaber beky..
19/03/2024 09:41
Skraldemænd i Hvidovre har fortsat nedl..
19/03/2024 09:39
Lamin skal åbne Orange Scene i år
19/03/2024 09:36
Nyheder fra Religion.dk