annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15692312
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2382603
Et andet syn 1992154
Åndelig Føde 1526479
Jesu ord 1523791
Galleri
Blue Mind og Green Mind
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 419 gæster og 162 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 20 af 24 < 1 2 ... 18 19 20 21 22 23 24 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#29811 - 02/05/2020 16:24 Re: Hvad vi lærer hos Paulus [Re: Arne Thomsen]
Anon
Uregistreret


https://sct-lukas-kirke.dk/at_kunne_se.html
Citat:
At kunne se af Sognepræst Steffen Vasby Vogel

”Endnu ser vi i et spejl, i en gåde, men da skal vi se ansigt til ansigt. Nu erkender jeg stykkevis, men da skal jeg kende fuldt ud, ligesom jeg selv er kendt fuldt ud” (1. korintherbrev 13, 12).

Blandt alle vore sanser er evnen til at se vel en af de mest vigtige og centrale for os. Vi benytter os i det daglige af billeder – ikke kun sproglige sammenligninger – men også af ord, der fremkalder et konkret billede for det, vi kalder det indre øje, når vi kommunikerer med hinanden.

[. . .] ...

Som kristne mennesker skal vi ikke isolere os ved at være alt for kritiske eller utaknemmelige for den tid, vi lever i, der jo virkelig har så meget godt, omend somme tider for meget, at byde på. Men vi skal kende dens præmisser, så vi bedre kan orientere os, søge det, der gør os godt, søge det, der gør os i stand til at leve som de hele og dermed også åndelige væsener vi er!


https://www.kristeligt-dagblad.dk/ordet/endnu-ser-vi-i-et-spejl-i-en-gåde-men-da-skal-vi-se-ansigt-til-ansigt.-nu-erkender-jeg-0
Citat:
Endnu ser vi i et spejl, i en gåde, men da skal vi se ansigt til ansigt. Nu erkender jeg stykkevis, men da skal jeg kende fuldt ud, ligesom jeg selv er kendt fuldt ud. (1. Kor. 13,12)

Den blinde tigger ved vejen til Jeriko »så« Guds herlighed vandre forbi, selv om den var skjult for hans øjne. Han så den i troen, og Jesus åbnede hans øjne, fordi han troede. Da takkede manden Gud og fulgte Jesus og skaren om ham ind i byen.

[. . .] ...

Men hemmeligheden er Guds, og vi fatter den kun stykkevis og ser den kun i ufuldkomne ord og billeder. Den rører vort liv og omslutter det, så vi ved os kendte. Den holder os fast, til vi får øjne at se med.

― Erling Stougård Thomsen


.
Top Svar Citer
#29812 - 02/05/2020 16:28 Re: Hvad vi lærer hos Paulus [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7208
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.
Ja, du har ret i at det er svært for mig at finde det rigtigt at "række ud efter Gud".
Her ville jeg sige: Fingrene væk!
Men ok, i længsel kan man jo godt andægtigt søge at komme nærmere smiler

Hanskrists ord:
Citat:
Nej, som med Jesus, gælder at Jesus og Paulus kendte Gud og levede i communion og kommunikation med Gud, de havde begge Guds Ånd, som de var drevet af og grebet af, og de kendte Guds Ord og Tanker og Vilje, fordi de begge lod Gud komme til udtryk i deres liv.
har jeg det svært med.
At Paulus kendte og kunne kommunikere med Gud, og at Gud skulle have ord, tanker og vilje, det er jo noget, kristne tror, ligesom de tror, at Kristus er Guds Søn i Den hellige Treenighed som de kristne iøvrigt skændes om - filioque - og hvor muslimerne jo mener, at Jesus var en profet.
Her er jeg plaget af tvivl. Det er som om kristendommens Gud primært er Gud for mennesker, mens alt andet er underordnet: Andre levende væsener, kloden, solsystemet, galaksen, de andre galakser, universet - måske endda universerne.
Og det bliver jo ikke mere overbevisende, når man tænker på, at dem, der har en sådan religion, er: mennesker blinker
Her er det min fornemmelse, at buddhismen kommer sandheden lidt nærmere med deres idé om Nirvana:
Citat:
Udtrykt med andre ord er nirvana det samme som at nå til en erkendelse af, at verden er relativ, og alt hvad der er i den, er betinget af hinanden, også selvet, som ingen instans er i sig selv. Således opløses alting ved hjælp af selverkendelse, og frelsestilstanden er opnået.
"Frelsestilstand" forekommer mig dog tvivlsomt.
Nogen har udtrykt - vist buddhister - at verden er en illusion.
Måske var det dét, der fik mig til at forsøge at forestille mig, at verden ikke eksisterede.
At gå helt ind i denne forestilling var for mig så uhyggeligt svimlende, at jeg måtte opgive.
Måske at andre galakser forsvandt, andre stjerner, solen og denne klode, men så også én selv- nej, nej, hold op - det er uudholdeligt!
Men tilbagevenden til at alting er illusion eller ej, det føltes - og gør det stadig - som et vidunderligt mirakel, som fyldte mig med den allerdybeste ydmyghed - men samtidig er det jo klart, at jeg jo også er en - omend uhyre lille - del af miraklet.
Så nu vil jeg være "mirakuløs" blinker - opgive de håbløse spirituelle spekulationer - og i stedet ydmygst elske så vidt mine givne evner rækker.
Og er det rigtigt at bruge så megen tid på spekulationer over det spirituelle. Er det meneingen, at vi mennesker skal være kloge på dét.
Er det ikke mere rigtigt at bruge de givne evner kærligt og bedst muligt? Jo, det tror jeg smiler

Andre oplever verden anderledes og prioriterer anderledes og får måske et godt liv på den måde, men for mig er det at leve miraklet egentlig helt enkelt og ligetil - i kærlighed til alt og alle - efter bedste evne smiler

Min udvikling frem til nu, startede med mine ikon-inspirationer - alene - et naturskønt sted - i harmoni mellem mennesker og natur - med udsigt over havet - og hvor det lykkedes mig at rydde min bevidsthed, så jeg blev åben for budskabet:
Kærlighed.
Mere behøver jeg ikke at vide om religion blinker
Men jeg holder af længslen efter det guddommelige - har den selv - og har oplevelser i kirker, moskeer, templer, der udtrykker denne længsel.

At andre så oplever at kunne kommunikere direkte med noget guddommeligt, vil jeg tro er glædeligt for dem - og måske en inspiration til at leve et godt liv - men desværre har vi jo også set den slags misbrugt på det groveste.

M.v.h. Arne smiler Harmoni og kærlighed til denne klode - og alt dens liv heart
Top Svar Citer
#29813 - 02/05/2020 16:34 Re: Hvad vi lærer hos Paulus [Re: ]
Anonym
Uregistreret


Citat:
Min hjemmeside anså jeg iøvrigt for færdig:

http://thebeginning.one/


Færdig?

Der står jo ikke noget! Kun en række link ...


Jeg er ikke din ven! Du klistermærke!

"
Top Svar Citer
#29815 - 02/05/2020 16:40 Re: Hvad vi lærer hos Paulus [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7208
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

For nu at få det helt klart, så mener du, at der lige så vel kunne stå:
"ligesom jeg selv er kendt fuldt ud af Gud."
Er det rigtigt forstået?

M.v.h. Arne smiler Harmoni og kærlighed til denne klode og alt dens liv heart
Top Svar Citer
#29816 - 02/05/2020 16:42 Re: Hvad vi lærer hos Paulus [Re: ]
Thomas
Uregistreret

Hej Jan

Aha, det er nok fordi, at jeg skriver en blog, som jo er i konstant udvikling. Undskyld!

Jeg har oprettet en tråd om det Nye Testamente. Og jeg vil spørge i en fb-gruppe, om de vil være med.

Der er en fræk fyr, som har skrevet noget ikke så pænt til dig. Han er anonym. Det er IKKE mig. Jeg vil gerne være din ven, også forever!!

Kh Thomas
Top Svar Citer
annonce
Side 20 af 24 < 1 2 ... 18 19 20 21 22 23 24 >


Seneste indlæg
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Admin
26/04/2024 08:08
Min ”religion”
af Hanskrist
25/04/2024 22:54
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
25/04/2024 21:42
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Korruptionssag i Ukraine: Fratrædende m..
26/04/2024 08:03
Regnfuld fredag i vente
26/04/2024 07:52
Arbejdsløsheden i Tyskland nærmer sig ..
26/04/2024 07:48
Dronning Margrethe har designet nyt påf..
26/04/2024 07:36
Energi- og teleselskabet Norlys' oversku..
26/04/2024 07:06
Nyheder fra Religion.dk