Jørgen Primdahl spør
Hvordan kan du lære Gud at kende hvis du ikke kan læse om ham ?
På samme måde som jeg har lært min mor og far at kende uden overhovedet at have læst om dem.
Vh Hans-Kristian Hindkjær -
-der ved hvad han taler om og som taler med stor autoritet, sagt efter en begravelse hvor jeg holdt en tale. Man kan høre på dig at du har erfaringer og forståelse det du siger, det er ikke som når præsterne tvinges til at gengive hvad de skal sige.
Iøvrigt siger Paulus det 1 Kor 2 at vi har Guds Ånd. Ingen mennesker kan overhovedet være religiøse om de ikke kan skelne mellem menneskets ånd og Guds Ånd, ja stort set al religion er grundlagt på det faktum at vi mennesker kan kommunikere med Gud og det guddommelige og ja gribes og besættes af Gud, Guds Ånd og Guds Ånds Kræfter og energier.
Hvis jeg læser Bibelen læser jeg om andre menneskers vidnesbyrd om deres livs kærligheds drama med Gud, men dette er ikke nødvendigvis aktuelt for mig som menneske der hvor jeg er, ja jeg bliver på ingen måder mere kristen eller bedre kristen som jeg ej heller lære Gud bedre at kende gennem at kunne Bibelen forfra og bagfra, ja der er endda utallige eksempler på det modsatte.
Bibelen er kun noget værd hvis man forstår ud fra egne personlige erfaringer virkeligheden mellem Gud og mennesket.
1 Kor 2:
hvem ved, hvad der bor i mennesket, undtagen menneskets egen ånd? Således ved heller ingen anden end Guds ånd, hvad der bor i Gud. Vi har ikke fået verdens ånd, men Ånden fra Gud, for at vi skal vide, hvad Gud i sin nåde har givet os. Og om dette taler vi ikke med ord, som menneskelig visdom har lært os, men med ord, som Ånden har lært os, og vi tolker det åndelige for åndelige.
-0-0-0-0-
Det med at jeg sagde mennesker har et rigt indre psykisk sjæleligt bevidsthedsliv, kaldes også i psykologien "Theory of mind". Indre betyder ikke at det er inde i os på en sådan måde at vi ikke er et med vores omgivelser, ja ofte er vores i verdens værens tilstedeværen endnu stærkere jo flere af vores sjælskræfter der er aktiveret som fx ved frygt (hvilket soldater kan berette om) eller forelskelsen hvor vi ser verden forklaret og vi karismatisk stråler og er et lys i verden.
Vi kunne også sige at for det fysiske øje er det psykiske sjælelige righoldige liv usynlig
(men måske mindre for det empatiske spejlneuron intelligente menneske), på samme måde som Gud er usynlig, men bestemt ikke af den grund mindre virkelig. Ja menneskets virkelighed med Gud er af alle beskrevet som det vildeste og mest livsbekræftende.
-0-0-0-
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Pas på!
Bibelfundamentalisme skal man ifølge Paulus passe på, da det er menneskeværk, hvad man ellers skal passe på er religiøs underkastelse og ellers for bedre forståelse hvad vi skal passe på, vogte os for, læs Galaterbrevet.
Pas på, går også på hvad jeg sagde om at vi mennesker skulle kunne skelne mellem menneskets ånd og Guds Ånd. Her skal man udvikle sine skelneevne og intelligens.
-0-0-0-0-
PS:
Den vågne læser vil opdage at jeg hverken tar udgangspunkt i bibelfundamentalisternes overtros forestillingsverden,
hvorfor min interesse for at drøfte med disse vil være stærkt begrænset, hvis det ikke kan have et konstruktivt formål for et begavet menneske der læser med på sidelinjen,eller fx ateisten Simons misforståelser det religiøse spirituelle, hvad det dækker over i menneskehedens historiske liv.
Jeg tror den vågne læser har opdaget at Simon overhovedet ikke magter at begribe og forstå den religiøse spirituelle dimension hos mennesker. Hvilket dog de fleste begavede ateister magter til en vis grad. Fx Dawkins, der hele tiden øger sin forståelse det han undersøger fordi han er naturforsker eller strengt naturvidenskabelig skolet modsat Simon der hele livet har været beskæftiget med meninger synspunkter og trosforestillinger
(jeg har sagt hele tiden, at læse Simon er som at abonnere på en avis og dens holdninger (også derfra hans ateisme hysteri stammer)), hvilket ofte er sagen selv irrelevant. Sagen selv, mennesket som et religiøst spirituelt væsen, kreativ skabende selvorganiserende opbyggende og selvhelbredende væsen, takket være de spirituelle kræfter vi råder over, har som potentialer, muligheder med os ind i livet. Hvilket stort set alle religioner vidner om.