annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15536443
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372315
Et andet syn 1980797
Jesu ord 1518396
Åndelig Føde 1465686
Galleri
treram på vej i luften over  Mississippi 1952, uheld i Mexico
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 311 gæster og 51 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 3 af 49 < 1 2 3 4 5 ... 48 49 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#2953 - 15/08/2008 23:09 Re: MENNESKENE HAR SÅ MANGE MÆRKELIGE TING FOR [Re: Veulf]
Zilent Offline
godt igang
Registeret: 09/08/2008
Indlæg: 155
Sted: København
Indsendt af: Veulf
Synes det er utroligt at du (Ole Bjørn) gider læse hans indlæg, jeg mindes ikke han nogensinde har skrevet noget der var værd at læse... på ét eneste forum.

Efter også at have givet ovenstående indlæg en chance må jeg desvære give dig ret. Og hvad er det der gør, at manden ikke kan nævne ateisme uden straks at forvilde sig ud i kommunisme?
_________________________
/Jakob H. Heidelberg
www.skepticisme.dk
Top Svar Citer
#2956 - 16/08/2008 00:27 Re: MENNESKENE HAR SÅ MANGE MÆRKELIGE TING FOR [Re: Zilent]
Ipso Facto Offline
bor her
Registeret: 06/07/2008
Indlæg: 604
Sted: Costa Tropical, Spanien

Hej Zilent!

Tak for dit begavede og saglige svar.

Især kunne jeg godt lide denneher:


Citat:
" ...hvad er det der gør, at manden ikke kan nævne ateisme uden straks at forvilde sig ud i kommunisme?"


Efter et hurtigt slag på tasten tor jeg, at der er mere end en milliard gode grunde til at sammenholde ateisme og kommunisme samt 100 millioner lig.

Religiøs forblindelse med vrangforestillinger er en slem lidelse, men den ateistiske version synes nu at være mindst lige så slem. ler

Hilsen

Ipso Facto pifter


------------
"A stupid man's report of what a clever man says can never be accurate, because he unconsciously translates what he hears into something he can understand." - Bertrand Russell, filosof og logiker.
_________________________
"Lad dig ikke forvirre af andre - kom først til mig." - Ipso Facto

Top Svar Citer
#2959 - 16/08/2008 00:56 Re: MENNESKENE HAR SÅ MANGE MÆRKELIGE TING FOR [Re: Ipso Facto]
Zilent Offline
godt igang
Registeret: 09/08/2008
Indlæg: 155
Sted: København
Kære Ipso Facto,

Som selvudnævnt "begrebsfilosof" må det være noget af et nederlag hver gang jeg skal forklare dig hvad ordet "ateisme" betyder. Ateisme er fravær af gudetro (ligesom agnosticisme) - SÅ forklar venligst hvordan du logisk kommer derfra, til kommunisme hver evig eneste gang. Du synes at argumentere for, at kommunismens rædsler er det man får ud af at fjerne gudetro fra menneskers bevidsthed, hvilket jo selvsagt er et falskt billede af virkeligheden. Du påstår at der er 100 millioner lig som "ateisme" er skyldig i - uden dog at kunne sandsynliggøre denne uhyrlige udtalelse.

Du begår gang på gang den fejl at antage at ateisme er andet og mere end fravær af gudetro - du opfatter "ateisme" som en sikker vej mod ufred, uetisk og amoralsk opførsel, hvilket er helt ude i skoven. Igen: ateisme er fravær af gudetro - hvad du bygger ovenpå og nedenunder af humanisme, rationalisme, naturalisme, skepticisme, eller hvad end du gør har INTET MED ATEISME AT GØRE. Jeg har forklaret dig dette gentagne gange - nu må den da snart fise ind på lystavlen.

Nogle gange mistænker jeg dig ærlig talt for at være en religiøs i fåreklæder ;) Men som agnostiker er man selvfølgelig nød til at være magisk tænkende et langt stykke hen af vejen!


Redigeret af Zilent (16/08/2008 01:04)
_________________________
/Jakob H. Heidelberg
www.skepticisme.dk
Top Svar Citer
#2962 - 16/08/2008 01:51 Re: MENNESKENE HAR SÅ MANGE MÆRKELIGE TING FOR [Re: Zilent]
Ipso Facto Offline
bor her
Registeret: 06/07/2008
Indlæg: 604
Sted: Costa Tropical, Spanien

Min allerkæreste Jacob!

Du kan vist ikke være lagret i Heidelberg eddike så sur og uforskammet som du er. Du skulle vel aldrig være en fejlsyltet ateistisk agurk? ;)

Hvis du ønsker saglig debat med mig, fordrer din flabethed, at du først viser, at du i det hele taget kan tænke og ikke blot er varm retorisk luft eller endnu en bjørneprut.

Når du har besvaret nedenstående to yderst saglige spørgsmål uden personfnidder, så vil jeg med stor glæde og saglighed forklare dig hvad den kausale sammenhæng er mellem ateisme og revolutionær marxisme-leninisme, således at alle kan forstå det og blive klogere. Som forhenværende begrebsfilosof der nu er trådt tilbage til fallibilismen på visse områder, vil jeg ikke spilde min og andres tid på debattører, som end ikke kan læse indenad.

Her kommer spørgsmålene:

Kan negative metafysiske eksistenspåstande bevises at være sande, er de uafgørbare eller altid falske?

1) Hvis jeg f.eks. påstår, at der umuligt kan eksistere ubrydelige historiske love der med nødvendighed fører udviklingen mod et bestemt mål, så er det en negativ eksistenspåstand.

2) En anden negativ eksistenspåstand kunne lyde: Der kan umuligt eksistere et almægtigt væsen som eksisterer nødvendigt og som har skabt alt.

Er disse to negative metafysiske eksistenspåstande sande, uafgørbare eller falske? Og hvordan vil du afgøre deres sandhedsværdi?

Lider man af sygelige vrangforestillinger hvis man mener, at de metafysiske forestillinger i begge sætninger både har reel eksistens og er sande?

Du skal få lidt hjælp med besvarelsen fra filosoffen Peter Zinkernagel, der har tænkt en del over vort rationalitetsbegreb. Som bekendt sætter ateister stor pris på at forholde sig rationelt til tilværelsen, så måske kan du lære noget.

Det er Peter Zinkernagels hovedpointe, at vi må udvide vort rationalitetsbegreb til også at omfatte det der ligger uden for tid og rum, således at vi også på dette felt kommer til præcis at forstå forskellen mellem det vi kan tale rationelt om, og det vi ikke kan tale rationelt om. En sådan udvidelse af rationalitetsbegrebet vil ikke blot forandre vores tænkning og kultur, men hele verden.

Hilsen

Ipso Facto pifter

"Der er siden 9/11 begået mere end 11.000 terrorangreb af muslimer med tab af uskyldiges liv. Men disse vanvittige forbrydelser har intet med islam at gøre, for islam er en tolerancens og fredens religion. Der må derfor være tale om helt almindelige vrangforestillinger." – Et eksempel på hvordan kausale relationer mellem metafysisk tro og konkrete handlinger ofte kan være vanskelige at identificere, især hvis begreberne kan defineres frit efter politisk opportunistisk behov.
_________________________
"Lad dig ikke forvirre af andre - kom først til mig." - Ipso Facto

Top Svar Citer
#2974 - 16/08/2008 09:14 Re: MENNESKENE HAR SÅ MANGE MÆRKELIGE TING FOR [Re: Ipso Facto]
Zilent Offline
godt igang
Registeret: 09/08/2008
Indlæg: 155
Sted: København
Citat:
Når du har besvaret nedenstående to yderst saglige spørgsmål uden personfnidder, så vil jeg med stor glæde og saglighed forklare dig hvad den kausale sammenhæng er mellem ateisme og revolutionær marxisme-leninisme, således at alle kan forstå det og blive klogere.


Du spilder vores tid.
_________________________
/Jakob H. Heidelberg
www.skepticisme.dk
Top Svar Citer
annonce
Side 3 af 49 < 1 2 3 4 5 ... 48 49 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Pingvinerne i Guldborgsund Zoo har fået..
28/03/2024 17:33
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Nyheder fra Religion.dk