annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15536443
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372315
Et andet syn 1980797
Jesu ord 1518396
Åndelig Føde 1465686
Galleri
treram på vej i luften over  Mississippi 1952, uheld i Mexico
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 311 gæster og 51 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 2 af 30 < 1 2 3 4 ... 29 30 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#29413 - 17/03/2020 22:50 Re: Klima- og Corona-krise [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Jeg skrev et sted ovenfor om, at "evigheden står lodret".
Kan godt se, det lyder som "volapyk", men det er faktisk dét, jeg kan opleve: at evigheden står lodret - lige ned i nuet.
Og det er skønt, synes jeg blinker

M.v.h. Arne smiler Harmoni og kærlighed til denne klode - og alt dens liv heart
Top Svar Citer
#29415 - 18/03/2020 15:18 Re: Klima- og Corona-krise [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Hold fast i det "volapyk"

For så er der en chance for at du skulle få lyst til at åbne Nye Testamente

At forstå Paulus og ja kristendommen, begivenheden KRISTUS ind i verden ved mennesket Jesus

-0-0-0-0-0-0-

Jeg har sagt det mange gange, du er ude af stand til at lære af andre, lære af Paulus fx, af Nye Testamente fx, af hvad jeg skriver om det du kalder "volapyk" og fx hvad Tillich og Heidegger har sagt om det du kalder "volapyk" i forhold til vores i verdens værens tilstedeværelse

Hvordan forstås Gud (der ikke er) i forhold til VÆREN og det værende?

Det er hvad der kendetegner eller karakteriserer dig mest Arne, at først når tingene kommer fra din egen mund anerkender du det

Det er et sjovt træk hos dig Arne, og specielt hvor udtalt et træk det er hos dig

Her er jeg lidt anderledes skruet sammen, i samme øjeblik jeg møder det du kalder "volapyk" så begynder jeg at studere, flittigt at studere hvad har Paulus og Nye Testamente sagt om det "volapyk", hvad siger Tillich, nok ham der er elev af Heidegger, der har sagt mest om forholdet i et moderne sprogbrug.

Tror det jeg lærte på universitetet var at det var iorden at bide sig fast i noget, en tanke, ide, hypotese, uanset om en og anden ville kalde det "volapyk", men man/jeg fik ordre på fra lærerne, underviserne, at det "volapyk" eller den tanke og ide, hypotese, jeg var faldet over, skulle jeg undersøge meget meget grundigt, ved at studere hvad andre havde sagt herom, hvordan andre havde behandlet og forstået spørgsmålet,,,,

Altså udmærket at jeg selv kunne tænke og formulere mig og havde mine tanker om tingene, men jeg skulle fandeme studere hvad andre havde sagt om forholdet, spørgsmålet, sagen,,,, før jeg overhovedet måtte ytre mig om hvad jeg troede og mente såvidt det spørgsmål,,,

Derfor da jeg faldt over det du kalder "volapyk" gik jeg på opdagelse, begyndte jeg at studere forholdet, spørgsmålet, hos Paulus, i det Nye Testamente, hos Heidegger og Tillich etc

Pludselig kunne jeg se at disse nævnte bestemt ikke stod tilbage i forhold til mig, ja at jeg stod på skuldrene af disse giganter i tænkningens historie, og hvis jeg selv gerne ville anerkendes som en intelligent tænkende person, jeg måtte ihvertfald underkaste mig selv disciplin og mange timers, ja dages, års studier.

Mange mennesker tror de siger noget nyt, men det skyldes at de endnu ikke har åbnet op for seriøse studier over det de tror de er de første til at indse og forstå.

Fx Gerth, er af den overbevisning, at hvad han siger om Helligånden er enestående og aldrig set før i verden, men det skyldes ene og alene at han ikke har studeret fænomenet endnu, at han ikke forstår at han er kommet mere end 2000 år for sent og at et utal af geniale tænkere har sagt noget meget dybere om emnet før ham, fx Paulus. Alt hvad Paulus siger om Helligånden er der noget mere kød på end hvad Gerth siger. Måske en dag Gerth vil begynde at erkende dette, og fra da af, ligger der et stort seriøst studiearbejde foran Gerth, så han måske om nogle år ville kunne blive interessant at lytte til, men som det er idag, det er trivielt og intetsigende (tautologisk intetsigende selvkredsløb). Alt, fandeme ALT, drejer sig om hvordan vi bryder det intetsigende, og får skovlen under noget substantielt og væsentligt, så vi får noget jord eller andre naturressourcer med os op når vi går et spadestik dybere.

Er der nogen af os der har fundet skatte ved at grave dybt, gå et spadestik dybere, studere et emne grundigt? Gør vi det og lykkes vi, vil vi være interessante at lytte til.

-0-0-0-0-

Vildt interessant at du har kaldt hvad jeg har skrevet gennem årene for "volapyk"

Jeg kan sige dig at Paulus og kristendommen og Nye Testamente er bygget op omkring på en eller anden måde det du kalder "volapyk" og bryder du koden, så vil Nye Testamente og Paulus pludselig blive det mest spændende du nogensinde har stået overfor.

Paulus og Nye Testamente der aldrig har sagt dig noget som helst.

Forstår du det med "volapyk" bliver det genstand for din store interesse, så kan jeg fortælle dig at Nye Testamente og Paulus vil være en guldgrube for dig.

Forstår du begivenheden KRISTUS ind i verden ved mennesket Jesus, forstår du hvad det vil sige at være i KRISTUS og være KIRKE i verden så bliver alt levende for dig af hvad der står hos Paulus og i Nye Testamente.

Men forstår du det ikke, som Simon og Bjørn ej heller nogensinde har forstået det, så vil du med dem forblive på deres lave niveau såvidt det religiøse spirituelle.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#29416 - 18/03/2020 18:28 Re: Klima- og Corona-krise [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.

Når jeg læser dine ord:
Citat:
Jeg har sagt det mange gange, du er ude af stand til at lære af andre, lære af Paulus fx, af Nye Testamente fx, af hvad jeg skriver om det du kalder "volapyk" og fx hvad Tillich og Heidegger har sagt om det du kalder "volapyk" i forhold til vores i verdens værens tilstedeværelse
så hænger det sammen med, at jeg ikke uden videre anser "andre" for at være troværdige.

Jeg har det nok lidt som en violin eller et andet strengeinstrument: Kommer der bestemte "toner", så giver det "resonans" i mig - mens andre "toner" ikke gør.

En af dem er jo, som jeg skrev, caféoplevelsens "lodrette evighed i nuet".
En anden var oplevelsen af den helt rene kærlighed fra en Kristus Ikon.
En tredje var oplevelse af hellighed i Den Blå Moske i Istanbul (se især billedet: Interiør) , og en fjerde var en oplevelse af harmoni i mig selv, overfor omverdenen og overfor "himmel og jord", hvor jeg på en bænk på en strand syd for Faxe fulgte en chakra-øvelse beskrevet af Jes Bertelsen.

Noget af dét, det vækker min mistro, er tanker om de forskellige "prædikanters" motiver.
Er motivet f.eks. et ønske om en ydmygt beundrende og måske endda begejstret tilhængerskare?
Hvor mange "prædikanter" kan sige sig fri her? - kan du?
Den slags "falder" jeg ikke for - i hvert fald ikke, hvis jeg opdager det blinker
Det er jo også sådan, at jeg ikke vil være prædikant, men har opdaget, at jeg udvikler mig ved at formulere mig om mine oplevelser, tanker, følelser, fornemmelser og intuitioner.

M.v.h. Arne smiler Harmoni og kærlighed til denne klode - og alt dens liv heart
Top Svar Citer
#29418 - 19/03/2020 20:32 Re: Klima- og Corona-krise [Re: ]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Gerth.

Nu ved jeg ikke helt, hvad det er, der motiverer dig, men min umiddelbare fornemmelse er, at du vil verden noget godt, og at det ikke er hæder og beundring, du søger.

Når jeg så tænker på damen i Odense Kommune, der søger at få dig væk fra det fordømmende og i stedet foreslår at fremme kærlighed, så kan jeg egentlig godt være enig med hende.
Selvfølgelig er det rigtigt, at der er meget, vi skal væk fra, men jeg tror, det er endnu mere vigtigt at fokusere på, hvor vi skal hen - så vi kommer væk fra et dårlige på den måde blinker

Det kunne måske være noget i retning af:
Vær god mod dig selv, så du kan være god mod andre - og verden - så får både du og verden det meget bedre tommelop

M.v.h. Arne smiler Harmoni og kærlighed til denne klode - og alt dens liv heart
Top Svar Citer
#29421 - 20/03/2020 18:23 Re: Klima- og Corona-krise [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Citat:
så hænger det sammen med, at jeg ikke uden videre anser "andre" for at være troværdige


Sådan har jeg det ikke, for mig er det vigtigt at forstå at den dybe tallerken og meget andet er opfundet. Jeg kan lære så meget af traditionen, de erfaringer menneskeheden har gjort sig, jeg bygger på dem, ønsker at blive klogere og lære af andre uden at miste mig selv.

Og ja her skiller jeg mig ud fra dig Arne og ja Gerth, I gider ikke studere og lære af traditionen, de erfaringer millioner og atter millioner af mennesker har gjort sig gennem generation efter generation.

Men lidt synd for jer, dig at du ikke vil vide hvad Paulus og Tillich fx siger om det du kalder "volapyk" og på samme måde med Gerth at han ej heller vil lære hvad Paulus og kristendommen siger om Helligånden. Dermed mister I begge de lyttere eller læsere der har en akademisk uddannelse, for disse kræver at spørgsmålene er forstået dybt.

Citat:
Jeg har det nok lidt som en violin eller et andet strengeinstrument: Kommer der bestemte "toner", så giver det "resonans" i mig - mens andre "toner" ikke gør.


Ja desværre har du det sådan, men igen sådan har jeg det ikke, fordi det er tegn på ikke at kunne forstå og lære af andre, da du istedet for at forstå tingene, vælger blot det der siger dig noget.

For mig er den dybe grundige forståelse altafgørende vigtig.

Hvis dette også gjaldt dig, kunne vi få nogle meget interessante snakke og drøftelser det du kalder "volapyk", men da du nægter at studere spørgsmålet, mangler du den dybe grundige forståelse.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 2 af 30 < 1 2 3 4 ... 29 30 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Pingvinerne i Guldborgsund Zoo har fået..
28/03/2024 17:33
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Nyheder fra Religion.dk