annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
HansKrist Tigerens Rede :) Have
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 313 gæster og 155 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 30 1 2 3 ... 29 30 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#29400 - 13/03/2020 16:34 Klima- og Corona-krise
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Er vi blevet for mange - vi mennesker - her på denne klode?
Og har vi været for uvidende og for ansvarsløse i den måde vi har opført os på - og stadig gør?

Det startede vel med, at vi begyndte at dyrke jorden - gjorde en del af naturen til vores slaver - så der pludselig var føde til dobbelt så mange af os - og efterhånden mange flere, så vi nu er ca. 7½ milliard mennesker - hovedsageligt klumpet sammen i byer, der er gunstige for smitteoverførsel.
Vel - vi kender til hygiejne, men vi kan ikke desinficere den luft i fællesrum, som vi indånder.

Vi har også fundet ud af at pumpe olie op fra jordbunden og bruge den til motordrift - og vi har ignoreret, at motorerne brænder olien til CO2, som vi forgifter hele klodens atmosfære med.

Kort sagt: Med vores voksende magt over kloden har mishandlet den, så den er godt igang med at blive mindre beboelig - og med vores voldsomt store antal da frister vi alle slags smitte til at angribe os.
"Paradis på jord" - dengang i urtiden - er godt i gang - her i nutiden - med at blive "Helvede på jord".

Så hvad gør vi?
Mit svar: Vi mennesker finder en mere beskeden og harmonisk tilværelse i pagt med naturen/kloden - bliver ikke for mange - og lader os ikke lokke af markedskræfter til et vildt overforbrug.
I stedet dyrker vi livskvalitet.
Men hvad er så dét?
En gammel græker sagde engang til mig på en lille café på en lille græsk ø: Ro - Harmoni - Lykke
- og det hindrer jo ikke fest og glæde yeah

M.v.h. Arne smiler Harmoni og kærlighed til denne klode - og alt dens liv heart
Top Svar Citer
#29402 - 14/03/2020 18:16 Re: Klima- og Corona-krise [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Er der slet ingen, der har et bud på god livskvalitet?
M.v.h. Arne smiler Harmoni og kærlighed til denne klode - og alt dens liv heart
Top Svar Citer
#29406 - 16/03/2020 18:19 Re: Klima- og Corona-krise [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Egentlig tror jeg, han havde ret, grækeren jeg mødte på caféen: At det er ro og harmoni, der kan føre til at godt liv.
Det "at falde til ro", som jeg husker, jeg så allerførste gang en ældre mand gøre på en café en eftermiddag i Grækenlands næststørste by Thessaloniki få dage efter oberstjuntaens fald vist i 1975.
Det gjorde indtryk på mig.
Det var tydeligt, at han havde det godt - var i harmoni med sig selv - og sidenhen har jeg selv oplevet det samme - som om tiden går i stå - mens livet udfolder sig rundt om den stol, man sidder på, og det bord, man sidder ved.
Men det kan jo ske overalt, hvis man er alene, og der ikke lige nu er noget, der plager en.
Dyb meditation er det jo ikke - blot lidt afslappet ro og harmoni - og en af formerne for livskvalitet set med mine øjne blinker

Men mon ikke det er sådan, at vi næsten alle er plaget af indre "forstyrrelser" - nogle, som vi er bevidste om - og nok også nogle, vi ikke kender, fordi de ligger i det underbevidste.
Det kan være længsel - måske efter en andens kærlighed, det kan være vrede, det kan være ærgerrighed, det kan være bekymringer og det kan være angst og usikkerhed - og sikkert meget andet.

Men trods alt dét - alligevel - øjeblikke i nuet - hvor uroen er lagt til side - i nuet - hvor "evigheden står lodret" - som jeg smilende oplevede det tosset

Det kræver jo ikke det store forbrug af naturressourcer - og det kan jo sagtens foregå uden en coronasmittefarlig café blinker

M.v.h. Arne smiler Harmoni og kærlighed til denne klode - og alt dens liv heart
Top Svar Citer
#29408 - 16/03/2020 23:32 Re: Klima- og Corona-krise [Re: ]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Gerth.
Ja, der er jo nok ikke trængsel på det sted, hvor du står - og jeg tror heller ikke, det bliver det.
Det er nok for svært at rumme.

Begrebet, idéen, visionen: Gud tror jeg ikke rigtig på kan "fænge" blandt nutidens mennesker - ikke at det benægtes, at "der er mere mellem himmel og jord", men forestillingen om den gode Gud, faderskikkelsen tror jeg kun "fænger" blandt mennesker med et så stort behov for tryghed, at de er villige til at fornægte deres forstand for at opnå denne tryghed.
Vi andre - tror jeg - fornægter for det meste ikke "noget absolut overordnet", men mener ikke, det er muligt at vedhæfte det egenskaber - eller på nogen måde at fatte det.

Og skal vi egentlig også dét?
Ville det ikke være mere rigtigt at bruge de os givne evner til at søge harmoni med denne klodes natur - som vi jo er en del af? Mit svar på dit spørgsmål.
Det er i hvert fald de umiddelbare tanker jeg får, når jeg søger at forstå dit indlæg. Tak for det! smiler

M.v.h. Arne smiler Harmoni og kærlighed til denne klode - og alt dens liv heart
Top Svar Citer
#29412 - 17/03/2020 12:58 Re: Klima- og Corona-krise [Re: ]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Gerth.
Jeg mener at have forstået, at vi er meget enige på mange områder, især her hvor det handler om vi menneskers måde at opføre os på.
Jeg har læst, at du fordømmer begær, had, krige o.l., og det er jeg jo bestemt ikke uenig i, men det, jeg her søger, er at gøre livskvalitet tillokkende - altså at lokke til noget bedre i stedet for at fordømme noget dårligt.
Jeg er optimistisk nok til at tro på, at vi mennesker har evnen til livskvalitet, men at det kan være svært at finde den.

Det er så her café-gæsten, jeg nævnte, kommer ind i billedet med sin indre ro og harmoni.
Og det næste bliver jo så, hvad det fører til i forholdene til medmennesker.
Det er så her, jeg vil pege på den meget behagelige fornemmelse i maven, man kan få, når det er lykkes en at gøre noget godt for et medmenneske.

At dyrke det naturlige velbehag ved at gøre noget godt tror jeg, vil være meget mere effektivt - og rigtigt - end at opstille strenge adfærdsregler for, hvad man skal, og hvad man ikke må blinker

Og hvis vi udvider tankegangen til et større perspektiv, kunne man spørge: Er det godt for os mennesker, at reklameindustrien lokker os til stadig mere køb, forbrug - og smid væk?
Og når vi fordømmer dét, hvad skal denne industri så lokkes til at gøre i stedet?
Det bliver svært at finde ud af, men det tror jeg, vi skal blinker

M.v.h. Arne smiler Harmoni og kærlighed til denne klode - og alt dens liv heart
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 30 1 2 3 ... 29 30 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Busulykke i Sydafrika tager livet af fle..
28/03/2024 20:16
Nyheder fra Religion.dk