annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
BUDDHA
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 355 gæster og 119 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 18 af 34 < 1 2 ... 16 17 18 19 20 ... 33 34 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#29145 - 23/01/2020 16:35 Re: Lyser på vej [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hanskrist, du - og Simon - er på vildspor!
Sætningen:
Citat:
intet menneske vil nogensinde vide noget om min gud, ej heller om universet
kan forstås på to måder: Ordet "vil" kan her både forstås som ikke at ville og som vil aldrig få mulighed for.
Ingen af de to forståelser passer på mig!!!

Jeg har anelser om noget guddommeligt, som er værende bag - og i - verdens væren, og jeg fornemmer her, hvad jeg kun kan betegne med ordet: kærlighed.
Og jeg fornemmer tydeligt, at jeg ikke skal være nysgerrigt påtrængende overfor det største af alle eksisterende mysterier, men i stedet ydmygt og taknemmeligt efter evne skal bruge alle mine kræfter på at stræbe mod at blive det fuldkomne menneske - med al den kærlighed som hele situationen har i sig.

At skrive her på Trosfrihed.dk har har hjulpet mig kolossalt til afklaring, og det er jeg dybt taknemmelig for.
Jeg læser da også med interesse i andres teisme og ateisme - og fornemmer her, at det nok er Gerth, der kommer nærmest virkeligheden.

M.v.h. Arne smiler I kærlighed til kloden og alt dens liv heart


Redigeret af Arne Thomsen (23/01/2020 16:58)
Top Svar Citer
#29146 - 23/01/2020 17:33 Re: Lyser på vej [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Arne:

Citat:
Jeg læser da også med interesse i andres teisme og ateisme - og fornemmer her, at det nok er Gerth, der kommer nærmest virkeligheden.


så ser det skidt ud for dig Arne,,, for Gerth står nærmest for det modsatte af hvad du præsenterer os for Arne. Hvilket Gerth jo allerede har opdaget. At du så er en hyggelig mand at drøfte med i al evighed for Gerth, Tikka og ABC skyldes at I allesammen forbinder det religiøse spirituelle med uklare tvivlsomme svært forståelige erkendelige forhold ved virkeligheden. Heroverfor mener jeg at tingene skal være præcist beskrevet og at det skal kunne efterprøves. I skubber tingene ud i tvivlsom spekulation og gisninger, hvorfor dog, hvad skal vi der? få grå hår i hovedet?


Vores liv eksistens, sundhed og lykke og helbredelse, recovery, kan ikke være så svært at forstå, kan ikke skubbes væk og ud i tåget uklar anstrengende spekulation såvel som tvivlsomme påstande, nej det er nemmere, det er sgu ikke så langhåret og svært at forstå. På mig virker det som om I vil derud hvor fornuften eller forstanden begynder at have svært ved at få luft, at kunne være med.

Det religiøse spirituelle er jo ikke noget der gør os firkantet i hovedet og det har da slet ikke noget med astrofysiske forhold at gøre, som var noget der kom med hippierne der var skæve af syre og alkohol og fik mærkelige ideer om kosmiske astrofysiske forhold i takt med deres psykose, opløsningen af egoet. Og fordi du har læst for meget i dagbladet Information er du hoppet på den ide om det religiøse, såvel som ateisterne Bjørn og Simon også hoppede på de samme tanker i forbindelse deres religionskritik, som om det religiøse spirituelle skulle have noget som helst at gøre med astrofysik eller evolutionsbiologien. Ikke engang den konservative katolske kirke vil have en sammenblanding her. Måske fordi 1 Mosebog første kapitel er dertil folk når i deres læsning og er det eneste de husker at de tror det religiøse spirituelle har at gøre med astrofysiske forhold og evolutionbiologiske forhold. Men så er man gået i stå i sin læsning af Bibelen og misforstår og forstørrer noget op fra 1 Mosebog første par kapitler.

Temmelig sikkert er millioner af mennesker ikke kommet længere i deres læsning, og så koger de suppe på noget de har fået galt i halsen.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#29147 - 23/01/2020 18:09 Re: Lyser på vej [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hanskrist, du skriver:
Citat:
Heroverfor mener jeg at tingene skal være præcist beskrevet og at det skal kunne efterprøves.
Mit svar:
Er det din Gud, du her skriver om?

M.v.h. Arne smiler I kærlighed til kloden og alt dens liv heart
Top Svar Citer
#29148 - 23/01/2020 18:20 Re: Lyser på vej [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
ja

præcist som Jesus og Paulus formåede at beskrive forholdet

og ja som ham HansKrist gang på gang formår det
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#29149 - 23/01/2020 20:45 Re: Lyser på vej [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hanskrist, du skrev:
Citat:
Heroverfor mener jeg at tingene skal være præcist beskrevet og at det skal kunne efterprøves.
Jeg svarede:
Citat:
Er det din Gud, du her skriver om?
Og du svarede:
Citat:
ja

præcist som Jesus og Paulus formåede at beskrive forholdet

og ja som ham HansKrist gang på gang formår det
Min replik:
Nå da, nu er det lige pludselig ikke længere "din Gud", men "forholdet", du roser dig selv for at formå at beskrive - og lad os nu lige et øjeblik holde Jesus og Paulus udenfor og alene se på dig.

Det siger måske noget om dig, og om hvordan du oplever din tro, men ikke noget, synes jeg, om din Gud.
Så jeg kan jeg ikke rigtig selv bruge dine ord til noget.
For mig er de hverken "præcist beskrevet" eller "noget, jeg kan efterprøve".
Det er ikke min hensigt at nedgøre dit standpunkt, din livsholdning, din tro - blot at afklare, hvorfor jeg ikke kan bruge det, og derfor stadig fastholder, hvad der er min holdning til, hvad vi - usselt nok - ikke kan udtrykke bedre end: det guddommelige.

M.v.h. Arne smiler I kærlighed til kloden og alt dens liv heart
Top Svar Citer
annonce
Side 18 af 34 < 1 2 ... 16 17 18 19 20 ... 33 34 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Pavens tætpakkede påskeprogram: Vasker..
28/03/2024 23:53
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Nyheder fra Religion.dk