annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15644126
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379063
Et andet syn 1988526
Jesu ord 1521841
Åndelig Føde 1509481
Galleri
To verdener så forskellige
Hvem er online?
0 registrerede 138 gæster og 24 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 15 af 24 < 1 2 ... 13 14 15 16 17 ... 23 24 >
TrÃ¥d valgmuligheder ↓
« Forrige trÃ¥d
Næste trÃ¥d »
#29779 - 01/05/2020 14:38 Re: Hvad vi lærer hos Paulus [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7181
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Hører gerne, om du forstår ordene i dit Paulus-citat:
Citat:
- ligesom jeg selv er kendt fuldt ud.

M.v.h. Arne smiler Harmoni og kærlighed til denne klode - og alt dens liv heart
Top Svar Citer
#29780 - 01/05/2020 15:02 Re: Hvad vi lærer hos Paulus [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3650
Sted: Nørresundby
Gælder for Jung og Jungiansk Psykologi:

Citat:
Often our egos want to know only the knowable and to dismiss the unknowable. However, as Jung experienced—and as is built into the training of all Jungian analysts—we can also know the unknowable. In order to do this, the conscious ego must surrender to a higher force, the Self (the Imago Dei or center and totality of the psyche); then through the experience of symbolic ego death, we can know the numinous mysterium.




Paulus 1 Kor 2:

Citat:
Dog, visdom taler vi om blandt de fuldkomne, men ikke en visdom, som er af denne verden eller fra denne verdens forgængelige herskere. Hvad vi taler om, er Guds hemmelige visdom, som var skjult, men som Gud allerede før tidernes begyndelse havde bestemt skulle føre os til herlighed. Den visdom har ingen af denne verdens herskere kendt, for havde de kendt den, ville de ikke have korsfæstet herlighedens Herre. Men som der står skrevet:

Hvad intet øje har set og intet øre hørt,

og hvad der ikke er opstået i noget menneskes hjerte,

det, som Gud har beredt for dem, der elsker ham,

det har Gud åbenbaret for os ved Ånden. Thi Ånden ransager alt, selv Guds dybder. For hvem ved, hvad der bor i mennesket, undtagen menneskets egen ånd? Således ved heller ingen anden end Guds ånd, hvad der bor i Gud. Vi har ikke fået verdens ånd, men Ånden fra Gud, for at vi skal vide, hvad Gud i sin nåde har givet os. Og om dette taler vi ikke med ord, som menneskelig visdom har lært os, men med ord, som Ånden har lært os, og vi tolker det åndelige for åndelige.

Et sjæleligt menneske tager ikke imod det, der kommer fra Guds ånd; det er en dårskab for sådan et menneske, og det kan ikke fatte det, for det bedømmes kun efter Åndens målestok. Det åndelige menneske derimod bedømmer alt, men selv bedømmes det ikke af nogen; for »hvem kender Herrens tanker og kan belære ham?« Men vi har Kristi tanker.




Kære læser, sammenlign det med fed skrift såvidt Jung og det med fed skrift fra Paulus:


Her ser vi at hos Paulus 1 Kor 2 har vi hele udkastet til Jungiansk Psykologi.

Både Paulus og Jung påstår begge at vi mennesker først lærer os selv at kende gennem Gud Selvet: the Self (the Imago Dei or center and totality of the psyche).

Jung benyttede sig af nøjagtig samme forhold som Paulus beskriver i 1 Kor 2.

BÃ¥de hos Jung og Paulus er surrender to God our Self, individuations vejen til os selv.


Jung:

we can also know the unknowable

Paulus:

Hvad vi taler om, er Guds hemmelige visdom, som var skjult, men som Gud allerede før tidernes begyndelse havde bestemt skulle føre os til herlighed.

det har Gud åbenbaret for os ved Ånden.

Ergo Jung (og psykoanalysens lære om det ubevidste) er principielt fuldstændig enig med Paulus

-0-0-0-0-0-

the Self (the Imago Dei or center and totality of the psyche)

Totality:

Troen som ubetinget anliggende kræver hele mennesket og når hele mennesket engageres, engageres alle dets kræfter, at nægte dette, er at nægte religionen selv. Tillich.

Troens vished er eksistentiel, dvs hele menneskets eksistens omsluttes af den.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#29781 - 01/05/2020 15:19 Re: Hvad vi lærer hos Paulus [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret


Indsendt af: Arne Thomsen
Hører gerne, om du forstår ordene i dit Paulus-citat:
Citat:
- ligesom jeg selv er kendt fuldt ud.


Den korte version er vel, at Paulus - der mente han havde guds ånd - var kendt af gud …

… men bibelsk er vi alle kendt af gud fra fostertilstand –

***
Top Svar Citer
#29782 - 01/05/2020 15:37 Re: Hvad vi lærer hos Paulus [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Indsendt af: Arne Thomsen
Jo, jeg holder meget af Paulus' ord Tro-Håb-Kærlighed, uanset at han tydeligvis mener dette på en anden måde, end jeg gør.
Jeg opfatter Paulus' ord som en længsel efter det guddommelige, og det er for mig smukt.

At Paulus skulle "vække min afsky" mener jeg bestemt ikke at have udtrykt, - og hvorfor dog afsky andres meninger, blot fordi de er anderledes end ens egne? Det er et eller andet forvredent, som Hanskrist påstår om mig.
Men hvis et eller andet, jeg har skrevet, skulle kunne tydes sådan, så tilbagekalder jeg det - på forhånd

Selvfølgeligt kan man afsky andres meninger, som jo ofte også giver sig udslag i gerning.

At tage afstand fra dette, er ikke det samme som at tá afstand fra mennesket.

Man kan godt elske mennesket, men hade dets gerning, ellers ville det jo ikke være muligt at forkynde evangeliet for utugtige, drankere og andre syndere, som Jesus og Paulus gjorde … men tager man imod ordet kan man vende om fra sit tidligere liv, var jo det Paulus gjorde og Jesu disciple i øvrigt.


Ang. ordene tro, håb og kærlighed i 1. Korinther 13
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_Kor/13 - er der vel tale om erkendelse.

Jeg ser ikke længsel her, selv om Paulus andet sted ser frem til, at få et himmelsk legeme som Jesus - selv om han var glad for livet.


***
Top Svar Citer
#29783 - 01/05/2020 17:15 Re: Hvad vi lærer hos Paulus [Re: Anonym]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3650
Sted: Nørresundby
De steder hvor Arne giver følelsesmæssigt udtryk for at han ikke bryder sig om Paulus og derfor ikke gider læse ham har jeg ikke fundet, men jeg er snublet over et indlæg hvor Arne citerer Rom 7 og hele kapitel 8 (absolut et af de største og vigtigste Paulus kapitler af alle) og her skriver Arne:

Jeg vil ikke karakterisere mit indtryk af disse ord og blot nævne, at de ikke siger mig noget - ikke giver nogen mening for mig. siger Arne om Rom 7 og 8.


Et andet sted fandt jeg at Arne ikke ville sige sin uforbeholdne mening om Paulus, da han vidste det ikke ville falde i god jord hos undertegnede her.

Nå men det her er jo også en detalje der kun er interessant fordi Arne nu vil trække sine tidligere negative karakteristik af Paulus tilbage.

Hvorfor ville være sjovt at få en forklaring på.

Hvorfor Arne, er Paulus pludselig så vigtig for dig at du fortryder hvis du engang har sagt noget negativt.

Nå men skønt for mig at vide at det ikke kun er mine skriverier Arne finder intetsigende, men også Paulus måske smukkeste kapitel af alle.

SÃ¥ er der ihvertfald ingen, INGEN, forbindelse til ortodoks kristendom, den holdning til Paulus som Ã…ndens Apostel pr se, vil de ikke godtage, da uden Paulus ingen ortodoks kristendom.

Nå fred være med det hele, det her spørgsmål, eneste interessant er hvorfor Arne pludselig efter over femten års fordømmelse af Paulus nu ser ud til at have fået respekt for manden?

Ellers go weekend
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 15 af 24 < 1 2 ... 13 14 15 16 17 ... 23 24 >


Seneste indlæg
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 00:00
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
17/04/2024 19:00
Er der noget nyt under solen...
af ABC
17/04/2024 15:12
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
17/04/2024 13:26
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Nyheder fra DR
Beredskabet om Børsen-brand: 'Vi tager ..
18/04/2024 04:44
Amsterdam til kamp mod masseturisme: Ind..
18/04/2024 03:58
Qatar genovervejer sin mæglerrolle i vÃ..
18/04/2024 02:40
Prins William genoptager arbejdet efter ..
18/04/2024 02:08
EU's stats- og regeringschefer fordømme..
18/04/2024 00:39
Nyheder fra Religion.dk