annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15926237
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2403395
Et andet syn 2007092
Åndelig Føde 1619804
Jesu ord 1536344
Galleri
Sne, sne og atter sne
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 51 gæster og 192 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 3 af 17 < 1 2 3 4 5 ... 16 17 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#2624 - 07/08/2008 19:57 Re: Koen, blomsten og hjerteløs lommefilosofi [Re: serotonin]
Thomas
Uregistreret

Citat:
Gad vide hvad det egentligt betyder?


At vi bør vaske hjertet med sandhed og kærlighed, frem for at vaske kopper, kar og borde.

Citat:
At ville dyr det godt er da een god ting


Ja, mon ikke. Så lad os gøre det!

Citat:
Hjertet helbredes ikke ved at ville ændre på verden og medmennesker


Ej heller ved at slå uskyldige væsener ihjel.
Top Svar Citer
#2625 - 07/08/2008 21:19 Re: Koen, blomsten og hjerteløs lommefilosofi [Re: ]
serotonin Offline
godt igang
Registeret: 07/04/2008
Indlæg: 416
Hvem bestemmer hvad og hvem der er skyldig og uskyldig?

Er de mennesker der slår dyr ihjel skyldige væsner?

Kan et væsen både være skyldig og uskyldig på samme tid?

Hvad er du Thomas?

Er Jesus skyldig, siden han også spiste kød?

Hvis det er ånden som gør gavn, så må det vel også være åndens virkelighed vi skal søge, og anstrenge os for at give slip på tilknytningen til formens verden.

Hvis det fysiske var udtryk for virkeligheden og sandheden, hvorfor så skulle give slip på tilknytningen til kroppen og kroppens verden?

At dømme det fysiske og tillægge det en virkelighed, er det ikke det samme som at tilbede afguder?

Hvis dyrs væsen ses som noget fysisk, så er det vel en fornægtelse af disse væsners åndelige eksistens.

Hvis Jesus ikke ville, at det var hans krop vi skulle tilbede, men hans sind, så var det fordi at kroppen og det fysiske vildleder os.

Det vi reagere på, er også det vi ser som sandt. Det er kun muligt enten at reagere på ånden eller egoet(det fysiske).

Ja, dyr og mennesker lider, og mennesker påføre hinanden og dyr lidelse, og dyr påføre også mennesker lidelse. Men det er altsammen et udtryk for noget der sker på et meget meget dybere plan, sindets plan.

Alt lidelse har sit udspring fra troen på adskillelsen fra Gud, og det er kun ens eget ansvar at komme ind i sindet og få korrigeret denne fejlagtige tro. Det fysiske er blot en virkning hvor årsagen er en illusorisk ide.

Jesus viste os, at ved at han accepterede sin eenhed med Gud, var der slet ikke fundet nogen adskillelse sted. Frelsen ligger i at gøre det samme som Jesus, altså acceptere vores eenhed med Gud. Gud reagere jo heller ikke på lidelse, da lidelse ikke er af Ham.

Men du må se på, om din reaktion på det du ser i verden, afspejler fuldkommen kærlighed, eller om der også er frygt tilstede. Hvis der er frygt tilstede i din bevidsthed, så kan du roligt regne med, at du har reageret på noget der ikke er virkeligt. For virkeligheden kan ikke fremkalde frygt, siden virkeligheden kun er af Gud.

Men igen som jeg har skrevet flere gange, så er det ikke et spørgsmål om at fornægte det du oplever, men et spørgsmål om at undersøge ÅRSAGEN til det du oplever.

Der er intet kompromi Thomas, og det understreger Jesus også helt klart.

Uanset hvor dualitet spiller en rolle, der må vi virkelig anstrenge os for ikke at gå på kompromi, for det er den eneste måde det er muligt at komme i kontakt med Kristus, vores sande Selv som Gud har skabt. Det er jo ikke uden grund Jesus blev kaldt for Kristus. smiler

Og nej, EKIM er ikke nogen filosofi, men en lærer i et ikke-dualistisk tankesystem, som er det tankesystem Jesus praktiserede til fuldkommenhed. Det oprindelige Thomasevangeliet, er også et fuldkommen ikke-dualistisk budskab. Alt Jesus har formidlet til vores verden, har kun været med den hensigt, at vi skulle lærer at praktisere tilgivelse ligesom han selv gjorde, og på den måde komme i kontakt med sandhedens ånd i vores indre, og så lade ånden fortolke og dømme verden.

Nå men, ja, fjing fjong og ding dong, og så lad os bare gi den gas, ik...

Håber du har det godt min ven.

Kærligst Jan.



Top Svar Citer
#2626 - 07/08/2008 21:23 Re: Koen, blomsten og hjerteløs lommefilosofi [Re: ]
Ipso Facto Offline
bor her
Registeret: 06/07/2008
Indlæg: 604
Sted: Costa Tropical, Spanien

Hej Thomas!

Q&A med Thomas:

Citat:
Er vegetarers tænkemåde ikke bare endnu et udslag af byboernes måde med at menneskeliggøre dyrene?

Thomas: Det er et udslag af medfølelse, som bør omfatte alle levende væsener.


Har du nu overvejet det etiske dilemma ordentligt Thomas?

Hvorfor skal det dog gå ud over de stakkels planter? Hvad har de egentlig gjort dig, siden de fortjener at blive uskadeliggjort og fortæret af dig og andre vegetarer? Er du fuldstændig blottet for medfølelse med planteriget?

Måske vil det etiske regnestykke efter utilitarismens lykkeprincip vise, at den totale mængde af lidelse der påføres uskyldigt liv, målt op imod den lykke det er at spise saftige bøffer, alt taget i betragtning, taler imod vegetarisme, idet disse slughalse guffer uskyldige planter i sig, i helt ustyrligt store mængder, da de vægtmæssigt skal fortære et flerfold af planteføde, for at få dækket samtlige deres fysiologiske behov. De samme behov kan dækkes af en enkelt saftig bøf på 300 gram. Dertil kommer så, at vegetarerne stjæler dyrenes føde, hvilket sikkert påfører mange uskyldige dyr sultedøden.

Dette blot for at anskueliggøre, at sagen måske slet ikke er så enkel, som du bilder dig ind Thomas. Det er altid farligt blot at lade sig styre af instinktive følelser frem for nøje og rationelt at overveje alle de etiske implikationer før man handler.

Hilsen

Ipso Facto pifter

P.S.! Hitler var forresten vegetar og elskede dyr; især hunde satte han meget stor pris på. Blot for at antyde, at der ikke nødvendigvis er en sammenhæng mellem etik og spisevaner.


-------------
"Tjener, der er en flue i min grøntsagssuppe!" Tjeneren: "Så bliver det lige 10 kroner mere min herre, hvilket svarer til prisen for kødsuppe."
_________________________
"Lad dig ikke forvirre af andre - kom først til mig." - Ipso Facto

Top Svar Citer
#2627 - 07/08/2008 21:29 Re: Koen, blomsten og hjerteløs lommefilosofi [Re: ]
kurt Offline
ny
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 19
Sted: Østjylland
Citat:
Mennesket er jo bare et dyr som de andre, så hvorfor skulle der være specielle regler her?


Citat:
Fordi vi har et valg.


Okay, jeg har valgt. Jeg gør som det falder mig naturligt - og spiser kød.

Jeg VÆLGER at spise kød fra dyr og fjerkræ som har haft et rimeligt liv og er slagtet på en fornuftig måde.


Citat:
Er vegetarers tænkemåde ikke bare endnu et udslag af byboernes måde med at menneskeliggøre dyrene?


Citat:
Det er et udslag af medfølelse, som bør omfatte alle levende væsener.


Det lyder som et frit-luften-svævende-argument.
De dyr vi (i samfundet) spiser:
- bliver slagtet mere smertefrit end de dyr der bliver andre dyrs føde i naturen.
- ville aldrig have fået et liv hvis de ikke var opfostret til menneskeføde.
- er (som hovedregel) blevet passet og plejet - i fremtiden vil den politiske forbruger FORLANGE endnu bedre kontrol med dyrevelfærd.

Det står selvfølgelig enhver frit for at undlade at spise kød, men om andre gør det kan ikke være dyre-aktivisters sag. De har ingen gode argumenter at henvise til.

_________________________
Kurt

Frihed er det bedste guld
Top Svar Citer
#2628 - 07/08/2008 21:32 Re: Koen, blomsten og hjerteløs lommefilosofi [Re: Ipso Facto]
Thomas
Uregistreret

Citat:
Hvorfor skal det dog gå ud over de stakkels planter?


Citat:
Dette blot for at anskueliggøre, at sagen måske slet ikke er så enkel, som du bilder dig ind Thomas.


Kald mig bare indbilsk; jeg tror, at en ko har flere følelser end en mælkebøtte.
Top Svar Citer
annonce
Side 3 af 17 < 1 2 3 4 5 ... 16 17 >


Moderator:  Arne Thomsen 
Seneste indlæg
Spiritualitet
af Arne Thomsen
17/05/2024 19:05
Vigtige præciseringer
af somo
16/05/2024 15:16
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
14/05/2024 16:36
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Nyheder fra DR
Kong Frederik tager kongeskibet til Roya..
19/05/2024 10:49
20 personer meldes dræbt i israelsk luf..
19/05/2024 10:40
Bjørne har angrebet flere mennesker i J..
19/05/2024 09:44
Fransk politi iværksætter 'stor operat..
19/05/2024 09:17
Efterforsker voldsom brand i Nordjylland..
19/05/2024 09:03
Nyheder fra Religion.dk