annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Vinter Nytårs Løbehilsner fra Nordjylland
Hvem er online?
0 registrerede 380 gæster og 308 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 4 af 63 < 1 2 3 4 5 6 ... 62 63 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#28182 - 25/09/2019 10:48 Re: Samtaler omkring bålet... [Re: Hanskrist]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5368
Sted: Vanløse
Hvordan komme videre efter gårsdagens hjerneblødning blinker
Kan nu bare godt lide Lene ler Sikke en kvinde yeah Men vi skal tilbage til samtalen - kan se at HansKrist har skrevet noget som jeg ikke har fået læst, så det vil jeg lige læse. Må nok også hellere genlæse det Tikka skrev.

Namaste
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#28183 - 25/09/2019 12:58 En pind til bålet ... [Re: ABC]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875
ABC: Jeg har ikke forstand på hjernekemi - kan bare mærke at der sker noget når jeg drikker ler Men vi skal tale om glædens væsen...kan man glæde sig over alt? Har lidt svært ved at glæde mig over andres ulykke, så er vi virkeligt glade når det går andre dårligt? Er glæde en evne som kan misbruges? Hvad er glæde for en størrelse?

- Glæden – den stof og alkoholfrie glæde er ikke en bestemt størrelse og kan há en stor spændvidde – og varighed - fra almindelig tilfredshed til stor eufori …

… men ja hvorfor glædes vi over forskelligt, glæden som kan opstå ved et smil.

Som jeg ser det, er der tale om værdsættelse …

… men også vaner/opvækst/kultur/religion – og selvfølgelig ens situation pt. For - de som ser ”glasset halvtomt” i stedet for halvfyldt har nok sværere ved at være positive. Glæden trives ikke hos den negative, men dette betyder så også, vi kan ændre vort tankemønster i den retning vi gerne vil, uden at booste glæden med stoffer eller alkohol.

Og - det er nødvendigt for indlæring, at glæden er tilstede, da den er drivkraft.

Den gode glæde er livsnødvendig for overlevelse – og giver et bedre liv.

Så man skal stræbe efter sand rigdom engel ... Er man rig når man er glad stortchock - Ja det vil jeg mene - alt er nemmere lysere - dejligere når livet har farver ler

MEN balance balance --- for det må ikke blive en besættelse, så kommer nedturen og de grå farver rockon

***

Top Svar Citer
#28186 - 25/09/2019 14:34 Re: En pind til bålet ... [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Hej Tikka

Ka rigtig godt li dine sidste nye indlæg

Du skriver:
Citat:

Så man skal stræbe efter sand rigdom ...
Er man rig når man er glad - Ja det vil jeg mene - alt er nemmere lysere - dejligere når livet har farver

MEN balance balance --- for det må ikke blive en besættelse, så kommer nedturen og de grå farver



Enig med balance eller at man skal kunne lande igen efter at have været i en ekstatisk kreativ glædesrus (dopaminsk glædesrus) med sine projekter her i livet. Dog efter min mening må det gerne blive og være en besættelse, bare man formår at lande igen.

Vores dopaminske (ekstatiske glædesfyldte lystbetonede) motivationelle forhjerne selvtillids struktur skal være understøttet af et bagvedliggende selvværds system, der er serotoninsk baseret.

Bemærk den principielle vigtige forskel mellem selvtillids systemet og selvværds systemet. Selvtillid - selvværd.

Selvtillids systemet er eksistentiel dopaminsk og selvværds systemet er mere essentiel serotoninsk. Er min hypotese, ingen i verden har skrevet før som jeg skriver og beskriver det. Hvis forskningen en dag modsiger hvad jeg skriver, trækker jeg gerne mine hypoteser ord og skriverier tilbage, men indtil videre bekræfter alt jeg læser af forskning på området hvad eller hvordan jeg skriver.

Jeg skrev om dette i mit forrige indlæg, følger her:

Citat:
Selvtillid (dopaminsk) uden bagvedliggende selvværd (serotoninsk) har væltet mange især yngre mennesker. For meget ecstasy (dopaminsk motivationel glædesrus) (exogen eller endogen) uden et bagvedliggende sundt opbygget serotoninsk selvværds system, gør at mange ender op i noget psykotisk. Pludselig selvmord skyldes ofte når et menneske lander igen efter en periode med stor ekstatisk forrykkelse, ude af sig selv periode, at der ikke findes et sundt serotoninsk betinget selvværds system til at tage imod vedkommende efter dets kreative ekstatiske dopaminsk betingede udflugt.

Hvis en kunstner, et specielt talent, udviklet gennem et ekstatisk dopaminsk betinget engagement og koncentration omkring sin disciplin ikke har et bagvedliggende serotoninsk sundt opbygget selvværds system til at tage imod vedkommende (som vedkommende kan lande i når ÅNDEN (gejsten begejstringen) forlader vedkommende) efter dets perioder med stor kreativ ekstatiske dopaminsk stærkt motiveret betingede udflugter og indsatser så ser vi disse pludselige selvmord hos særligt godt begavede kunstneriske individer.

Der er et utal af eksempler på dette og vi andre står tilbage og begræder at dette meget specielt godt begavede talentfulde menneske tog sit eget liv.

Vi kender det også fra os selv i mindre udtalt grad når vi svinger i humør fra stor glæde og optimisme, godt humør, til pludselig stor nedtrykthed grænsende til depression.

Vi svinger mellem dopaminsk ekstatisk forhjerne engagement og motiveret fokus og koncentration, fyldt med stor glæde over at vi føler vi er inde i kampen og lykkes med at overvinde livets opgaver og udfordringer - - - til at vi pludselig en dag står op og har mistet ÅNDEN begejstringen, vores entusiasme, i Gud væren.

Humørforladt står vi pludselig op en dag

Så er vi afhængige af at vi har et sundt opbygget serotoninsk betinget selvværds system til at tage imod, som vi kan lande i når ÅNDEN - den ekstatiske begejstring og ÅND har forladt os.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#28190 - 25/09/2019 21:47 Re: En pind til bålet ... [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Citat:
Citat:
For - de som ser ”glasset halvtomt” i stedet for halvfyldt har nok sværere at være positive, for glæden trives ikke hos den negative.

Dette betyder, vi kan ændre vort tankemønster i den retning vi gerne vil, uden at booste glæden med stoffer eller alkohol – og - det er nødvendigt for indlæring, at glæden er tilstede da den er drivkraft.
Så man skal stræbe efter sand rigdom engel ... Er man rig når man er glad stortchock - Ja det vil jeg mene - alt er nemmere lysere - dejligere når livet har farver ler

MEN balance balance --- for det må ikke blive en besættelse, så kommer nedturen og de grå farver rockon



HK:
Citat:
Enig med balance eller at man skal kunne lande igen efter at have været i en ekstatisk kreativ glædesrus (dopaminsk glædesrus) med sine projekter her i livet. Dog efter min mening må det gerne blive og være en besættelse, bare man formår at lande igen.



Balance

Balancen jeg taler om i forbindelsen med man skal stræbe skal forstås sådan:

Har man først fået ”styr på eget hus” - ændret tankemønster - ”glasset er halvfyldt” - og erfaret glædens gode virkning skal man ikke stræbe efter glæden for glædens skyld som en narkoman, men stræbe efter egenskaber der fremme glæden hos én selv og andre.

Det at elske sin næste som sig selv betinger man elsker sig selv først. Gør man ikke det har man svært ved at gi´og modtage - og livsglæden vil forsvinde.


Besættelse/glædesrus

Vi kan ikke være besat af glædesrus konstant, så ville vi jo ikke kunne forsvare os ved fare, men man kan godt være så engageret i et eller andet som giver stor glæde, så det en tid kan opleves som glædesrus, men som ordet siger, er der tale om en rus, og den vil selvfølgelig ikke vare ved.
Rusen kan forlænges, men jo længere man gør dette jo sværere er det at ”komme ovenpå” igen da man jo brænder helt ud – hvor længe kan man også være vild glad for et opnået resultat eksempelvis. Der kommer jo hele tiden nyt til og man kan ikke blive hængende i fortiden, derved misser man jo nuet, så når du taler om at lande, mener jeg blot der er tale om at være nærværende smiler

***
Top Svar Citer
#28191 - 25/09/2019 22:43 Re: En pind til bålet ... [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Jeg tror ikke vi kan blive uenige her Tikka



Citat:

Vi kan ikke være besat af glædesrus konstant, så ville vi jo ikke kunne forsvare os ved fare, men man kan godt være så engageret i et eller andet som giver stor glæde, så det en tid kan opleves som glædesrus, men som ordet siger, er der tale om en rus, og den vil selvfølgelig ikke vare ved.
Rusen kan forlænges, men jo længere man gør dette jo sværere er det at ”komme ovenpå” igen da man jo brænder helt ud – hvor længe kan man også være vild glad for et opnået resultat eksempelvis.


Sjovt nok drøfter jeg dette forhold i forbindelse med et par idrætsstjerner der har haft stor international succes i år. Hvad vil en kæmpe succes betyde og kan man integrere en succes så den får afgørende betydning for resten af ens karriere, her idrætskarriere.

Hvad betyder det for en idrætsmand at være dopaminsk forhjernestærk. Kan det læres? Kan det trænes? Er det social kulturel betinget? Altså er succes noget man deler med andre og måske har sammen med andre, er det kollektivt. Kan idrætsklubber skabe en vinderkultur hvor de gør hinanden dopaminsk forhjernestærk?

Noget tyder på at Paulus og Maslow (1)* og fodbold landstræner Richard Møller Nielsen mener at en succes oplevelse kan ændre et menneske for altid. Jeg tror om nogle år at neurobiologien vil kunne give os svaret.

Måske et system kan tilføres så meget energi at det gennemgår en forvandling, til en højere funktions niveau som vi aldrig kan tabe igen.

Nå men jeg tror man kan ride på en bølge af succes, og jeg tror succes smitter. Det er noget kollektivt, og kan skabe en vinderkultur som de Paulinske urkristne menigheder må ha været rundet af.




(1)*:

Citat:
Over 50 years ago, Abraham Maslow talked about the importance of "peak experiences", which he described as "rare, exciting, oceanic, deeply moving, exhilarating, elevating experiences that generated an advanced form of perceiving reality, and are even mystic and magical in their effects..." While people often talk about the euphoria of peak experiences, Maslow often pointed out how overcoming intense challenges and setbacks can be a key trigger for a peak experience.
Similarly, in his 2018 book "The Other Side of Happiness: Embracing a More Fearless Approach to Living", Bastian argues that suffering and sadness are actually a necessary ingredients for happiness. He notes that "the most thrilling moments in our lives are often balanced on a knife edge between pleasure and pain... Our addiction to positivity and the pursuit of pleasure is actually making us miserable... without some pain, we have no real way to achieve and appreciate the kind of happiness that is true and transcendent." Yale psychologist Paul Bloom has also been making sense of the "pleasures of suffering."

These findings also have implications for the mindfulness craze, and provide a much-needed counterpoint to the the current trend of viewing calm and tranquil experiences as most conducive to a life well lived. To be sure, mindfulness, meditation, and cultivating inner calm can be beneficial for reducing anxiety, improving depression, and helping us cope with pain.
However, the intensity of peak experiences may be more likely to define who we are. At the end of our lives, will we look back and remember most poignantly all of the calm and tranquil meditation sessions we had, or will we remember the moments that plumbed the depths of our emotional life, that made us feel most alive?


Emotionelle ekstreme oplevelser
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 4 af 63 < 1 2 3 4 5 6 ... 62 63 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Letlands udenrigsminister trækker sig e..
28/03/2024 14:45
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevo..
28/03/2024 13:27
Efter sygdom: Paven prædiker igen til p..
28/03/2024 13:19
Visitationszone forlænges yderligere ef..
28/03/2024 12:50
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
Nyheder fra Religion.dk