annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15536443
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372315
Et andet syn 1980797
Jesu ord 1518396
Åndelig Føde 1465686
Galleri
treram på vej i luften over  Mississippi 1952, uheld i Mexico
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 311 gæster og 51 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 5 af 9 < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#28412 - 21/10/2019 08:20 Re: SLUT [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Citat:
Da det jo er sproget der gør det muligt at dele erfaringer og tanker.


Synes du strammer den, jeg ville ihvertfald nødigt vælge et mekaniker værksted hvor mekanikernes erfaringer og ideer (ideer og jo ikke tanker eller tænkning) ikke kom fra den daglige omgang og bøvlen med bilerne og deres motor.

Praksis eller den praktiske omgang med tingene er det styrende princip såvidet vores erfaringer, viden og dygtighed. Et menneske der har været igennem den praktiske omgang med tingene og set hvordan mester gør, ham kan man efterlade et brev, besked, med en ny del til motoren der skal påmonteres og hvor man skriver følg brugervejledningen til påmontering. Men godt nok kan man ikke gøre dette til en mekaniker der kun har siddet på skolebænken og fyldt sit hoved med teori. Learning by doing er heldigvis stadig i håndværkerfag og burde også i andre fag være det styrende princip.

Det er vores praktiske omgang med tingene hvorfra vi får vores erfaringer og ideer (vigtigt at forstå tanker som ideer, dette er det nemlig i håndværkerfag og alle praktiske fag, her kunne teoretiker virkelig lære noget om hvad intelligens og tænkning er. Tanker er for mig ideer. Begynd med et menneske der har været fisker eller håndværker hele livet at tænke som teoretisering, og de står fuldstændig af, gider slet ikke at lytte. Men tænkning som ideer til hvad man kunne gøre og du fanger dem igen.

Vigtigt at forstå hvor langt vi er fra virkeligheden os der har gjort os selv til nogle der tænker over al ting fandeme. Tillader os at have et tænkende teoretisk svar på fandeme alt.

Det ville være så sundt om vi kom ud af hovedet kun, hvor vi befinder os uden at stå i virkelige konkrete fysiske situationer, i praksis op til halsen, et stykke arbejde.

Forstand på noget får vi kun igennem den praktiske omgang med tingene, så er hænder, krop og sanser og andre mennesker med inde over og dette er sundt for alle mennesker at komme ud af hovedet og tonsvis af tekster vi intet lærer af.

Hvornår er det vi lever med krop og sjæl, jo når vi er en praktisk omgang med tingene der kræver hele os og ikke bare tænkning i hovedet, det kan man blive syg af.

Også derfor at kontorstolen dræber, det er livsfarligt at leve i hovedet og i forestillingsverdenen også derfor bibelfundamentalisme og andre hjernevask gør folk fuldstændig tossede i hovedet.

Intet er bedre for bønder og håndværkere end at de river sig løs af enhver form for bibelfundamentalisme, overdreven begejstring og ikke mindst overtænkning hvad der står i bogen. Det er dette ude af proportioner ukritiske tillid/tro, overtroet tænkning, der skader folk dybt ind i sind og sjæl og som gør at vi totalt mister vores spirituelle intelligens, vores SPIRITUALITET.

At leve teoretisk i hovedet kun er livsfarligt. At lære kun at tænke fra tekster er ikke egentlig tænkning, som i stedetfor er meget mere ideer og problemløsende.

Hvis vi vidste hvor psykotiske teoretiske vi er, ville vi skynde os at springe til at arbejde. Moderne mennesker er uden jordforbindelse, de står ofte ikke i virkeligheden, i en praktisk omgang med virkeligheden.

Bibelfundamentalisme er hjernespind og gør mennesker skingrende skøre, hvis de da ikke var det i forvejen. Eksemplerne på hvor farligt det er, har allerede moderne hjerneforskning opdaget. Man kan måle hvor godt religion er, bortset fra bibelfundamentalisme, her skades mennesker på sind og sjæl, følelsesmæssigt.

Paulus denne tænkningens skytshelgen, hvor har vi kristne mange gode ting at takke ham for. Han er verdenskendt for som mystiker på samme tid at forlange en seende kritisk tænkende tilgang. Og kun på frugterne skal vores tro bedømmes, ikke om vi lader munden løbe og klistrer enhver debat til med bibelkonkordantiske krydshenvisninger, nøjagtig der bliver det sygeligt og vi tossede i hovedet, sindet. Det er mental malpraksis at vi sætter vores moderne naturvidenskabelige opdragelse overstyr, vores intellektuelle integritet. Vi må ikke overtro sætninger bare fordi de står i en bog, og overtro noget fordi vi mener det er Jesu ord. I samme øjeblik er vi ikke spirituelle og har ikke Guds Ånd, Ånden, som kun kan være der hvor der ingen tvang er, der hvor FRIHEDEN hersker (åndelig frihed).


Hjernens sundhed og kroppens sundhed kommer sig af den måde vi aktivt og kreativt participerer i vores omgivelser. Sygdom kommer fra at vi spalter vores hoved og tænkning fra vores kropslige sanselige i verdens værens omgang med tingene. Hvordan kan vi behandle naturen som vi gør, jo netop fordi vi er skizofrene, vi er ikke i kontakt med vores krop. Var vi i kontakt med kroppens organer ville vi ikke kunne gøre det vi gør, men vi er skizofrene besatte i hovedet. Vi har ingen kontakt til den naturlige virkelighed, som fås gennem vores kropslige fysiske biologiske sanselige tilstedeværen. Dasein analyser såvidt vores måder at være tilstede eller ikke tilstede i forhold til naturen er jeg blevet opfordret til at kigge på af et meget klogt menneske, vedkommende mente at jeg var en af dem der ville være bedst egnet til dette pioneer arbejde. Det er nødvendigt med et paradigmeskifte, og i den forbindelse må vi ud af hovedet og vores intellektuelle skizofrene optræden i verden.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#28414 - 21/10/2019 12:02 Re: Frihed ... ? [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Du citerer mig for:
Citat:
efterhånden som jeg opdagede nogle af mine egne fordomme
og du kommenterer:
Citat:
-Så du har stadig fordomme. Må jeg spørge hvilke og hvordan du ved, du har flere, når de ikke er opdaget?
Mit svar:
Du overfortolker. Jeg holdt blot muligheden åben for, at jeg kan have flere fordomme, som jeg endnu ikke har opdaget.
Skulle jeg endelig komme med noget, som måske kunne påstås at være en fordom, så må det nok være min fornemmelse, der går ud på, at der er noget for os mennesker ufatteligt stort bag - og i - verdens væren, og hvor ordet Gud er alt for lille.
For mig ligner Gud mest af alt det helt lille hjælpeløse barns far og mor, som jo er altafgørende for barnets overlevelse.

M.v.h. Arne smiler Kærlighed til kloden heart
Top Svar Citer
#28415 - 21/10/2019 17:00 Re: Frihed ... ? [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
For mig ligner Gud mest af alt det helt lille hjælpeløse barns far og mor, som jo er altafgørende for barnets overlevelse.

Skriver du Arne

Men heldigvis afslører det mere om dig end hvordan vi skal og kan forstå begrebet, størrelsen Gud. At give op overfor størrelsen og begrebet Gud af de grunde du nævner, afslører blot hvor lavt et niveau såvidt den spirituelle intelligens vi befinder os.

Den spirituelle intelligens er et faktum i menneskers liv (Howard Gardner) og et menneske der står af overfor guds billedet af os som Guds børn, og Gud som vores trøster og beskytter og hjælper, kan ikke have været ret langt inde i et positivt bønsliv såvel som liv med Gud.

Det er jo spirituelle vækstprocesser vi finder i forbindelse forholdet til os selv hvor Gud bliver en realitet i forbindelse vores selvforhold, som fx Jesu "søn fader" dialogiske bønslivs forhold. Er vi først her og har opdaget bevidsthedens kreative dynamiske udveksling med de ubevidste arketypeforhold vi har med os ind i livet som potentialer så får vi dagligt beviser for at alting samvirker til gode for os der relaterer positivt til begrebet og størrelsen Gud. Vi tænker jo ikke som et barn om de her forhold, men vi har voksne menneskers forstandige spirituelle forståelse hvad det hele drejer sig om. Ellers kan vi jo stadig læse 1 Kor 2, dette er jo ikke forbudt.

2 ting,

1): lad os nu ikke blive forskrækket, eller håne de her forhold, men lad os med oprejst pande og fri kritisk tænkning undersøge og eksperimentere med tingene. Vi må ikke være autoritetstro, vi må selv undersøge tingene og hvornår det gir mening at forstå os selv som Guds børn.

2): lad os droppe bibelfundamentalisme, lad os bevare vores forstandighed og intelligens. Vi kan ikke sætte vores kritiske og forstandige tænkning ud af kraft blot fordi vi har åbnet Bibelen og eller tror her findes Jesus uforfalskede ord og disse er magiske fordi vi bare overtror dem og tillægger dem en helt særligt magisk betydning fordi vi kortslutter i hovedet at ordene er fra ham. Det er nu stadig Gud der taler direkte til os, også gennem KRISTUS men altid udenom Bibelen, og er det bibelen vi forsøger at forstå så formår vi aldrig uden helligåndens hjælp, uden den spirituelle intelligens.

Men stadig venner, tá det lidt afslappet og se pragmatisk på de her ting, eksperimenter folkens og brug nu jeres forstand, meningen er jo ikke at vi skal miste vores forstand eller de her ting skal køre udenom vores forstand eller ligefrem ødelægge vores forstand, tværtimod er der intet der er så godt for fornuften som ekstatisk fornuft har neurovidenskab opdaget. De subcorticale forhold spiller en helt afgørende rolle for god neocortical funktion.

I har allesammen et alt alt for anstrengt og opstyltet forhold til det spirituelle. Som om I er bange for at undersøge og eksperimentere med tingene i praksis, som om der skal stærk overtro, bibelsk overtroenhed, med ind over eller den fjollede ide at vi intet kan vide og alt vi siger er for småt og dårligt. Begge disse standpunkter lige tåbelige og viser at vi ikke har forstået noget som helst og har givet op på spørgsmålet før vi har fået begyndt.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#28418 - 21/10/2019 21:07 Re: Frihed ... ? [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej HansKrist.
Citat:
- guds billedet af os som Guds børn, og Gud som vores trøster og beskytter og hjælper -
Det vidste jeg ikke - at det er dér, du står.
Min respekt - og fred være med det - uanset at jeg står et andet sted.

M.v.h. Arne smiler Kærlighed til kloden heart
Top Svar Citer
#28419 - 21/10/2019 22:39 Re: Frihed ... ? [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Jeg er ikke bange for noget, går ikke af vejen for noget, jeg er ikke forlegen over det spirituelle som ikke er noget statisk, det har mange former og udtryk det var blot en af disse jeg beskrev som ikke være mig fremmed, men jeg kender et utal af manifestationer, former og udtryk, der er meget anderledes fx

Den Paulinske SPIRITUALITET: vores ekstatiske dopaminske (motivationelle) stærke forhjerne begejstringsstruktur. (KRISTUS der virker mægtig i os)

Den hvor vi opgir vores egen vilje og overgiver, hengiver, os til hvad det ubevidste vil, Guds vilje kunne være her, det afgør Ånden for os.

Hvordan vi skal bede i Rom 8, måske noget af det smukkeste hos Paulus når han er mere feminin, mindre dopaminsk, og Rom 8 om hvordan vi skal bede ville være godt at sammenstille med 1 Kor 2

Ja her en godbid, sammenstil Rom 8 om hvordan vi skal bede med 1 Kor 2 - jeg kan garantere for jer alle at der bliver hul igennem til noget stort - I kommer i proces med det ubevidste,

Den spirituelle diversitet er meget stor, måske jeg burde skrive en brugervejledning til en række af de vigtigste
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 5 af 9 < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Pingvinerne i Guldborgsund Zoo har fået..
28/03/2024 17:33
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Nyheder fra Religion.dk