annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15658548
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2380186
Et andet syn 1989576
Jesu ord 1522444
Åndelig Føde 1514655
Galleri
Rødhus i januar
Hvem er online?
0 registrerede 448 gæster og 38 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 100 af 117 < 1 2 ... 98 99 100 101 102 ... 116 117 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#29887 - 07/05/2020 00:47 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Citat:
Jeg undrer mig over, at kristendommens almægtige, gode og kærlige Gud skulle have skabt en sådan situation.

Har han heller ikke.
Mennesket valgte selv et liv uden guds ledelse. De fleste.

***
Top Svar Citer
#29889 - 07/05/2020 07:53 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3650
Sted: Nørresundby
Gud er for mig som Gud er for Jesus og Paulus

Og læste du mit indlæg, ser du at det er en levende dynamisk relation for Jesus, Paulus og Jung.

Jesus lever konstant i communion og kommunikation med Gud, og Gud og Guds Ånd kommer til og virker i Jesu liv, sådan gør Paulus også og sådan gjorde Jung også og sådan skal man gøre for at kunne blive Jungiansk uddannet terapeut.

Ingen af disse tre nævnte hænger kristendommen op på dogmer, men hvorfor du hænger dig i dogmer og ikke følger Jesus og Paulus og Paul Tillich og et utal af andre kristne, forstår jeg ikke

Du spekulerer i dogmer og ikke i Gud som vi alle kan gå i proces med, gennem bøn bøn bøn bøn

Der er menneskets ånd og der er Guds Ånd, og det er Guds Ånd vi skal ha fat i og så sker det vidunderlige mirakuløse nyskabelsen. 1Kor 2.

Mit indlæg er skrevet som en introduktion til hvordan vi kommer i proces og udvikling med Gud, så vi lærer hvad Gud har til vi mennesker og magter af gøre i vores liv,,,,

Det er virkelighed og ikke abstrakt spekulation

Men læs nu omhyggeligt mit indlæg igen, måske der er en chance for at du begynder at forstå, og begynder du at forstå vil du opdage en rigdom i mine indlæg.

Mange kærlige hilsner HansKrist


PS:

Det her indlæg er også en introduktion:



En kort mesterindføring, et mindre essay, såvidt menneskets religiøse spirituelle natur, med særlig hensyn til det kristne trosliv, dets religiøsitet (gudstjenesteliv) og spiritualitet.

Ja så kort og godt kan det siges (læs og bliv ikke bare klog men også opvakt og frelst, HELBREDT), følger her:

At mennesket er et religiøst væsen, beror på det forhold, at det kan gribes og begejstres som vi alle bedst kender det fra forelskelsen. Vi bliver helt nye mennesker, nye skabninger, da vi på ekstatisk vis er ude af os selv uden dog nødvendigvis at have mistet os selv. Vi er blevet os selv løse (forløsning) og frie (åndelige). Kærligheden skal forstås som erfaringen af det intense forhold til sig selv, der overbydes af det endnu mere intense forhold til en anden.

Vi kender det også fra at være grebet af stor inspiration, det at være ikke bare drevet af Ånden (gejst og motivation) men vi erfarer endda også at være grebet og besat af Ånden (Guds Ånd (gejst/spirit og motivation)), hvor altså Ånden (Gud/Helligånden) er tilstede i os, mens vi er blevet løs (forløst fra os selv i denne selvforglemmende store INSPIRATIONENS HelligÅnds ekstase).

Det sker på hjertets grund, uden hjerte og eksistens, ville disse totaloplevelser ikke kunne finde sted. Hvilket udelukker lunkenhed og løgn og sygdom. Hjertet er vores elektriske feltorgan pr se, der livsbekræfter os, nyskaber os, skaber os påny, og sætter os i forbindelse med vores omgivelser, os i vores totalitet, ikke adskilthed. Og ikke adskilthed er lig kærlighed, forening. Hjertet er vores elektriske kærlighedsorgan der igen sætter os i sammenhæng og forening med hvad og hvem vi elsker, hører til fra tidernes morgen, før adskilthed, før det subjektive og objektive blev adskilt, skilt ad, før syndefaldet, hvor vi endnu ikke havde gnasket i de moralske ondt godt æbler, men stadig levede i naturen med adgang til livets træ i midten = COR = HJERTET.

Ateisterne har ikke en kina mands chance, mennesket er og bliver et religiøst væsen. Også ufatteligt at ateisterne så ofte henviser til naturvidenskab når de afviser menneskets religiøse spirituelle natur, da det netop er naturvidenskab der dagligt i øjeblikket på neurobiologisk grundlag formår at bevise de ovenfor omtalte forhold. Der foregår en livlig succesfuld forskning på området.

Hvad så med tro? Kan ateisten ikke sige ja til hvad du har beskrevet ovenfor som det religiøse spirituelle og så benægte og afviser at det tror? Fx afvise kristne menneskers trosliv og spiritualitet?

Paul Tillich:

The worth "faith" cannot be applied to the Christ unless it is taken in its biblical meaning of a Spiritual reality in itself.

The faith of the Christ is the state of being grasped unambiguously by the Spiritual Presence.

Her ses at TRO ikke betyder at tro noget, men at have TRO og TROEN betyder at erfare at ÅNDEN ikke bare er over os og driver os, men også har grebet os, at vi erfarer ÅNDENS NÆRVÆRELSE eller TILSTEDEVÆRELSE i vores liv, hvilket er nøjagtig det samme som GUDS NÆRVÆRELSE eller TILSTEDEVÆRELSE i vores liv.

Paulus siger at TROEN er BEGIVENHEDEN KRISTUS selv, der er:

Tros Begivenheden KRISTUS, er den ÅNDENS (Gud Helligåndens) NY VIRKELIGHED og VÆREN ind i verden for ca 2000 år siden ved mennesket Jesus der grundlægger de kristne religiøse meget stærkt spirituelle samfund vi idag kender som KIRKEN, KIRKERNE i verden. Gudstjeneste livets dna spiritualitet er båret af sejr (noget er besejret og overvundet (1)*), ukuelig optimisme, triumf og glæde, musik og sang, som vi kender det fra Apostlen Paulus.

(1)*:

Gamle Adams syndefulde natur, af modvilje og depression (glædesløse natur) er besejret. Gamle Adams ide og motivations -forladthed, og inspiration og gudsforladthed og åndsforladthed, er besejret.

Tro er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom. Citat slut (hentet fra luthers fortale til Romerbrevet).

Hvis dit mål her i livet er at besejre ateismen, kan du godt lægge dig til at død Hans-Kristian Hindkjær, for din mission er hermed lykkedes med uimodståelig overbevisende kraft, for kun en idiot ville turde sætte sig udenfor hvad du her har skrevet.

Jamen verden er fyldt med idioter der ikke forstår en hujende fis af hvad der er på tale når vi taler tro og den religiøse spirituelle dybdedimension i og ved vores biologiske eksistens.

Den stærkeste biologi, er troens biologi og den religiøse spirituelle biologi sådan som jeg, absolut en af verdens mest aktuelle og interessante religionsfilosoffer har redegjort for det i den her statusopdatering. Du sætter ikke dit lys under en skæppe Hindkjær. NEJ. Og det menneske der formår at finde en nulevende religionsfilosof der taler mere interessant om de her ting end jeg gør på jævn forståelig hverdagsdansk, han/hun har bare at vise mig vedkommende der taler smukkere, og sandere og bedre om de her forhold, og jeg bøjer mig i støvet. Men indtil dette er sket, jeg betragter mig selv som vor tids nr 1 SUPERSTAR RELIGIONSFILOSOF. Også uden at rødme og uden flovhed og skam? Ja uden skam og blusel.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#29890 - 07/05/2020 11:32 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7185
Sted: Sydsjælland
Nej, Hanskrist, du skriver om at opleve Guds Ånd, som du hævder, at du har gjort.
Det har jeg ikke - i hvert fald ikke på din måde - og du fortæller, hvad det gør ved dig, men ikke hvad det er.
Her er du jo fuldstændig tavs, så det eneste, jeg får ud af dine ord, er, at du har oplevet noget, som jeg ikke har oplevet.

M.v.h. Arne smiler Harmoni og kærlighed til alt værende heart


Redigeret af Arne Thomsen (07/05/2020 11:33)
Top Svar Citer
#29892 - 07/05/2020 12:02 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Gud behøver ikke at findes for at man kan opleve dette.

Det handler om, at der hvor ens fokus er er ens hjerte.

Det kendes jo fra hverdagen med dens begær og kampe - og - det kendes både fra bøn og meditation – når det lykkes – dette at man flytter bevidstheden væk fra det som skygger for det som føles hævet over daglig bevidsthed.
Og hvad er så det andet end at man slipper dagliglivets byrde.

Denne tilstand kan man træne til at blive en mere eller mindre permanent tilstand, alt efter hvor vedholdende og hvor meget fokus rettes mod noget bedre end ens eget koks … man iklæder sig en ny personlighed. Hvorfor? Fordi kærligheden er størst.
Top Svar Citer
#29893 - 07/05/2020 12:12 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3650
Sted: Nørresundby
What is of God in life is revealed in creative acts, in the creative life of the spirit, which penetrates even the life of nature. Spirit can upset and change the 'natural' order.


There is nothing of God in the dull and prosaic normality of the objective world order. It is only in a disruptive act which breaks through that commonplace normality that he is to be found.



God's world only breaks through into this world, the light of it shines through only in that which really exists, in living beings and in their existence. Berdyaev citater slut


"Some part of life — perhaps the most important part — must be left to the spontaneous action of individual impulse, for where all is system there will be mental and spiritual death." - Bertrand Russell".



Søg først Guds Rige Arne og alt hvad du spør om vil du få svar på.

Om Gud kan du ikke sige, hvad det er.

Det er Gud og Guds livgivende Ånd og Visdom der skal fortælle os hvem Gud er. Vi mennesker kan ikke udgrunde Gud, det er Gud der kender os på den ene side og Gud der åbenbarer sig for os at han er vor læge, hjælper og trøster igennem livet.

Vi skal bygge en bolig med Gud, tage Gud med ind over vores liv, gennem bøn bøn bøn bøn = proces med det ubevidste. 1 Kor 2. + hvordan bliver et menneske Jungiansk Analytiker eller terapeut. Eller studer Paul Tillich.

Da Jung blev interviewet af BBC og han blev spurgt om han troede på Gud, sagde han, "nej" (lille pause) og han forsatte "I know".


Det er virkeligheden mellem Gud og mennesker, og denne virkelighed kan beskrives, men Gud kan vi ikke granske udgrunde som en størrelse uafhængig os mennesker. Du kan studere månen og Mars og grise og virus med meget mere, men ikke Gud, da Gud ikke findes i objektiv forstand uafhængig af dig, af os mennesker.

Men virkeligheden mellem Gud og vi mennesker = KristusVirkeligheden - kan vi beskrive og nu endda studere på neurologisk grundlag. Det er her vi lærer Gud at kende (som en kærlig far) og Gud åbenbarer vores sande oprindelige natur, menneskelige natur, fra tidernes morgen, før syndefaldet, før vores adskilthed Gud og det Guds Billede vi er skabt i.


-0-0-0-0-0-

Du læser overhovedet ikke hvad jeg skriver Arne. Stadig burde du bruge nogle dage på at forstå de to indlæg, hvor jeg har en synopsis Paulus og Jung og så det forrige hvor jeg redegør for hvordan det religiøse spirituelle skal forstås, med særlig hensyn til den kristne SPIRITUALITET.

Du misbruger 17 år af dit liv, ved i 17 år hårdnakket at have nægtet overhovedet at gide sætte dig ind i hvad jeg skriver.

Dette er meningsløst spild af tid = liv, det er synd og fortabelse for trosfrihed og for dig Arne og andre der læser med.

Skal vi videre må du også stoppe op og lytte til andre.

Du sjofler rundt på overfladen Arne og nægter at give dig selv den nødvendige ro til at forstå tingene.

Nu bruger du (og Tikka) en uge på at forstå de to principielle vigtige indlæg af mine, og derefter må I for min skyld forsætte jeres evindelige snak uden at få sagt noget. I bliver bare ved med at kværne år efter år, uden overhovedet at komme det kristne trosliv og SPIRITUALITET nærmere. Du Arne hænger det op på dogmer, men dette kætteri sluttede endegyldigt med reformationen og Tikka funderer det på at tro bibelen og ikke Gud i Kristus = den Gud Åndens ny virkelighed og Væren ind i verden ved mennesket Jesus.

Jeg er ligeglad med hvad I vælger, men her må I gøre ihvertfald en indsats for at forstå hvad jeg skriver, derefter må I for min skyld gå gud og åndløs ad helvede til i overtroiskhed hvis det er hvad I ønsker.

Anonyme med forrige indlæg: 05/07/20 01:02 PM - hvis det er TIKKA - så undskyld mig hvad jeg her skriver, for så har du ihvertfald forstået hvad jeg prøver at sige, hvad jeg på 17 år forsøger at få Arne til at forstå bare lidt af, en flig af.



Gå nu ikke for hurtig fremad og bare videre Arne uden at have forstået et ord af hvad jeg skriver, stop nu op, en uges tid, hvor du går i dybden med mine to indlæg, derefter kan du gøre som du vil.

Hvis vores debat på trosfrihed overhovedet skal gi mening må du stoppe dit "one man show" Arne.



Jeg er virkelig bange for at sandheden bag vores cirkus på 17 år er at du slet ikke læser hvad jeg skriver. Hvilket du måske også har afsløret ved flere lejligheder og senest for et par uger siden hvor du skrev, jeg læser slet ikke rigtig hvad HansKrist skriver, jeg skimmer det bare hurtigt overfladisk. Nu må sådan noget pjat høre op, du er jo en voksen mand, hvorfor du da også må udvise bare lidt forstandighed. Nøjagtig sådan sagde Jesus og Paulus også i vrede mange gange til folk der ikke ville forstå.

Hvis vi vil kan vi gøre fremskridt


Gud er pr teologisk definition den virkelighed vi mennesker eksisterer i kraft af som vi aldrig kan omgøre til noget objektivt eksisterende uafhængig af os, vi som subjekt, subjekter.

God's world only breaks through into this world, the light of it shines through only in that which really exists, in living beings and in their existence.

Det er os mennesker i vores totalitet, i vores eksistentielle totalitet på ❤️ HJERTETS grund, hvor vi ikke lever fremmedgjort og adskilt Gud os selv, så vi skal forstå menneskesønnen Jesus som vores Ego—Self akse, søn far -akse, i vores liv.

Første Ego-Self akse er mor barn forholdet.

Spiritualitet er den kreative skabende relationelle dynamik vi er sat i, til vore omgivelser, umwelt mitwelt eigenwelt og überwelt.

Og især überwelt har en kulturel diskurs såvidt vores eigenwelt, såvidt vores Gud det ubevidste Selv.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 100 af 117 < 1 2 ... 98 99 100 101 102 ... 116 117 >


Seneste indlæg
Så er der linet op...
af Anonym
20/04/2024 07:19
Kom op på bjerget...
af Anonym
20/04/2024 06:35
Til papirkurven?
af Anonym
20/04/2024 06:04
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
19/04/2024 20:12
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:46
Nyheder fra DR
Razziaer på Vestbredden: Mindst fem har..
20/04/2024 05:38
Russisk guvernør: To personer har miste..
20/04/2024 05:08
Er du vågen? Hvis du er heldig, kan du ..
20/04/2024 03:04
Efter et døgn med massiv hastighedskont..
20/04/2024 02:43
Folkekirkens Nødhjælp: Rekordmange pen..
20/04/2024 01:18
Nyheder fra Religion.dk