annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Kærlighed
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 508 gæster og 262 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 88 af 117 < 1 2 ... 86 87 88 89 90 ... 116 117 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#28342 - 15/10/2019 22:58 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: ]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Din tekst er uklar, så jeg svarer, som jeg bedst kan, på det jeg vil.

Gerth: "1. Det er jeg ikke enig med dig i, fordi ligesom med myten om Adam og Evas fristelse til synd ved Edens have i himlens paradis er kundskabens træ blandt andet et symbol på menneskets syndefald ( Slangen - Satan - Djævel - Lucifer ), der ligesom med psykopatiske træk i forskellige grader er det onde i mennesker, som derfor ikke helt kan skelne mellem det onde og gode, hvilket Helligånden dermed stadig idag skal hjælpe med igennem tiden og nok bevidst villige folk som et valg om det."

Paradiset – Edens have hvori Adam sættes og Eva skabes er ifølge bibelen på jorden.

Om det er en myte, vil jeg ikke her diskutere, men blot sige, at både Jesus og Paulus ifølge bibelen omtaler Adam som en virkelig person, hvis synd Jesus skulle genoprette, så menneskene igen kunne komme i et godkendt forhold til gud.
Dette gik han frivilligt i døden for til guds ære, så guds hensigt kunne/kan blive opfyldt/fuldført … altså dette at guds rige på jord vil blive en realitet.

Så dét at mennesket spiste af træets frugt betyder, de fravalgte gud … dette var en synd …
… derfor fik de efterfølgende selv evnen til at kende forskel på godt og ondt, uden gud eller hans ånds ledelse.

Adam og Eva havde ikke ånden før syndefaldet, for gud var jo hos dem … og de fik den ej heller, efter de var smidt ud af haven.

Helligånden kom først på pinsedagen til Jesu disciple som tegn på, at Jesu offer var blevet godkendt af gud faderen, og som bevis for han havde fået sæde ved guds højre hånd.

At ha´ evnen til at kende forskel på godt og ondt er bibelsk svært som ufuldkommen uden guds ledelse.

Derfor fik guds udvalgte folk Moseloven, som de skulle leve efter.
Loven var en opdrager og Paulus siger, at han ikke ville vide hvad synd var, hvis det ikke var for loven.
De var dog stadig syndere uanset hvor mange ofre de bragte til gud, ofre som ej heller gav dem evigt liv.

Jesu offer derimod er givet én gang for alle modsat moselovens gentagende ofringer …

… og troen på Jesu offer som guds gave til menneskene, så de igen kan komme i et godkendt forhold til ham med mulighed for evigt liv er gældende så længe man kæmper den gode kamp og fuldfører løbet som Paulus siger og derved opnår sejrskransen … men bibelsk er der forskel på troende fordi ikke alle er salvet med guds ånd og skal være sammen med Jesus i himmelen.

Guds ånd vil pt. dog være tilgængelig for alle som har den rette indstilling og som tager imod Jesu ord samt handler derpå, så længe man bliver på vejen som fører til evigt liv, ellers mister man ånden.
Så det er rigtigt, at den hellige ånd hjælper med at kende forskel på godt og ondt hvis man mener at há den.


Hvad skal jeg mere sige … Du skriver:

Gerth: "Tusindårsrige er ikke fremtidens livstræ, fordi Riget kommer nu med mig og forhåbentligt også sammen med jer."

Tusindårsriget kommer efter at jorden er blevet renset ved Jesu genkomst … og først efter tusindårsrigets slutning vil guds rige på jord som i himmelen være en realitet fordi døden og satan ikke er mere.


***
Top Svar Citer
#28343 - 15/10/2019 23:04 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Hanskrist]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5372
Sted: Vanløse
Det er det jeg mener HansKrist - du er et utroligt menneske - så meget gang er der i dig at man skulle tro at du var Gud selv. Noget er der på færre med dig tommelop

Hvad angår Simon så holder han vist meget af Somo ler

RoseMarie vil jeg bare gerne på date med heart

Spøg til side halvfuld

Jeg kan ikke huske noget videre om SEROTONIN = Jeg er fra 9/8 - 2015.

Ekim = et kursus i mirakler. Har en ven som interesserer sig for denne bog og han er også en Vandrer mod Lyset mand. Men nu er han flyttet til Jylland og vi har lidt mistet kontakten. Måske vi finder sammen igen på et tidspunkt. Det kunne jeg godt forestille mig. Han er bare en guttermand. Ham kunne du iøvrigt nok få en god samtale med om spiritualitet.

Arne er vist bare et menneske blinker

Sex med en kvinde...det er sgu lang tid siden hjælp

Your friend forever

Jan

Ps. Vi må videre til Gerth...den kære dreng/broder er på banen med noget interessant...måske...hvem ved yeah
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#28344 - 15/10/2019 23:50 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: ]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5372
Sted: Vanløse
Hej Gerth

Du skal bare være dig selv. Jeg har ikke helt kunne leve efter bogen og det bider sig selv i halen. Kunne dog godt unde dig en kasse øller sammen med mig. Så skal jeg nok passe på dig. Ikke noget med at rende ud mellem bilerne og sådan noget ler Nej...lev du bare på den måde som du har det godt med. Bare du ikke kommer og fortæller mig, at jeg ikke må drikke mig hønefuld og danse på bordene...altså være glad smiler

Jeg er desuden meget varsom med min humor. Selvfølgelig skal vi kunne sige noget sjovt til hinanden...sålænge det bare ikke bliver ondsindet, så har jeg ikke noget problem med det.

Du har desuden helt sikkert haft en indvirkning på mig i en positiv retning, så...
Men nu sidder jeg og drikker og så skal der noget fed musik på bordet yeah

https://www.youtube.com/watch?v=XCnpOcxVvuA

Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#28345 - 16/10/2019 02:06 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: ]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
"Derfor har jeg i senere tid faktisk grint med ABC, Simon og Hans K eller gjorde de nar af mig og hvem af os er derfor en klovn eller fjols, haha?"

- Det har på intet tidspunkt været problematisk at genkende klovne - a la' Moses med korset på skulderen - her på Trosfrihed..;)

mvh
Simon
Top Svar Citer
#28347 - 16/10/2019 12:24 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
jeg kan ikke forhindre Tikka i at prædike bibelfundamentalisme a la Jehovas Vidner.

men man sporer intet, INTET, af et kristent menneskes trosliv, den kristne spiritualitet (ekstatiske begejstring og entusiasme) i Tikkas skriverier, de er skræmmende Åndsforladt og trosforladt (uden kristen trosliv og spiritualitet (gejst og begejstring og glæde)), ja der er ikke så meget som en sprække af det kristne lys og liv og spiritualitet der skinner igennem,,,

KRISTUS virker mægtig i os, siger Paulus,

er nogen i KRISTUS er han en ny skabning,

Citat:
Tro er ikke den menneskelige indbildning eller drøm, som nogle anser for at være tro. At nogle opfatter forholdene sådan, skyldes at når de hører evangeliet, så farer de løs og frembringer ved egen kraft en tanke i hjertet: ”jeg tror”. Dette holder de så for at være en ret tro; men det er menneskeligt tankespind, som er uden virkning på hjertets grund. Derfor virker den heller intet, og det følger ingen forbedring, ny skabelse deraf.
Tro derimod er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom. Citat slut (hentet fra luthers fortale til Romerbrevet)



-0-0-0-0-0-0-0-

kristendom, det kristne trosliv, er som Luther forstår det ud fra Paulus, måske den kraftigste eller mest 'power'fulde SPIRITUALITET verden nogensinde har set,,,

Læs Albert Schweitzer, Nicolai Berdyaev, Paul Tillich og HansKris fx hvis I ønsker at forstå kristendommen.


Jeg bliver så ked af det, så bedrøvet, når jeg læser hvordan Tikka præsenterer os for hendes/hans bibelfundamentalisme. Også at det foregår i samme tråd hvor et par Berdyaev tekster er fremme.

Berdyaev gløder af kristen spiritualitet og tro, det er et helligåndens flammeskrift, som Paulus's breve er det, som Luthers ord ovenfor.

der er ikke liv i Tikka's ord, bibelfundamentalisme, bibelkonkordantiske mentalisering kristendommen. Vi kan ikke mentalisere kristendommen som Tikka og Jehovas Vidner gør det. Det er uevangelisk, og det vidner ikke om begivenheden KRISTUS, den ny væren og helligåndens virksomhed ind i verden ved mennesket Jesus, ja der er ikke KIRKE i det.

Derved går vi glip af det kristne troslivs spiritualitet der er livgivende og helbredende, fyldt med nyt liv og healing. Selv ikke New Age har en SPIRITUALITET der virker så kraftigt livgivende og helbredende, og fylder folk med glæde, liv og spontanitet, som forløser og helbreder folk så meget

-0-0-0-0-0-

vi skal huske at Tikka er ateist og siger hun betragter det hen selv prædike som rent hjernespind (hvilket det også er, nøjagtig som Luther ovenfor flot har udstillet den position). Det der ikke er hjernespind og en bibelkonkordantisk overtroisk mentalt gold forestillingsverden er sådan som Luther, HansKrist, Paul Tillich, og Paulus og Berdyaev skriver om kristendommen,,, det er deres Kristusvidnesbyrd I skal lytte til hvis ønsker Gud som en levende spirituel virkelighed med ind over jeres liv, til forløsning fra tvivl, depression og tristhed og handlingslammelse mm og til helbredelse af sygdomme.

Det kristne trosliv og dens spiritualitet gør rask og gør os duelige til vores liv, det er fyldt med entusiasme, begejstring og glæde og optimisme der er lig med troen (ja troen er ikke at tro noget (læs Paul Tillich der har skrevet verdens bedste bog om tro, nemlig Troens Dynamik)).

-0-0-0-0-0-

for første gang, for min samvittigheds skyld, føler jeg mig nødsaget til at skrive en bog om det kristne trosliv og dens spiritualitet og det af flere grunde

som svar på at vi kristne har en spiritualitet der er meget meget mere powerfuld og i overensstemmelse med moderne videnskab, neurovidenskab, psykologi og psykiatri

at det kristne trosliv og spiritualitet intet har at gøre med bibelkonkordantiske mentale trosforestillinger,, troen er nøjagtig lige så levende som Luther ovenfor beskriver den ud fra Paulus

Min bog om det kristne trosliv og spiritualitet kunne magte dialog med Brinkmann's bøger og moderne neurovidenskab og psykiatri (psykofarmaka). Paulus bliver præsenteret sammen med Paul Tillich og Nicolai Berdyaev der begge bygger, især Tillich, på Paulus. Og bogen kunne gå i dialog med New Age og vise fx hvor meget anderledes og forskelligt fra new age mindfulness buddhismen den kristne spiritualitet er,,,

uha uha,, magtede jeg at forfatte en sådan bog (som mange gennem tiderne har efterspurgt) det ville være en bombe et stjerneskud, og mange ville blive rystet i deres indre, i deres magelige konventionelle forestillingsverden

jeg er desværre ikke en systematisk tænker (hvilket jeg dog har været, da jeg studerede psykologi og skrev mine opgaver her), men idag springer mine tanker og mine tekster er voldsomme (man slår sig på det jeg skriver) har nogle af mine læsere sagt,

jeg ville helst undgå den bog, at skulle skrive den, men når jeg læser Tikka,, græder jeg og sørger jeg, ja jeg bliver så ked af det, så ked af det,, og jeg bliver så oprørt og ophidset som Luther tilsyneladende også blev ellers havde han ikke skrevet den tekst ovenfor jeg citerer

jeg har virkelig ondt af dig Tikka,,, hvordan skal jeg forstå dig,

kunne du ikke fortælle åbent og ærligt hvorfor du prædiker bibelfundamentalisme a la Jehovas Vidner (eller Luthers mission), hvorfor dine skriverier ikke vidner om det kristne trosliv og spiritualitet, den entusiasme, ekstatiske begejstring og glæde som vi ellers finder hos Paulus og fx Berdyaev og HansKrist.

Nye Testamente er forskellige Kristusvidnesbyrd,, og i det du skriver Tikka spores intet Kristusvidnesbyrd, kun mentale bibelkonkordantiske overindlærte trosforestillinger, men

det er menneskeligt tankespind, som er uden virkning på hjertets grund. Derfor virker den heller intet, og det følger ingen forbedring, ny skabelse deraf.

hvordan pokker kan nogen skrive og tale om kristendommen og være så uinspireret som Jehovas Vidner og andre bibelfundamentalistiske fraktioner,,, det har jeg aldrig forstået,,,

men godt idag at vi har teologi på universitets niveau, fordi her bliver kristendommen ihvertfald ikke præsenteret som Tikka gør det her på siden,,,

-0-0-0-0-0-0-0-0-

vi har et par principielt vigtige tekster af Berdyaev, principielt vigtige for at vi her på trosfrihed kan komme videre end blot at ævle og bævle i årevis uden at sige noget,, principielt vigtige for at de ville hjælpe Arne til at forstå mig, principielt vigtige fordi Gerth siger han gerne ville tilegne sig større visdom med tiden og fordi Gerth taler så meget om helligånden uden at få sagt noget, hvorimod Berdyaev får sagt så meget om helligånden i de tekster jeg har givet jer,,, som også Paulus i sine brev taler sigende om helligåndens virksomhed,,,, noget Gerth kunne lære noget af, at tale sigende om helligånden, så vi andre kunne få et udbytte af at læse Gerth såvidt derom


-0-0-0-0-0-

kom nu folkens,,, i alle de år jeg har været her på trosfrihed, begynder I at hænge og blive depressive når vi når efteråret,, ja I rammes af en slem åndsformørkelse, tristhed og stor mentalisering,, fortænkthed, lange tekster hvor der intet står fordi I fandeme intet har på hjertet folkens,,,,



grib nu jer selv i hjertekulen, mærk livet, som består af stor glæde ekstase, stor virkelyst, og sanglyst ja som er fyldt med uimodståelige spontane suveræne livsytringer,

handlinger der udspringer af overskud, fordi Guds Ånd, Livets Ånd, giver os en livskraft og glæde, entusiasme, ekstatisk begejstring, der er så meget anderledes end vores egen ånd, sind, formår det, så formørket og dement som sindet vores jo er ved at blive,,


jeg har ikke noget imod forstandighed som Paulus, men jeg har noget imod at vi fortænker og mentaliserer alting som også Paulus var modstander af,,

vi fanger os selv i sindet, fordi vi fortænker og mentaliserer alting,,, dette er alt alt for fornuftig, men det mangler ekstatisk fornuft,,,

fornuften (menneskets ånd) kun tager livet af os, fornuften dræner sig selv uden ekstatisk fornuft (guds ånd, helligånden),,

moderne neurovidenskab og psykiatri har opdaget dette forhold omkring fornuft og ekstatisk fornuft og de forsøger igennem psykofarmaka at afhjælpe de problemer folk har med deres humør,, men det er kluntet og fyldt med bivirkninger og engagerer ej heller patienten, han fodres bare på trøstevis som en baby der hylende render til mor og får bryst eller slik som trøst,, men når vi er voksne dur den strategi ikke længere, det er en uværdig måde for voksne mennesker at takle deres udfordringer på


-0-0-0-0-0-0-

jamen HansKrist'ian -- du godeste du chokerer mig, glædelig overrasker mig, fordi her gik jeg og troede at den det kristne trosliv var at gå rundt og overtro noget der stod i bibelen,, hvorfor jeg havde valgt det fra og var begyndt at beskæftige mig med new age spiritualitet,,,

wauu du dejlige mand, HansKristus mand, nu ser jeg at jeg ikke behøver at smide barnet, kristendommen ud med badevandet, jeg kan bevare kristendommen fordi den som du jo forklarer det så flot har en SPIRITUALITET der sparker røv og bestemt ikke er tilbagestående i forhold til hvad vi finder indenfor new age


med dig HansKrist og som du præsenterer og repræsenterer det kristne trosliv og spiritualitet opstår der et alternativ i new age miljøet,,,

du er det alternativ vi der er ved at drukne i new age og dens flade spiritualitet, i den grad har længtes efter,,,

anede ikke før nu med dig HansKrist at den paulinske SPIRITUALITET var så powerfuld, livgivende og helbredende

var sådan en stærk kraft ind i menneskers liv

hvordan begivenheden Kristus, forvandler og føder os konstant påny ud af gud
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 88 af 117 < 1 2 ... 86 87 88 89 90 ... 116 117 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
'Oppenheimer' har haft forsinket premier..
29/03/2024 12:30
Storebæltsbroen er lukket i retning mod..
29/03/2024 12:13
Rumænien efterforsker dronelignende fra..
29/03/2024 10:53
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Problemer giver op til 40 minutters læn..
29/03/2024 09:53
Nyheder fra Religion.dk