annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Himmelfart...
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 606 gæster og 266 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 86 af 117 < 1 2 ... 84 85 86 87 88 ... 116 117 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#28329 - 15/10/2019 16:02 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
det er ikke logik,

der findes ikke et logisk bibelsk system vi skal forholde os til, tro noget om og vide noget om, for at være kristne,,,,

bibelske belæringer hører ingen steder hjemme, at rende rundt og slå folk i hovedet med bibelen (mentalisere folk) der taler fuldstændig sandt om deres kærligheds engagement og entusiasme her i verden kan vi ikke, vi må lytte til hvad de siger og ikke fortælle og korrekse dem konstant med at NEJ NU SKAL I HØRE; DER STÅR DET OG DET I BIBELEN HER OG DER OG ALLE MULIGE STEDER SÅDAN OG SÅDAN


STOP DET MAND Ja I kære bibelfundamentalister, stop nu for helvede jeres konstante prædiken et logisk bibelkonkordantisk kassesystem tænkning vi alle skal puttes ind i og dermed blive døde i hovedet, ånden, som Paulus siger,,,

det må sgu høre op en dag,,

jeg kan ikke forhindre bibelfundamentalister i at være fuldstændig barnlige pjattede med Bibelen, som fx Simon og RM er med poesi, hvor det stiger folk til hovedet,,,

MEN JEG KAN SÆTTE MIN PERSON PÅ SPIL OG SIGE HØJT OG TYDELIGT AT DET IKKE HAR NOGET AT GØRE MED DET KRISTNE TROSLIV og dens SPIRITUALITET


vi kan ikke bibel mentalisere, bibelkonkordantisk mentalisere, vores Kristusvidnesbyrd (hvilket de ikke gør et eneste sted i Nye Testamente, hvordan skulle vi så tillade os at gøre det idag)

Ej heller hvad Nicolai Berdyaev teksterne er et udtryk for kan vi bibelkonkordantisk mentalisere og nedgøre, det samme med hvad Paulus skriver, ej heller dette kan vi bibelkonkordantisk mentalisere og nedgøre og sjofle til,,,

men vi kan forstå det, det spirituelle, i rette ånd,,,

mentaliserer vi konstant forstår vi jo ikke hvad Berdyaev skriver, hvad Tillich skriver, hvad Freud skriver, hvad moderne neurovidenskab og psykiatri siger om de her ting,,



jeg er videnskabelig tænkende, som Albert Schweitzer og fx Paul Tillich og mange flere, og som disse gør jeg det i urkristendommens ånd, ud fra hvad Tænkningens Skytshelgen Paulus har sagt,,, at den kristne tro ikke er blind,, men seende og tænkende tro,,, hvorfor vi skal bevæge os fremad og vi kan ikke omgøre alle fremskridt, menneskets spiritualitet, ved at hive det ned på et uværdigt lavt bibelkonkordantisk mentalt niveau,,,

det er ikke mentalitet men SPIRITUALITET


til sidst måtte jeg sige til Jehovas Vidner at nu kunne jeg ikke snakke og drøfte med dem mere, fordi jeg ikke gad at så spændende ting som spørgsmålet om depression og demens og ja vores humør og åndsfriskhed, konstant blev bragt over i bibelkonkordantisk systemisk kassetænkning,,,,, spændende videnskab blev bibelkonkordantisk mentaliseret og nedgjort, og gjort falsk, fordi det skal stemme med at der findes et logisk system i bibelen der er sandheden og har svar på alt,,, men nej det er ikke sådan bibelen taler om sandhed, og bibelen har aldrig peget på sig selv som indeholdende et logisk forkromet bibelkonkordantisk sandhedssystem vi skal mentalt rende rundt og forestille os og tro på,,,, det er noget helt helt andet vi får at vide i nye testamente,,, der er vores TRO (trosliv) og der er sandheden,,, der nemlig er en eksistentiel sandhed i forbindelse vores religiøse spirituelle dimension der er med inde over menneskets liv,, hvilket kan videnskabelig udforskes og findes i vores nervesystemt, den polyvagale teori såvidt vores autonome nervesystem fx,,,

vi må lære at droppe de bibelkonkordantiske trosforestillinger, og begynder at forholde os til virkeligheden sammen med alle tænkende videnskabelige mennesker på den her jord,,, tro er ikke at tro noget,,,

det dækker over vores åndelige liv, hvad vi her kan sige gør sig gældende og manifesterer sig, som Berdyaevs tekster er fx et fremragende udtryk for,,
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#28330 - 15/10/2019 16:21 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
HansKrist du skriver:
Citat:
TRO er en begivenhed, i menneskehedens historiske liv og i hvert enkelt menneskes liv, et menneske kan møde Trosbegivenheden Kristus i deres liv, altså at Gud er immanent (og enhver form for transcendens foregår immanent).
Jeg kender ikke denne TRO.
Hvordan kan jeg lære at kende den?
Trosbegivenheden Kristus?
At Gud er immanent ?

M.v.h. Arne smiler Kærlighed til kloden heart
Top Svar Citer
#28331 - 15/10/2019 16:32 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Arne:

Citat:
Jeg kender ikke denne TRO.
Hvordan kan jeg lære at kende den?
Trosbegivenheden Kristus?
At Gud er immanent ?


jamen kære mand, dig der har skrevet tusindvis af sider her på trosfrihed, nu skal du blot læse ca 1 side Nicolai Berdyaev tekst og du har/får svaret på dit spørgsmål,,,

så sæt dig nu ned og læs den korte tekst af Berdyaev der forklarer dig det hele Arne,,,

du må fortælle mig om det skyldes at du ikke kan læse engelsk, for så er du jo undskyldt,,, men jeg går ud fra du kan læse den engelske tekst af Berdyaev,,,

Nu får vi svaret på om du er seriøs Arne



Citat:
The third creative revelation in the Spirit will have no holy scripture; it will be no voice from on high; it will be accomplished in man and in humanity - it is an anthropological revelation, an unveiling of the Christology of man . God awaits the anthropological revelation from man and man cannot expect to have it from God. And one cannot merely wait for the third revelation; man must accomplish it himself, living in the Spirit; accomplish it by a free, creative act. In this act everything transcendent will become immanent. The third anthropological revelation, in which the creative mystery of man will be revealed, is man's final freedom. Man is quite free in the revelation of his creativeness. In this fearful freedom lies all the god-like dignity of man, and his dread responsibility. The virtue of accepting a dangerous position, the virtue of daring to do, is the basic virtue of the creative epoch. MCA Nicolai Berdyaev

Creativeness is neither permitted nor justified by religion - creativeness is itselv religion. Creative experience is a special kind of experience and a special kind of way: the creative ecstasy shatters the whole of man's being - it is an out-breaking into another world. .. The creative experience is unique and self-sufficient - it is not something derivative; its roots go into the deepest depths. .. Creativeness is the final revelation of the Holy Trinity
- its anthropological revelation. This is a consciousness which has never existed in the world - it is being born in our epoch. Nicolai Berdyaev.


Gud er i disse forhold vi kender til, Gud er hverken i bibelen (altså Gud er ikke i forbindelse bibelkonkordantiske trosforestillinger (GUD ER IKKE NOGET MENTALT (som Tikka og Simon påstår, noget der foregår i hovedet på os som et epifænomen til neocortical virksomhed (1)*))) eller et sted i himlen for nu at imødegå alle jeres barnligheder, men Gud er i forbindelse vores "Spiritual Life" som Berdyaev udtrykker flot sit KRISTUSVIDNESBYRD, begivenheden KRISTUS

Paulus siger nøjagtig det samme, bare på sin måde,, og andre i nye testamente igen det samme, bare på deres måde,,,

at Gud er kommet nær, gør at vi kun kender Gud fra den virkelighed vi har gennem at vi har taget Gud helligånden med os gennem livet, i vores daglige liv,,, eller at vi har taget imod Trosbegivenheden Kristus, det gudmenneskelige, at gud og mennesket er uløseligt forbundet, vi taler om Gudmennesket, om Åndsmennesket ind i verden

det er ikke noget vi tror, det er en dynamisk relation, mellem fornuft og ekstastisk fornuft, mellem det bevidste og det ubevidste,, etc etc

tror I da virkelig at det Paulus beskæftiger sig med og det moderne psykiatri (i forbindelse demens og depression fx) beskæftiger sig med, altså at vi har fornuft (menneskeånd) og ekstatisk fornuft (Guds Ånd), er to vidt forskellige fænomener ved vi menneskets eksistens, humør og entusiasme, begejstring,,,

nej nej det er nøjagtig det samme,, og neurovidenskab kaster et stadig stærkere oplysende forklarelsens lys herpå hver eneste dag


fx er den spiritualitet som Paulus giver os kristne, i forbindelse han bliver far til os i Kristus, kendetegnet ved: en meget forhjernestærk dopaminsk (MOTIVATIONEL) ekstatisk gåpåmods begejstringsstruktur,,,, vi er voldsom stærke i forhjernen takket være den urkristne paulinske spiritualitet,,, derfor er vi så kreative og entreprenante i den memiske kristne kulturkreds




(1)*:

vi kan sagtens ved hjælp af vores sprog og neocortical virksomhed tænker os til alverdens ting og forhold, dynamikker, energier og kræfter etc der ikke eksisterer, men hvad der subcorticalt er hardwired, kan ikke skyldes vores frie fantasi,,,,

disse forhold er eksistentialer såvidt at vi har "spirituel life", at vi ikke er født tabula rasa,, men at vi har så meget emotionelt og motivationelt neuroaffektive forhold med os ind i livet,,


PS:

Tikka må for min skyld forblive den ateist hun er der prædiker bibelfundamentalisme i ledtog med Simon og Bjørn for at skade kristendommen mest muligt her på siden

Og bibelfundamentalister sålænge de overholde de almindelige færdselsregler for menneskers omgang med hinanden, må for min skyld gerne forblive i deres bibelkonkordantiske overtrosforestillings verden hvor de ingen kontakt har til den virkelighed vi møder hos Paulus og ellers i det nye testamente

Bibelfundamentalisme er fuldstændig forskelligt fra hvad vi møder i nye testamente

Det jeg hidser mig op over er at vi på 15 år stadig ikke er kommet videre, men mudrer og forkludrer det hele til i ævl og bævl

Jeg bliver indimellem stiktosset

Hovedansvaret herfor skyldes et par ateister her på stedet i sin tid, der forkludrede alle vores debatter med deres barnligheder som kun kan holdes i hævd hvis kristendommen er lig med bibelfundamentalisme og her fik de så sørme hjælp af Tikka (ateisten der hævder at kristendommen er bibelfundamentalisme (hvilket Bjørn og Simon gnider sig i hænderne over af glæde)) for dermed lykkes det dem at latterliggøre kristendommen


Men det holder simpelthen ikke

Og rundt omkring i verden er de kommet meget videre, selv mange ateister er kommet videre

Hvorfor også superstar ateist filosoffer seriøst beskæftiger sig med Paulus og hvorfor også neurovidenskab seriøst beskæftiger sig med den kristne spiritualitet
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#28333 - 15/10/2019 17:36 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Mere meningsløs ævl og bævl og dunkel uklar tale fra dig Gerth

Havde jeg ikke givet dig lektie for, skulle du ikke som Arne læse en lille smule tekst af Berdyaev?

En tekst om du læste, studerede den til ende, til du havde forstået den, ville smide dig på gulvet af respekt og indrømme at du endnu ikke har formatet til at være profet i sammenligning med Berdyaev der er lysår foran dig

Sådan har min egen udvikling været, hver gang jeg mødte et menneske der var tusind gange dygtigere end mig selv, stoppede jeg op, og gik i skole hos disse for at blive klogere


-0-0-0-0-0-

Ufatteligt hvad Simon og RM beskæftiger sig med i tråden "mellemrummet"

Jeg synes de skulle begynde at beskæftige sig med noget mere interessant og dagsaktuelt, som fx Gerth's tekster


Se på Gerth og hvad han skriver

Ville sgu være noget mere interessant end Benny Andersen morgen middag og aften og forår sommer efterår og vinter

Det minder mig om et uinteressant museumsbesøg det der foregår i mellemrummet

Fetish dyrkelse

Forhold jer til Gerth (hvad han skriver) og vis at I formår at følge med tiden

Gerth skriver på en syg symptomatisk måde der burde få alle litteratur interesserede til at hoppe op af stolen
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#28335 - 15/10/2019 17:56 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Gerth du nævnte HELLIGÅNDENS ILD

HELLIGÅNDENS ILD og FLAMMEHAV er her:


Citat:
The third creative revelation in the Spirit will have no holy scripture; it will be no voice from on high; it will be accomplished in man and in humanity - it is an anthropological revelation, an unveiling of the Christology of man . God awaits the anthropological revelation from man and man cannot expect to have it from God. And one cannot merely wait for the third revelation; man must accomplish it himself, living in the Spirit; accomplish it by a free, creative act. In this act everything transcendent will become immanent. The third anthropological revelation, in which the creative mystery of man will be revealed, is man's final freedom. Man is quite free in the revelation of his creativeness. In this fearful freedom lies all the god-like dignity of man, and his dread responsibility. The virtue of accepting a dangerous position, the virtue of daring to do, is the basic virtue of the creative epoch. MCA Nicolai Berdyaev

Creativeness is neither permitted nor justified by religion - creativeness is itself religion. Creative experience is a special kind of experience and a special kind of way: the creative ecstasy shatters the whole of man's being - it is an out-breaking into another world. .. The creative experience is unique and self-sufficient - it is not something derivative; its roots go into the deepest depths. .. Creativeness is the final revelation of the Holy Trinity
- its anthropological revelation. This is a consciousness which has never existed in the world - it is being born in our epoch. Nicolai Berdyaev.




KÆRLIGHEDENS ABC JAN SEROTONIN

og

GERTH


er hundrede gange mere interessante end Simon RM og Arne til sammen (intellektuelle typer kan skrive millioner af sider uden at få sagt noget, uden at man kan mærke livet, liv og eksistens)

Da jeg ikke ved hvem TIKKA er, vil jeg undlade at komme med en karakteristik af hende/ham (ja selv kønnet er vi en del der er blevet usikre på)

Har RM og SIMON givet nogensinde noget af sig selv, har vi følt et liv og eksistens bag de to? Nej aldrig, ALDRIG - alt er intellektuel akademisk fuldstændig åndløs og livløs, alt er oversmurt og syltet ind i en kunstig smart nedladende sprogstil så man har lyst til at råbe, så tal/skriv dog for helvede med/i jeres modersmål, forfærdeligt når man ikke kan mærke mennesket bagved, men det hele er påtaget kunstig opstyltet tillært sprogstil konstant (fåg hvor er man en dårlig akademiker så)

Hvordan kan to voksne mennesker år efter år tage kopier af hvad andre har skrevet og vise dette for hinanden på en offentlig internet platform og hver gang savle over disse kopier??? Jamen for helvede da I to, begynd sgu da at skriv noget selv. Godt de ikke er lærere de to, det ville være en katastrofe hvis elever blev udsat for deres omgang med litteratur og poesi. Disse elever ville jo aldrig lære at skrive selv. Nøjagtig det der er meningen at eleven selv skal lære at skrive, men det var det åbenbart ikke i forrige århundrede da RM og Simon gik i skole, det var blot savlende beundring af hvad andre skrev.


Derfor tak for GERTH og tak for KÆRLIGHEDENS ABC JAN SEROTONIN

BJØRN var iøvrigt også go, han gav noget af sig selv, her kunne man også fornemme liv, et levende menneske, men manden havde en tåbelig idiotisk dagsorden der ødelagde alt for ham selv, nok mere end os andre


Jeg hader HADER akademiker og akademikers opstyltede sprogstil og konstante hån og nedladenhed - nogle af disse skulle faktisk tvinges ud i et praktisk stykke håndværk, måske det kunne lukke kæftet på deres sjofle måde at nedgøre alt og alle alene ud fra deres unaturlige opstyltede tillærte akademiske fisfornemme sprogstil

-0-0-0-0-0-

Uanset hvordan jeg ter mig så ved jeg at Arne den/det store fjols omfatter mig med sin ufattelige og for ham selv uforståelige kærlighed til verdens væren hvor selv jeg skulle være inkluderet

Fuldstændig ubetinget ukritisk kærlighed til selv mig og min dårlige opførsel

Men sådan har jeg det ikke med ham, hvis han ikke engang, som Gerth måske ej heller, gider læse en mindre tekst af Berdyaev der er ganske afgørende aktuel og vigtig for at vi kan komme videre med hinanden i forståelsen hinanden

Ja så slutter min kærlighed, der er grænser for hvad jeg vil finde mig i


PS:

Det lader til at Arne og Gerth ikke magter at læse den engelske tekst.

Ups, det kommer bag på mig.

Simon og Bjørn og Google (jmp/Michael) de kunne oversætte for os. Michael brugte Google til oversættelse for år tilbage.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 86 af 117 < 1 2 ... 84 85 86 87 88 ... 116 117 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Israel: Hizbollah-leder dræbt i Libanon
29/03/2024 13:22
'Oppenheimer' har haft forsinket premier..
29/03/2024 12:30
Storebæltsbroen er genåbnet
29/03/2024 12:13
Rumænien efterforsker dronelignende fra..
29/03/2024 10:53
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Nyheder fra Religion.dk