annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15532982
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372074
Et andet syn 1980581
Jesu ord 1518197
Åndelig Føde 1464857
Galleri
Rødhus hedeklit
Hvem er online?
0 registrerede 228 gæster og 259 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 117 1 2 3 ... 116 117 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#27010 - 09/03/2019 13:57 VÆREN - IKKE-VÆREN
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Vi oplever alle tilværelsen – vor egen væren – at være til – og tillige verdens væren, det at verden eksisterer.
Men det modsatte: ikke-væren tror jeg ikke på, at noget menneske er i stand til at forestille sig.
Jeg kan i hvert fald ikke.

Men kan jo end ikke sige, at ikke-væren er som et uendelig dybt bundløst hul at styrte ned i, for i ikke-væren eksister der jo ikke hverken et hul eller nogen/noget, der styrter – ej heller et styrt.

Man kan selvfølgelig forsøge sig med spørgsmålet: Hvor langt kan man komme med at fatte ikke-væren – hvad det er?
Nåh nej – det kan men jo heller ikke, for man kan jo ikke sige: ”hvad det er”, når der jo netop ikke er noget "er”.
Det nærmeste, vi kan komme det, er vel at kaldet det ”det absolutte intet” – men selv dét er jo mere end ikke-væren, for der eksisterer jo heller ikke noget ”det” i ikke-væren.

Sådanne forsøg på at nå ind i det modsatte af væren giver mig et sug i maven – men det giver mig også et andet syn på verdens væren – tilværelsen – og egen væren – det at eksistere.

Når et menneske – eller et andet levende væsen – dør, så står vi med et kadaver, der enten rådner op, begraves eller brændes og derpå begraves eller spredes over åbent hav.
Det er så her, der er nogle, som påstår, at der foruden det døde kadaver også er en sjæl, der stadig lever.
Jeg kender jo ikke svaret, men er det mon blot en håbefuld ønskedrøm?

Og måske er også forestillingen om en Gud, en Fader – kærlig og almægtig – som har skabt verden ud af intet – måske er den idé også blot en ønskedrøm skabt ud fra barndomsoplevelsen af den biologiske far – i matriarkater i stedet oplevelsen af den biologiske mor, som en gudinde (som det bl.a. er set i fortidens Mellemøsten).

Faderen og moderen har skabt barnet, men kan verdens skaber eller skaberkraft reduceres til en "fader" eller en "moder"?
Måske en lidt for primitiv idé?

I buddhismen mener jeg at have forstået, at verden er evig – ikke skabt – uden begyndelse og uden ende – og indeholdende noget, som man måske kan kalde fuldkomment: Nirvana.

Tilbage står dog stadig for mig tilværelsen her og nu – et vidunder – et mirakel – totalt ufattelig!

Og mangler vi noget at tilbede kunne det vel være solen – lys- og kraftcenteret, der bl.a. styrer denne planet – som forsyner os med energi og muliggør liv – og som ikke brænder ud i vor tid (når al solens brint er blevet til helium) blinker

Dét siger mig:
Så lad os dog være mirakuløse – nu vi faktisk er det – så godt vi nu kan – i uselvisk kærlighed – til alt og alle!

Mere indviklet er det vel egentlig ikke? blinker

Og religionernes nok for primitive svar samt naturvidenskabens mangel på svar kan vi vel leve med blinker

M.v.h. Arne smiler


Redigeret af Arne Thomsen (09/03/2019 14:03)
Top Svar Citer
#27012 - 09/03/2019 15:53 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Det fantastiske er jo vores bevidsthed.

*

Da jeg læste dit indlæg før din redigering, var den første tanke der kom op i mit hoved:

I begyndelsen var ordet - samt:

Thinking is the best way to travel ...

https://www.youtube.com/watch?v=ZoYbGPO_KKs

... sidstnævnte nok fordi jeg forinden havde hørt The Moody Blues

Det var blot et lille pip - jeg læser dit indlæg igen og ser om din redigering har ændret noget for mig.


¨¨¨¨
Top Svar Citer
#27013 - 09/03/2019 17:59 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Jo, i vores ufattelige eksistens er bevidsthed jo nok det mest fantastiske - selvom underbevidsthed nok er en hård konkurrent blinker :
Citat:
Bevidsthed er nok det mest undersøgte emne i psykologien, men til trods herfor det vanskeligst forståelige.
Det var nyt for mig at opleve solen i dag blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#27014 - 09/03/2019 18:33 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875
Indsendt af: Arne Thomsen
Det var nyt for mig at opleve solen i dag
... ??? ...

Det jo altid nyt når man oplever noget.


Tak for mega langt link - læser jeg senere - er ved at bage brød mm.

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#27038 - 14/03/2019 14:16 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Man kan jo opleve det samme igen og igen, men man kan også opleve det samme på en helt ny måde - i et ikke tidligere set perspektiv.
Det var dét, der skete for mig med solen - som iøvrigt mange religioner i tidens løb har givet guddommelig status blinker

At oplevelse af væren kan føde uselvisk kærlighed er jo skønt, syn's jeg, men det er også værd at hæfte sig ved, vil jeg mene, når Gerth i #27034 - 13/03/2019 09:25 skriver:
Citat:
- jeg føler en meget øget ydmyghed om den store verden og livet.
Astrofysikere er vist ofte - og med rette - stolte af den viden, de har opnået, men også de føler nok ydmyghed ved tanken om universets enorme og uafklarede størrelse i forhold til eksistensen af en enkelt dyreart på en planet i et solsystem, der nærmest drukner i mængden - og så har vi endda ikke medtaget de astrofysiske idéer om, at der muligvis er mange flere universer.

Hvis sådanne tanker, idéer, oplevelser var almindelige i os mennesker på denne klode - uselvisk kærlighed i ydmyg taknemmelighed - hvordan ville mon da det hele være - her på planeten: Jorden? blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 117 1 2 3 ... 116 117 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
USA: Vi arbejder på et nyt møde med Is..
28/03/2024 09:56
Motorcykeltræf og vejarbejde kan give p..
28/03/2024 09:40
Tæt trafik på Sydmotorvejen
28/03/2024 09:30
Frygter udslip af farlige materialer eft..
28/03/2024 09:26
Fire personer dræbt i Illinois efter kn..
28/03/2024 09:22
Nyheder fra Religion.dk