annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 10662197
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2079894
Et andet syn 1794997
Jesu ord 1378886
Den Evige Filosofi 1173022
Galleri
Vinter Nytårs Løbehilsner fra Nordjylland
Hvem er online?
1 registreret ABC 28 gæster og 195 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 84 af 135 < 1 2 ... 82 83 84 85 86 ... 134 135 >
TrÃ¥d valgmuligheder ↓
« Forrige trÃ¥d
Næste trÃ¥d »
#28200 - 27/09/2019 03:49 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Arne Thomsen]
Gerth Offline
bor her
Registeret: 27/12/2018
Sted: Odense, Danmark
Ifølge Wikipedia: " Teologi - (gr. θεολογία af θεός theós Gud, og λόγος lógos ord eller lære) er læren om og studiet af (evt. forestillinger om) Gud og tro, særligt set fra religionens eget synspunkt, modsat religionsvidenskab, der beskriver religion som et kulturelt fænomen. Teologien arbejder primært i en kristen kontekst, men metoderne kan i princippet anvendes i forbindelse med enhver religion. Kristendom er et komplekst fænomen, så teologien bruger derfor mange forskellige videnskabelige metoder til at undersøge kristendommen med. Metoder som teologien deler med andre fag fra universitetet. Det teologiske studie er ikke et religiøst studie, og enhver, uanset personlig religiøsitet, kan studere teologi og arbejde teologisk med religion.
Religionsvidenskab - er læren om og det videnskabelige studium af fænomenet religion og verdens forskellige religioner set udefra, ikke at forveksle med teologi, der er læren om (og studiet af) en bestemt religions, som regel kristendommens, dogmatik, ritualistik og historie fra en position inden for samme religion. Religionsvidenskaben ser på religioner fra forskellige etablerede videnskabers synsvinkel, f.eks. fra sociologien, fra antropologien, fra psykologien osv. og anvender disse videnskabers tilgange og metoder til at beskrive, analysere, fortolke og sammenligne forskellige religioner. Religionsvidenskaben tilstræber at forholde sig så objektivt så muligt til forskellige religioner og livsanskuelser, ganske som dens ovennævnte hjælpevidenskaber gør det."

Idag kan man i Danmark uddanne sig indefor dem begge to fagområder, som Hans K ved mange gentagelser har nævnt om kundskab, der dog ikke er det samme som spirituel visdom. Hvorfor snakkede Tikka her pludseligt om nogle naturvidenskabelige emner vedrørende menneskets natur i sindet istedet for ´hendes´ sædvanlige religiøst dogmatisk fundamentalisme? Hun kritiserede fra mig noget Helligånds bidrag om Biblen+ senere ord om netop det samme vedrørende god glæde? Emnet om hjernens fysiologiske glæder er der jo så meget og mange teorier om, hvilke en hel del af disse på oplysende vis som en dannelse af folket også findes i fjernsynet på især det kulturelle program DR og derfor vil jeg ikke her blande mig i for meget forklaring. Jeg har tidligere i mit liv alene i årevis tænkt fra ´kilden´ i mig selv over noget dybsindigt men, da jeg ivrigt sagde noget om dem til en gammel mand et sted, sammenlignede han alt dette med ved navn flere berømte filosoffer, som jeg aldrig har læst om. Jeg gider derfor af den grund heller ikke spilde min kostbare tid på den slags overvejelser. Hvorfor blev Tikka pludseligt ligeglad med Biblens Helligånds glæde? Nok om det og hendes nye ´kristne´ alliance imod mig med Hans K og Simon.

Jeg har levet stort set et helt liv uden behagende som tilfredsstillelse fysisk kontakt med mennesker, hvor jeg har udholdt ´helvedet´ i 40 år p.g.a. folk. En ikke troende kvinde med en smule hængepatters kram uprofessionelt på et socialt værested siger, at man bliver psykisk syg af dette. Nej, ifølge min tro er der ingen dårlige undskyldninger ej heller med moderne teorier, fordi hellig ånd som bevidsthed er ikke det materielle. Efter min anti-religiøse erklæring i et andet emne skrev Hans K som noget nyt forsøg på manipulativt provokerende psykiatriske diagnoser mod folk og mig, som lever aseksuelt og i cølibat. I min kamp imod al religion mente Hans K jo, at jeg må være forkert på den endda bange for intimitet i et parforhold, storhedsvanvid med mere, hvilket er usandt. Det her offentlige forum er ikke et behandlingsted, hvor patienten har fortroligt personlige samtaler med en terapeut og derfor kender han ikke mig om hvorfor, at jeg endnu er seksuelt uerfaren og uden mulighed for god elskov. Jeg oplyser jer ikke om dette, fordi det er en privatsag. Ligesom en homoseksuel langt fra Vesten sociologistuderende ukendt ung mands anklager imod mig om bøsseri, fordi jeg ikke kan forføre kvinder. Hvis Hans K har ret i min åndssvage ukristelige uvidenhed, vil jeg som ligegyldigt tidsfordriv og kropslig nydelse nok bare komme igang med analt hor med mænd, hvor et hul kun er et hul til lidt alkohol. Jeg kender flere ældre mænd med sindlidelser og tykke maver, som har sex med flotte ludere, hvilket jeg er endnu imod. Jeg nåede ikke at lære de dyriske imponer´lege med kvinder ligesom at sælge sig selv og de var aldrig seksuelt aggressive overfor mig. Nu er det for sent, fordi jeg i en alder af 41 synes med stor fascination og nysgerrighed, at især unge kvinder frodigt med fyldigt faste bryster, lækker røv, våde læber og et kønt ansigt uden rynker virker mest seksuelt dejlige, hvilket muligvis er synd for min første fremtidige modne eller gamle kæreste uden den slags former. Det næste punkt handler dog om min hellige interesse for kærlighed:

Ja, det at vinde og overvinde kan ske både som godt eller ondt dermed også i en diskussion.

Hans K: " Man skal kunne lande igen efter at have været i en ekstatisk kreativ glædesrus (dopaminsk glædesrus) med sine projekter her i livet. Vores dopaminske (ekstatiske glædesfyldte lystbetonede) motivationelle forhjerne selvtillids struktur skal være understøttet af et bagvedliggende selvværds system, der er serotoninsk baseret."

Jeg har netop lige haft en kærlighedsoplevelse med det guddommelige om blandt andet mit værd som menneske. Når jeg tænker på mit forhold som en pagt med det guddommelige og projekt OPLYSTHED som en kamp imod al religion, har jeg det altid godt, hvor ingen stress er med den vilje og jeg kan derfor klare meget mere nu. Jeg så en dansk komiker, som spillede en kvinde, der er blevet fri af et alkoholisk misbrug, for mange smertestillende piller og psykiatrisk medicin, hvor hun pludseligt lider af maniodepressivitet, at hun kan mærke sig selv og Gud siger: " Det er kun godt." Her tænkte jeg på Hans K om hans lyst til humørsvingninger. Jeg havde engang en ide om oprettelsen af en ny slags kirke uden religion, hvor faktisk en tidligere rebelsk hippie blev meget psykisk høj af det, fordi det lød spændende. Jeg elsker fred, tryghed, ro og stilhed men, jeg føler kraftfuldt, at jeg brænder mentalt ophøjet ( lykkelig ) for en ny verdensorden uden religion. Flere og flere spirituelt troende og ateistiske folk omkring mig vil det samme..........

Enten er jeg sådan helligt godt nok og værdig eller også skal jeg bare kun tænke på mig selv. Det kald om min skæbne føles så mega godt og andre gange uden en overdreven lalleglad tilstand i sindsro altid rigtigt på en for mig ny og langt bedre velfungerende måde. Jeg tror, at jeg har en gave hellig gave til folket men, hvis Hans K´s religiøse negative ord om mig har ret, så F´BIP jer alle som ondskab,ahahahahhehe. Noget kontroversielt kræver en stær psyke. Elitesoldater kan dræbe i krig og jeg er stærkt troende, hvor Hans K, Simon, Apiquo noget så kynisk behandler mig helt umenneskeligt, altså uden medmenneskelighed. Ligesom ludomani skal jeg heller ikke blive afhængig af spillets kamp imod religiøse mennesker ligesom Roms colosseum med gladiatorers barbarisk brutale underholdning. Jeg synes om dette, at Arne er lidt sådan om udvikling af stærkere argumenter ved hån istedet for inspiration fra Helligånden.
#28201 - 27/09/2019 05:22 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Gerth]
Gerth Offline
bor her
Registeret: 27/12/2018
Sted: Odense, Danmark
P.s.

Læs også mit forrige indlæg her.

Begær om det sexede udseende og fysisk frække præstationer er ikke godt i min alder. Hans K har gentagen opfordret til, at man skal være besat af Helligånden, hvilket jeg faktisk uden religion genkender og derfor frem til i år har haft en hellig krig i mig selv imod den onde egoisme og slemme fristelser. Ifølge Hans K´s fordømmende hån betyder mine kristensdomsfrit spirituelle åbenbaringer ikke noget mere ligesom med kirkens fornægtelse af engang gnostikeres åbenbaringer tiltrods for hans påstand om dengang almindeligt urkristne åbenbaringer lige før den kanoniserende oldkirkes katolske kendetegn. Jeg er vant til manglende omsorg, respekt, forståelse og kærlighed fra mennesker, så Hans K og Tikka er blot flere på min liste om dette. Desuden sker der i forvejen for meget hurtig materialistisk nye fremskridt i civilisationen, hvor jeg mere anbefaler en god social udvikling i samfundet, der ordner skidtet fra det gamle i verden inklusiv religion.
#28202 - 27/09/2019 10:39 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Gerth]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
Citat:
Jeg elsker fred, tryghed, ro og stilhed men, jeg føler kraftfuldt, at jeg brænder mentalt ophøjet ( lykkelig ) for en ny verdensorden uden religion. Flere og flere spirituelt troende og ateistiske folk omkring mig vil det samme..........

Held og lykke med det Gerth

Men du er ude i hård konkurrence, der er godt nok mange der vil nøjagtig det samme

Men du er ikke uden religion, fx hvad du siger om helligånden er blot en fodnote i forhold til hvad dygtige kristne har sagt om den sag

Og hvad Paulus siger om helligånden er der så meget mere kød på end hvad du siger Gerth

Din helligånd er narcissistisk ornani, masturbation, det er at glo sig selv i spejlet dagen lang. Ergo din helligånd er gold og uden gerninger, uden skaberkraft. Læs hvad Paulus siger der er i tråd med kreativ intelligens forskning, Maslow og neurovidenskabs nyeste erkendelser.

Du må gerne kritisere kristendommen, de kristne er iøvrigt de bedste hertil, men det du siger skal være kvalificeret. Kritikken af kristendommen her på siden fra ateisterne har været infantilt og intetsigende latterlig og sørgeligt og det du kommer med hæver ikke niveauet

-0-0-0-0-

Og iøvrigt tak for dine seneste indlæg sjældent har jeg moret mig så meget

Dine to seneste indlæg fortjener en pris her på trosfrihed

Vi har haft fantastiske præstationer og fremragende indlæg her på trosfrihed gennem årene

Kræn-p, Ipso Facto, Bjørn, bare for at nævne et par stykker der burde æres og ha en pris

Du Gerth burde også ha en pris for dine to seneste indlæg der sprænger grænserne for hvad vi hidtil har set på trosfrihed

Det glæder mig at du er her min ven
#28203 - 27/09/2019 12:59 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Du skriver (her let forkortet):
Citat:
Man kan ikke forestille sig ikke - væren hvis ikke man er til
... og hvem har fortalt dig, at ikke - væren er en svimlende fortærende tomhed
... og må jeg spørge - Hvad kan fortæres i tomheden
Mit svar:
Vi kender jo alle til, at det hele forsvinder - også os selv - når vi falder i søvn, men det sker, uden at vi opdager det.
I søvnen kan vi så være helt væk, eller vi kommer ind i en drømmeverden.

Når jeg så i bevidst tilstand forestiller mig, at det første - at det hele forsvinder - faktisk og uigenkaldeligt sker, så er det, at jeg oplever en følelse af "at fortæres i tomhed".

Og når jeg så oveni lægger, at jeg jo end ikke kan opleve det, når jeg ikke længere ER, så bliver jeg nærmest svimmel - og så bliver verdens væren - mig selv medregnet - til gengæld vidunderlig.

Jeg tror/troede, at alle vil have det sådan, hvis de tænker i de baner, og dét blot at afvise er vel noget nær det samme som at fornægte, at man selv skal dø.
Det overrasker mig, at dette, som jeg oplever som enkelt og ligetil, er svært at beskrive.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#28204 - 27/09/2019 14:45 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015

Der er ingenting som forsvinder ved søvn andet end den vågen bevidsthed, og jeg syntes, det er vrøvl at omtale dette at falde i søvn, som en fortærende tomhed, da man jo ikke mærker den vågne bevidsthed hviler.

Man kan sige søvnen er som en opladning, så der fortæres ingenting, men man tilføres derimod nye resurser.

Bibelen siger døden er som en søvn.

En opvågning efter dyb søvn uden vågen bevidst kan opleves som en opstandelse - en overraskelse – hey jeg lever … men jo da ikke nødvendigt for at kunne opleve glæde ved livet, som man i vågen tilstand hele tiden kan være bevidst om og glæde sig over …

… men ja, en dag er vi her ikke mere, og det kan være en befriende tanke for nogle af forskellige årsager og for andre fremkalder det angst, hvis ikke bare tanken om at dø skubbes væk – og det er jo lettere at gøre som ung end som gammel hvor man fysisk svækkes på forskellig vis og ser dem man kender dør.

PS:
Der er jo også de som tror/håber på de ikke dør, da de venter guds indgriben snart ...

... andre tror de skal leve videre i himmelen hos gud som ånd, men din tilgang er for mig at se ateistisk, og uden håb

Redigeret af Tikka (27/09/2019 15:22)
Årsag til redigering: tilføjelse
Top Svar Citer
annonce
Side 84 af 135 < 1 2 ... 82 83 84 85 86 ... 134 135 >

Seneste indlæg
Tro, håb og kærlighed
af ABC
23/03/2023 14:55
Kan man blive ven med Gud?
af Jørgen Primdahl
22/03/2023 19:38
Guddommelige bøger...
af ABC
20/03/2023 17:55
hjertes og sjæls lykke i ramadanen
af somo
20/03/2023 13:23
Den skinnende sol på verden
af somo
20/03/2023 13:13
Nyheder fra DR
Energibranchen efter kæmpebeløb til nÃ..
23/03/2023 14:53
Thailandsk politi afslører svindlernetv..
23/03/2023 14:24
Politiet advarer folk med gæld: Kontakt..
23/03/2023 14:03
Israels parlament vedtager første del a..
23/03/2023 13:10
Regeringen vil afsætte 32 millioner til..
23/03/2023 13:09
Nyheder fra Religion.dk