annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Limfjorden, Strandparken Nørresundby
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 606 gæster og 266 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 73 af 117 < 1 2 ... 71 72 73 74 75 ... 116 117 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#28188 - 25/09/2019 17:39 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Simon]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Simon ønsker åbenbart at gøre mig til en Kristus-troende - for derved at kunne håne mig - som den logik-præst og hadprædikant, han tydeligvis er.
Sandheden er imidlertid, at han her (bevidst?) tager fejl: Jeg er ikke religiøst troende på nogen religion.

Det betyder dog ikke, at jeg ønsker at håne religioner som kristendom, islam eller buddhisme m.fl. - for jeg finder meget smukt og godt i dem, såsom kristendommens kærlighed, islams ydmyghed og buddhismens søgen indad i sindet.
At religioner også ofte har forfærdelige og afskyelige sider - vel stort set altid forbundet med dogmatisk magtudøvelse over mennesker - det giver mig et indtryk af, at religioner er tilbøjelige til at rådne op indefra, når først de er etablerede.

Mit forhold til tilværelsen er meget mere enkelt - baseret, som det er, på væren i modsætning til det svimlende alternativ: ikke-væren, der - for mig - gør væren til et mirakel - et mirakel, der i mig føder kærlighed til alt værende - mig selv medregnet blinker

Nu er det jo ikke alt værende, der umiddelbart er lige elskeligt - ting, man selv har gjort, har nok ikke altid har været gode og rigtige, men i eftertankens lys finder man måske en forklaring og en bedre vej fremover - og en massemorder er jo umiddelbart afskyelig - især hvis man ikke søger indsigt i, hvad der egentlig foregår i dette menneskes psyke.

Og når man generelt søger efter, hvad der egentlig styrer os mennesker: arv, miljø, underbevidsthedens fortrængte traumer - forekommer det mig indlysende, hvor let vi alle kan komme galt afsted.

Ægte kærlighed til medmennesker bliver naturlig, synes jeg, når man søger - og opnår indsigt i - medmenneskenes psyke - og opnår man den ikke, at man da er klar over, at man selv har svigtet - og derfor er ude af stand til medmenneskelig hjælp og omsorg, hvor den er mulig.

Ægte kærlighed til kloden - og alt hvad der er på den udover os selv - den begynder vel så småt at dæmre - jo mere vi erkender, at vi mishandler den - og nok også overbefolker den - kloden.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#28189 - 25/09/2019 20:45 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Jeg er enig i at det skudsmål Simon giver dig ikke giver nogen mening.

Det har jeg mange gange før gjort opmærksom på overfor Simon.

Jeg forstår det simpelthen ikke, det giver ingen mening. Men jeg tror det skyldes argumenter fra en anden debat han følger han skal ha fyret af og ja så bruger han dig Arne, selv om det ikke passer på dig.

Det er lidt træls at bruge tid på at læse noget der ingen mening giver.

At kritisere dig Arne, for hvad du står for og skriver (en tekstnær kritik), ville sagtens kunne lade sig gøre, men som så ofte før gør Simon ikke det.

Jeg synes det er lidt ærgerligt, og spild af tid når og hvis jeg læser et sådant indlæg der ingen go mening giver.

Jeg har sagt det mange gange før hvor meget det ærgre og irriterer mig med disse skudsmål der rammer så meget forbi at kritikken af dig overhovedet ingen mening giver.

Jeg tror han gerne vil have at du skal være den han mener du er. Jeg kan ikke forklare dette mystiske fænomen der har stået på i årevis.

Det nærmeste jeg er kommet en opklaring er at jeg tror han deltager i en anden debat og at han her bliver optaget af hvad han finder er en interessant kritik og det vil han så gerne optræde med her selv om vi ingen personer, debattører, her har denne kritik passer på. Men da han vil optræde med det han synes er en smart kritik springer han på dig Arne.

Jeg har mange bedt Simon opgive de skudsmål af dig Arne der intet har på sig.

Ihvertfald behøver du ikke føle dig ramt Arne.

Da jeg læste det tænkte jeg, det passer jo overhovedet ikke på Arne.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#28193 - 26/09/2019 14:44 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hr. lægprædikant...

O, du "ægte kærlighed" til kloden! Og dér står du, helt ene på den ene side af kloden, og føøøler livet på den anden side: O kærlighed, o ægte kærlighed, mærk verden, og lægprædikantens hjerte banke på!

Jeg der stort set har set dig i dine vildeste emotionelle paroksysmer, synes dog denne er den morsomste..;)

mvh
Simon
P.s.: men du er nu sød, hr. lægprædikant, og ikke blot når du blir fornærmet, men også når du fnidrer lidt rundt i følsomme forestillinger om dig selv som åndsmennesket der "mærker verdens væren"; ja hvis ikke man kendte dig som vi gamle debattører gør det, ku' man næsten få indtrykket af regression frem for en barnlig glæde over simple fantasier om dig selv som intuitivt følende en "universel guddommelig ånd" - du puster imidlertid bare dit gen-materiale op til uhyre proportioner, som andre her...;)


Redigeret af Simon (26/09/2019 14:58)
Top Svar Citer
#28195 - 26/09/2019 18:45 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Simon]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Uanset hvad logikpræsten/hadprædikanten Simon skriver, så er det mit gæt, at enhver, der helhjertet prøver at forestille sig ikke-værens svimlende fortærende tomhed, derefter vil opleve noget næsten berusende skønt i at sanse verdens og her indbefattet egen væren.

Tillige gætter jeg, at når hadprædikanten ikke har denne oplevelse, så er det nok fordi han ikke vil - eller måske ikke tør blinker

Er det mon derfor, han hele tiden er nødt til at "give ondt af sig"? blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#28196 - 26/09/2019 21:51 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Man kan ikke forestille sig ikke - væren hvis ikke man er til stortchock

... og hvem har fortalt dig, at ikke - væren er en svimlende fortærende tomhed stortchock

... og må jeg spørge - Hvad kan fortæres i tomheden stortchock

***
Top Svar Citer
annonce
Side 73 af 117 < 1 2 ... 71 72 73 74 75 ... 116 117 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Israel: Hizbollah-leder dræbt i Libanon
29/03/2024 13:22
'Oppenheimer' har haft forsinket premier..
29/03/2024 12:30
Storebæltsbroen er genåbnet
29/03/2024 12:13
Rumænien efterforsker dronelignende fra..
29/03/2024 10:53
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Nyheder fra Religion.dk