annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
BUDDHA
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 355 gæster og 119 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 3 af 63 < 1 2 3 4 5 ... 62 63 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#28171 - 24/09/2019 00:50 Re: Samtaler omkring bålet... [Re: ABC]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

ABC: Måske vi ikke helt har fattet hvad vi skal glæde os over?


- Glæde og lykke er vel hjernekemi … ligesom forelskelse (?)

Glæden er – den gode glæde er positiv og styrkende for den enkelte og fællesskabet.

Glæden ”kommer og går” almindeligvis ”helt af sig selv” ligesom vi hjælper den på vej enten til egen eller andres nydelse.

Mange mennesker vier deres liv til et eller andet – den gode gerning - for at gøre en forskel og oplever derved deres liv meningsfuldt, fordi de glædes.

Glæden er som kærligheden afgørende for et menneskes trivsel … og er drivkraft til fremskridt, fordi der er tale om et belønningssystem i hovedet hvor dopamin bliver frigivet

Men ja hvad skal vi glædes over … det afgøres nok af alder og ens omstændigheder først og fremmest.

***
Top Svar Citer
#28172 - 24/09/2019 02:33 Re: Samtaler omkring bålet... [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Glæden er som kærligheden afgørende for et menneskes trivsel … og er drivkraft til fremskridt, fordi der er tale om et belønningssystem i hovedet hvor dopamin bliver frigivet

skriver Tikka


-0-0-0-0-0-

Det er mange år siden at jeg beskrev Paulus som følger her:

Dopaminsk Humør Forhjerne Monster - der har grundlagt den dopaminske spiritualitet, stærk i forhjernen spiritualitet.

Vores de spontane suveræne livsytringer, vores ekstatiske begejstrings, humør og glædes, struktur og entusiasme og vores selvaktualiserende kreative blomstring og udtryksfuldhed står helt centralt i den paulinske spiritualitet.

Vi finder det overalt i de paulinske breve og som Flemming Vang skrev i sin tid, når han læste hvordan jeg gav udtryk for denne paulinske spiritualitet, "jeg bliver ligefrem blæst omkuld på min kontorstol".

Paul Tillich skelner mellem fornuft og ekstatisk fornuft, og idag med psykiatri på neurobiologisk grundlag forstår vi pludselig dybden af begrebet ekstatisk fornuft. Neurovidenskab, neurobiologien har givet os et nyt spændende indblik og forståelse af de neuroaffektive ekstatiske glæde og humørforhold, der bunder i limbiske emotionelle og motivationelle drive forhold.

Den urkristne paulinske spiritualitet, ekstatiske begejstringsstruktur er isærdeleshed dopaminsk funderet, hvilket jeg påstod for rigtig mange år siden. Også mange år før folk forstod min tale, fordi der aldrig før var blevet talt sådan, men idag har endelig teologer og religionsvidenskabsfolk taget hul på denne min måde at anskue tingene på. Og hvordan jeg kæder det sammen med psykiatrien vil være blot et spørgsmål om tid før dette også vil ske.

Teologi er psykiatri har jeg sagt provokerende. Den paulinske urkristne spiritualitet, entusiasme og ekstatiske begejstringsstruktur, humør og glædes struktur, der er stærk dopaminsk funderet er meget bedre end psykofarmaka, og så er det uden bivirkninger, som det får folk til på en selvaktualiserende måde kreativ til at blomstre som Paulus flere steder nøje beskriver det. Dette er ifølge Paulus Helligåndens særkendetegn, som det er lig med dette at være i KRISTUS.

Det er en besættelse, Helligånden besætter folk og det smitter, så det er noget socialt, kollektivt. Vi kender det fra koncerter og fra fodboldstadions verden over, denne entusiasme og ekstatiske begejstring. Sportsfolk er afhængige af disse dopaminske motivationelle forhold for at kunne realisere deres talent over år. Men dette gælder også violinisten og andre musikere, som det i det hele taget gælder selvaktualiserende kulturelt aktive mennesker under helligåndens ledelse, der er fyldt med passioneret entusiasme og begejstring.

Jeg gider kun tale om det som KRISTUS har gjort i mig, har udrettet i mit liv, siger Paulus, som han siger at KRISTUS virker mægtig i os. Dette kan omskrives til, jeg gider kun tale om hvad min glæde og ekstatiske begejstring og entusiasme og det gode humør og glæden (ekstasen) har udrettet i mit liv. Disse meget dopaminsk baserede forhold. Men midt i dette glemmer Paulus aldrig kærligheden (ocytocin) således må det aldrig blive hysterisk, som vi skal kunne rumme det, hvilket vil sige serotonin forholdet også skal være i orden.

-0-0-0-0-

Med hvad jeg har skrevet ovenfor bliver følgende af Paulus pludselig meget nemmere at forstå:

Paulus: Undervis og forman med al visdom hinanden med salmer, hymner og åndelige sange, syng med tak i jeres hjerte til Gud.

Paulus: lad jer fylde af Ånden, tal til hinanden med salmer, hymner og åndelige sange, syng og spil af hjertet for Herren.



Som følgende skrevet af Luther om Paulus:

Citat:

Tro er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom. Citat slut (hentet fra luthers fortale til Romerbrevet)


-0-0-0-0-

At blive dopaminsk forhjernestærk gennem den Paulinske SPIRITUALITET har jeg altid sagt (i over 30 år) øger vores IQ med en faktor 30 som det gør at vi forbliver åndsfriske alle vores dage og dermed undgår aldersbetinget demens og alzheimer.

Al forskning peger på at der er noget om disse mine dristige hypoteser for mange år siden.

At være forud for sin tid gør at man kommer til at stå alene med sine synspunkter i mange år, men nu begynder rigtig mange af mine teorier og hypoteser at blive videnskabeligt underbygget.

Og dette er virkelig en stor glæde for en gammel mand som mig at opleve.

-0-0-0-0-0-

Vores ekstatiske begejstringsstruktur (glædesstruktur) bekræftes og grundlægges allerede gennem forældrenes "titte bøh" leg med spædbarnet. Her øves i hvor store sjælskræfter (vitalitet og passion) og affekter vi kan rumme. Forældrene sikre en empatisk neuroaffektiv afstemning med barnet. Ikke for meget, sådan lige tilpas, nøje afstemt at barnet kan kapere mængden af neuroaffektiv arousal.

Temperamentet er forskelligt fra barn til barn men en vis begejstring og ekstase, henrykkelse og glæde hører til det normale for alle børn ellers er noget galt.

-0-0-0-0-0-

Min tale om den Paulinske urkristne spiritualitet er uhyggeligt præcist, klart og tydeligt og det skyldes selv sagt min tværvidenskabelige forståelse tingene. Såvel som at jeg formår at kontekste til vores hverdagssprog.

Hverdags sproget og dets udtryk rummer en folkevisdom uden lige når man først får øjnene op herfor.


-0-0-0-0-

Paulus brev til Filipperne bliver kaldt et glædes og kærlighedens Kristusbrev.

Ville lige nævne dette nu vi taler om glæde.

-0-0-0-0-0-

For at forstå Paulus er det en fordel som en psykolog, som en psykiater, som en neurobiolog, at have en dyb forståelse HUMØR - for SPIRITUALITET har at gøre med humør forhold.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#28176 - 24/09/2019 14:44 Re: Samtaler omkring bålet... [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
En redigeret udgave af forrige indlæg. Det er intet mindre end fremragende, men kræver en indsats, ca et kvarters tid at læse med omhu og god forståelse for at opnå det største udbytte. Men så har vedkommende også læst det ypperste indenfor moderne religionsfilosofi der kan skrives. Det er epokegørende nyt såvidt 1): religion 2):spiritualitet og 3): Paulus og urkristendom


Her kommer det ypperste religionsfilosofiske skriv i Danmark siden Harald Høffding. Nyd det, nyd at læse HansKrist, håber der er nogle af jer der forstår at skatte hvilken generøs kapacitet I har her på siden.

Vigtigste religionsfilosofiske tekst i over 100 år skrevet af en dansker, vær så go. At der er idioter iblandt os der ikke fatter en hujende fis af det hele er jeg godt klar over, jeg har virkelig ondt af disse stakkels mennesker.


Vigtigste religionsfilosofiske tekst af en dansker i 100 år, følger her:


Paulus forståelse der sparker røv.

Kun for forrykte sjæle - så er det sagt

Religionsfilosofi når det er bedst

-0-0-0-0-

En Tikka skrev:

"Glæden er som kærligheden afgørende for et menneskes trivsel … og er drivkraft til fremskridt, fordi der er tale om et belønningssystem i hovedet hvor dopamin bliver frigivet" citat slut

-0-0-0-0-0-

Uden at gå nærmere ind på hvad hun skrev forsatte jeg:

Det er mange år siden at jeg beskrev Paulus som følger her:

Dopaminsk Humør Frankenstein Forhjerne Monster - der har grundlagt den dopaminske spiritualitet, stærk i forhjernen vesterlandske kristne spiritualitet.

Vores ekstatiske begejstrings, humør og glædes, -struktur og entusiasme der også omfatter de spontane suveræne livsytringer som vores selvaktualiserende kreative blomstring og udtryksfuldhed, individuation, står helt centralt i den paulinske spiritualitet.

Det er radikalt forskelligt fra New Age mindfulness buddhismen.

Vi finder det overalt i de paulinske breve og som Flemming Vang skrev i sin tid, når han læste hvordan jeg gav udtryk for denne paulinske spiritualitet, "jeg bliver ligefrem blæst omkuld på min kontorstol".

Paul Tillich skelner mellem fornuft og ekstatisk fornuft, og idag med psykiatri på neurobiologisk grundlag forstår vi pludselig dybden af begrebet ekstatisk fornuft. Neurovidenskab, neurobiologien har givet os et nyt spændende indblik og forståelse af de neuroaffektive ekstatiske glæde og humørforhold, der bunder i limbiske emotionelle og motivationelle drive forhold hvor dopamin spiller en afgørende rolle.

Den urkristne paulinske spiritualitet, ekstatiske begejstringsstruktur er isærdeleshed dopaminsk funderet, hvilket jeg altså påstod for rigtig mange år siden. Også mange år før folk forstod min tale, fordi der aldrig før var blevet talt sådan, men idag har endelig teologer og religionsvidenskabsfolk taget hul på denne min måde at anskue tingene på. Og hvordan jeg kæder det sammen med psykiatrien vil være blot et spørgsmål om tid før dette også vil ske.

Teologi er psykiatri har jeg sagt provokerende. Den paulinske urkristne spiritualitet, entusiasme og ekstatiske begejstringsstruktur, humør og glædes struktur, der er stærk dopaminsk funderet er meget bedre end psykofarmaka, og så er det uden bivirkninger, som det får folk til på en selvaktualiserende måde kreativt at blomstre i flot individuation, som Paulus flere steder nøje beskriver det i sine breve. Dette er ifølge Paulus Helligåndens særkendetegn, som det er lig med dette at være i KRISTUS - denne selvaktualiserende kreative individuation. På frugterne (hvad der kommer ud af det hele) skal vi kristne bedømmes.

Der er tale om en henrykkelse, en besættelse, den urkristne paulinske helligånds spiritualitet, ekstatiske dopaminske motivationelle forhjerne begejstring og entusiasme, der besætter folk og det smitter, så det er noget socialt, kollektivt. Nøjagtig som vi hører om det i Apostlenes Gerninger med helligånden der sætter sig som en ild på forhjernen.

Vi kender denne henrykkelse til forrykthed, ekstatiske dopaminske motivationelle forhjerne begejstring og entusiasme fra koncerter og fra fodboldstadions verden over. Som også sportsfolk er afhængige af disse dopaminske motivationelle forhold for at kunne realisere deres talent over år. Men dette gælder også violinisten og andre musikere, som det i det hele taget gælder selvaktualiserende kulturelt aktive mennesker under helligåndens ledelse, der er fyldt med passioneret entusiasme og ekstatisk begejstring.

Jeg gider kun tale om det som KRISTUS har gjort i mig, har udrettet i mit liv, siger Paulus, som han siger at KRISTUS virker mægtig i os. Dette kan omskrives til, jeg gider kun tale om hvad min glæde og ekstatiske begejstring og entusiasme og det gode humør og glæden (ekstasen) har udrettet i mit liv. Disse meget dopaminsk baserede forhold. Men midt i dette glemmer Paulus aldrig kærligheden (ocytocin) således må det aldrig blive hysterisk, som vi skal kunne rumme de dopaminske forhjerne selvtillids og drive motivations funktioner, hvilket vil sige de serotoninske selvværds forhold også skal være i orden. Altså de ekstatiske forhold må ikke gøre at vi mister os selv, vi skal kunne rumme de ekstatiske ude af os selv engagements forhold og bevare vores gode balance og hvilen i os selv, vores selvværd, der er mere serotoninsk betinget.

Vores dopaminske motivationelle forhjerne selvtillids struktur skal vi kunne rumme og bevare os selv afbalanceret i gennem vores sunde selvværds system der er serotoninsk betinget. Selvtillid (dopaminsk) uden bagvedliggende selvværd (serotoninsk) har væltet mange især yngre mennesker. For meget ecstasy (exogen eller endogen) uden et bagvedliggende sundt opbygget serotoninsk selvværds system, gør at mange ender op i noget psykotisk. Pludselig selvmord skyldes ofte når et menneske lander igen efter en periode med stor ekstatisk forrykkelse, ude af sig selv periode, at der ikke findes et sundt serotoninsk betinget selvværds system til at tage imod vedkommende efter dets kreative ekstatiske dopaminsk betingede udflugt.

Hvis en kunstner, et specielt talent, udviklet gennem et ekstatisk dopaminsk betinget engagement og koncentration omkring sin disciplin ikke har et bagvedliggende serotoninsk sundt opbygget selvværds system til at tage imod vedkommende (som vedkommende kan lande i når ÅNDEN (gejsten begejstringen) forlader vedkommende) efter dets perioder med stor kreativ ekstatiske dopaminsk stærkt motiveret betingede udflugter og indsatser så ser vi disse pludselige selvmord hos særligt godt begavede kunstneriske individer.

Der er et utal af eksempler på dette og vi andre står tilbage og begræder at dette meget specielt godt begavede talentfulde menneske tog sit eget liv.

Vi kender det også fra os selv i mindre udtalt grad når vi svinger i humør fra stor glæde og optimisme, godt humør, til pludselig stor nedtrykthed grænsende til depression.

Vi svinger mellem dopaminsk ekstatisk forhjerne engagement og motiveret fokus og koncentration, fyldt med stor glæde over at vi føler vi er inde i kampen og lykkes med at overvinde livets opgaver og udfordringer - - - til at vi pludselig en dag står op og har mistet ÅNDEN begejstringen, vores entusiasme, i Gud væren.

Humørforladt står vi pludselig op en dag

Så er vi afhængige af at vi har et sundt opbygget serotoninsk betinget selvværds system til at tage imod, som vi kan lande i når ÅNDEN - den ekstatiske begejstring og ÅND har forladt os.

-0-0-0-0-

Med hvad jeg har skrevet ovenfor bliver følgende af Paulus pludselig meget nemmere at forstå:

Paulus: Undervis og forman med al visdom hinanden med salmer, hymner og åndelige sange, syng med tak i jeres hjerte til Gud.

Paulus: lad jer fylde af Ånden, tal til hinanden med salmer, hymner og åndelige sange, syng og spil af hjertet for Herren.

Som følgende skrevet af Luther om Paulus bliver nemmere at forstå:

Citat:

Tro er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom. Citat slut (hentet fra luthers fortale til Romerbrevet)

-0-0-0-0-

At blive dopaminsk forhjernestærk gennem den Paulinske SPIRITUALITET har jeg altid sagt (i over 30 år) øger vores IQ med en faktor 30 som det gør at vi forbliver åndsfriske alle vores dage og dermed undgår aldersbetinget demens og alzheimer.

Al forskning peger på at der er noget om disse mine dristige hypoteser for mange år siden.

At være forud for sin tid gør at man kommer til at stå alene med sine synspunkter i mange år, men nu begynder rigtig mange af mine teorier og hypoteser at blive videnskabeligt underbygget.

Og dette er virkelig en stor glæde for en gammel mand som mig at opleve.

-0-0-0-0-0-

Vores ekstatiske begejstringsstruktur (motivationelle succes og glædesstruktur) bekræftes og grundlægges allerede gennem forældrenes "titte bøh" leg med spædbarnet. Her øves i hvor store sjælskræfter (vitalitet og passion) og affekter vi kan rumme. Forældrene sikre en empatisk neuroaffektiv afstemning med barnet. Ikke for meget, sådan lige tilpas, nøje afstemt så barnet kan kapere (integrere) mængden af neuroaffektiv arousal, henrykkelse, ekstatisk begejstring, glæde.

Temperamentet er forskelligt fra barn til barn men en vis begejstring og ekstase, henrykkelse og glæde hører til det normale for alle børn ellers er noget galt.

Det drejer sig om vores vitale religiøse evner. Vores anlæg og evner for frydefuld lystbetonet "orgiastisk" henrykkelse, vores evner for at lade os gribe og besætte af ideer motiver og arketyper. Netop mennesket er det mest vitale af alle levende væsner fordi vi i en ekstatisk henrykkelse og stor forrykkelse kan gribes og besættes af ideer, teorier, motiver, motivationer og arketyper = ÅNDER. Ja vi kan lade os besætte, være besatte, uden at miste os selv.

-0-0-0-0-0-

Min tale om den Paulinske urkristne spiritualitet er uhyggeligt præcist, klart og tydeligt og det skyldes selv sagt min tværvidenskabelige forståelse tingene. Såvel som at jeg formår at kontekste til vores hverdagssprog.

Hverdags sproget og dets udtryk rummer en folkevisdom uden lige når man først får øjnene op herfor.

-0-0-0-0-

Paulus brev til Filipperne bliver kaldt et glædes og kærlighedens Kristusbrev.

Ville lige nævne dette nu vi taler om glæde.

-0-0-0-0-0-

For at forstå Paulus er det en fordel som en psykolog, som en psykiater, som en neurobiolog, at have en dyb forståelse HUMØR - for SPIRITUALITET har at gøre med humør forhold.

-0-0-0-0-0-

Der er nok kun teologen Anders Klostergaard Petersen der straks vil forstå og godkende min forståelse Paulus. Hørte ham i Brinkmanns briks, i en samtale om det religiøse og han er som altid fremragende. At vi har en teolog af hans kapacitet må vi prise os lykkelige over.

-0-0-0-0-0-

En anden måde eller tilgang til at karakterisere den urkristne paulinske SPIRITUALITET er at den er bygget op på vores myeliniserede smart vagus brain face heart (kranienerververne) system, der er prosocial, fyldt med begejstret emotionelle ansigtsudtryk, og fyldt med Heartbeautifulness, fyldt med vokal menneskelig åbenhjertighed og god prosody, hvor tale, poesi og sang og triumferende jublende højlydte udbrud står centralt.

Not silence - not silence som Karl Barth teologiens Einstein siger det såvidt den urkristne paulinske SPIRITUALITET.

😱❤️🔥🔥🔥🔥⚡🙏
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#28177 - 24/09/2019 14:59 Re: Samtaler omkring bålet... [Re: Tikka]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5370
Sted: Vanløse
Hej Tikka og HansKrist og Gerth og Arne og...tør man nævne hans navn...Simon blinker

Jeg har ikke forstand på hjernekemi - kan bare mærke at der sker noget når jeg drikker ler Men vi skal tale om glædens væsen...kan man glæde sig over alt? Har lidt svært ved at glæde mig over andres ulykke, så er vi virkeligt glade når det går andre dårligt? Er glæde en evne som kan misbruges? Hvad er glæde for en størrelse?
Måske Lene og Ivan kan bidrage til samtalen halvfuld stortchock heart yeah

Namaste
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#28178 - 24/09/2019 17:36 Re: Samtaler omkring bålet... [Re: ABC]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5370
Sted: Vanløse
Er der noget at sige til at man falder for Lene ler Hun er da bare dejlig på alle mulige måder heart Men der skal jo to til en tango halvfuld Har jeg nu rodet mig ud i problemer igen blinker Ohøj hvor det går...hvordan kommunikere med de kvinder stortchock hjælp yeah

https://www.youtube.com/watch?v=9Pes54J8PVw

Namaste
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
annonce
Side 3 af 63 < 1 2 3 4 5 ... 62 63 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Pavens tætpakkede påskeprogram: Vasker..
28/03/2024 23:53
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Nyheder fra Religion.dk