annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15532982
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372074
Et andet syn 1980581
Jesu ord 1518197
Åndelig Føde 1464857
Galleri
Himmelfart...
Hvem er online?
0 registrerede 228 gæster og 259 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 78 af 117 < 1 2 ... 76 77 78 79 80 ... 116 117 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#28243 - 03/10/2019 18:13 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: ]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Gerth.
Jeg synes, du "kryber udenom", når jeg spørger ind til, hvad du faktisk mener med udtryk du bruger, såsom: "Helligånden", "hellig", "guddommelig" og "frelse".
Du accepterer ikke forklaringer i diverse leksika - fair nok - men du kommer heller ikke selv med forklaringer, og så er det jo egentlig umuligt at finde ud af, hvad du faktisk mener.

Når du skriver:
Citat:
Jeg har allerede i mine tråde Gerth Drost og OPLYSTHED fortalt en hel del om betydningen af spirituel tro på Det guddommelige med Helligånden i form af mennesket, hvor jeg blandt andet anbefaler folk til den nye åndeligt frie selvrealisering ved NYFORMATIONEN. Jeg vil derfor ikke dikterende prædike her en endeligt forklarende sandhed ligesom en ved lov profet, præst, Imam, Lama, Ypperstepræst eller lignende andre religiøse titler om det og ej heller nu som genfortællinger.
så forstår jeg godt - og kan sympatisere med - at du ikke vil "diktere dogmer" (kan man vel kalde det), men hvad du mener med "den nye åndeligt frie selvrealisering ved NYFORMATIONEN", det mener jeg ikke at have set dig forklare.

Fint nok, synes jeg, at du ikke vil "prædike", men når du bruger en masse ikke umiddelbart forståelige udtryk, så synes jeg, du havner i det rene tågeslør, og dét - er jeg overbevist om - er ikke din hensigt.
Desuden tror jeg på, at du kan være mere "klar i mælet" blinker
Jeg har umiddelbart en fornemmelse af, at du har fat i noget godt og væsentligt, og jeg håber på, at det lykkes dig at udtrykke det klart og forståeligt.
Imens glæder jeg mig over mit eget resultat af mine væren/ikke-væren-oplevelser: Kærlighed til kloden - og til alt, hvad der er på den heart
M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#28250 - 04/10/2019 11:20 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: ]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Jo Gerth. Du kan selvfølgelig skjule baggrunden for din aktivitet - for ikke at blive religions-stifter - men så må du vel ophøre med snak om Helligånden og frelse m.m. og i stedet melde klart ud med, hvad du tilbyder.
Det står stadig ikke klart for mig, og hvad du nu skriver i tråden OPLYSTHED, synes jeg ikke hjælper.
M.v.h. Arne smiler Kærlighed til kloden.


Redigeret af Arne Thomsen (04/10/2019 11:28)
Top Svar Citer
#28251 - 04/10/2019 11:57 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: ]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
"Hvorfor har du ikke endnu fattet igennem flere tråde og deres mange emner mit budskab om i verden det fornyende skift i bevidstheden fra religiøsitet til spirituel tro med Helligånden på Det guddommelige i form af mennesket, der personligt hos en selv kan fortolkes som en højtideligt stor begivenhed om frelsen?"

- De er nu søde, disse små "jesuitter" der vil frelse alt og alle, ja den ganske verden, fra deres egne alt for virkelige forestillinger:
o, snart kommer himmelnissen dalende ned fra himlen og holder mandtal over de frelste - i første række står "Gerth" med viftende arme oppe: hallo...se mig, jeg er lige her!...;)

mvh
Simon
Top Svar Citer
#28254 - 04/10/2019 13:22 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Gerth.
Ved nærmere eftertanke går det op for mig, at du og jeg i mange henseender stort set vil det samme - du med alle mennesker - jeg blot med mig selv.

Hvordan du udtrykker dig er jo så måske noget, jeg ikke skal bekymre mig om blinker
Svar meget gerne, om du er enig.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#28258 - 06/10/2019 16:38 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: ]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Gerth.

Når jeg læser, hvordan du opfatter mig, ser jeg behov for at afklare.
Jeg har deltaget her på Trosfrihed.dk med mange indlæg - nok især fordi det at skrive her, næsten hver gang har bragt mig et skridt videre - sådan at jeg nu befinder mig et helt andet sted, end der, hvor jeg var, da jeg startede.

For mig begyndte det - for en del årtier siden - med, at jeg - ulykkelig i en midtvejskrise - mødte omsorgsfuld kærlighed - ikke fra et menneske, men derimod klart udtrykt af en byzanthinsk ortodoks kristen Kristus-ikon - i en meget lille kirke i et mennesketomt meget lille kloster på toppen af et lille bjerg i en subtropisk urskov på en græsk ø.
I starten anede jeg ikke, hvad det var - følte mig blot lykkelig - men som tiden gik, afklarede det sig for mig - kærlighed.
At en religion kunne præstere dét, fik min mangeårige religionsskepsis til at vakle, og idag holder jeg stadig af den græsk ortodokse måde at holde liturgi - det, vi kalder gudstjeneste - hvor man ikke er fastlåst til en siddeplads, men brænder vokslys, kysser ikonerne, og hvor rygere godt kan tage en lille rygepause udenfor midt i det hele.

Men jeg godtager ikke dogmerne - og hvordan det gik til, at jeg på en eller anden mig uforståelig måde opfattede det budskab fra ikonen, at jeg ikke skulle tage dogmerne højtideligt, ved jeg ikke blinker
Siden er jeg også selv nået frem til at dogmer indbyder til magtmisbrug overfor mennesker, religionskrige og anden råddenskab.

Jeg er på den måde endt med at sige farvel til samtlige religioner - uanset at der er inspirationer at hente - og er endt med at acceptere min totale uvidenhed om årsagen til - eller hvad der ligger bag - verdens væren.

For ikke så længe siden gled jeg - vel nærmest tilfældigt - ind i fantasier om væren og værens modsætning: det absolutte intet - som gav mig et sug i maven og gjorde mig svimmel - men som også gjorde væren mirakuløs (kan i hvert fald ikke finde et bedre ord) - og fødte kærlighed til væren i mig.

Så med respekt for religiøse idéer - ikke som tro, men som mulige inspirationer - og med afsky for alle slags dogmer - er jeg endt med noget så simpelt som kærlighed til væren.
Så enkelt, som noget vel kan være, men motiverende til indsigt og omsorg.

Det var så ud fra dette standpunkt, jeg tillod mig at spørge dig, hvad du mener, når du f.eks. bruger ord som Helligånden og Frelse - og kom i tvivl, om du helst er fri for sådanne spørgsmål.

M.v.h. Arne smiler Kærlighed til kloden heart
Top Svar Citer
annonce
Side 78 af 117 < 1 2 ... 76 77 78 79 80 ... 116 117 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af Anonym
28/03/2024 09:51
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
USA: Vi arbejder på et nyt møde med Is..
28/03/2024 09:56
Motorcykeltræf og vejarbejde kan give p..
28/03/2024 09:40
Tæt trafik på Sydmotorvejen
28/03/2024 09:30
Frygter udslip af farlige materialer eft..
28/03/2024 09:26
Fire personer dræbt i Illinois efter kn..
28/03/2024 09:22
Nyheder fra Religion.dk