annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15703952
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383598
Et andet syn 1992859
Åndelig Føde 1529334
Jesu ord 1524630
Galleri
Delfin i Aalborg Nørresundby
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 408 gæster og 44 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 33 af 45 < 1 2 ... 31 32 33 34 35 ... 44 45 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#32055 - 06/05/2021 12:44 Re: Helligåndens nærvær [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Ja, jeg skal da ikke gøre mig klog på kristendommens Helligånden og kristendommens mange stridigheder herom - bl.a. filoque - men det undrer mig fortsat, at kristne har så lidt respekt og ydmyghed overfor "skaberværket", som de jo selv er en del af - også i kristendommen blinker
M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#32056 - 06/05/2021 13:39 Hvornår er man kristen? [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1900

Ja treenighedslæren er noget vrøvl.

Der findes kun én sand gud ...

... og denne afspejlede sønnen - ifølge bibelen - til fuldkommenhed til faderens ære så hans navn blev herliggjort ...

... men jo ellers en meget personlig og generaliserende udtalelse du kommer med

Citat:
men det undrer mig fortsat, at kristne har så lidt respekt og ydmyghed overfor "skaberværket", som de jo selv er en del af

Ved du hvornår et menneske er kristen?

Troede ellers det var noget mellem gud og den troende.

Dog det siges, de kan kendes på deres gerning/frugt. - Åndens frugt som viser sig i gerning.

Har mennesker som ikke er kristne ikke disse egenskaber – kærlighed, glæde, fred, tålmodighed, venlighed, godhed, trofasthed, mildhed og selvbeherskelse.

... eller er der tale om en anden kvalitet, når ånden ikke er med?

Citat:
Kødets lyst og Åndens frugt:

Brødre, I blev kaldet til frihed. Brug blot ikke friheden som et påskud for kødet, men tjen hinanden i kærlighed. For hele loven er opfyldt i det ene ord: »Du skal elske din næste som dig selv.« Men hvis I bider og slider i hinanden, så pas på, at I ikke æder hinanden helt! Hvad jeg mener, er: I skal leve i Ånden og ikke følge kødets lyst. For kødets lyst står Ånden imod, og Ånden står kødet imod. De to ligger i strid med hinanden, så I ikke kan gøre, hvad I vil. Men drives I af Ånden, er I ikke under loven.
Kødets gerninger er velkendte: utugt, urenhed, udsvævelse, afgudsdyrkelse, trolddom, fjendskaber, kiv, misundelse, hidsighed, selviskhed, splid, kliker, nid, drukkenskab, svir og mere af samme slags. Jeg siger jer på forhånd, som jeg før har sagt, at de, der giver sig af med den slags, ikke skal arve Guds rige.

Men Åndens frugt er kærlighed, glæde, fred, tålmodighed, venlighed, godhed, trofasthed, mildhed og selvbeherskelse. Alt dette er loven ikke imod! De, som hører Kristus Jesus til, har korsfæstet kødet sammen med lidenskaberne og begæringerne. Lever vi i Ånden, skal vi også vandre i Ånden. Lad os ikke bilde os noget ind, lad os ikke tirre og misunde hinanden.

https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Gal/5



Altså: Hvilken manglende respekt og ydmyghed savner du fra disse, som du betegner kristne.

Lever de livet i forhold til skaberværket anderledes end mennesker, som ikke er kristne?

... og ikke mindst.
Hvordan kan du vide, at de er kristne –

***



Redigeret af Tikka (06/05/2021 13:54)
Top Svar Citer
#32057 - 06/05/2021 14:27 Re: Hvornår er man kristen? [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Nå da, nu er treenighedslæren i dens forskellige variationer også noget "vrøvl" - efter din mening.
Det er der jo nok en del kristne teologer samt folk, der mener, de er kristne, der er uenige med dig i, men muslimerne vil jo givetvis støtte dig blinker
Du stiller spørgsmålet:
Citat:
Har mennesker som ikke er kristne ikke disse egenskaber – kærlighed, glæde, fred, tålmodighed, venlighed, godhed, trofasthed, mildhed og selvbeherskelse.
Mit svar:
Jo, det vil jeg mene - også for mit eget vedkommende - men dét handler jo alene om forholdet mennesker imellem - ikke om holdningen til hele "skaberværket".
Her svigter kristendommen efter min mening.
Det er netop sådant, der siger mig, at kristendommen mere er menneskeværk end guddommelighed.
Og hvordan ikke-kristne forholder sig her, det har jeg ikke overblik over. Det er jo ret uoverskueligt.

Endelig: Når jeg fornemmer - oplever - guddommelighed i alt, så er ånd nok det nærmeste udtryk, jeg kan finde.
Jeg forstår så, at det efter din mening på ingen måde må sammenlignes med Helligånden i kristendommen.
Dét vil jeg så respektere - at det er din mening.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#32058 - 06/05/2021 17:21 Hvornår er man kristen? [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1900

Citat:
Nå da, nu er treenighedslæren i dens forskellige variationer også noget "vrøvl" - efter din mening.
Det er der jo nok en del kristne teologer samt folk, der mener, de er kristne, der er uenige med dig i, men muslimerne vil jo givetvis støtte dig blinker

Ja man regnes forst og fremmest - i dag - almindeligvis - som kristen, hvis man anerkender treenighedslæren.

Sådan var det ikke i urkristendommen, hvor der jo stadig var tale om jøder – guds udvalgte folk – hvor gud var én gud - jo først langt senere begrebet treenighed blev vedtaget som et dogme.

Dog er bibelen i dag en del af mange menneskers liv, uden de kalder sig kristne. Eksempelvis Unitarerne.


Citat:
Du stiller spørgsmålet:
Citat:
Har mennesker som ikke er kristne ikke disse egenskaber – kærlighed, glæde, fred, tålmodighed, venlighed, godhed, trofasthed, mildhed og selvbeherskelse.
Mit svar:
Jo, det vil jeg mene - også for mit eget vedkommende - men dét handler jo alene om forholdet mennesker imellem - ikke om holdningen til hele "skaberværket".

Jo jo, det kan du mene, men det er jo menneskets manglende godkendte forhold til gud som ikke er i orden når/hvis de praktiserer det bibelen kalder kødets gerning, som er sat i modsætning til åndens frugt.

Når man gør det – lever som teksten om kødets gerninger beskriver, er man jo sig selv nærmest – eller hvem det er - og lever ikke efter buddene at elske gud og næsten som sig selv.

Bibelen sige gud ER kærlighed.

Citat:
Her svigter kristendommen efter min mening.

Kristendommen er et vidt begreb, og man kan ikke hænge folk som mener sig kristne op på verdens elendighed, men ok, det fritager dem ikke fra, at forholde sig til egen levevis, som jo gerne skulle være i overensstemmelse med egen forståelse af det, at være et guds barn for at bevare en god samvittighed.

Der er i øvrigt temmelig mange kristne trosretninger, men - når der tales om guds rige og ny jord, må det jo netop være grundet, at skaberen ikke er tilfreds med skabningerne, som skulle passe på hans skaberværk - og menneskene før Jesu offerdød var jo ikke kristne.

Men -
man skal jo elske gud som det første og største, og det inkludere man passer på det skabte.

Citat:

Endelig: Når jeg fornemmer - oplever - guddommelighed i alt, så er ånd nok det nærmeste udtryk, jeg kan finde.
Jeg forstår så, at det efter din mening på ingen måde må sammenlignes med Helligånden i kristendommen.
Dét vil jeg så respektere - at det er din mening.


Når du skriver om det guddommelige, skaberværket, de kristne, Helligånden ect må jeg gå ud fra du formulerer dig i en kristen kontekst.

Det gør du så ikke.

Hvilken ånd taler du så om, der er alt og i alt, og ikke mindst hvor kommer den fra, når du også betegner virkeligheden som ”skaberværket”

Gud er alt og i alt.

Altså: Hvilken ånd er alt og i alt når vi taler om den virkelighed vi lever i, når du ikke vil bruge ordet gud?



... og så svarede du mig ikke.

Du skrev:
Citat:
men det undrer mig fortsat, at kristne har så lidt respekt og ydmyghed overfor "skaberværket", som de jo selv er en del af

Hvilken manglende respekt og ydmyghed savner du fra disse, som du betegner kristne.

Lever de livet i forhold til skaberværket anderledes end mennesker, som ikke er kristne?

... og ikke mindst.
Hvordan kan du vide, at de er kristne –


***
Top Svar Citer
#32059 - 06/05/2021 19:25 Re: Hvornår er man kristen? [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Du skriver til mig:
Citat:
Når du skriver om det guddommelige, skaberværket, de kristne, Helligånden ect må jeg gå ud fra du formulerer dig i en kristen kontekst.

Det gør du så ikke.

Hvilken ånd taler du så om, der er alt og i alt, og ikke mindst hvor kommer den fra, når du også betegner virkeligheden som ”skaberværket”

Gud er alt og i alt.

Altså: Hvilken ånd er alt og i alt når vi taler om den virkelighed vi lever i, når du ikke vil bruge ordet gud?



... og så svarede du mig ikke.
Mit svar:
Det guddommelige - den ånd - jeg fornemmer - oplever, ved jeg intet om.
Det eneste, jeg kan sige, er, at jeg oplever, at den ER, og at den føder kærlighed og ærbødighed i mig.
Jeg kan derfor ikke besvare dine - som jeg oplever dem: upassende - spørgsmål om oprindelse.
Det er altså noget, jeg oplever - fornemmer - som virkeligt - ikke blot noget jeg tror.

Du spørger også:
Citat:
Hvilken manglende respekt og ydmyghed savner du fra disse, som du betegner kristne.
Mit svar:
Med "kristne" mener jeg de mennesker, som har tilsluttet sig kristne kirker - såsom luthersk-evangeliske, katolske og ortodokse m.fl.

Den manglende respekt ser jeg i, at de ikke modvirker vi menneskers tilsvining af denne klode i skaberværket.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
annonce
Side 33 af 45 < 1 2 ... 31 32 33 34 35 ... 44 45 >


Seneste indlæg
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Min ”religion”
af Anonym
27/04/2024 07:03
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Lastefolk i Københavns Lufthavn strejke..
27/04/2024 13:10
Den olympiske flamme fortsætter rejsen ..
27/04/2024 12:22
31-årig anholdt efter at have været p..
27/04/2024 12:20
Ukraines udenrigsminister om manglende l..
27/04/2024 11:40
Bagagefolk i Københavns Lufthavn har ge..
27/04/2024 10:29
Nyheder fra Religion.dk