annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 3910657
Et andet syn 1152525
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 905984
Jesu ord 804501
Spirituel omsorg 763758
Galleri
Forsøg
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 3 gæster og 106 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 40 af 79 < 1 2 ... 38 39 40 41 42 ... 78 79 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#27653 - 07/07/2019 11:22 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Tilføjelse:
Gad vide om der findes en religion blandt os mennesker, der udover at prædike kærlighed til næsten også prædiker kærlighed til kloden.

I Bibelen kan man læse om, at Abrahams slægt skal blive talrig som stjernerne på himlen og som sandskornene på stranden, men intet om omsorg for kloden - og de kristne kirker er mig bekendt fortsat tavse angående omsorg for klodens tilstand.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#27655 - 08/07/2019 00:55 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Arne Thomsen]
Gerth Online   content
godt igang
Registeret: 27/12/2018
Sted: Odense, Danmark
Arne Thomsen: " Mange Gud-religioner spår verdens undergang - og nu viser den sig - tæt på - men hvor er religionerne? I Bibelen kan man læse om, at Abrahams slægt skal blive talrig som stjernerne på himlen og som sandskornene på stranden, men intet om omsorg for kloden - og de kristne kirker er mig bekendt fortsat tavse angående omsorg for klodens tilstand."

Hej Arne og alle

Ingen i Facebook og heller ikke her har kommenteret på min profils ord i emne B blandt andet om: " STOP EGOISMEN, Har du fået nok af irriterende og hensynsløse folk, der opfører sig ubevidst som det : Onde dyr - underbevidste mørke ego - en ikke social overlevelses mentalitet, der laver sindssyge lidelser? Hjælp de fattige, syge, gamle og svage. Respekter naturen ved ikke at forurene den. Tryghed, kærlighed, omsorg og hjælp hinanden overalt. Vi må stå sammen angående verdens skæbne."

Du misleder fra sandheden med din forvrængende påstand om, at de abrahamistiske og måske tilmed også Hinduismen religioner har profetier om verdens undergang, hvilket generelt er usandt.

Biblen har den legendariske historie om Noahs pagt med en gud om, at Jorden ikke igen skal som en straf konkret være under vandet og begge testamenter varsler muligvis måske istedet et håb for både verden og dens befolkning på den yderste dag. Men, Biblens lignelser og metaforer kan fortolkes på forskellige måder og behøvede ikke nødvendigvis at handle om fremtiden og mere om sindstilstande. Jeg udelukker dog ikke, at Biblen kan have flere profetier men, alt det med endetidens sidste trængsler, de syv engle, fire apolyptiske ryttere, Menneskesønnens herlighed og så videre, det er ifølge min opfattelse noget billedligt beskrevet blandet med realitet. Jeg ved dog ikke alt om alle trosretninger og religioner i hele verden.

Et internet leksikon: " Harmagedon, Armaged(d)on, ifølge Joh. Åb. 16,16 i Bibelen stedet for det sidste slag mellem Gud og hans dæmoniske fjender. Ordet betyder måske 'Megiddos bjerg' efter en lokalitet i det nordlige Israel, Megiddo. I moderne sprogbrug er harmagedon et kodeord for forestillinger om verdens undergang eller, som fx hos Jehovas Vidner, transformation til et Gudsrige."

Her er den dårlige oversættelse til dansk fra svensk ifølge Wikipedia: " Ragnarök refererer i den nordiske mytologi til en række begivenheder, herunder et afgørende slag, som forudsiges at føre til ødelæggelsen af ​​jorden. Det betyder mange guder og andre mytologiske personer, herunder Odin , Thor , Frej , Heimdall og Lokes . Derudover er der en række naturkatastrofer , herunder en oversvømmelse, der placerer hele verden under vand. Så stiger verden igen, med de overlevende guder fusionere. Samtidig er de eneste overlevende mennesker, en mand og en kvinde, forudsætningen for en ny befolkning. Ragnarök er et af de mest afgørende elementer i nordisk mytologi. Der er ingen præcis tid til Ragnarök. Det beskrives som en række begivenheder i den fjerne fremtid. Der er heller ikke nævnt nogen direkte årsag i de gamle kilder. Når Ragnarök er forbi, går to mennesker, Liv og Livtrånad , som har overlevet, i land og starter det nye liv i det nye Midgard eller Gimle , verden skabt efter Ragnarök. De overlevende guder omfatter Thors sønner Mode og Magne, og Odins sønner Vidar , Balder og Höder , Odins bror Höner og de fleste asynkrone mennesker. En ny æra kommer, og det bliver ledet af Balder . Men ondskabet er ikke forsvundet helt, da Nidhugg stadig lever.

Jeg synes, at Asatroens profetier minder om noget i Biblen:

1 - " Derudover er der en række naturkatastrofer , herunder en oversvømmelse, der placerer hele verden under vand." Jeg sammenligner det metaforisk med dåbens betydning, hvor folk især som et ritual i Biblens nye testamente gik under vandet.

2 - " Så stiger verden igen." Det lyder ligesom med Menneskesønnens ophøjelse - opstandelse. Hvad/hvem der blev undertrykt til at være nede, det-de skal således op igen.

3 - " Når Ragnarök er forbi, går to mennesker, Liv og Livtrånad , som har overlevet, i land og starter det nye liv i det nye Midgard eller Gimle , verden skabt efter Ragnarök. En ny æra kommer." Det gamle testamente - Og jeg så en ny himmel og en ny jord. Thi det, der var før, er forsvundet. Og han, der sidder på tronen, sagde: »Se, jeg gør alting nyt! Den, der tørster, vil jeg give af kilden med livets vand for intet. Men de feje og troløse og afskyelige og morderne og de utugtige og troldmændene og afgudsdyrkerne og alle løgnerne skal få deres lod i søen, der brænder med ild og svovl; - Det fortolker jeg til at være det nye Rige på Jorden ligesom i himlen. Bemærk, at en brændende ´ildsø´ har en rensende betydning ligesom med dåben og der er faktisk vand i en sø. Det er ikke det samme som at true frygteligt med helvedet eller en skærsild. Dåben handler om en fornyelse til det bedre liv også åndeligt men, hvad så med alle de gamle religioners skæbne i verden ? Apostlene talte med Helligånden ligesom tungers ild. Ifølge Johannes døberens forudsigelse skulle profeten Jesus istedet senere døbe med ild.

4 - Der er noget for patriarkalsk ved dette;" De overlevende guder omfatter Thors sønner Mode og Magne, og Odins sønner Vidar , Balder og Höder , Odins bror Höner. Det bliver ledet af Balder." Det virker ligesom i Biblen ( Den, der sejrer, skal arve dette, og jeg vil være hans Gud, og han skal være min søn.)

5 - Biblens nye Tusindårsrige frem til, hvor Satan slippes løs i en kort tid, men kun for straks efter at lide det endegyldige nederlag = Men ondskabet er ikke forsvundet helt, da Nidhugg stadig lever. Derefter kommer nedklædningen / dragen flyve, / en blank slange, nedenunder, / fra Nidafjällen . / Fjedrene bære, og / og flyve over sletten, / Nidhögg lige. / Nu skal hun synke.

Både jeg og Tikka har informeret dig om, at det udvalgte folk får ikke et for stort oprydningsarbejde efter ´endetidens´ dag. Leksikonet om ´undergang´: " Det at noget eller nogen bliver fuldstændig ødelagt, udslettet eller nedbrudt." Det kommer ikke til at ske i vores livstid. Solen vil endnu fortsat skinne ved himlen og dens skyer på Jorden.
#27656 - 08/07/2019 11:34 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Gerth]
Arne Thomsen Offline
veteran
Hej Gerth.
Tak for dit omfattende svar om religionerne og "verdens undergang".

Tilbage står dog - for mig - at religionerne ikke forholder sig til det faktum, at vi mennesker mishandler kloden, og at vi kun har meget kort tid til at hindre økologiske katastrofer, som vi dog har evnerne til både at indse og til at rette op på.

I stedet formerer vi os uhæmmet og bruger uden hensyn og omtanke løs af naturens ressourcer "det billige skidt", som nogle kalder det.

Moses kom ned fra bjerget med de ti bud, fortælles det.
Vi har brug for en ny "Moses", der kan gøre levereglerne tidssvarende.

Dét ser det ikke ud til, at de åbenbart forstenede religioner kan præstere trist

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#27657 - 08/07/2019 12:54 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indsendt af: Arne Thomsen
Tak for dit omfattende svar om religionerne og "verdens undergang".

Tilbage står dog - for mig - at religionerne ikke forholder sig til det faktum, at vi mennesker mishandler kloden, og at vi kun har meget kort tid til at hindre økologiske katastrofer, som vi dog har evnerne til både at indse og til at rette op på.

I stedet formerer vi os uhæmmet og bruger uden hensyn og omtanke løs af naturens ressourcer "det billige skidt", som nogle kalder det.

Moses kom ned fra bjerget med de ti bud, fortælles det.
Vi har brug for en ny "Moses", der kan gøre levereglerne tidssvarende.

Dét ser det ikke ud til, at de åbenbart forstenede religioner kan præstere

I følge bibelen vil jordens fremtid ikke blive afgjort af menneskene.

Bibelsk lever mennesket i de sidste dage, og denne verdens ånd ”synger på sidste vers”

Gud vil, som i Noahs dage udslette de som ødelægger jorden.
Hvornår og hvordan dette vil ske ved kun gud, men når guds rige på jord derefter er blevet en realitet, vil der kun leve gudfrygtige menneskene under guds retfærdige herredømme, og derved vil balancen igen være genoprettet, og derfor er de to største bud som leveregler tidssvarende til en hver tid.

»Mester, hvad er det største bud i loven?« Han sagde til ham: » ›Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele dit sind.‹ Det er det største og det første bud. Men der er et andet, som står lige med det: ›Du skal elske din næste som dig selv.‹ På de to bud hviler hele loven og profeterne.« Mathæus 22:36-40
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Matt/22

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#27659 - 09/07/2019 11:08 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Hej Tikka.

Hvis jeg forstår dig ret, så mener du at det ifølge Bibelen er for sent, at vi mennesker forsøger at bruge vore evner til omsorg for kloden - her kort før dommedag, hvor det alene er kærlighed til Gud og gudsfrygt, det handler om.

Er det rigtigt forstået?

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 40 af 79 < 1 2 ... 38 39 40 41 42 ... 78 79 >

Seneste indlæg
OPLYSTHED
af Gerth
16/09/2019 00:33
Mellemrummet
af RoseMarie
15/09/2019 13:08
Samtaler omkring bålet...
af ABC
14/09/2019 23:15
Gerth Drost
af ABC
11/09/2019 23:06
Hvad HansKrist dog skriver
af ABC
11/09/2019 20:20
Nyheder fra DR
Skatteminister: Bankerne har et ansvar f..
15/09/2019 22:30
Stor asteroide susede ”tæt” forbi J..
15/09/2019 22:20
Flere ramt af skud i Ishøj - en person ..
15/09/2019 21:59
'Ej, fedt! Det er sgu da den': Fund af m..
15/09/2019 21:30
Marcels pensionskasse har krævet udbytt..
15/09/2019 21:20
Nyheder fra Religion.dk
Høsten markeres med drager og månekage..
13/09/2019 11:23
Hvorfor har 45 trossamfund ikke registre..
11/09/2019 09:00
Unge sikhere: Turbandagen skal skabe dia..
11/09/2019 08:55
Muslim: Vi kan lære af imam Husseins d..
10/09/2019 07:58
Asatroende: Man må gerne kalde mig en s..
10/09/2019 07:30