annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15538991
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372510
Et andet syn 1980929
Jesu ord 1518467
Åndelig Føde 1466259
Galleri
Trankebar år 1985
Hvem er online?
0 registrerede 505 gæster og 226 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 74 af 117 < 1 2 ... 72 73 74 75 76 ... 116 117 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#28198 - 27/09/2019 01:02 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hr. lægprædikant..

Ta’ du den bare med ro, noget ualmindeligt ”tilfælde” blandt stærkt overtroiske mennesker er du jo trods alt ikke; mellem trosfæller trods indbyrdes afvigelser af div. gudeforestillinger, finder du sikkert mange der mistænker at deres gud taler til dem og gerne gennem de symboler der jo også er dig så kær, men som blot giver lidt spillerum for fantasien at boltre sig i. Imidlertid forstår jeg så udmærket du savner din tålmodige dansklærer Ole, der som ”snorholder” tydeligvis også savnes af ballonen hønsemand. Nu ér i varyler jo ikke just omklamret af bakkekontakt, men hvad lige dig angår, synes dine fantasier at svare til dem vi så for ti år siden. Nogen forandring ka’ man altså ikke spore, hverken har du fået vinger eller er helt forsvundet i forestillinger om dig selv som Napoleon – endnu. Det nærmeste man kommer sagen, er at du stadig fantaserer om din tankes kraft som en ”intuitiv åndelig guddommelig” lysleder, men pludrer jo i realiteten bare som andre troende lidt om din gud hvor du finder et øre - trods det at den gemmes lidt af vejen i svævende klichéer for at gi' den et spiseligt præg udenfor fantasien. At du også nu betragter jordkloden og livet som et ”åndeligt” spillerum for fantasiens udfoldelsesmuligheder, gav sig såmænd også tidligere udslag i universelle fantasier – din gode ven L. Ron Hubbard, svømmede ligefrem i dem – hvad der heller ikke er unormalt blandt kreationister, eller sagt bedre: eneste sted guder får en smule existensberettigelse, er præcis i de fantasier om universet hvori de fødtes – forskellen mellem astronomer/astrofysikere og kreationister som dig, handler dog ikke blot om forskellen i viden og professionelt udstyr, desuden handler astronomi/astrofysik nu engang ikke om at tilføre universet guder skabt i fantasien, hvad der jo er din private hobby.

Pers. foretrækker jeg dog langt H. G. Wells’ The War of the Worlds, fremfor din yndlingslekture (sciencefiction-litt.), som naturligvis må krydres med en smule indsigt i menneskets mentale behov; ja hvis ikke fantasiens frembringelser tilførtes bare en smule realisme, da fik forf. af sciencefiction-litt. jo ikke så let overtroiske mennesker som dig nettet. Der er tilmed en lige linie fra den slags og til den religiøse afd. af litt. – der gennem århundreder omfatter et svært misbrug af politiske værktøjer, for at ku’ udbrede sig i kulturer. Imidlertid ér der jo altså en væsensforskel mellem selv at skabe en mening med sit liv, og at tilskrive livet selv en mening – ikke at dette spiller nogen rolle for dig som lægprædikant, blot må det være temmelig utilfredsstillende at sidde på en tom debatside og prædike usandsynlige guder ind i naturvidenskaber, som ikke ku’ være mere indifferent med den slags pjat.

Så ta’ du det bare roligt, al den tid dine fantasier om livet og naturen ikke just begynder at diktere din sociale adfærd, er der nok ingen is på koen – og sku’ du finde på at udbrede dine fantasier om dig selv og livet midt på torvet stående på en ølkasse, vil tilhørsskaren nok med al tydelighed tilkendegive det interessante ved din prædiken. Det er nok bedst du fortsat fabler her på Trosfrihed…;)

mvh
Simon


Redigeret af Simon (27/09/2019 01:22)
Top Svar Citer
#28202 - 27/09/2019 10:39 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Citat:
Jeg elsker fred, tryghed, ro og stilhed men, jeg føler kraftfuldt, at jeg brænder mentalt ophøjet ( lykkelig ) for en ny verdensorden uden religion. Flere og flere spirituelt troende og ateistiske folk omkring mig vil det samme..........



Held og lykke med det Gerth

Men du er ude i hård konkurrence, der er godt nok mange der vil nøjagtig det samme



Men du er ikke uden religion, fx hvad du siger om helligånden er blot en fodnote i forhold til hvad dygtige kristne har sagt om den sag

Og hvad Paulus siger om helligånden er der så meget mere kød på end hvad du siger Gerth

Din helligånd er narcissistisk ornani, masturbation, det er at glo sig selv i spejlet dagen lang. Ergo din helligånd er gold og uden gerninger, uden skaberkraft. Læs hvad Paulus siger der er i tråd med kreativ intelligens forskning, Maslow og neurovidenskabs nyeste erkendelser.

Du må gerne kritisere kristendommen, de kristne er iøvrigt de bedste hertil, men det du siger skal være kvalificeret. Kritikken af kristendommen her på siden fra ateisterne har været infantilt og intetsigende latterlig og sørgeligt og det du kommer med hæver ikke niveauet


-0-0-0-0-


Og iøvrigt tak for dine seneste indlæg sjældent har jeg moret mig så meget

Dine to seneste indlæg fortjener en pris her på trosfrihed

Vi har haft fantastiske præstationer og fremragende indlæg her på trosfrihed gennem årene

Kræn-p, Ipso Facto, Bjørn, bare for at nævne et par stykker der burde æres og ha en pris

Du Gerth burde også ha en pris for dine to seneste indlæg der sprænger grænserne for hvad vi hidtil har set på trosfrihed

Det glæder mig at du er her min ven
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#28203 - 27/09/2019 12:59 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Du skriver (her let forkortet):
Citat:
Man kan ikke forestille sig ikke - væren hvis ikke man er til
... og hvem har fortalt dig, at ikke - væren er en svimlende fortærende tomhed
... og må jeg spørge - Hvad kan fortæres i tomheden
Mit svar:
Vi kender jo alle til, at det hele forsvinder - også os selv - når vi falder i søvn, men det sker, uden at vi opdager det.
I søvnen kan vi så være helt væk, eller vi kommer ind i en drømmeverden.

Når jeg så i bevidst tilstand forestiller mig, at det første - at det hele forsvinder - faktisk og uigenkaldeligt sker, så er det, at jeg oplever en følelse af "at fortæres i tomhed".

Og når jeg så oveni lægger, at jeg jo end ikke kan opleve det, når jeg ikke længere ER, så bliver jeg nærmest svimmel - og så bliver verdens væren - mig selv medregnet - til gengæld vidunderlig.

Jeg tror/troede, at alle vil have det sådan, hvis de tænker i de baner, og dét blot at afvise er vel noget nær det samme som at fornægte, at man selv skal dø.
Det overrasker mig, at dette, som jeg oplever som enkelt og ligetil, er svært at beskrive.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#28204 - 27/09/2019 14:45 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Der er ingenting som forsvinder ved søvn andet end den vågen bevidsthed, og jeg syntes, det er vrøvl at omtale dette at falde i søvn, som en fortærende tomhed, da man jo ikke mærker den vågne bevidsthed hviler.

Man kan sige søvnen er som en opladning, så der fortæres ingenting, men man tilføres derimod nye resurser.


Bibelen siger døden er som en søvn.

En opvågning efter dyb søvn uden vågen bevidst kan opleves som en opstandelse - en overraskelse – hey jeg lever … men jo da ikke nødvendigt for at kunne opleve glæde ved livet, som man i vågen tilstand hele tiden kan være bevidst om og glæde sig over …

… men ja, en dag er vi her ikke mere, og det kan være en befriende tanke for nogle af forskellige årsager og for andre fremkalder det angst, hvis ikke bare tanken om at dø skubbes væk – og det er jo lettere at gøre som ung end som gammel hvor man fysisk svækkes på forskellig vis og ser dem man kender dør.


PS:
Der er jo også de som tror/håber på de ikke dør, da de venter guds indgriben snart ...

... andre tror de skal leve videre i himmelen hos gud som ånd, men din tilgang er for mig at se ateistisk, og uden håb

***



Redigeret af Tikka (27/09/2019 15:22)
Årsag til redigering: tilføjelse
Top Svar Citer
#28205 - 27/09/2019 15:31 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Når du skriver:
Citat:
Der er ingenting som forsvinder ved søvn andet end den vågen bevidsthed, og jeg syntes, det er vrøvl at omtale dette at falde i søvn, som en fortærende tomhed, da man jo ikke mærker den vågne bevidsthed hviler.
så ser det for mig næsten ud som om, du misforstår mig med vilje.

Det, jeg beskrev, var jo, når man i vågen tilstand forestiller sig ikke-væren.
Hvis du seriøst forsøger dét, tror jeg ikke, du undgår at fornemme "en fortærende tomhed".
Jeg kan i hvert fald ikke forestille mig, hvordan du kan undgå det blinker

Endvidere: Hvis det er rigtigt at Bibelen siger, at "døden er som en søvn", så forekommer det mig at være temmelig letfærdigt blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 74 af 117 < 1 2 ... 72 73 74 75 76 ... 116 117 >


Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af Anonym
29/03/2024 03:03
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Ukrainske energianlæg ramt af russiske ..
29/03/2024 07:50
Japan genoptager støtten til palæstine..
29/03/2024 07:30
To teenagedrenge anholdt for at stikke 2..
29/03/2024 06:18
Med Obama og Clintons hjælp når Biden-..
29/03/2024 05:47
Luftalarmer over hele Ukraine i nat: Én..
29/03/2024 02:41
Nyheder fra Religion.dk