annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Rødhus i januar
Hvem er online?
1 registreret Hanskrist 273 gæster og 245 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 66 af 117 < 1 2 ... 64 65 66 67 68 ... 116 117 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#27999 - 24/08/2019 18:27 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875
Indsendt af: Arne Thomsen
Jeg skrev:
Citat:
Det, jeg her "hører", gør desværre ikke mig troende.
Du svarede:
Citat:
Det var heller ikke meningen, og det bliver du nok aldrig, fordi du selv vil bestemme … smiler
Min replik:
Det er ikke så meget dét, at jeg selv vil bestemme - det gjorde jeg jo heller ikke overfor Kristus Ikonen - men i stedet dét, at en sådan ubetinget tro jo kunne være at komme på afveje - at "komme galt af sted".

***
SVAR: Hvis man er født på ny – og vandre i og ved ånd – og derved er blevet en ny skabning kommer man vel ikke galt afsted, da man jo ledes af guds ånd som er kærlighed smiler

***

Citat:
Arne: Det er jo ikke småting, kristendommens troende i tidens løb har gjort sig skyldig i, og som Christian Braad Thomsen i dagbladet Informations kronik den 23. august i år skriver: kun for abonnenter:
Citat:
Jesus formulerer det fyndigt i Lukas 19, 1-27:
»Mine fjender der, som ikke vil have mig til konge, før dem herhen, og hug dem ned for mine øjne.« Det er vers 27, han citerer.


***
SVAR: Lignelsen fortæller, at der ikke er plads til de ugudelig i guds rige …
Kongen Jesus har ofret sit liv for dette rige, mener du så ikke, han har ret til fjerne dem

… og ej heller til den dovne tjenere, fordi han har undladt at bringe budskabet om riget videre.

Opgaven er jo, at gøre disciple. Derfor ryger han ud i mørket.

Og kast den uduelige tjener ud i mørket udenfor. Dér skal der være gråd og tænderskæren.
Mathæus 25:30
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Matt/25#14-30

***

Citat:
Arne: Sådanne ord i Bibelen befordrer ikke just, som du skriver:
Citat:
- at nedlægge våbnene mod gud, så hans ånd kan virke ...


***
SVAR: Hvis man vil være med i guds rige, er det en betingelse …
… og den ånd man får ved at følge Jesus skal bruges i tjenesten for gud.

***

Citat:
Arne: Du skriver også:
Citat:
- kender man ikke gud kan han ikke drage én og gøre én levende i Kristus …
Mit svar:
Jeg mener at vide, at den ortodokse kirke hævder, at Gud er et mysterium, og jeg mener selv at ordet Gud er for småt om det - i hvert fald for mig totalt ukendte i - og bag - verdens væren, samt at det er storhedsvanvid at bilde sig ind at "kende Gud".

***
SVAR: Vi har jo alle lov til, at tro og tænke som vi vil. Jeg har blot vist hvad der står i bibelen.

… men med din udtalelse siger du, at Jesus havde storhedsvanvid.

***

Top Svar Citer
#28000 - 24/08/2019 19:16 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Nej - jeg drager ingen konklusioner angående den Jesus, der omtales i Bibelen, men som vi stort set intet yderligere ved om.
Men det overrasker mig, at der er mennesker, der hævder at kende kristendommens Gud - og som tillige hævder, at "Guds ånd er kærlighed".
Det gør mig skeptisk.
Hvor ved de dét fra?

For mig ligner det søde ønskedrømme - ikke at jeg fornægter kærligheden - og Paulus-inspirationen dertil:
"kærlighed, glæde, fred, tålmodighed, venlighed, godhed, trofasthed, mildhed og selvbeherskelse" tommelop
Her ville jeg dog nok tilføje inspirationen til: medfølelse og omsorg for alle - også for kloden - som en del af min individuelle "Kristus-myte".

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#28001 - 24/08/2019 23:50 Jesus lever ... [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875
Arne:
Citat:
Nej - jeg drager ingen konklusioner angående den Jesus, der omtales i Bibelen, men som vi stort set intet yderligere ved om.
Men det overrasker mig, at der er mennesker, der hævder at kende kristendommens Gud - og som tillige hævder, at "Guds ånd er kærlighed".
Det gør mig skeptisk.
Hvor ved de dét fra?

SVAR: Ja hvor vidste Paulus det fra?

Han var oplært i loven og blev senere kaldet af ånden, så han omvendte sig fra modstander til en Kristi træl ved Guds vilje

Så mit bud er, det er en kombination af kundskab og erfaring …

... og sandhedens ånd er vel den samme i dag som den Jesus sendte på pinsedagen som hjælper, nu han ikke selv var fysisk iblandt dem mere ...



Ånden er ikke eventyr, men virkelighed for den som tror ...

... og - er gud kærlighed, må hans ånd vel også være det, ellers er der jo ingen logik i Paulus taler om kærligheden som åndens frugt.

Når guds ånd omtales som sandheden ånd, er det fordi, bibelen siger, gud ikke kan lyve og fordi, at guds modstander kaldes løgnens far ...

... den ånd som er denne verdens hersker og kendetegner alt det, som gud hader.

Arne:
Citat:
For mig ligner det søde ønskedrømme - ikke at jeg fornægter kærligheden - og Paulus-inspirationen dertil:
"kærlighed, glæde, fred, tålmodighed, venlighed, godhed, trofasthed, mildhed og selvbeherskelse" tommelop


SVAR: Inspiration ???

Der vel nærmere tale om formaning, så de ikke mister deres kaldelse, og ånden som Paulus kalder en pant.

Pant: Eksempelvis 2. Korinther 1:21-22 ... vers 22
Og den, som knytter både os og jer fast til Kristus, og som salvede os, er Gud, der også beseglede os og gav os Ånden som pant i vore hjerter.
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/2_Kor/1

***
Top Svar Citer
#28003 - 25/08/2019 12:17 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: ]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Gerth.
Du skriver om mig:
Citat:
Det virker som om, at du ligesom flertallet af den danske befolkning med Janteloven og frygten for religiøse autoriteter over folket ikke vil anerkende nogen nu som værende åndeligt oplyst, hvor ingen må repræsentere det guddommelige eller selv være ´sandheden´ med Helligåndens frelsende godhed, fred, lys og kærlighed. Ifølge dig er det generelt for alle på en spirituel vej uopnåeligt mål, hvis man ønsker denne befrielse i sindet fra al egoisme og det onde, hvor livet derfor ingen spirituel mening har for folket?
Mit svar:
Jeg er bestemt ikke tilhænger af janteloven, og jeg frygter ikke religiøse autoriteter, men jeg er tilhænger af den enkeltes trosfrihed, hvorfor der er meget i kristendommen, jeg ikke kan tilslutte mig.

Men den side af kristendommen, der handler om kærlighed - den helt rene kærlighed - dén - siger det inden i mig - oplever jeg som sand - som skaber ydmyghed - og som ikke giver plads til hverken egen egoisme eller ondskab.
Menneskers dogmer om det guddommelige - som forsøges påtvunget andre mennesker - er for mig generelt menneskeligt storhedsvanvid.

Dermed afviser jeg ikke enkelte menneskers oplevelser i mystikkens verden.
Mange af de mennesker, tror jeg, holder det for sig selv, men vil de fortælle andre om det - og det er ægte oplevelser - tror jeg, det vil ske med ydmyghed.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#28009 - 26/08/2019 16:12 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Gerth.
Du har ret i, at jeg ikke tror på - eller anerkender - autoritet indenfor det spirituelle.

Mange har i tidens løb forsøgt sig hermed - med større eller mindre held - har forsøgt at berøve andre mennesker deres trosfrihed.
Den slags vækker min mistro.

Det får mig til at tænke på en nu nok nærmest glemt dansk mystiker, som i sin tid gjorde stærkt indtryk på mig - og som var ydmyg: Johs. Anker Larsen:
Citat:
»Jeg var bare et Menneske, der, skuffet af Religioner og alle moderne Religionssurrogater gik 'ud i Mark og Lund' og søgte - og fandt - den Sindets Harmoni, som jeg forgæves havde søgt paa andre Veje«, sagde han.
»Det var et Tilfælde, at jeg kom til at tale højt om den«.
og
Citat:
»Taknemmelig lykkelig over, at tingene er til, ikke for det æstetiske behag, de vækker, ikke for den nytte de kan gøre, men fordi de eksisterer - sammen med os, det er kendetegnet på, at man ser selve virkeligheden. Når vi glemmer, at de ting, som er vore, hører til os; når glæden over, at de er vore, drukner i glæden over, at de findes, er evighedens lunge begyndt at ånde«.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 66 af 117 < 1 2 ... 64 65 66 67 68 ... 116 117 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Kreml beder populært russisk socialt me..
28/03/2024 10:21
USA: Vi arbejder på et nyt møde med Is..
28/03/2024 09:56
Motorcykeltræf og vejarbejde kan give p..
28/03/2024 09:40
Nyheder fra Religion.dk