annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Himmelfart...
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 606 gæster og 266 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 64 af 117 < 1 2 ... 62 63 64 65 66 ... 116 117 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#27987 - 22/08/2019 23:22 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv. For Gud sendte ikke sin søn til verden for at dømme verden, men for at verden skal frelses ved ham. Den, der tror på ham, dømmes ikke; den, der ikke tror, er allerede dømt, fordi han ikke har troet på Guds enbårne søns navn. Johannes 3:16-18 Min fremhævning

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Arne: Selve begrebet tro er jeg også lidt loren ved - især når det indeholder et krav om, at man skal "købe hele pakken" af dogmer i den pågældende religion, og at man allerede er dømt, hvis man ikke gør det, som du citerer evangelisten Johannes for.

- Hvordan kan du så sige om kristendommen: For mig er kristendommen først og fremmest kærlighedens religion #27971 - 21/08/2019 16:04

Hvilken kærlighed tænker du på, når du ikke tro på bibelens gud, et liv efter døden, Jesu ord og meget andet ... vi er jo ude i, at du kalder bibelen en eventyrbog.

Arne: For mig er det et ondt dogme, som jeg ikke tror mytens Jesus ville have godkendt.

- I følge bibelen er det Jesu ord!

Arne: Og dogmer om "noget efter døden", gætter jeg, er opstået, fordi mange gerne vil have noget at støtte sig til overfor udsigten til den meget sandsynlige totale udslettelse.

- Hvorfor skulle Jesus gi sit liv for denne ide, for at andre skal kunne há håb om evigt liv?

Han citeres for at ha´sagt:
Den, der ikke bliver født på ny, kan ikke se Guds rige.« vers 3

Den, der ikke bliver født af vand og ånd, kan ikke komme ind i Guds rige. vers 5
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Joh/3

Guds rige - ak ja - kærlighedens religion.

***


Top Svar Citer
#27988 - 23/08/2019 11:54 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
"Jeg stillede dig et enkelt spørgsmål om, hvad ordet ekstase betyder for dig" Arne

Endnu engang:

Lektion 1):

Citat:
Tillich:

"Ecstasy" ("standing outside one's self)") points to a state of mind which is extraordinary in the sense that the mind transcendens its ordinary situation. Ecstacy is not a negation of reason; it is the state of mind in which reason is beyond itself, that is, beyond its subject-object structure. In being beyond itself reason does not deny itself. "Ecstatic reason" remains reason; it does not receive anything irrational or anti-rational -- which it could not do without self-destruction --- but it transcends the basic condition of finite rationality, the subject-object of structure. This is the state mystics try to reach by ascetic and meditative activities.

Paul's mysticism was not like the mysticism elsewhere described as a soul being at one with God. In the mysticism he felt and encouraged, there is no loss of self but an enriching of it; no erase of time or place but a comprehension of how time and place fit within the eternal. A. Schweitzer.


Altså Ekstatisk Fornuft ødelægger ikke Fornuften. For nu at bruge Tillich's omtale af forholdet, især kendt fra hans verdensberømte bog TROENS DYNAMIK, som burde være tvangslæsning for Tikka og Arne hvis de vil forsætte her på siden med at drøfte tro og kristendom.

Lektion 2):

Neuroaffektive ekstatiske arousal forhold understøtter menneskets:

Veloplagthed og lyst til prosocial engagement

Gåpåmod og optimisme og godt humør

Intelligens nysgerrighed og kreativitet

Musik sang og dans

Stor fysisk vitalitet (arbejde og idræt)

Vedholdendhed og udholdenhed, hvor man bevarer troen på tingene (Kristusvirkeligheden), hvor man bevarer optimismen og glæden (ekstasen, humøret) uanset hvor håbløst det hele ser ud. Her er Paulus brev til Filipperne verdensberømt, som glædesbrevet.



Alle disse ovennævnte kvaliteter er udtalte og karakteristiske for Corpus Paulus.


Og det fordi den urkristne paulinske SPIRITUALITET er så fyldt med Hvidglødende Ekstatisk Entusiasme (Entusiasme = i Gud væren (en "i Gud væren" der er lig med vores "i Kristus væren" fordi vi kender Gud gennem Sønnens åbenbaring af Gud Fader, altså i Kristus og det forsatte forløb af at kende Gud i Kristus, gennem Sønnen, er i vore dage Gud Helligåndens værk + evangeliet, kerygmaet hos Paulus))

Dette er fuldstændig forskelligt fra buddhismen, ja det er religionshistorisk set uhørt eller noget nyt der viser sig på den religiøse verdensscene med den urkristne paulinske SPIRITUALITET. Det er også radikalt anderledes end vor tids new age mindfulness buddhisme. Spør HansKrist om dette, han er en af de få i hele verden der har forstået dette religionsfilosofisk mest grundigt. Han er en kæmpe kapacitet her.

Her grundlægges den moderne meget vitale entreprenante vestlige kristne kultur, hvor gåpåmod og højt humør og musik og sang kommer til at fylde meget. Kristendommen larmer, er kulturelt set højrøstet og billedrigt, fyldt med visuelle symboler også, det fylder meget, fra højskolesang til Gnags, fra kirkesang og musik til Beatles.

Paulus: Undervis og forman med al visdom hinanden med salmer, hymner og åndelige sange, syng med tak i jeres hjerte til Gud.

Paulus: lad jer fylde af Ånden, tal til hinanden med salmer, hymner og åndelige sange, syng og spil af hjertet for Herren


Den urkristne paulinske SPIRITUALITET er sekulær i dets entreprenante kreative kulturelle udtryk.

Alt dette skyldes dens Hvidglødende Ekstatiske Entusiasme og Karisma hos de to vigtigste personer omkring kristendommens oprindelse, nemlig Jesus og Paulus. Det skyldes igen at metropolerne dengang var en multikulturel og multireligiøs smeltedigel. Det skyldes mødet mellem den græske romerske og den jødiske kultur. Både Jesus og Paulus er trods deres store originalitet og genius, genialitet, kreativitet, alt det nye de står for, tvunget til at gøre sig forståeligt overfor omverdenen, ved at bruge de symboler og det sprog, der er udbredt på den tid, og det sted.


-0-0-0-0-0-

bare at forstå lidt af hvad jeg skriver er okay, det er længe nok, jeg forlanger ikke at folk (folk lig I aktive debattører her) skal kunne følge mig eller tilslutte sig 100% hvad jeg skriver,,, så lidt forståelse af hvad jeg skriver er længe nok,,,

også fordi folk helst vil tilbage til sig selv, helst vil høre sig selv tale og skrive,,, ingen gider ligesom dialogen hvis de ikke får lov til at føre ordet,,,

Arne trækker alle debatter over til sig selv, det gør Tikka også og det gør Gerth også,,, alle vil I helst tilbage til jer selv, I vil helst høre jer selv,,, dette forhold opdagede jeg for mange mange år siden,,, derfor bare en lille smule forståelse af hvad modparten siger, er længe nok,,, virkelig dialog og samtale har jeg kun oplevet kræn-p og anne og fl vang og thomas magte eller ville i forhold til mig, og så de anonyme der har henvendt sig til mig privat. At I andre ikke vil dialogen og samtalen med mig gør at jeg er nået frem til at bare I forstår lidt af hvad jeg skriver, så er dette ok, for vi når aldrig længere, nogen dialog og samtale og saglig modspil bliver der tilsyneladende aldrig tale om.

Men husk der sidder fra tid til anden en og anden på sidelinjen og læser med, der har stærke muskler mellem ørerne, og det er for disse eventuelle læsere på sidelinjen jeg skriver og det er sket fra tid til anden gennem årene at en af disse har henvendt sig til mig privat fordi de finder hvad jeg skriver interessant.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#27990 - 23/08/2019 17:04 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Jeg opfatter Bibelen som en blanding af myter og dogmer - eller for at sige det kort: Religiøse fortællinger, der kan inspirere, mens dogmerne er påstande, der ikke må betvivles.
Som jeg opfatter det, er beretningen om den barmhjertige samaritaner Lukas 10:
Citat:
Lignelsen om den barmhjertige samaritaner
Da rejste en lovkyndig sig og ville sætte Jesus på prøve og spurgte ham: »Mester, hvad skal jeg gøre for at arve evigt liv?« Han sagde til ham: »Hvad står der i loven? Hvad læser du dér?« Manden svarede: »Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele din styrke og af hele dit sind, og din næste som dig selv.« Jesus sagde: »Du har svaret rigtigt. Gør det, så skal du leve.« Men han ville retfærdiggøre sig selv og spurgte Jesus: »Hvem er så min næste?« Jesus svarede og sagde: »En mand var på vej fra Jerusalem ned til Jeriko og faldt i hænderne på røvere. De trak tøjet af ham og slog ham, så gik de og lod ham ligge halvdød. Tilfældigvis kom en præst den samme vej; han så manden, men gik forbi. Det samme gjorde en levit, der kom til stedet; også han så ham og gik forbi. Men en samaritaner, som var på rejse, kom hen til ham, og han fik medynk med ham, da han så ham. Han gik hen og hældte olie og vin i hans sår og forbandt dem, løftede ham op på sit ridedyr og bragte ham til et herberg og sørgede for ham. Næste dag tog han to denarer frem, gav værten dem og sagde: Sørg for ham, og hvad mere du lægger ud, vil jeg betale dig, når jeg kommer tilbage. Hvem af disse tre synes du var en næste for ham, der faldt i røvernes hænder?« Den lovkyndige svarede: »Han, som viste ham barmhjertighed.« Og Jesus sagde: »Gå du hen og gør ligeså!«
en dybt inspirerende myte, mens dit citat fra Johannes 3:16-18:
Citat:
den, der ikke tror, er allerede dømt
for mig er et ondt dogme, hvis ægte oprindelige kristenhed, jeg betvivler.
Det ligner snarere noget, som en Adolf Hitler eller lignende personer kunne have sagt.

Og hvor samaritanerens kærlighed kom fra, det fortæller myten jo ikke!
Men det er samaritanerens kærlighed, jeg tænker på - og jeg "køber" ikke Bibelens mange dogmatiske ord - som jeg tror er tilføjet af mennesker i tidens løb efter Jesus - som vi jo historisk kun ved meget lidt om.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#27992 - 23/08/2019 18:59 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.

Du skriver dit seneste indlæg her i denne tråd som værende et svar til mig, dog helt uden at referere til, hvad jeg skrev til dig:
Citat:
Du er tydeligvis religiøst begejstret, og du udtrykker det igen og igen - men på en måde, der for mig er intetsigende fraser.
Jeg ønsker dig lykke med din oplevelse - og håber, at den kommer både dig selv og dine omgivelser til gode.

En af de "for mig intetsigende fraser", som jeg meget gerne ville forstå, er:
Citat:
"i Kristus væren"
som jeg fornemmer er nøglen til at forstå dig.

Er der slet ingen mulighed for, at du kan forklare - helt enkelt og klart - umiddelbart forståeligt - med helt almindelige danske ord - hvad "i Kristus væren" er? - og hvordan man når dertil? - eventuelt også hvordan du selv er nået dertil.
Det er nok sidste gang, jeg spørger dig.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#27993 - 23/08/2019 21:58 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Arne: Er der slet ingen mulighed for, at du kan forklare - helt enkelt og klart - umiddelbart forståeligt - med helt almindelige danske ord - hvad "i Kristus væren" er? -

Er nogen i Kristus, er han en ny skabning ... LÆS: 2. Korinther 11-21
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/2_Kor/5

... og derfor er han født påny.
»Sandelig, sandelig siger jeg dig: Den, der ikke bliver født på ny, kan ikke se Guds rige.«

LÆS: Beretningen om Jesus og Nikodemus Johannes 3:1-21
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Joh/3


***
Top Svar Citer
annonce
Side 64 af 117 < 1 2 ... 62 63 64 65 66 ... 116 117 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Israel: Hizbollah-leder dræbt i Libanon
29/03/2024 13:22
'Oppenheimer' har haft forsinket premier..
29/03/2024 12:30
Storebæltsbroen er genåbnet
29/03/2024 12:13
Rumænien efterforsker dronelignende fra..
29/03/2024 10:53
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Nyheder fra Religion.dk