annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15532982
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372074
Et andet syn 1980581
Jesu ord 1518197
Åndelig Føde 1464857
Galleri
Kristen Videnskab - Christian Science
Hvem er online?
0 registrerede 228 gæster og 259 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 30 af 32 < 1 2 ... 28 29 30 31 32 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#4078 - 10/09/2008 06:41 Re: DYBETS DIMENSION [Re: Borad]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Borad.

Blot en enkelt replik:

Angående udtrykket: "som jeg ser dem", skriver du:

Citat:
Jeg dyrker ikke falsk ydmyghed som visse andre herinde -

Er jeg en af dem, du hentyder til, med udtrykket: "visse andre"?

Når jeg ofte bruger udtryk, såsom "som jeg ser det" og "efter min mening", så forbinder jeg det ikke med ydmyghed - og da slet ikke falsk ydmyghed - men derimod med ønsket om at de forskellige debattørers meninger og synspunkter kan være på lige fod.

Det, tror jeg på, giver den bedste debat smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (10/09/2008 06:42)
Top Svar Citer
#4085 - 10/09/2008 13:13 Re: DYBETS DIMENSION [Re: Hanskrist]
serotonin Offline
godt igang
Registeret: 07/04/2008
Indlæg: 416
Hej min gerne vil provokere serotonin, ven.. smiler

Kære Hanskrist, hvis det er dig een trøst, så vækker det da nogle følelser og tanker inde i mig, når jeg læser det du skriver. Min første reaktion er, at jeg faktisk bliver lidt underlig til mode, for hvad er det egentligt Hanskrist gerne vil mig. Så husker jeg hurtig hvad det er JEG gerne vil, og det er at forstå mig selv og dig min ven.

Jeg kunne tolke det du skriver Hanskrist, som din måde at ville komme i kontakt med noget inde i dig selv, men at du måske har brug for min reaktion for at få det frem.

Så kunne jeg spørge dig, hvilken reaktion du har brug fra mig, hvis det er du er interesseret i at vi skal hjælpe hinanden med at forstå os selv og hinanden?

Hvad er det hos mig du søger Hanskrist, siden du skriver det du skriver?

Er det en opfordring til at jeg skal gå ind i een form for konflikt med dig?

Jeg kan oplyse dig om, at jeg har nok i den konflikt som er i mit eget sind. Og jeg forstår at denne konflikt kun har noget at gøre med mig selv, og at den ikke helbredes ved at den projiceres eller fortrænges.

Kære Hanskrist, når det er man lærer at forstå og erkende ens egen tankeverden, og de deraf følgende reaktionsmønstre, så bliver det lettere og lettere ikke at, ja, se andre mennesker som de ansvarlige for det man tænker og føler.

Jeg tror ikke på at du dybest inde virkelig ønsker strid og konflikt, for jeg tror på at vi af natur er underlagt det samme sind. Vi flygter helt automatisk fra smerte, frygt og lidelse. Og selvom vi har nogle meget stærke forvrængede forsvarsmekanismer, så kan de kun midlertidig opretholde de illusioner der gør smerte, frygt og lidelse udholdeligt. Måden vi kan udholde og begrænse vores oplevelse af smerte og frygt, er ved at projicere det over på verden og medmennesker, og ja, det fører altid til at vi angriber og fordømmer andre mennesker. Det er den måde sindet retfærdiggøre det tankesystem og det reaktionsmønster det identificere sig med.

Når man ser på den voldelige udvikling mennesket vidner om, så viser det eet meget klart billede af den sindstilstand mennesket befinder sig i.

Men kære Hanskrist, jeg har skrevet side op og side ned omkring min måde at forholde mig til mig selv, medmennesker og verden på. Jeg har endda skrevet omkring min egen barndom og mine problemer i løbet af min opvækst, og om hvordan jeg nu har fået redskaber der gør det muligt for mig, ikke mere at flygte fra mig selv, mine tanker og følelser, og ja, ikke mere se mig selv som offer, men se mig selv som den altid ansvarlige for hvad enten jeg tænker og føler.

Men du kan lige kort få en opdate, blot for at sætte tingene lidt i perspektiv.

Min mor var narkoman, og de første tre år af mit liv, lå jeg med abstinenser, og var fuldstændig utrøstelig. Hele mit liv har jeg kæmpet for ikke at skulle forholde mig til den følelse af, ja, total magtesløshed, og total kaos og konflikt. Jeg har ikke før nu kunnet forstå og sætte mig ind i, hvad det er jeg så tidligt i dette liv har oplevet. Et barn har ikke nogen bevidsthed til at kunne forholde sig til det det oplever, og på eet endnu dybere plan, så forstår jeg nu at det som opleves som værende noget der sker her i verden i een krop, er symboler på noget der i virkeligheden sker inde i sindet. Det at jeg forstår hvad der er årsag, gør også at det er muligt at bearbejde og give slip på virkninger. Hvis årsagen er falsk, så må virkningen også være det.

Der findes ikke nogen mere smertefuld følelse, end følelsen af afvisning og den deraf følgende følelse af tomhed og magtesløshed. Men for mig drejer det sig om, at se på hvad årsagen er til disse følelser, og det sker kun ved at forstå sig selv. Det sker kun ved at man i sig selv, kan være i sig selv, og opleve hvor abstrakt ens sind i virkeligheden er, og ikke mindst have een ide om, hvad der virkelig er sandt og hvad der virkelig er falsk. Medmindre man har een meget klar oplevelse af hvad der er sandt og hvad der er falsk, så er det umuligt at trandcendere sindets forvrængede forsvarsmekanismer, og igen blive fri.

Nå men, lige en lille fjing fjong og dingeling ding dong, fra mig til dig. Og som kronen på værket, tak, tak, tak, tak, tak, tak, og ja, så lige taaaaaaak. smiler

Håber du har det godt Hanskrist, til trods for din lidt uduelige og positive ding dong dynamolygte serotoninske ven, som vrøvler og piller navle, og ja, ikke mindst har det med at vippe med sine tæer. smiler

Kærligst Jan.

Ps. Jeg finder da Thomase´s ord meget fornuftige, også selvom han vil tildele Jesus æren. ;)





Top Svar Citer
#4087 - 10/09/2008 13:17 Re: DYBETS DIMENSION [Re: serotonin]
serotonin Offline
godt igang
Registeret: 07/04/2008
Indlæg: 416
Ps. Der skulle stå måneder og ikke år.

He, men det kunne da have været ret interessant hvis det var år, for så måtte jeg godt nok have fået een ordentlig dosis. smiler
Top Svar Citer
#4096 - 10/09/2008 17:41 Re: DYBETS DIMENSION [Re: Arne Thomsen]
Borad Offline
godt igang
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 229
Sted: Danmark

Hej Arne:o)

Føler du dig truffet;o)

Nej, bare rolig.. Den eneste jeg reelt havde i tankerne, var såmæn Thomas selv.. At der er andre der også kan komme med, skal jeg ikke afvise, men det vil jeg lade være op til andre at afgøre:o)..

Jeg mener, ligesom dig, at det mest fornuftige er at sige tingene som man ser dem eller lade være.. Bevares, man behøver jo ikke præsentere det på en så uanstændig måde som man overhovedet kan, ting kan sige pænt.. Men man bør nu stadig sige hvad man mener..

Mvh
_________________________

Qol Yehudi

A Jewish Voice
Top Svar Citer
#4103 - 10/09/2008 19:32 Re: DYBETS DIMENSION [Re: Borad]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Borad.

Angående din påstand om falsk ydmyghed spø'r du:

Citat:
Føler du dig truffet;o)

Det ved jeg ikke rigtig, hvad jeg skal svare på.

Jeg synes ikke selv, jeg hverken er falsk eller ydmyg, men jeg kom i tvivl, om du sigtede på mig.

Det gjorde du så - til min glæde - ikke - og så behøver vi vel ikke at bruge flere ord på det? smiler

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
annonce
Side 30 af 32 < 1 2 ... 28 29 30 31 32 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af Anonym
28/03/2024 09:51
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Motorcykeltræf og vejarbejde kan give p..
28/03/2024 09:40
Tæt trafik på Sydmotorvejen
28/03/2024 09:30
Frygter udslip af farlige materialer eft..
28/03/2024 09:26
Fire personer dræbt i Illinois efter kn..
28/03/2024 09:22
Nok ansøgere til at oprette forsvarslin..
28/03/2024 09:21
Nyheder fra Religion.dk