annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Løve i egen hule nu.
Hvem er online?
0 registrerede 513 gæster og 244 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 65 af 117 < 1 2 ... 63 64 65 66 67 ... 116 117 >
TrÃ¥d valgmuligheder ↓
« Forrige trÃ¥d
Næste trÃ¥d »
#27994 - 24/08/2019 00:22 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Rigtig fint, at du kommer til hjælp her med Bibelcitater:
Citat:
Er nogen i Kristus, er han en ny skabning ... og derfor er han født påny.
og
Citat:
Sandelig, sandelig siger jeg dig: Den, der ikke bliver født på ny, kan ikke se Guds rige.
I din henvisning til Johannes evangeliet kapitel 3 læser jeg:
Citat:
Nikodemus spurgte ham: »Hvordan kan det gå til?« Jesus svarede: »Du er lærer i Israel og forstår ikke det? Sandelig, sandelig siger jeg dig: Vi taler om det, vi ved, og vi vidner om det, vi har set, men I tager ikke imod vort vidnesbyrd. Tror I ikke, når jeg har talt til jer om det jordiske, hvordan skal I så tro, når jeg taler til jer om det himmelske? Ingen er steget op til himlen undtagen den, der steg ned fra himlen, Menneskesønnen.
Et noget vagt svar fra Jesus, synes jeg, som vel egentlig alene går på, at man skal tro - på hvad Jesus siger.
Havde jeg været Nikodemus, ville mit næste spørgsmål nok være:
Hvordan kommer man til at tro?

Jeg mener ikke, at jeg kan tro, hvis ikke jeg helt på bunden af mit hjerte kan mærke, at budskabet er sandt.

Er der noget, du mener, jeg har misforstået?

Hvordan ser du det?

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#27995 - 24/08/2019 02:25 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Arne:
Citat:
Et noget vagt svar fra Jesus, synes jeg, som vel egentlig alene går på, at man skal tro - på hvad Jesus siger.
Havde jeg været Nikodemus, ville mit næste spørgsmål nok være:

Hvordan kommer man til at tro?


- Bibelen siger:

Troen kommer altså af det, der høres, og det, der høres, kommer i kraft af Kristi ord. Rom 10:17
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Rom/10

Man skal så huske, at Jesus er i faderen, som de der bliver født på ny er i Kristus - og det betyder, at Jesus har guds ånd - ligesom de der bliver en ny skabning har Kristi sind, når de vandre i og ved ånd.

Derfor er der ingen vej uden om Jesus.

Han er vejen sandheden og livet, og siger om sigselv han er døren – altså den man skal igennem for at stå i et godkendt forhold til faderen, modsat tidligere hvor det var Moseloven og omskærelse af drengebørn der kendetegnede guds pagtsfolk.

Kristus er enden på loven til retfærdighed for enhver, som tror. Rom 10:4

Derfor siges det man som kristen er omskåret på hjertet, og har: korsfæstet kødet sammen med lidenskaberne og begæringerne. Galaterne 5:24 – altså hvis man vandre i og ved ånd.

Åndens frugt er kærlighed, glæde, fred, tålmodighed, venlighed, godhed, trofasthed, mildhed og selvbeherskelse. Galaterne 5:22-23
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/gal/5

***
Top Svar Citer
#27996 - 24/08/2019 11:52 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Tak for dit svar - i form af Bibel-citater.

Det, jeg her "hører", gør desværre ikke mig troende.

Derimod genkender jeg "Ã¥ndens frugt":
"kærlighed, glæde, fred, tålmodighed, venlighed, godhed, trofasthed, mildhed og selvbeherskelse"
fra mine møder med den Kristus Ikon, der har påvirket mig - helt uden om alle dogmer blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#27997 - 24/08/2019 12:57 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Arne:
Citat:
Det, jeg her "hører", gør desværre ikke mig troende.

Det var heller ikke meningen, og det bliver du nok aldrig, fordi du selv vil bestemme … smiler

At få tro er som at nedlægge våbnene mod gud, så hans ånd kan virke ...

… men jeg kunne også há svaret, at troen er en gave fra gud … trylleordet er guds ånd - men kender man ikke gud kan han ikke drage én og gøre én levende i Kristus …

Når man kender Jesus kender man også faderen.

Så når man bliver levende i Kristus dør det gamle menneske *fordi man vil … og så kan ånden – guds ånd - virke i én

Også jer har han gjort levende, jer, der var døde i jeres overtrædelser og synder, som I før vandrede i, da I lod jer bestemme af denne verdens tidsalder og af ham, som hersker over luftens rige, den ånd, der stadig virker i ulydighedens børn. Til dem hørte også alle vi engang. I vort køds begær gjorde vi, hvad kødet og sindet ville, og vi var af natur vredens børn ligesom de andre. Men i sin rige barmhjertighed og på grund af den store kærlighed, han elskede os med, gjorde Gud os, der var døde i vore overtrædelser, levende med Kristus – af nåde er I frelst – Efeserne 2:15
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Ef/2

*fordi man vil
Jesus sagde ifølge skrifterne kom og følg mig, og det betyder man efterlader sit eget og lever sit liv med Kristus, men ikke nemt hvis man eksempelvis er rig på jordisk gods.

Markus 10:17-31 ... Beretningen om den rige mand der gerne ville arve evigt liv
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Mark/10

***

Top Svar Citer
#27998 - 24/08/2019 16:30 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Jeg skrev:
Citat:
Det, jeg her "hører", gør desværre ikke mig troende.
Du svarede:
Citat:
Det var heller ikke meningen, og det bliver du nok aldrig, fordi du selv vil bestemme … smiler
Min replik:
Det er ikke så meget dét, at jeg selv vil bestemme - det gjorde jeg jo heller ikke overfor Kristus Ikonen - men i stedet dét, at en sådan ubetinget tro jo kunne være at komme på afveje - at "komme galt af sted".

Det er jo ikke småting, kristendommens troende i tidens løb har gjort sig skyldig i, og som Christian Braad Thomsen i dagbladet Informations kronik den 23. august i år skriver: kun for abonnenter:
Citat:
Jesus formulerer det fyndigt i Lukas 19, 1-27:
»Mine fjender der, som ikke vil have mig til konge, før dem herhen, og hug dem ned for mine øjne.«
Det er vers 27, han citerer.
SÃ¥danne ord i Bibelen befordrer ikke just, som du skriver:
Citat:
- at nedlægge våbnene mod gud, så hans ånd kan virke ...
Du skriver også:
Citat:
- kender man ikke gud kan han ikke drage én og gøre én levende i Kristus …
Mit svar:
Jeg mener at vide, at den ortodokse kirke hævder, at Gud er et mysterium, og jeg mener selv at ordet Gud er for småt om det - i hvert fald for mig totalt ukendte i - og bag - verdens væren, samt at det er storhedsvanvid at bilde sig ind at "kende Gud".

Det sådan noget, der får mig til at følge den inspiration, jeg fik fra Kristus Ikonen: Tag ikke dogmerne for tungt!

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 65 af 117 < 1 2 ... 63 64 65 66 67 ... 116 117 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Oscarvinderen Louis Gossett Junior er dÃ..
29/03/2024 16:06
Signalfejl skabte forsinkelser på togdr..
29/03/2024 15:49
Polens præsident stopper lov, der skull..
29/03/2024 15:35
Israel: Hizbollah-leder dræbt i Libanon
29/03/2024 13:22
'Oppenheimer' har haft forsinket premier..
29/03/2024 12:30
Nyheder fra Religion.dk