annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15538991
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372510
Et andet syn 1980929
Jesu ord 1518467
Åndelig Føde 1466259
Galleri
Efterårsjævndøgn Rødhus
Hvem er online?
0 registrerede 285 gæster og 91 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 59 af 117 < 1 2 ... 57 58 59 60 61 ... 116 117 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#27930 - 11/08/2019 18:04 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

HK: Eat local think global,,


- Så det betyder måske, der ikke skal eksporteres slagtesvin eksempelvis?

Det er nu engang sådan. Er der en efterspørgsel, vil nogle forsøge at efterkomme denne …

… men blev grisefabrikkerne nedagt eller minimeret vil prisen for kød stige, samtidig med at mange bliver arbejdsløse.


Som forbruger er det ikke helt nemt at leve/vælge bæredygtigt, og det er bestemt ikke tilfredsstillende at skulle vælge en lokal avler hvis dennes produktion eller tilbud ikke svarer til det man efterspørger, men jeg forstår godt tanken om lokal sammenhold og en bæredygtig levevis, men tager vi den gængse danske tomat, er den langt mere miljøbelastende end at få fragtet spanske tomater til landet, grundet det store forbrug i Danmark til opvarmning af drivhuse.

Citat:
danske tomater produceret i drivhuse udleder 11 gange mere co2 i atmosfæren end spanske tomater gør. Og det er medregnet den lange transport fra Sydspanien eller De Kanariske Øer. Det skyldes, at det er dyrt at varme drivhusene op året rundt.

- Tilmed:
Citat:
Når man regner co2-belastningen fra opvarmningen af drivhusene med de danske tomater ud, ender de økologiske drivhustomater på linje med svinekød, mens produktionen af danske konventionelle tomater faktisk udleder mere co2 end produktion af kyllingekød.
https://politiken.dk/forbrugogliv/forbrug/tjekmad/...ere-end-spanske
Tankevækkende –

- Hvilke tanker gør du dig så til net-handel sammenholdt med din nye samfundsorden/nærhedsprincip … hvordan vil du sikre dig, folk handler lokalt, og vil du nedlægge de store indkøbskæder?


Ang. kartofler har jeg intet imod disse, hvis de er økologiske. De er fuld af C-vitamin, men jeg tror ikke på dine gartneri drømme og da slet ikke hvis kartoffelproduktionen skal medtænkes i nærhedsprincippet i gartneriet og hyppes med håndkraft
Det vil jo blive ret store gartnerier, hvis de skal producere fødevare til nærbefolkningen - og hvor skal det forarbejdes.

Hæ hæ – helt ude i hampen … så skulle disse brug også være tilknyttet/há et mejeri, slagteri og en møller der skulle male melet i nærheden. Det jo ren Morten Korch, lige bortset fra jeg ikke fornemmer hverken baroner eller baronesser i din fremstilling af et fremtidigt utopia …

Nå - men ville det kunne lade sig gøre, vil jeg tro, kartoflerne ikke bliver til at betale med al den arbejdskraft der skulle til, og selv om du mener, man ikke skal se på prisen men træffe de bedste miljømæssige valg, er der jo en grænse for, hvor meget folk kan og vil betale.

Folk flest vil heller ikke betale mere for en dansk vare end den udenlandske. Her tænker jeg eksempelvis på danske æble, som i pris slet ikke kan konkurrere med udenlandske æbler, og derfor næsten aldrig er at finde i butikkerne, hvorimod æbler fra langtbortistan altid er at få –

Tankevækkende -

Og så lige til slut. Hvornår har folket ejet jorden?

Citat:
Vi må igennem en politisk samfundsforandring der giver jorden tilbage til befolkningen … ”
#27917 - 09/08/2019 10:1

¨¨¨¨

Top Svar Citer
#27931 - 11/08/2019 18:45 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

vores religion … "


- skrev Arne stortchock


En folkekirkepræst skal som sådan ikke tro på gud … men:
Citat:
beflitte mig på at forkynde Guds ord rent og purt, således som det findes i de profetiske og apostoliske skrifter og i vor danske evangelisk-lutherske folkekirkes symbolske bøger, med al ærefrygt og sømmelighed forvalte de hellige sakramenter efter Kristi indstiftelse, og såvel her som ved de øvrige hellige handlinger
udføre alt i overensstemmelse med de for folkekirken gældende forskrifter.
https://www.kristendom.dk/indf%C3%B8ring/s%C3%A5dan-lyder-pr%C3%A6stel%C3%B8ftet
Kan ikke få link til at virke.

Tro er ikke en viljessag men en gave fra gud.
Faktisk forpligter præsten sig kun til at forkynde evangeliet på folkekirkens grundlag.

***

Arne:
Citat:
i stedet - som nu - at lade den sygne langsomt hen

- Du skal ikke bekymre dig om kristendommen, den lever i mange afskygninger, men folkekirken og stat bør adskilles.

En Jesu disciple skal ifølge skriften forkynde evangeliet, selv om jeg husker, du ikke godtager påbuddet fra den opstandne Kristus. Derfor kan det jo undre mig, du mener, der skal være engagerede præster til denne opgave, når du ikke tror på gud og opfatter bibelen som en eventyrbog.

Men de elleve disciple gik til Galilæa til det bjerg, hvor Jesus havde sat dem stævne. Og da de så ham, tilbad de ham, men nogle tvivlede. Og Jesus kom hen og talte til dem og sagde: »Mig er givet al magt i himlen og på jorden. Gå derfor hen og gør alle folkeslagene til mine disciple, idet I døber dem i Faderens og Sønnens og Helligåndens navn, og idet I lærer dem at holde alt det, som jeg har befalet jer. Og se, jeg er med jer alle dage indtil verdens ende.« Matthæus 28:16-20
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Matt/28

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#27932 - 11/08/2019 21:43 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Nu er du lidt for barnagtig at drøfte med, og du skyder mig en masse i skoene jeg aldrig har været inde på. Hvor kom de industri tomater fra?

Og det er et faktum at ingen mennesker kan komme i nærheden af jord, ja de bliver fordrevet fra deres jord og livsgrundlag. Mens der drives rovdrift på naturen i disse områder. Denne udvikling må stoppes. Og eat local and think global er måden at gøre det på. Vi skal jo bare gøre det rigtige, og ikke rette os efter den markedsøkonomi vi kender, for denne skal jo sættes ud af funktion af os forbruger og ja gennem lovgivning. Der er ikke så meget at tale om, for det bliver for dyrt at forsætte som du tænker Tikka at markedsmekanismerne forsat skal styre tingene.

Nej det vil ikke nødvendigvis blive store gartnerier, og jeg taler ej heller om industrigartnerier med kæmpe drivhuse der skal opvarmes, hvorfor dog det, med en faktor 10 - 20 flere mennesker på landet og beskæftiget med fødevareproduktion det vil slet ikke være nødvendigt.

Iøvrigt er de flest syge mennesker blot arbejdsløse, uden et meningsfyldt arbejdende fællesskab at være en del af. Det moderne samfund skaber ensomhed, isolation, og dermed syge mennesker på stribe. Misbrug ved man især fra USA kun kan løses gennem at tilbyde misbrugeren et nyt meningsfyldt arbejdende fællesskab. Mennesker bliver kun raske af aktivitet, gennem arbejdende meningsfyldte fællesskaber. Vi må tilbyde ungdommen en rimelig samfundskontrakt, en fremtid. Tekniske og Naturvidenskabelige fag har en vidunderlig vekslen mellem praksis og teori. Vi må vågne op og begynde at interessere os for vores fysiske omgivelser, miljøet, biologien. Vi har jo intet forstået før nu hvor jorden brænder under os. Det er fandeme på tider at vi begynder at bruge vores sanser, bliver nysgerrig på vores natur, naturlige omgivelser. Menneskeheden i vor tid er alvorlig skizoid, nogle skizofrene, de har helt mistet orienteringen, så fremmed er vi blevet overfor vores omgivelser, naturlige miljø, levevis, og ingen forstår længere at et arbejde for at få føden og tag over hovedet er nødvendigt, alt er så skide ligemeget, og folk får alzheimer demens af at ingenting betyder noget mere. Et ligegyldigt, trivielt ensformigt liv uden serøse opgaver og udfordringer, en spændende fremtid, vil selvfølgelig gøre os udviklingshæmmede, slappe vores fysiske og mentale kræfter, og gøre os syge.

Vi eksperimenterer alt alt for lidt. Der burde være et hav af konstruktive samfundseksperimenter med grøn økonomi, en anderledes økonomi, og anderledes måder for bæredygtig fødevareproduktion. Mindst 10 store eksperimenter burde straks søsættes (hver omfattende en eller flere kommuner), og udkantsdanmark kunne komme op at køre igen. Det skal være en kombination af folks egen risikovillighed og lyst til afsavn fx, og staten der ved lovgivning fremmer disse eksperimenter med økonomisk støtte som vi gjorde i forbindelse udviklingen af vindmølle energi i Danmark.

Vi skal igang med sådanne eksperimenter og ret meget dyrere end det er idag kan det ikke blive, vi poster ufattelig mange milliarder i det traditionelle landbrug, så hvorfor ikke poste nogle af disse penge ind i de eksperimenter og erfaringer vi skal igang med at drage os om en ny måde at være samfund på og på en bæredygtig måde for miljøet og naturen at producere fødevarer på.

Hvorfor gør vi alle det samme? Ja hvorfor ind i helvede lever vi ret ens allesammen? Fordi vi er passive og handlingslammet, både rent kropsligt i vores bevægeapparat men sørme også mentalt og intelligens mæssigt er vi lammede, ja vi er døde i roen.
Vi har virkelig brug for en ny generation af kreative virkelystne mennesker der ikke lader sig ensrette som os. Ja ved godt mennesket er et flokdyr, men skolingen må fremme intelligens og kreativ selvstændighed, og virksomhedstrang, virkelyst. Hvordan får vi flere Henrik Stiesdal-er? Lad os håbe på ungdommen, for vi den ældre generation er spoleret, degenereret, de fleste af os, og vi har kun magelighed og inaktivitet og disses følgesygdomme at byde ind med.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#27934 - 11/08/2019 22:53 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Citat:
Tro er ikke en viljessag men en gave fra Gud. Tikka.


Hvad sker der

Har du droppet bibelfundamentalismen???? Hvor troen overhovedet ikke har brug for Gud, fordi mennesket kan selv, nemlig læse og tro hvad der står i bibelen.

Men hvis det er tilfældet du har forladt kristendommens værste kætteri nemlig bibelfundamentalismen så hilser jeg det velkommen.

Du nævner Gud, er du ikke ateist længere???
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#27935 - 12/08/2019 13:06 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Jeg googlede på dit link, og fandt:
dette og dette, som vel er det, du tænker på - at præster bare er embedsmænd, der ikke behøver selv at tro på, hvad de prædiker blinker

Siden Harald Blåtand med magt erstattede asatroen:
Citat:
Der er ikke nogen enkelt fortolkning af de norrøne tekster inden for de asatros miljø. Hver har ret til at fortolke myterne sådan, som det giver mening for vedkommende og udøve troen på en passende måde. Som der står i den sidste del af Forn Siðrs "trosbekendelse":
Gudernes ansigt
ingen kender
vi laver et billede
som ligner os selv,
vi ser det samme,
men ser forskelligt,
ingen kan sige
hvis syn der er sandest.
Det betyder, at asatroen ikke har præster eller religiøse overhoveder.
med kristendom - formentlig stærkt påvirket af Karl den Store - lykkedes det efterhånden kirken at eje en trediedel af al dansk landbrugsjord, hvilket nok ikke var helt uvæsentligt under reformationens indførelse af den evangelisk-lutherske kirke, hvor denne jord blev taget fra præsteskabet.

Og nu har vi så en luthersk-evangelisk kirke med vist ca. et par tusind præster, der ikke behøver at tro på, hvad de siger - og som den danske befolkning stort set er ligeglade med - i hvert fald på den måde, at det hektiske urbane rent materialistiske nydelsesliv ser ud til at være helt upåvirket af, hvad vores stats-styrede folkekirke byder på af åndelig livskvalitet.

Jeg begynder at spekulere på, om Asa-religionen mon havde været bedre blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 59 af 117 < 1 2 ... 57 58 59 60 61 ... 116 117 >


Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af Anonym
29/03/2024 03:03
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Med Obama og Clintons hjælp når Biden-..
29/03/2024 05:47
Luftalarmer over hele Ukraine i nat: Én..
29/03/2024 02:41
Økonomisk hjælp på vej til amerikansk..
29/03/2024 02:03
Verdens glemte konflikt: FN-opfordring o..
29/03/2024 01:28
Stormen Nelson raser flere steder i Euro..
29/03/2024 00:31
Nyheder fra Religion.dk