annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15538991
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372510
Et andet syn 1980929
Jesu ord 1518467
Åndelig Føde 1466259
Galleri
Efterårsjævndøgn Rødhus
Hvem er online?
0 registrerede 285 gæster og 91 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 99 af 117 < 1 2 ... 97 98 99 100 101 ... 116 117 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#29879 - 06/05/2020 17:25 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: ]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Gerth.
Jeg har læst dit indlæg flere gange, og jeg hæfter mig ved:
Citat:
Når vi tjener Gud (Det guddommelige), samarbejder man kærligt om det gode for hinandens tryghed og omsorg i samfundet.
Som jo er en del af, hvad jeg også er nået frem til ad anden vej.
Men jeg kan ikke nå et klart billede af det, du skriver om Gud og Satan.

M.v.h. Arne smiler Harmoni og kærlighed til at værende heart
Top Svar Citer
#29881 - 06/05/2020 19:16 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Hvorfor hænger du dig i kristendommens dogmer???

Hvad har det med det kristne trosliv og dets spiritualitet at gøre???

INTET

Det er uvedkommende. Men dogmatik og systematik må enhver da gerne gå op i, men det kræver det store kørekort.

Som kristen er TROEN og TROSLIVET ikke på dogmer, som det ej heller er på Bibelen.

Men dogmatik og systematik og ja Bibelen er enhver da velkommen til at beskæftige sig med og det kan der komme meget spændende og endda nyttig viden ud af.

Men igen igen igen, det er ikke hvad TROEN, det kristne trosliv og SPIRITUALITET overhovedet er hængt op på. Det er irrelevant, og ufatteligt at du hænger dig i disse dogmer, som om de er troens genstand, nøjagtig ligeså ufatteligt som bibelfundamentalisterne kredser og kredser omkring konstant at Bibelen er hvad der er troens genstand.

-0-0-0-0-

Det er mange år siden jeg bad jer om at læse "Troens Dynamik" af Paul Tillich.

Paul Tillich:

The worth "faith" cannot be applied to the Christ unless it is taken in its biblical meaning of a Spiritual reality in itself.

The faith of the Christ is the state of being grasped unambiguously by the Spiritual Presence.

Her vil jeg ikke skrive mere, da jeg har skrevet ufatteligt meget om hvordan TRO - det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET skal forstås.

-0-0-0-0-0-0-

Men Arne du havde et spørgsmål rettet til mig om 1 Kor 13 og jeg svarede dig begge gange, og en tredje gang bad jeg dig læse min synopsis eller sammenligning Paulus og Jung, da dette indlæg er principielt vigtig, såvidt dette at forstå kristendommens tro og spiritualitet og forstå Paulus.

Du burde læse det indlæg Arne! Og gør du det, får du et udbytte. Tikka burde også læse det og ja Gerth og ABC.

Og her er et kopi:


I Rom 8 forklarer Paulus at Gud kender os og vores behov (dybeste anliggende her i livet) bedre end vi selv gør hvorfor det er vigtigt at vi overlader til Gud at bede i os, at vi lader Ånden (Guds Ånd) bede og arbejde i os (1)*, frem for at lade munden plapre, løbe. Da vil Guds Ånd åbenbare KRISTUS HEMMELIGHEDEN, hvem vi mennesker er i og med Gud fra tidernes morgen. Mennesket i Gud og mennesket med Gud, i naturens have med adgang til livets træ i midten = i center = cor = HJERTET.

Igen Jung forlanger det samme:

the conscious ego must surrender to a higher force, the Self (the Imago Dei or center and totality of the psyche).

Jung forlangte eller havde som metode at vi skulle gå i proces med det ubevidste, hvor Gud os Selv er at finde.

The Two Million Year Old Self: the Imago Dei or center and totality of the psyche.

Stevens postulates that the two million-year-old Self lives within the dark subterranean labyrinth of the psyche. He reveals how dreams illuminate the blackness of the primeval underworld, allowing us to discover the ageless Self in this prehistoric archetypal world.

an important and timely reflection on how we must befriend the two million-year-old within and put this ancient collective wisdom into action to save ourselves, our entire human family, and our earth. We need to realize that the two million-year-old Self will continue to survive only if we survive.

-0-0-0-0-0-0-

(1)*:

Vi ser det samme i 1 Kor 2 også her er det Ånden, Guds Ånd, der gør arbejdet for os og åbenbarer hvem vi mennesker er i og med Gud = KRISTUS HEMMELIGHEDEN = mennesket i og med og ved Gud.

Vi har ikke fået verdens ånd, men Ånden fra Gud, for at vi skal vide, hvad Gud i sin nåde har givet os.


1 Kor 2:

Citat:
Dog, visdom taler vi om blandt de fuldkomne, men ikke en visdom, som er af denne verden eller fra denne verdens forgængelige herskere. Hvad vi taler om, er Guds hemmelige visdom, som var skjult, men som Gud allerede før tidernes begyndelse havde bestemt skulle føre os til herlighed. Den visdom har ingen af denne verdens herskere kendt, for havde de kendt den, ville de ikke have korsfæstet herlighedens Herre. Men som der står skrevet:

Hvad intet øje har set og intet øre hørt,

og hvad der ikke er opstået i noget menneskes hjerte,

det, som Gud har beredt for dem, der elsker ham,

det har Gud åbenbaret for os ved Ånden. Thi Ånden ransager alt, selv Guds dybder. For hvem ved, hvad der bor i mennesket, undtagen menneskets egen ånd? Således ved heller ingen anden end Guds ånd, hvad der bor i Gud. Vi har ikke fået verdens ånd, men Ånden fra Gud, for at vi skal vide, hvad Gud i sin nåde har givet os. Og om dette taler vi ikke med ord, som menneskelig visdom har lært os, men med ord, som Ånden har lært os, og vi tolker det åndelige for åndelige.

Et sjæleligt menneske tager ikke imod det, der kommer fra Guds ånd; det er en dårskab for sådan et menneske, og det kan ikke fatte det, for det bedømmes kun efter Åndens målestok. Det åndelige menneske derimod bedømmer alt, men selv bedømmes det ikke af nogen; for »hvem kender Herrens tanker og kan belære ham?« Men vi har Kristi tanker.


-0-0-0-0-0-

Både Paulus og Jung hævder at vi mennesker ikke umiddelbart kender os selv, ved hvem vi selv er, men Gud kender os, vi er kendt af Gud, og Guds Ånd vil åbenbarer KRISTUS HEMMELIGHEDEN hvem vi mennesker er fra tidernes morgen i og med og ved Gud (før syndefaldet, før mythos og logos tvillingerne gik hver til sit, se (2)*) og Jung siger at ubevidste Gud Selvet gemmer på vores potentialer og hvem vi er i vores essens. The Two Million Year Old Self: the Imago Dei or center and totality of the psyche.


(2)*:


Myten er uadskillelig fra sproget, og ligesom Logos betyder Mythos oprindeligt ord eller tale.
Sproget føder Logos og Mythos som tvillinger, men efter fødslen går de hver til sit (lateraliseringen: højre venstre hjernehalvdels arbejdsdeling og differentiering via den kulturelle sproglige skoling og opdragelse næste generation); Logos bliver den rationelle tale kommende fra en logisk objektiv ånd, der forestiller sig verden uden for sig selv; Mythos konstituerer den subjektive, enestående og konkrete diskurs ved en ånd, som er vokset sammen med verden og oplever den som sit indre. Senere blev Mythos og Logos modsætninger idet Mythos forekom Logos at være som en fabel, en legende blottet for sandhed, og Logos syntes for Mythos at være kødløs abstraktion, noget ydre i forhold til de dybere realiteter. Edgar Morin (parentesen er dog min).

Arkeånden.
De to tankegange, den rationelle og den mythologiske, der er tæt forbundet i de arkaiske civilisationer, udvikles sideløbende i de historiske civilisationer og kan indgå i en forbavsende symbiose i vores moderne civilisation. Først og fremmest har den rationelle og den mythologiske tankegang fælles oprindelse; dermed mener jeg ikke blot ånd/hjerne i almindelighed, men de grundlæggende principper, der styrer åndens/hjernens operationer.
Mythologien er menneskelig. Dyrene er i deres beregninger uvidende om myten,og kan derfor forekomme mere logiske end vi med vores erkendelse. Man har længe troet, at myten var en primitiv illusion, født af en naiv anvendelse af sproget. Man må imidlertid forstå, at myten afslører en stadig levende Arketanke og ikke så meget en arkaisk forældet tanke. Myten stammer fra det, man kan kalde Arkeånden, som ikke er nogen tilbagestående ånd, men en Bagvedliggende Ånd, som i overensstemmelse med den stærke betydning af ordet Arke hænger sammen med de oprindelige kræfter og former i forbindelse med de hjernemæssige-spirituelle aktiviteters principielle og grundlæggende aktiviteter dér, hvor de to tanker endnu ikke er adskilt.

1. Den bagvedliggende Ånd er en gordisk hjerne-spirituel knude, hvor ikke blot de tankegange endnu er forenede, men hvor også:
- det subjektive og det objektive endnu ikke er adskilt
- repræsentationen smelter sammen med den repræsenterede ting (som det er en oversættelse af);

- sproget endnu ikke har adskilt det påpegende og det påkaldende, det prosaiske og det poetiske. Edgar Morin
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#29883 - 06/05/2020 21:14 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hanskrist, det er ikke min hensigt at angribe dit "kristne trosliv og dets spiritualitet", men du nævner talrige gange Gud, samtidig med at du ignorerer kristendommens dogmer om Gud.

Så hvad er Gud - for dig?
Be'r om et kort klart og forståeligt svar.
Det kunne sikkert hjælpe mig til at forstå dig.

M.v.h. Arne smiler Harmoni og kærlighed til alt værende heart
Top Svar Citer
#29885 - 06/05/2020 22:33 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Arne:
Citat:
Du skriver:
Citat:
Jeg syntes, det er fint med en fri vilje.
Tænk hvis ikke vi havde den, hvordan tror du så, mennesket var?
Mit svar: Guddommeligt.
Og jeg tvivler jo på vores fri vilje, hvor meget der er plads til den - efter at først arv og derpå miljø har gjort sig gældende.
Man har vi en fri vilje, har Gud jo dermed skabt vejen til ondskab, som ellers ikke ville have eksisteret.

Iøvrigt: Er en tsunami - med dræberflodbølger - ond - Satans værk? - Guds værk?

Jeg kan stadig - som mange andre, der er opmærksomme på teodicé-problemet - ikke få kristendommens dogmer om Gud til at hænge sammen med tilværelsen.


Du/vi snakker om den gud bibelen forkynder – den eneste sande. Abrahams, Isaks og Jakobs gud.

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Den frie vilje er bibelsk fri til at vælge hvem man vil følge.

Der er kun 2 valgmuligheder. Gud og satan.


Iøvrigt: Er en tsunami - med dræberflodbølger - ond - Satans værk? - Guds værk?

Satan og hans dæmoner blev jo smidt ud af himmelen. Og ve jorden.

Den verden vi lever i nu styres af satans ånd … bare læs Paulus …

… menneskene elsker denne verdens ånd -

… men satan er ikke hr. hvemsomhelst ....

Vær årvågne og på vagt! Jeres modstander, Djævelen, går omkring som en brølende løve og leder efter nogen at sluge; stå ham imod, faste i troen, I ved jo, at de samme lidelser rammer jeres brødre her i verden. Og når I må lide her en kort tid, vil al nådes Gud, som har kaldet jer til sin evige herlighed ved Kristus Jesus, selv udruste, støtte, styrke, grundfæste jer. Magten er hans i al evighed! Amen.
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_Pet/5

... og satan hørte selv profetien i Edens have, så han ved tiden er knap, især nu efter jesus har ofret sit liv og er blevet konge i guds himmelske rige - hvorfra han skal komme og dømme levende og døde.



Jeg kan stadig - som mange andre, der er opmærksomme på teodicé-problemet - ikke få kristendommens dogmer om Gud til at hænge sammen med tilværelsen.

Du acceptere jo heller ikke beretningen om syndefaldet – og sikkert heller ikke profetien i Edens have, men det hører nu engang med til fortællingen om gud skaberen og han skaberværk … ellers var der vel heller ingen mening i at omtale Jesus som guds hemmelige hemmelighed (?) …

Citat:
Hvad vi taler om, er Guds hemmelige visdom, som var skjult, men som Gud allerede før tidernes begyndelse havde bestemt skulle føre os til herlighed.
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_Kor/2


Profeti fra Edens have:

Da sagde Gud Herren til slangen:
»Fordi du har gjort dette,
skal du være forbandet
blandt alt kvæg
og blandt alle vilde dyr.
På din bug skal du krybe,
og støv skal du æde,
alle dine dage.
Jeg sætter fjendskab
mellem dig og kvinden,
mellem dit afkom og hendes:
Hendes afkom skal knuse dit hoved,
og du skal bide hendes afkom i hælen.«
Til kvinden sagde han:
»Jeg vil gøre dit svangerskab
plagsomt og pinefuldt,
i smerte skal du føde børn.
Du skal begære din mand,
og han skal herske over dig.«
Til Adam sagde han:
»Fordi du lyttede til din kvinde
og spiste af det træ,
jeg forbød dig at spise af,
skal agerjorden være forbandet for din skyld;
med møje skal du skaffe dig føden
alle dine dage.
Tjørn og tidsel skal jorden lade spire frem til dig,
og du skal leve af markens planter.
I dit ansigts sved
skal du spise dit brød,
indtil du vender tilbage til jorden,
for af den er du taget.
Ja, jord er du,
og til jord skal du blive.«

https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_Mos/3

Mange mennesker vil gerne den kristne gud og há den hellige ånd, men så må man jo tage hele pakken, hvis man altså tror på den. Ellers må man finde en anden gud som passer en bedre, ikke?

***

Top Svar Citer
#29886 - 06/05/2020 23:31 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Tak for dit svar Tikka.
Når jeg læser dine ord:
Citat:
Den frie vilje er bibelsk fri til at vælge hvem man vil følge.

Der er kun 2 valgmuligheder. Gud og satan.


Iøvrigt: Er en tsunami - med dræberflodbølger - ond - Satans værk? - Guds værk?

Satan og hans dæmoner blev jo smidt ud af himmelen. Og ve jorden.

Den verden vi lever i nu styres af satans ånd … bare læs Paulus …
så får jeg det indtryk, at Gud lader Satan styre vores verden, og at f.eks. tsunamier er Satans værk, samt at mennesker elsker Satans ånd, men kunne vælge Guds i stedet.

Jeg undrer mig over, at kristendommens almægtige, gode og kærlige Gud skulle have skabt en sådan situation.
Den er da hverken god eller kærlig.

M.v.h. Arne smiler Harmoni og kærlighed til alt værende heart
Top Svar Citer
annonce
Side 99 af 117 < 1 2 ... 97 98 99 100 101 ... 116 117 >


Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af Anonym
29/03/2024 03:03
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Med Obama og Clintons hjælp når Biden-..
29/03/2024 05:47
Luftalarmer over hele Ukraine i nat: Én..
29/03/2024 02:41
Økonomisk hjælp på vej til amerikansk..
29/03/2024 02:03
Verdens glemte konflikt: FN-opfordring o..
29/03/2024 01:28
Stormen Nelson raser flere steder i Euro..
29/03/2024 00:31
Nyheder fra Religion.dk