annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
at rejse er at leve
Hvem er online?
0 registrerede 458 gæster og 143 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 61 af 117 < 1 2 ... 59 60 61 62 63 ... 116 117 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#27955 - 18/08/2019 15:33 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Måske jeg skulle tilføje, hvad jeg fandt her :
Citat:
Først sent i perioden – længe efter at et flertal af befolkningen regnede sig som kristne – vandt den katolske kirke så meget magt i Danmark, at både den nordiske religion og ortodoks kristendom blev ulovliggjort og opfattet som en ondsindet modsætning til den officielle religion.
Den katolske kirke, som blev en selvstændig kirke op mod år 1000 - og i dag globalt er den absolut dominerende - er - set med mine øjne - en udpræget magt-religion stort set bygget op efter samme mønster som i sin tid det romerske kejserrige - så magtfuld at den bl.a. kunne forbyde ortodoks kristendom i Danmark!

Reformationens Luther var jo heller ikke af de blide:
Citat:
Luther støttede fyrsterne mod de oprørske bønder, som han anbefalede, at man slog ned som gale hunde.
kan man læse her.

Mit indtryk er, at den stivnede, embedsmands-prægede danske folkekirke ikke rigtig siger flertallet af os danskere noget.

Mit gæt er, at "folkereligionen" i Danmark egentlig er: "Der er mere mellem himmel og jord" - hvilket vel kommer Asatroen nærmere end Kristendommen

Tænk om vi kunne få noget af vores førkristne trosfrihed i den danske folkekirke tommelop

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#27960 - 19/08/2019 16:00 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: ]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Gerth.

Du vil ikke tilbede en "tordengud". Det vil jeg heller ikke, men jeg hæfter mig bl.a. ved i mit link om asatro, at der står om guderne:
Citat:
De omtales som "Magterne".
Så er vi vel ikke så langt væk fra nutidens dagligdag, hvor man taler om at "vejrguderne var med os" - eller det modsatte blinker

Jeg har ikke til hensigt at missionere for asatroen, men fornemmer, at man nok ikke dér i så høj grad gjorde myterne til dogmer, som man i andre religioner jo skal underkaste sig.

Og når du skriver:
Citat:
Hvis nogen blot tror på mere mellem himlen og jord, så har de nok ikke taget stilling endnu til emnet spirituel tro.
så tror jeg, at det er flertallet af os danskere, du her omtaler.

Og dét ikke at anerkende - underkaste sig - præsteskabers religiøse dogmer er - for mig at se - da en stillingtagen!

Faktisk tror jeg, at det er dén, der er den overvejende folkelige religiøsitet i Danmark - også selvom den ikke passer ind i hvad vi kalder den danske folkekirke.

Måske folkekirken skulle lytte lidt mere til den folkelige religiøsitet - i stedet for autoritært at føre enetale fra en prædikestol højt hævet over "folket" - som jo i øvrigt udebliver fra kirkernes såkaldte gudstjenester blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#27969 - 21/08/2019 12:18 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: ]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Gerth.
Du skriver bl.a.:
Citat:
Du har tidligere skrevet ligesom jeg, at religionernes gudebilleder er forældede og for begrænsede. Hvorfor lyder det her som om, at du ønsker en udviklende modernisering af Kristendommens kirke som en forbedring og dermed bevarelse af den? Eller er det bare ment som din kritik af dens nuværende virke?
Mit svar:
Jo, det er min opfattelse at den grundlovssikrede danske folkekirke er håbløst ude af trit med den almindelige folkelige religiøsitet i Danmark, der nok ikke går meget længere end til "der er mere mellem himmel og jord" end vi mennesker aner, hvilket vel umiddelbart kan lyde lidt fattigt, men som vel ikke er så ringe endda, idet det jo faktisk erkendes, at der er noget, som er blinker
Men når op mod tre ud af fire danskere stadig er medlem af folkekirken og betaler kirkeskat, er det nok foreløbig ikke muligt at ophæve folkekirkens grundlovs-sikring - og statsstyring.
Det - efter min mening - mest skadelige er folkekirkens autoritære dogmer, som jo altså ikke må betvivles - og som Asatroen nok ikke havde.
Og det gælder jo nok desværre i de fleste - om ikke alle - religioner, at myter gøres til dogmer, hvorved den frihed i religionen - trosfrihed - som Asatroen jo havde, går tabt - med alt hvad dette medfører af tvang og krige.

Fremtidsmuligheden for folkekirken, tror jeg, kunne være at opfatte Bibelen m.m mytologisk i stedet for dogmatisk - lidt som i Asatroen:
Citat:
Gudernes ansigt
ingen kender
vi laver et billede
som ligner os selv,
vi ser det samme,
men ser forskelligt,
ingen kan sige
hvis syn der er sandest.
samt tillige at være åben også for alt andet end det evangelisk-lutherske - f.eks. også for dig smiler
Alternativet er vel, at den bliver en minoritets-kirke, der lidt efter lidt mister status.
M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#27970 - 21/08/2019 13:42 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
hold da op I to ukritiske sludrehoveder, Arne og Gerth,,, hvor I dog scorer mange billige point,,,

også da fordi I ikke møder et modspil,,

Her til Gerth et par link der i den grad vil forvirre dig med hvor meget du tager fejl af Paulus såvidt den gode apostels syn på kvinderne der er/var revolutionerende moderne

Paulus om kvinder, ifølge ateisternes bibelinfo

læs afsnittet:

Det Nye Testamente, spor af noget positivt

og afsnittet: Fejlretning

i link'et ovenfor.

Dernæst læs dette her link:

Den kvindelige Apostel hos Paulus


-0-0-0-0-0-

nu er I begge to ret useriøse og mest interesserede i jeres egen paranoia og vildfarelser, fordomme og fordumme, nøjagtig som ateisterne,,, så jeg er bange for at ingen af jer, Arne og Gerth, gider beskæftige jer med den smule saglig læsning jeg her link'ede til.

Husk kvinderne havde det forfærdeligt dengang, både i det græske græsk/romerske samfund og det jødiske samfund, hvor de slet ikke måtte være med på lige fod med mændene og de blev betragtet som ingenting,,,

dette er på ingen måder tilfældet hos Paulus, i urkristendommens tid,, hvor en kvinde ifølge Paulus kunne være den ypperste, ikke bare af apostler, men endda af rækken af overapostler (det der svarer nærmest til vore dages biskopper (altså en kvinde kunne være den ypperste af alle Biskopper)) har man så fået mundkurv på hos Paulus??? ha ha lol, nej det er simpelthen en umulighed sgu da, så vågn lige op folkens, og find ud af hvad det betyder at man skal lære at tie i forsamlinger, det betyder det samme som idag, at vore børn der selvfølgelig skal snakke og tale i skolen, at de også skal lære at tie stille til det bliver deres tur,, nøjagtig sådan var betydningen dengang som idag, her hos Paulus, ellers giver hans tekster ingen mening med hvad manden ellers skriver

der var lige så mange kvinder, hvis ikke flere kvinder end mænd der sluttede sig til de urkristne menigheder, fællesskaber, og det må der jo have været en grund til, for på det tidspunkt fandtes ingen tvang, eller nogen former for anerkendelse eller prestige forbundet med at tilhøre menighederne af kristne

og selvfølgelig når den kreative progressive øverste klasse, borgerskab, af kvinder tilhørende det romerske samfund, frivilligt sluttede sig til de urkristne menigheder, der må have været tale om et ligeværdigt syn på mænd og kvinder, her i de paulinske urkristne menigheder,,, hvilket enhver også opdager ved at læse Paulus brevene, men det gider Arne jo ikke og ej heller nok Gerth,,,

-0-0-0-0-

Begge to virker I som om I stadig levede i en mørk middelalder, som om I ikke har fulgt med tiden,,,, alt hvad I siger om folkekirken holder ikke en meter,,,

Gerth taler om mandeguder,, ha ha lol, det er sgu for barnligt, ikke engang Dawkins ville falde idag så dybt,,, fordi alt maritimt er i hunkøn, betyder det jo ikke at skibene fx er mere kvinder end mænd,,, og på samme måde med begrebet Gud Fader som vi kun kender fra Jesus Søn, Sønnen, det er nemlig Sønnen der åbenbarer at Gud elsker os som en kærlig barmhjertig fader, ellers ville vi intet vide om dette,,, ihvertfald ikke som det findes i kristendommen,, men det betyder sgu da ikke at Gud er en mandegud,,, gå hjem og vug, gå hjem og læs på lektien Gerth

I taler om hvad der gælder visse sekter, bibelfundamentalisterne, indre og luthersk mission og lignende, som blot udgør en mindre og ubetydelig del, og i teologisk sammenhæng, har de overhovedet kun en grinagtig sekterisk betydning,, ingen tager dem alvorlig


-0-0-0-0-

Og til Arne,, iøvrigt er den Jesus vi erklærer værende Kristus, lig med

Gudmanden, Gudmennesket inkarneret, det Gudmenneskelige legemliggjort og indlejret i menneskehedens historiske liv på jorden


men også er den Jesus vi erklærer ved Helligåndens hjælp at være Kristus,

lig med "det-der-ER-mennesket-når-Gud er blevet alt i alle"

også derfor GudsRiget begyndte og kommer og fuldendes i og med og ved begivenheden Kristus ind i verden ved mennesket Jesus,,,

og de klare tegn herpå er Gud Helligåndens kreative ekstatiske prosociale indflydelse i verden,, altså KIRKEN, dette at være KIRKE i verden er vi kun i kraft af Gud Helligåndes virke og virkekraft,,,, ellers er vi ikke de stene kirken er bygget på,,,

hvis man som jeg har,, har haft næsen nede i et par teologiske værker, så er Gerth og hvad han siger, ikke den store åbenbaring, og slet ikke når han begynder som jmp/michael i sin tid, at se verden ud fra alene sit eget isolerede subjektive ståsted, og glemme at vi mennesker er en del af naturen, det sociale fællesskab og af de kulturelle religiøse diskurser,,, hvorfor vi må samarbejde, hvorfor vi må studere og tale forstandigt med hinanden om de her ting,,, og vi derfor må give slip på tanken og ideen om at vi med vores egen intime sexuelle subjektive eksklusive fx narcissistiske grandiose inflaterede Helligåndsforening kan hæve os op over alt og alle som Gerth til tider gør, så man frygter en psykiatrisk diagnose lidt,,,

men der er dog rimelig mening i Gerths galskab, og jeg vil vurdere Gerth til at være rimelig intelligent, ihvertfald godt over middel, men også som at værende en mand hvis tanker er lidt for kaotiske til at de nogensinde ville nyde den store almene anerkendelse blandt fagfolk,,,,

bjørn ville nok sige noget lignende om undertegnede,,,

mange kærlige hilsner HansKrist, til de to herlige "kvajpander" vi er begavet med her på siden, Arne og Gerth,,,

Tikka ser det ud til at jeg gjorde mundlam med min aggressive nådesløse uforsonlige holdning til bibelfundamentalismen,,,

Tikka der kan undvære Gud, som Gud Helligånd, som Gud Søn, og dermed Gud Fader,,, fordi hun har bibelen at tro og overtro noget om såvidt Gud,, hvorfor hun ender op i ateisme, at det blot er noget der foregår i hjernen og det ovenikøbet som et produkt af hjernen, (når hjernen tror'forstiller sig barnligt naivt i bogstaveligt forstand hvert ord det læser fra a - z i bibelen som om der skulle være en logisk forkromet sammenhæng at finde fra a - z i bibelen (hvilket der selvfølgelig ikke er, da bibelen er en flertydig bog, skrift)),,,

men denne position har religionsvidenskaben forladt for længe siden,, det er ikke et produkt af hjernens virksomhed, men det er korrekt at uden hjernen kunne vi ikke erfare og beskrive for hinanden alt det der med Gud,,, alt det der hører ind under den religiøse spirituelle dybdedimension ved menneskelivet,,,

ingen har nogensinde talt om at der findes mandeguder og en gud der på det og det tidspunkt skaber verden,,, alt dette er forsøg på at beskrive hvad der er svært at formulere, beskrive,,, og ingen må gå i stå såvidt religiøse tekster,,, ved at få disse galt i halsen og begynde at tro hvad der står bogstaveligt og ikke i dets sande spirituelle og åndelige betydning, som den gode Paulus igen og igen belærer os om i antropologiske epistemologiske udedninger,, især i 1 Kor 2 og 2 Kor 3 - 5
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#27971 - 21/08/2019 16:04 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.

Jeg respekterer fuldt ud din faste tro på:
Citat:
Gud Helligåndens kreative ekstatiske prosociale indflydelse i verden
og hvad du ellers har af lignende - for mig svulstige og intetsigende - erklæringer.

Men sådanne ord siger ikke mig noget - og det er jo så dét, der får dig til at kalde mig en "kvajpande".

Din vedvarende åbenlyst autoritære og dogmatiske holdning - hvor du jo slet ikke søger at gøre dig forståelig - stempler dig - i mine øjne!

For mig er kristendommen først og fremmest kærlighedens religion - som f.eks. myten om den barmhjertige samaritaner - ikke ekstasens.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 61 af 117 < 1 2 ... 59 60 61 62 63 ... 116 117 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Problemer giver op til 40 minutters læn..
29/03/2024 09:53
Endnu en busulykke i Tyskland - 21 perso..
29/03/2024 09:27
Støtteforening til overvægtige: 'Børn..
29/03/2024 09:05
Grønland har inviteret dansk sundhedsmi..
29/03/2024 09:04
Nyheder fra Religion.dk