1
registreret Arne Thomsen
680
gæster og
191
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
#25860 - 09/08/2018 18:33
Re: Poetisk fryd..
[Re: RoseMarie]
|
veteran
|
Registeret: 04/04/2008
|
|
P.s.:
Island
Hvilken lykke for alle mennesker, havenes Island, at du findes. Den tyste snes og de kogende kilders Island. Island af hvælvende nat over vågen og søvn. Ø hvor dagen kommer hvid tilbage, ung og dødelig som Balder. Kolde rose, hemmelige ø som var Germaniens erindring og som til gavn for os har frelst dets slukkede, gravlagte mytologi, ringen som avler ni ringe, jernskovens vældige ulve som fortærer månen og solen, skibet som blev bygget af nogen eller noget med de dødes negle. Island af kratere som venter og af rolige fårefolde. Island af stille aftener og stærke mænd som nu er matroser og skippere og præster og som i går opdagede et fastland. Ø af heste med lange maner som forplanter sig over græsgang og lava, ø hvis vand er fuld af mønter og et aldrig stillet håb. Sværdets og runens Island, Island hvis erindring er en hvælving hvor der ikke findes hjemvé.
- Borges.
mvh Simon
|
|
Svar
|
|
|
#25873 - 12/08/2018 16:22
Re: Poetisk fryd..
[Re: Simon]
|
bor her
|
Registeret: 02/05/2009
|
|
Hej Simon
Jeg er kun lige kommet igang med Vendepunktet. Mange andre har jo ligget foran i køen på hylden under bordet ved min læne-læsestol :)) For mig er det noget af en mundfuld at komme igang med, fordi den er tæt litografisk skrevet med få afsnit. Nye briller og et svært flimrende syn gør det lige for tiden ekstrasvært. Lydbøger, P1 og Filmstriben har været min en gevinst i heden og det flimrende :))
... men så er der jo den anden af de store også med mange sider :))
Regntid
Der går stjerner i em som en regn under nat, hvor vingerne venter i vest. Og bølger går blidt mod bromolens kant, men længes mod stormenes fest.
Det lurer og leger og lokker til blæst med skum om en sort hests hov, - og mågerne skriger til den der går næst om bytte og blod og om rov.
Og tankerne hidses i anet ring, men kroppen spændes i buer af sort; jeg venter at morgen skal komme med ting, som styrkende slår mod min port.
Jeg venter en havstorm, stærk og strid, som fejer en fest om mit hus - - men hesten står tøjlet, stille og hvid uden vildsind og vindes sus.
Forvandling
Spændt som en som en sort fugls vinge tegner din mund sig i mørket så flygtig som fuglenes træk; læberne åbner sig, lukkes, som bobler, der brister og dør i en månelys bæk.
En ansats til anet smerte sitrer uhørlig i rummet og stiger til vefyldt fryd; slynger sig månefordrukken fra hændernes favntag som rytme og tonløs lyd.
Øjnenes blå hyacinther kysser jeg vågne af rusen, så stjernerne spejles deri; lader dem opstå til morgenens lys fyldt af min sjæls melodi.
Længsel mod kommende nætter fanger de legende hænder i frygt for at alting er tabt; forvandles dog hastigt til lykkelig løsthed og viden: i nat blev du skabt.
Fald ikke fra mig Ret dine skarpe apparater imod mig og hold mig med tænger Bøj mig mod middagens højde men fald ikke fra mig Gå i mine store butikker gennem glas efter glas af utroligste skønhed. Lad alt specielt falde klirrende ned og højtideligt itu men fald ikke fra mig Skær mig med skår efter skår og slæbt gennem kemiske sindsrenserier med skær efter skær af klarhed bøj mig mod mindre men fald ikke fra mig Hæv dig til skyernes store siesta langsommeligt drejende røntgen- kanoner betragt mig med skudklare øjne men fald ikke fra mig jeg kender ordet vind jeg kender ordet og
Inger Christensen
Med regntidens genoplivende hilsner RoseMarie
|
|
Svar
|
|
|
annonce
|
|