annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
BUDDHA
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 355 gæster og 119 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 38 af 117 < 1 2 ... 36 37 38 39 40 ... 116 117 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#27683 - 11/07/2019 16:08 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.

Nu troede jeg lige, at jeg omsider var nået frem til en slags forståelse af, hvad du fremfører, men det er jeg så åbenbart alligevel ikke, siden du skriver:
Citat:
"jeg har bekæmpet i mange mange år, den ide, at tingene ikke kan beskrives, men kun kan opleves og erfares,,,"
Det fører mig til spørgsmålet:
Hvordan kan du - forståeligt - også for mig, der jo gerne vil forstå - beskrive: "at blive født påny af Gud i Kristus"?

Det har du skrevet om i årevis, og jeg har lige så længe - desværre forgæves - søgt at forstå dig.

Jeg er ked af, at jeg ikke forstår dig. Jeg vil gerne forstå dig.
Dit ord: GUD er for mig ét stort ubesvaret spørgsmål.
Jeg kan ikke komme det nærmere end: Noget, der måske ligger bag - og i - verdens væren.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#27684 - 11/07/2019 18:39 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Begivenheden KRISTUS ind i verden, der er os som Kirke, og os som kristne kan beskrives forståeligt på utallige måder. Det kan beskrives på individual psykologisk niveau, på det sociologiske kulturelle niveau som her efterfølgende:


Citat:
Guds rige er i Ny Testamente en orden, hvor menneskers vold og herredømme over hinanden må vige for kærlighed, frihed og forsoning. Guds rige er med andre ord 'anarki' i ordets positive betydning af frihed fra enhver form for magt og vold. Der findes således i kristendommen en tradition for radikal magtkritik fra oldkirken til idag.


Det var blot en af de utallige måder at beskrive begivenheden KRISTUS ind i verden ved mennesket Jesus, der giver os Kirken. Der er begyndelsen på at KRISTUS måske en dag bliver alt i alle.

Dawkins mener at kristendommen er mild tolerant og ret så sekulær, på ingen måder selvhøjtidelig endsige dogmatisk, og at den vil kunne fjerne fanatismen og fundamentalismen fra islam som denne religion kommer til Europa gennem indvandring.

Håber han får ret, men det kommer meget an på putinister og den rabiate højrefløjs populisme hos Europas egen egentlige befolkning, der vil omstyrte EU og som Putin, russiske millioner og troll virksomhed hjælper til med, hvor de lykkedes med brexit. Fra vores hjemlige andedam kender vi samme bevægelse hos DF, Marie Krarup fx mfl og Iben Tranholm og Michael Jalving mmfl svagt begavede macho typer (på Facebook følger hårdtslående aggressive macho troll typer de tre nævnte), disse tre nævnte er alle nyttige idioter for i stor grad en russisk orkestreret nationalistisk højrefløjs bevægelse der vil omstyrte EU.

EU er KIRKEN eller KIRKEN er EU, ikke 1 - 1 men det er et resultat af eller virkning af kristendommens store indflydelse på europæisk politik og har givet det meste af Europa, befolkningen, fred og trivsel af en lang periode aldrig set før historisk. Skal vi bevare dette eller slagte hinanden igen, hvad fx Putin ønsker kan ingen være i tvivl om, EU skal omstyrtes.

Aldrig har EU været vigtigere og uden EU havde Europa idag været et stort blodbad. Selvfølgelig skal EU løbende forandre sig, reformeres, som den demokratiske dog Inter-Nationale samarbejdende Union, EU er. Hvor meget vi er under overnational styre, bestemmelse og tvang, skal være en løbende kritisk demokratisk proces med masse af reformer. Spørgsmålet om suverænitets afgivelse skal drøftes konstant, men vi skal stå sammen (samarbejde, ikke mindst i miljø spørgsmål), og her må EU vise sig reform duelig og være villig til at have øget demokratisk legitimitet bag sine beslutninger. Nå det her er ikke min stærke side og normalt vis lader jeg ikke min demokratiske stemme høre i den her sag, fordi jeg aldrig rigtig har fulgt med i disse politiske spørgsmål. Men når jeg ser hvilke kræfter der vil omstyrte EU bliver jeg i samme øjeblik EU tilhænger.


Jeg kender kun Kirken og kristendommen der kan slukke den paranoia tænkning og aggressive konfrontation højre fløjs populismen konstant italesætter imod islam. Vi har ikke brug for deres krigsretorik og meget mangelfulde forståelse kristendommen. Vi må svare dem igen, for ellers bliver kristendommen en aggressiv modbydelig krigsreligion, hvis vi lytter til højrefløjs populismens forståelse af kristendommen, især i øst central Europa er denne bevægelse yderst militant og Iben Tranholm og Marie Krarup er involveret ideologisk set, og gennem deres stemme, hvad de gang på gang får sagt, hvorfor deres Facebook viser en tæt forbindelse til de typer jeg omtaler. PET har nok at se til. Og skuffelsen over at Iben Tranholm forlod Stram Kursus er stor hos det segment jeg omtaler.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#27688 - 11/07/2019 23:39 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Hanskrist]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5370
Sted: Vanløse
Hej HansKrist

Det perfekte indlæg findes nok ikke, men jeg vil gerne forsøge med dette korte pip ler Stangtiv som sædvanlig blinker

https://www.youtube.com/watch?v=hLQl3WQQoQ0

Der er så meget at lære...det bedste til dig og alle engel halvfuld hjælp

Namaste
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#27691 - 12/07/2019 02:47 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

HK: ”Gud kan kun handle gennem og med mennesker”
- Vrøvl … så ville han jo ikke kunne være skaberen.

*

"Selvfølgeligt mener jeg, det jeg skriver". Citat Tikka


HK: nå det var da noget nyt,

- Nej, jeg mener altid, det jeg skriver.

Spørgsmålet er vel, om du vil forstå, det jeg skriver, og det kan jeg måske betvivle, når du udråber mig som ateist og bibelfundamentalistisk på samme tid, men det nytter ikke du brokker. Der står nu en gang det, som der står i bibelen, som er grundlaget for kristendommen og troen på gud, frelsen, håbet, det evige liv og den nye verden/paradis, som er et teokrati.

Det betyder, der til den tid kun vil være én tro, og du kan godt glemme alt om EU, demokrati og andet, som ikke kan komme ind under guds vilje.



HK: og det altsammen, den religiøse spirituelle diskurs som vi møder denne italesat i Nye Testamente af fx Paulus, hvor fx størrelser som Gud, Guds Ånd og Helligånden etc

- Når du skriver: Guds Ånd og Helligånden bliver jeg nød til at påpege, at der er tale om den samme kraft men, at ordet Helligånden benyttes af de som taler ud fra Treeningheds forståelsen.

Der er bibelsk kun én sand gud og dennes hellige ånd. Hellig fordi den er ren.

Treenighedslæren er konstrueret af mennesker som bibelsk er helt ude i hampen.



HK: var blot menneskelig "hjernespind", bare noget der foregår i hovedet på folk. Og at det ikke har del i eksistens og liv, den virkelige verden, eller virkeligheden som så.

- For de som tror, er det jo en virkelig virkelighed.

Som skrevet kommer troen af det som høres – af Kristi ord, og følger man dette i tro, bliver det virkelighed, men det er jo en slags magi der sker, som forsvinder når man ikke følger ordet.
Troen er væk, men ordene er jo stadig de samme, og kan tilmed komme i et andet lys fordi man nu står uden for troen, men - man kan dog stadig tro på, at forståelse er rigtig uden, at tro på den kristne tro og tilmed også tro på andet, som bibelen siger.

Jeg har en klar overbevisning om, at for at kalde sig kristen skal man tro på bibelens gud – at han er til - og fortælling om sønnen og dennes offer - samt handle derpå.

Andre mener, bare man er døbt, er man kristen – eller - der er jo også dem som mener, at kun de som tilslutter sig treenighedslæren er kristne, så der er som bekendt ikke enighed om, hvad kristendom er, og dette fremgår af alle de mange forskellige kristne trosretninger som findes.


HK: Jeg gider ikke høre om bibelfundamentalistisk logisk tro uden ånd og liv, og som ikke siger noget, ikke giver nogen mening.
Jamen det styrer, du jo helt selv stortchock

HK: At det er troll virksomhed fra din, jeres side, har du aldrig lagt skjul på, blot mener du også vi andre er som sådan at betragte

- Som du ved, tror jeg, der kun er dig og mig på sitet og derfor er det jo ikke nødvendigt, at profilen Simon slagter mig. Den opgave klarer du med profilen HK til ug og jo også derfor der ingen ”debat” kan blive ler Hvem kan debattere med en som man slår ihjel

¨¨¨¨

Top Svar Citer
#27692 - 12/07/2019 03:16 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Tikka]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5370
Sted: Vanløse
Hej Tikka

Kan du ikke bare lytte til lidt god kristen musik engel

https://www.youtube.com/watch?v=NVVFvKYUAlo

Men ellers er jeg enig med dig blinker Bliver interessant at følge de voksnes samtale ler

Namaste
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
annonce
Side 38 af 117 < 1 2 ... 36 37 38 39 40 ... 116 117 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Pavens tætpakkede påskeprogram: Vasker..
28/03/2024 23:53
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Nyheder fra Religion.dk