annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
Den store synagoge i Krakow.
Hvem er online?
0 registrerede 323 gæster og 303 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 3 af 14 < 1 2 3 4 5 ... 13 14 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#26841 - 14/02/2019 12:58 Re: Rizq af Allah og Zakat [Re: ]
Anonym
Uregistreret

Citat:
Jeg ved godt, at Simon ikke tror på noget åndeligt og han behøver vel derfor ikke at kritisere mig for at her nævne profeten Jesus


Hvis du ikke vil kritiseres, skal du ikke skrive på et debat forum!

MB
Top Svar Citer
#26844 - 14/02/2019 20:39 Re: Rizq af Allah og Zakat [Re: ]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej du..

"Jeg ved godt, at Simon ikke tror på noget åndeligt og han behøver vel derfor ikke at kritisere mig for at her nævne profeten Jesus?"

- Fejl!
Der er ikke så meget at tro om "åndelige" sysler, der jo er udtrykte tankeindhold som enhver ka' forholde sig med fornuft til. Og det vi også her ser fra Somo, ja såmænd fra dig, er der igrunden ingen vægtig substans i. Der er derimod lidt vås, som i stedet burde være gennemskuet og eftertænkt af forfatter og ikke af mig.
Du har det nemlig lidt som Somo, idet i begge jo har fået den skøre idé at blande nutidens politiske samfundsforhold ind i religiøs dogmetro, der ikke alene er uden reference til nutidens politiske filosofier, men tilmed anvendtes til blot at nagle ældre samfunds indbyggere i en skruestik af fattigdom og uvidenhed. Sådanne samfundsforhold angår i dag alle borgere, og rige ka' ikke som dengang, qua konventioner skabt i kirkelige elfenbenstårne, fraskrive sig et ansvar ved at smide en obol eller to ned i skødet på den de går forbi.

Dine jesusidéer er helt uden betydning for andet og mere end din egen overnaturlige tro. Troen består blot af tankestof fra en idéhistorie der indeholder almen religiøs mystik der dog intet sandt forklarer om hverken livet og naturen i og udenfor mennesket, hvorfor den derfor blot er tankestof du evt. selv ka' bruge til at afskrive evt. samvittighedsproblemer med, men ikke overføre den slags på samfundets politiske organer rundt dig. I den forbindelse må jeg altså henlede din opmærksomhed på, og helt i flugt med kommentaren én skrev til dig, at dette (uanset der tilsyneladende kun er trosbekendere tilbage) faktisk ér en debat, og ikke en opslagstavle for trosbekendelser..;)

mvh
Simon
P.s.: hvordan står det forøvrigt til med Café din sjæls frelse; tror du stadigvæk det er stat/kommunes opgave at understøtte så subjektive trosforhold økonomisk? Dén idé har til gengæld fine referencer til en vag fortids kongstanker, skabt i kirketårne..;)



Redigeret af Simon (14/02/2019 20:44)
Top Svar Citer
#26845 - 14/02/2019 21:09 Re: Rizq af Allah og Zakat [Re: ]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
P.s.:
For nu ikke at du ska' tro jeg ikke værdsætter din interesse for vort fælles samfund, så lad mig lige sige, at jeg godt nok ikke anser religiøs overtro som noget særlig godt værktøj, når vi taler om at skabe gode forandringer til det bedre for os alle, rig som fattig, troende eller ikke troende, men at jeg faktisk respekterer ethvert menneskes ret til at udtrykke sit livssyn og gerne med stærke følelser. Hvad jeg aldrig har kunnet forstå er derimod, hvorfor denne interesse ikke i langt større grad anvendes til at vippe levebrødspolitikere af pinden, især den slags man ku' erstatte med en hvilken som helst borger.
Jeg er så langt fra tilhænger af kynisme, centraliseringstanker i social- og sundshedsforv., for ikke at nævne tidens absurde undervisningstanker m.m. Jeg er derimod interesseret i fornuftige idéer og udviklingstanker, som i den grad angår vore børnebørns oldebørn osv. Et hensyn jeg slet ikke mener bør forplumres med religiøs overtro af nogen art.
Det er fuldt ud muligt at forholde sig til politiske idéer der angår alle, uden at bruge diskussioner som springbræt til konfessionelle idéer uden virkelighedsforankring. Det er trods at virkeligheden, vore efterkommere vil komme til at se for sig - såfremt de da ka' se noget som helst for bare biler og grimme betonhuse!

Hvorfor fastholdt du ikke linien fra begyndelsen i dit "alfabet": at dette ikke havde noget med gudstanker at bestille? Dét var synd, og burde være sket - da ingen jo interesserer sig for at destruere dit private trosforhold. ;)

mvh
Simon


Redigeret af Simon (14/02/2019 21:20)
Top Svar Citer
#26862 - 16/02/2019 13:50 Re: Rizq af Allah og Zakat [Re: Anonym]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Et ups! i februarsolen:

Mon kærlighed når den praktiseres af stærkt troende kristne, udelukkende handler om at snakke den ihjel, eller går det mon an også at udvise fremfor blot at anvise den, ku’ én med rette spørge sig selv - manden på risten uden penge snakker ofte om dem, samme forhold synes at gælde kærligheden udsat for den troende kristne?

I Nietzsches Omvurdering af alle værdier eller Afgudernes ragnarok, finder man en masse interessant tankesjov, fine aforismer eller ’sentenser og udfald’, som de kaldes, vurderinger der sikkert ka’ forekomme en kristen troende som noget af et overfald på visse værdisyn, fx …

Pkt. 9. Hjælp dig selv: så vil enhver hjælpe dig. Næstekærlighedens princip.

mvh
Simon
Top Svar Citer
#26866 - 16/02/2019 15:47 Re: Rizq af Allah og Zakat [Re: Anonym]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
P.s.:

Pkt.: En orm, der er blevet trådt på, vrider sig. Det gør den klogt i. Den forringer dermed sandsynligheden for på ny at blive trådt på. I moralens sprog: ydmyghed. -

mvh
Simon


Redigeret af Simon (16/02/2019 15:48)
Top Svar Citer
annonce
Side 3 af 14 < 1 2 3 4 5 ... 13 14 >


Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af Anonym
29/03/2024 03:03
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Luftalarmer mange steder i Ukraine i nat..
29/03/2024 02:41
Økonomisk hjælp på vej til amerikansk..
29/03/2024 02:03
Verdens glemte konflikt: FN-opfordring o..
29/03/2024 01:28
Stormen Nelson raser flere steder i Euro..
29/03/2024 00:31
Israelsk militær: Højtstående Hamas-m..
29/03/2024 00:25
Nyheder fra Religion.dk