annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Kærlighed
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 508 gæster og 262 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 12 af 117 < 1 2 ... 10 11 12 13 14 ... 116 117 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#27139 - 01/04/2019 21:10 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Arne Thomsen]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5372
Sted: Vanløse
Hej Arne

Jeg har ikke tænkt særlig meget over døden. Tænker at den kommer når den kommer. Indtil da skal jeg bare leve.

Du lader til at være bange for lidelse?

Her tænker jeg bare, at jeg må være stærk, og gennemgå det som er beskåret mig.

Forhåbenligt får jeg et hjertestop mens jeg ligger og sover derhjemme blinker

Har heller ikke noget ønske om at lide, så...

Mener du ikke vi er mere værd end hunde? Hvem ville du redde? Hunden eller mennesket? Jeg elsker hunde, men der er ikke tale om mennesker.

Der er mange historier om reinkarnation, men det giver nu ikke mening for mig at reinkarnere som en hund.

Hvilket legeme ville du vælge i verden?

Når jeg kigger på alle legemerne, så finder jeg det fornuftigt at jeg har dette legeme, for med dette legeme kan jeg spille fodbold og alt sådan noget. Det kunne da være interessant at have et delfinlegeme, men jeg er nu udmærket tilfreds med det menneskelige legeme og ville ikke bytte med en delfin. Mon ikke det er delfinerne som gerne vil bytte med os? Det ville de nok hvis de kunne tænke...

Kærlig hilsen

ABC
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#27141 - 01/04/2019 22:07 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: ABC]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej ABC.

Du skriver til mig bl.a.:
Citat:
Du lader til at være bange for lidelse?
Mit svar:
Ja - mit håb er "at sove stille ind" - tortur er ikke min livret cool

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#27149 - 03/04/2019 16:08 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Dagbladet Information (kun for abonnenter) bringer i dag en artikel om "en værdig død":
Citat:
I dag bliver døden ofte trukket langt ud medicinsk og ender ofte ikke værdigt, men nu har vi alle fået retten til selv at bestemme, skriver dagens kronikør, der selv mistede sin far efter et langtrukkent forløb.
og
Citat:
I behandlingstestamentet tager man stilling til, om man ønsker behandling, hvis lægerne vurderer, at døden alligevel er nært forestående, hvis man skulle blive svært invalideret og ikke længere kan klare sig selv, eller hvis man ender i en tilstand forbundet med stærke smerter.
Det gøres ved at gå ind på Sundhed.dk logge ind og markere sine ønsker (Regler ændret fra Nytår).

I andre situationer end de her nævnte, kan man jo fortsat hænge sig, skyde sig eller forgifte sig ihjel, men et par læger, der i medfølelse har hjulpet til en mindre barsk fremgangsmåde, er blevet dømt og straffet.

Det synes jeg fortsat er forkert - som jo også et flertal af vi danskere mener.

At et mindretal - af religiøse eller andre grunde - er imod assisteret selvmord, dét synes jeg da er helt Ok - så længe de ikke påtvinger andre deres holdninger - men det gør de jo!

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#27152 - 04/04/2019 16:54 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: ]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Gerth.
Du citerer mig for:
Citat:
" I andre situationer end de her nævnte, kan man jo fortsat hænge sig, skyde sig eller forgifte sig ihjel, men et par læger, der i medfølelse har hjulpet til en mindre barsk fremgangsmåde, er blevet dømt og straffet."
og du svarer:
Citat:
Jeg har personligt kendt en sød og rar psykisk syg ung kvinde, som fik en anden person til vistnok med ulovligt sorte penge på en da tom arbejdsplads ( det var i nyhederne ) barbarisk at lave et medlidenhedsdrab. Hvad nu med de selvmordsforsøg, som mislykkes med risiko for endnu mere lidelse på grund af disses medfølgende skader ? Det er ikke godt.
Min replik:
Det er uklart for mig, hvad du mener. Skal mennesker, der ikke kan udholde at fortsætte tilværelsen, have lov at stoppe den - begå selvmord - eller synes du de ikke må?
Skal andre - herunder læger - have lov at assistere dem, så det kan foregå så sikkert og så humant som muligt - eller må de ikke?
Der er netop nu en læge, der kommer for dansk højesteret i en sådan sag (I flere andre vesteuropæiske lande ville han ikke blive dømt).
Skal han straffes for at være "en modsat barmhjertig samaritaner"? - eller skal han ikke?

At assistere et selvmord - med fare for at blive straffet - er jo næppe en "lukrativ forretning", og i så fald må det da formodes at være motiveret af medfølelse - som vel ikke ligger langt fra uselvisk næstekærlighed.

Jeg formoder, du her vil udtale dig på baggrund af dine åbenbaringer.
Hvad når du frem til?

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#27159 - 05/04/2019 09:28 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: ABC]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
”I øjeblikket sætter mennesker bare børn i verden og håber alt går godt for dem. Men det går ikke godt for mange af dem og det må vi forholde os til”

- Mennesker og dyr har til alle tider ”bare” sat børn i verden. Jeg ved ikke hvad du mener med dette her. Hvad har det med det enkelte menneskes ansvar for sit eget liv og evt. beslutning om livsophør at gøre? Hvorledes ville du exempelvis argumentere for en etik der kundgjorde, at du var ansvarlig for ukendte menneskers livssituation? – dette ligger implicit i din sætning.

”Lad os sige min datter tager på ferie i mexico og bliver kidnappet og tortureret af en psykopat, er det så ikke - i bund og grund - min skyld?”

- Nej.

”Der var engang en kunstner som lavede en installation med en fisk i en blender. Måske kunstneren skulle have lavet en installation med en atombombe og så vise alle de ting som foregår i verden...”

- ?

”De fleste (hvis ikke alle) mennesker lever i en teistisk verden”

- Nej. Verden indeholder en del mennesker der tror noget om guder, men verden har intet at gøre med menneskers evt. tro om guder. Det er m.a.o. ikke verden, der er ”teistisk”..;)

”Det var ovenstående problemer jeg havde i tankerne.”

- Dette er skam ikke problemer, men tankeexperimenter der ikke fritager dig fra politisk stillingtagen til god etik inden for temaet.

mvh
Simon
Top Svar Citer
annonce
Side 12 af 117 < 1 2 ... 10 11 12 13 14 ... 116 117 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
'Oppenheimer' har haft forsinket premier..
29/03/2024 12:30
Storebæltsbroen er lukket i retning mod..
29/03/2024 12:13
Rumænien efterforsker dronelignende fra..
29/03/2024 10:53
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Problemer giver op til 40 minutters læn..
29/03/2024 09:53
Nyheder fra Religion.dk