annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 4503856
Et andet syn 1173880
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 938309
Jesu ord 818865
Spirituel omsorg 773853
Galleri
Folkemødet 2013
Hvem er online?
0 registrerede 5 gæster og 116 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 12 af 112 < 1 2 ... 10 11 12 13 14 ... 111 112 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#27126 - 29/03/2019 15:08 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: ABC]
Simon Online   content
veteran
Registeret: 04/04/2008
Hej ABC..

”Jeg ville nok også bede om en sprøjte, hvis jeg bare skulle ligge og lide, men jeg ved ikke om det ville være det rigtige at gøre...
Som reinkarnationstroende mener jeg vi har sagt ja til at leve her på jorden. Nogle får en krop som er forbundet med meget lidelse...
Hvad skal vi gøre ved det?”

- Spørgsmålet forinden må være, hvorfor sådanne idéer (der i bedste fald kun ka’ kvalificere sig som hypoteser) om livet, overhovedet kommer i betragtning til vurdering af dit livsforhold?
Idéer med tilhørende moralske påbud om livet, skabt af mennesker tilbage i samfundsindretninger så væsensforskellige fra dit, viser ikke meget om dit liv og din tids etiske påbud; du ka’ vurdere dem, sammenligne deres tankeindhold med tanker skabt i din levetid, men er skam ikke tvunget til at efterligne og efterleve dem. Ej heller er du tvunget til at følge din samtids uafhængighedserklæringer fra tidligere religiøse kongstanker om livets betydning, men du er ligesom alle andre mennesker tvunget til at tænke over dit liv og dets indhold i vores levetid, med tanke på hvad vi vil overlade vore børn og børnebørn ud i eftertiden. Det er med tanker vi skaber indretninger for vort liv, hvorfor disse tanker må tage sit udgangspunkt i livet. Man må spørge sig selv, med hvilken rimelig grund man kan gå udfra at evt. livssyn udsiger noget om livet, idet livssyn meget vel kan vise noget om tankeslotte, ikke sandt?

Livet kan ikke undgå også at byde på lidelse, andet vil være utænkeligt. Spørgsmålet er og blir, hvor stor en mængde lidelse hvert enkelt menneske kan tåle. Med hvilken ret (etik) vil Hansen ku’ pålægge Larsen sin egen smertetærskel? Det er faktisk dét der sker.
Du siger, at du forstår mennesker der på et tidspunkt får nok, og derfor afslutter deres liv. Men kan du det?
Spørgsmålene herover er ment at anskueliggøre hvorfor det er vigtigt at respektere hvert enkelt menneskes stilling og valg udfra dennes kvalitetsvurdering af sit liv – der selvfølgelig ikke udelukker forpligtelsen til at afhjælpe sygdom og lidelse hvor det er muligt.
Selvkærlig trosonani og trasken rundt i hælene på moralister, har sjældent været nogen til hjælp - hjælpen findes blandt mennesker med faglige kompetencer, der ikke har så travlt med egen navle og spejlinger i snirklede trosopfattelser.

mvh
Simon
Top Svar Citer
#27128 - 29/03/2019 15:40 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Simon]
ABC Offline
bor her
Registeret: 09/08/2015
Sted: Vanløse
Hej Simon

Jeg vil tænke over det du skriver - er slet ikke afklaret om særlig meget.

Mener du løsningen på vore problemer er den røde knap?

For mig er det en mulighed som ikke bare kan afskrives omend Arne gerne vil gøre dette med henvisning til at vi ikke har adgang til den og det har han selvfølgelig ret i.

Men lad os sige vi havde...skulle vi så trykke på den?

Kærlig hilsen

ABC
Top Svar Citer
#27129 - 30/03/2019 17:32 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: ABC]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Hej ABC.

Jeg kan ikke se noget galt i at ophøre med et eksistere - blive ikke-værende - hvis tilværelsen opleves uudholdelig.

Ligeledes mener jeg, det burde være muligt at få aktiv dødhjælp, men det er det ikke i Danmark (i modsætning til nogle andre vesteuropæiske lande - se her om aktiv dødshjælp).

Etisk Råd har en del overvejelser herom, men jeg synes ikke rigtig, jeg kan finde en forklaring på på modstanden mod at behandle mennesker lige så godt son f.eks. hunde.
Dyreværnsloven §20 stk.2:
Citat:
En dyrlæge, der tilser et tilskadekommet eller sygt dyr, skal opfordre den ansvarlige til at lade dyret aflive, hvis det ikke kan helbredes, og det vil medføre unødig lidelse at lade det leve. Aflives dyret ikke, skal dyrlægen indberette forholdet til politiet.

Man kunne måske mene, at det er religiøse idéer, der hindrer, at vi behandler mennesker lige så godt som hunde.
I så fald ville det jo være naturligt, om Ateistisk Selskab meldte ud, at de går ind for aktiv dødshjælp, men det gør de - så vidt jeg ved - ikke.

En mulighed er jo - som allerede nævnt - at oprette et Livs-/Behandlingstestamente (kan gøres over nettet), og så i øvrigt at stille sig tilfreds med, hvad Helle Mathar skriver.

Men uderligt er det jo alligevel, som Kristeligt Dagblad bl.a. skriver:
Citat:
Folkeligt er der jo fortsat et stort flertal for aktiv dødshjælp, og selvom det kan lyde udemokratisk, må man håbe, at det flertal aldrig manifesterer sig på Christiansborg.
Jeg savner Kristelig Dagblads - og Etisk Råds - begrundelse for at handle udemokratisk.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#27133 - 31/03/2019 22:46 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Arne Thomsen]
Gerth Offline
godt igang
Registeret: 27/12/2018
Sted: Odense, Danmark
Jeg har i fyrre år udholdt plager, lidelse, uretfærdighed, ekstrem modgang som en prøvelse og folks dårlige behandling af mig på grund af deres onde egoisme eller som uvidende underbevidste kamp for overlevelse, kødelige lyster og overdrevent begær efter nogle ting. Jeg har derfor ikke nydt fysisk omsorg og sex med nogen men, jeg har istedet endda også stadig på den dag idag oplevet folk som generende med irriterende og dumme handlinger forskellige steder. Jeg har derfor ingen grund til at elske verden, kroppen, tingene, menneskeheden, livet og Gud fortjener heller ikke min kærlighed. Gud ER kærlighed og derfor vil jeg til trods for alt dette alligevel elske og bare være Guds lys. Ingen er mindre værd end mig men heller ikke bedre end dette.

Flere personer siger: " Man bliver psykisk syg eller psykopatisk hvis, man stort set har levet et helt liv uden kropslig berøring med andre mennesker." En anden mand siger: " Profeten Jesus lidelser og død på korset varede i kort tid men, alle som bliver tortureret i meget lang tid, de bliver knækket psykisk til det onde, fordi man ikke kan udholde det mere og giver derfor op. Det er der nogle naturvidenskabelige teorier om." Det er jeg ikke helt enig i ifølge min spirituelle tro på hvem, jeg er. Den slags slemme vilkår er ingen undskyldning imod mit eget personlige ansvar og intet har magt over Helligånden for den rigtigt af Gud troende. Naturvidenskaben er gudløs. Jeg må erkende, at jeg kan ikke finde ud af, at være en skurk. Hvis en lækker sexet ung kvinde spørger mig om, hendes nyeste kjole er flot, så kan jeg ikke lyve.

Jeg sidder og lytter til noget roligt musik fra en eventyrfilm. Jeg er helt alene hjemme i stilhed, hvor jeg kigger på nogle billeder med tanker om tilværelsen af personer, naturen og ting som noget sanseligt, der bevæger sig. Der er kun en Gud i evigheden. Nu føles det som om, at hele verden er væk og kun jeg eksisterer. Hvordan mon det var og bliver for Gud uden skabelsen ? Alt virker derfor smukt igen for mig som en eksistens også som, jeg er.
#27134 - 01/04/2019 08:13 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: ABC]
Simon Online   content
veteran
Registeret: 04/04/2008
Morn' ABC..

"Mener du løsningen på vore problemer er den røde knap?"

- Ovenstående sætning er så åben på alle leder, at man ville kunne udlede hvad som helst derudfra. Du må præcisere spørgsmål.
Tænk fx på de mange unge mennesker som oplever følelsesmæssige problemer der akkurat virker uoverkommelige, fordi de ikke har værktøjer og selvforståelse i hænde. Og tænk i forlængelse herpå, hvad der sker når et samfunds politikere pludselig vil overtage samfundsborgernes private/personlige beslutninger...

"For mig er det en mulighed som ikke bare kan afskrives omend Arne gerne vil gøre dette med henvisning til at vi ikke har adgang til den og det har han selvfølgelig ret i."

- Der findes kun dig, dvs. det enkelte menneske selv, som afgørende beslutningstager om sin egen liv/død-beslutning.
Vi ka' ikke ansvarliggøre andre mennesker, og må derfor selv påtage os ansvaret, i den udstrækning vi har muligheden. Masser af mennesker tager stilling til disse spørgsmål, hvad der fx skal ske hvis pludselig de befinder sig i en livssituation de anser for uleveværdig. Hvorfor skulle mennesket ikke selv træffe beslutning derom? Dét er reelt det relevante spørgsmål at stille hverandre.
Hvad vi her taler om er naturligvis, når sygdom plager livet af os, og vi ikke har andet end smertefuld tid tilbage. Eller, når vore kære befinder sig i tilsvarende situation, men er ude af stand til selv at træffe beslutninger, og dét er her de svære beslutninger opstår, fordi de provokerer etikken i jus.
Arne stiller sig helt klar til spørgsmålet, jeg er enig med ham.

mvh
Simon

Redigeret af Simon (01/04/2019 08:32)
Top Svar Citer
annonce
Side 12 af 112 < 1 2 ... 10 11 12 13 14 ... 111 112 >

Seneste indlæg
Mellemrummet
af Simon
25/02/2020 05:00
Lyser på vej
af Simon
24/02/2020 17:07
Mening med mit liv?
af ABC
22/02/2020 12:51
Gerth Drost
af Gerth
17/02/2020 08:13
Hvad HansKrist dog skriver
af ABC
13/02/2020 19:04
Nyheder fra DR
Michael Jordan til mindehøjtidelighed: ..
24/02/2020 23:44
Din forsikring dækker ikke oversvømmel..
24/02/2020 22:24
Landmænd undrer sig: De får skældud f..
24/02/2020 20:55
24-årig blev dræbt af skud: Mindst ott..
24/02/2020 19:50
Philip Khokhar ser på corona-krisen fra..
24/02/2020 19:29
Nyheder fra Religion.dk
Når De 10 Bud siger, at man ikke må sl..
24/02/2020 07:27
Min kæreste og jeg vil gerne have en is..
20/02/2020 07:17
Dyrene minder os om kroppen som en livsg..
18/02/2020 06:21
Hvad er holocaustteologi?
17/02/2020 06:18
Blasfemilov i Finland skaber martyrer fo..
13/02/2020 06:30