annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 3575965
Et andet syn 1130774
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 860104
Jesu ord 783047
Spirituel omsorg 752705
Galleri
treram på vej i luften over  Mississippi 1952, uheld i Mexico
Hvem er online?
0 registrerede 36 gæster og 13 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 23 af 29 < 1 2 ... 21 22 23 24 25 ... 28 29 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#27235 - 14/04/2019 17:29 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: ABC]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Hej du..

"Forholder jeg mig ikke til realiteterne? Vi er allesammen dødelige mennesker som skal forlade jorden på et tidspunkt. Jeg vælger bare dagen og glæder mig over at det vil komme andre til gavn. Hvad betyder 5 sekunder fra eller til?"

- Jeg påpeger blot at de skrækscenarier du fascineres af på YT m.m. på ingen måde sandsynliggør overnaturlig tro som tillidsvækkende forklaringer på naturen udenfor dig. At der intet bemærkelsesværdigt er i den slags, intet uforklarligt eller uforståeligt, at det bare er litterære tankestreger eller ”åndelige” vildfarelser, om du vil, som for det meste handler om forsøg på at skabe sig en social stilling i det omgivne samfund. Det handler m.a.o. slet ikke om at ville forklare naturen. Overnaturlig tro er bare sød musik p.a. textindholdets indbyggede forhåbninger om frigørelse fra en brutal natur med nirvanaer og paradiser og anden ordplingplang for enden af gyden, altså håb.
Det er også håbet der får fællesskaber til at knytte bånd ved ritualer i kulturer, med dyrkelse af buddhaen, profeter osv. Ikke at forglemme den fantastiske musik, tænk fx på Bachs kantater, ja man må jo være af sten for ikke at bjergtages af så storslået en musik. Har du nogensinde været i det Sixtinske Kapel? Kunstnere har til alle tider skabt umådelige indtryk af de håb og drømme om hvilke mennesker er gået i krig for at bevare forhåbningen. Også i dag slår man ihjel hvis provokeret, tænk bare på dybt radikale islamister, der engang i tidernes morgen lærte ting og sager om brutalitet af kristne kirkefyster.

Pointen her er, at naturen og dyrearter ingen onde hensigter har, men blot er drevet af instinkter der udtrykker sig i voldsomme overlevelsesimpulser og reproduktion. ’Ondskab’ er et bevidst regnskab der gøres op af mennesker og ikke af gnavere – men derfor ka’ du jo godt gnave videre på YT..;)

Her en associativ Halfdan Rasmussen:

Metamorfose

Engang var vi flimrende
kravl og kryb.
Nu dumper de affald
på havets dyb
og lagrer i gruber
af salt og bly
de stoffer som gør os
til kryb påny.

mvh
Simon

P.s.: reinkarnation og anden ordplingplang har ingen interesse. Jeg forstår forøvrigt slet ikke din fascination for den slags, for hvis du godt ka' lide drabelige beskrivelser af naturen, findes der jo masser af den slags i gode naturbeskrivelser, der udelukkende handler om at beskrive naturen som den faktisk kan observeres - der dog ikke handler om ondskabsfulde hensigter.
Etikken tidligere i tråden handler heller ikke om den slags. Pointen her var blot, at vi gerne slår vores kæledyr ihjel for at de ikke skal lide, mens vi selv som dyreart, ka' lade vores elskede lide med ansigtet vendt mod en grå mur på et hospital, i dennes sidste timer.
Den slags historier bevidner skam ikke noget samfunds storslåede etik og moral, hvorfor mennesker forståeligvis ka' ønske at vende ansigtet mod naturen som den er og fungerer.

Redigeret af Simon (14/04/2019 18:08)
Top Svar Citer
#27237 - 15/04/2019 01:22 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Simon]
Gerth Offline
godt igang
Registeret: 27/12/2018
Sted: Odense, Danmark
Parapsykologi forsøger at bearbejde det okkulte,´overnaturlige´ - paranormale og påståede uforklarlige fænomner. Parapsykologi er et kontroversielt fagområde, der blandt andet har til formål at undersøge forekomsten og årsagerne til synske evner og et liv efter døden ved hjælp af videnskabelige metoder. Status for parapsykologi som en videnskab er også blevet anfægtet. Mange videnskabsfolk betragter fagområdet som en pseudovidenskab. Jeg sammenligner HansKrist´s ord med dette men som noget andet, fordi naturvidenskab er ikke det religiøse.

HansKrist citater fra forskellige emner: " Vi må magte at gøre os fri af overdreven rationalitet, af at være styret af fornuft og rationalitet. Rationelle spekulationer over verdens indretning og begyndelse er ikke tegn på levende spiritualitet, er ikke tegn på religiøs engagement, er ikke tegn på den religiøse dybdedimension. Alt, såvidt den religiøse spirituelle dimension, drejer sig om og har altid drejet sig om at mennesket formår at få kontakt til sine uerkendte enorme sjælskræfter som oftest institutionel kultur og religion og civilisation (videnskabelighed) og opdragelse har afskåret os fra. forskellen mellem new age mindfulness buddhismen og kristendommen er langsomt begyndt at gå op for neurovidenskabsfolk endelig, noget jeg har været den første i vesten til at påpege og hvad jeg eksplicit begyndte at skrive om for over 20 år siden, det begynder at spire her og der. Mine religionsfilosofiske overvejelser omkring Buddha (new age mindfulness buddhismen) og Kristus, kristendommen, den kristne spiritualitet, begynder at spire og dukke op her og der og Brinkmann ynder at gøre opmærksom på det, ikke fordi han har et kristent ståsted men fordi han ynder en kritik af new age mindfulness buddhismen, dog en kritik jeg var ude med mange mange år før og meget mere religionsfilosofisk dybt gennemarbejdet, men det glæder mig at mine spådomme begynder at gå i opfyldelse. Det levende menneske er det pulserende menneske, det impulsive menneske, spontanitet er vores biologiske natur mere end dette at være styret af logos fornuft kun. Selv når vi mener at være fornuftige er vi ubevidst styret af en lang række emotionelle forhold og de følelser der kan afledes heraf. Alle menneskers enorme sjælskræfter er ikke at finde i vores fornuftighed. Hjertet har sine grunde som fornuften ikke kender noget til. moderne tanker om hvad dækker det at ville arbejde som frelser og havende Helligånden over, hvordan ville vi formulerer os idag såvidt disse forhold, gerne med støtte i moderne naturvidenskab, fx neurovidenskab, altså at bruge begreber herfra, så vi forstår hvad der er i en mands værktøjskasse der siger han har 1 - 1 direkte kontakt til Helligånden og at han arbejder i verden som FRELSER."

Du postulerer med selvhøjtidelige ord, at have været næsten ligesom den genialt ( original ) første opdager af en ny stor spirituel tendens kaldet for din egen spådom, hvilket verden ikke har anerkendt dig for og vi skal ikke tro på falske profeter. Du prædiker om sjælskræfter, hvilket lyder som psykologi og dine ord tyder på noget religion - filosofi ? Hvad laver du egentligt som arbejde nu og med hvilke uddannelser ? Dette handler jo om noget intellektuelt fagligt på universitetet. Du kritiserer blandt andet religion som for mennesker en afskårelse fra Guds spontane ånd men, du virker religiøst som værende medlem af en religion eller mindre trosretning, fordi du missionerer for Emergency Kirken også ved, at du kalder dig selv for kristen ? Der er forskellige kristne trosretninger ligesom med netop religionen Kristendom. Begrebet ´sjæl´ eller ´sjæle´ er ifølge min saglige undersøgelse af dette generelt ikke noget kristent, fordi de bruger istedet det med Helligånden i henhold til det evige ´liv´ med Gud. Er du kristen og dermed faktisk som med religion religiøs ? Det lyder som mange år siden, at du begyndte dine prædikener om en religiøs forståelse af sindet på den naturvidenskabelige måde logisk men, efter alle disse år kan de forskellige retninger som uddannelser i samfundet have gennemgået meget videre udvikling end som, hvad du fra dengang ved idag ? En teori er en forklaring på et fænomen eller et område af virkeligheden. En teori skal opfylde kravene til videnskabelige principper. Nogle teorier er et resultat af empiriske studier, mens andre hovedsagelig er opbygget om logiske ræssonnementer. Teorier er således ikke tilfældige gætterier eller personlige meninger. Teorier i naturvidenskaben understøttes af observationer, der skal forsøge at forklare lovmæssigheder og beviselige sammenhænge og dog kan man ikke teknologisk lave eksperimenter med alt i universet eller rejse til fjerne og ukendte steder i rummet. Hypoteser er noget andet lignende end teori. Det naturvidenskabelige er om kun at være rationel og tænke analytisk på en fornuftigt intellektuel logisk måde helt uden det subjektive og personlige følelser, altså objektiv. Du opfordrer folk til at være spirituel med ´hjertet´ ( følelser ) som Helligåndens indskydelser, hvilket derfor ikke er naturvidenskabeligt ? Hvis en frelser prædiker noget neurovidenskabeligt, kan flertallet af borgere ikke forstå hans/ hendes budskaber, fordi sammenlignet generelt med alle folk er det kun få, som interesserer sig fagligt i en uddannelse for noget naturvidenskabeligt. Næsten ingen vil beskæftige sig med neurologi. Vi gider ikke alle være naturvidenskabelige nørder. Det er kedeligt nok for mig, at jeg praktisk skal vide, at min støvsuger ikke kan bruges uden elektricitet igennem ledningen og så videre. Du har nævnt Teologi, hvilket er et studie af den kristne tro og der skal folk jo også bare tænke på den slags informationer som undervisning uden at føle noget ? Ens følelser giver ikke bedre karakterer der eller i skolen. Istedet for medlidenhed ved selv at føle sig psykisk dårlig med lyst til undgå eller udstøde nogen, religiøse anfald eller andre negative følelser, skal de præster på arbejdet også kunne behandle mennesker som nogle fagligt professionelle. Med Guds ånds intelligens kan jeg bevidst gennemskue egoistiske fælder og ikke være styret af instinktive lyster og behov. Da jeg ikke endnu eller nu lider af en trang til hor, tobaksrygning, usund kost, stofmisbrug, psykiatrisk medicin eller anden dårlig måde at være afhængig af noget, kunne jeg have haft mange grunde til meget at føle frustrationer, let irritation, mere og mere vrede eller had og værre. Men da mennesker, livet og tingene aldrig har gjort mig tilfreds fysisk-psykisk med sex, omsorg, social kontakt, kærlighed, kærlighed og istedet tværtimod plager - lidelser - ydmygelser - undertrykkelse - forfølgelse, så er Guds kærlighed min eneste forklaring på hvorfor, at jeg ikke vil være ond, psykopat eller leve blot som et primitivt dyr uden en forstand på noget. Ærefrygt for Gud lyder som en gammeldages negativ religiøs frygt, men alligevel oplever jeg spirituelt gang på gang, at når jeg kun vil Guds vilje fuldstændigt ´ekstremt´ istedet for mig selv og alle mine personligt menneskelige behov, så sker der noget åndeligt godt mellem mig og folk. Sådan jeg er tilstede med mennesker, Helligånden og Gud. Det er hellige møder. Det er relevant for mit næste svar til ABC:

ABC: " Vil du ikke gerne høre hvad andre har at sige? "

Nej, Jeg vil kun lytte direkte til DIG og FOLKET som nærværende medmennesker istedet for informationer igennem internet links og skriftlige citater. Hvem har et behov for at blive hørt ? Jeg er ikke spirituelt eller psykisk søgende efter nogen/noget, fordi jeg er sandheden og Guds helligånd er med mig som det. Guds ord. Hvordan har du det lige nu og her ? Hvorfor ? Jeg ligner at være et menneske men, evigheden er åndelig bevidsthed og det med Gud. Istedet for at være så meget uenige om vores ord, kan vi nok mere enes med hinanden som medmennesker, da vi alle i verden har mennesket ( det menneskelige ) tilfælles som tilsyneladende mennesker. Lad os således snakke både med og om hinanden om det at være menneske.

En ung kvinde med et kors tatoveret, som mystisk siger, at hun ikke kender til Gud, hun spørger mig om, jeg er en spirituel ateist. Jeg er ikke religiøs og ingen tilhænger af religion men heller ikke aggressivt imod folks forskellige religioner-trosretninger. Jeg synes, det er interessant at tale om kulturelt samfundet, eksistens, mennesket, sindet, tro eller overbevisninger og mere andet dybsindigt, der ikke kun er om det spirituelle for sig selv alene som en kategori. Dog er alt og det hele i mit forhold til alle kun meningsfuldt og nok lykke for mig med Gud som det herligt større samt dybere i tilværelsen.
#27238 - 15/04/2019 11:15 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Gerth]
Hanskrist Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
Hej hej Gerth

en sjov oplevelse at læse hvordan du opfatter ham HansKrist

jeg undrer mig også over manden indimellem,

Her efterfølgende lige noget jeg finder det nødvendigt at påpege overfor hvad du skriver Gerth:

mennesket har sjæl og legeme (og forbind ikke lige sjæl med evigt liv, men mere med det vi forstår ved det psykologiske idag). Hvis mennesket ikke havde et sjæleligt liv (psykologisk liv, og et psykisk apparat) da ville det ikke kunne modtage noget spirituelt. Det spirituelle uden menneskets sjæl til at modtage og rammes og overvældes af noget spirituelt giver ingen mening. Det spirituelle udslukker eller svække ikke det sjælelige,, men forstærker det, styrker det, konsoliderer det, beriger vores det sjælelige liv vi har i forvejen.

Spiritualitet er ikke en fjende af det sjælelige psykologiske, fx vores følelsesliv, vores vitalitet og vores gode forstands dømmekraft, vores hukommelse og identitet, ego og personlighed og karakterstruktur etc etc.. Uanset hvor stærk inspiration, hvor stærkt det spirituelle (Helligånden manifesterer sig) gør sig gældende overfor os, i vores liv,, så svækker eller udraderer/fjerner det spirituelle aldrig vores sjælelige psykologiske liv, tværtimod bliver vi beriget sjæleligt eller psykologisk set. Vi bliver mere menneskelige, sjælelige, mere levende livlige vitale og robuste i psykologisk sjælelig forstand. Gud er Livets Ånd (står på livets side) og Åndens begær er Livet som Paulus så smukt gør rede for det flere steder.

Det spirituelle (Helligåndens virke fx) fjerner ikke det menneskelige, det sjælelige psykologiske, gør os ikke umenneskelige, tømmer os ikke for sjælelig psykologisk rigdom, personlighed, temperament og følelser. Vi bliver ikke mindre menneskelige, sjælelige, af at Helligånden gør sig stærkt gældende, tværtimod kommer vi til at stå stærkere i sjælelig eller psykologisk forstand. Hvad jeg her skriver kommer så stærkt til udtryk hos Paulus, at vi kun kan komme til at holde af manden. Uanset hvor stærkt mennesker drives af Ånden, vandrer i Ånden, er i Kristus, så bevarer vi hele vores herlige unikke personlighed og alle vores sjælelige træk, der netop gør os til dem vi er, helt unikke særlige allezusammen. Vores ego og personlighed går ikke til grunde i den kristne spiritualitet og mystik (liv med Gud), dette er enestående religionshistorisk set der udmærker kristendommen og adskiller den fra megen østlig religiøsitet hvor egoet og personligheden som vores karakterdannelse, er en illusion og man derfor lige så godt kunne fulde og syre sig selv, indoptage euforiserende stoffer, lsd fx og andet lort, som vi så det i forbindelse 68 bliver populært i vesten. Dette ville være Helligbrøde, synd i kristen forstand at opføre sig så tåbeligt idiotisk, som om en alkoholiseret eller tilsyret fornuft, menneske, skulle være interessant at tale med, omgås.

Det spirituelle er det der giver vores sjæl vinger og vækker alle vore slumrende sjælskræfter, potentialer, evner. Det spirituelle rammer os i vores slumrende essens. Det spirituelle møder vi i forbindelse vores eksistens og dette formår at gå ind i vores essens. Så Sartre har lidt ret når han påpeger at det eksistentielle er det der har den største afgørende betydning for vores essens. Men han har ikke ret i at vores essens udelukkende er at finde i, er et resultat af, kun det eksistentielle, kun eksistentielle forhold, valg og udformningen af vores liv fx. Dette bliver for skabagtigt men mennesket vil jo også gerne skabe sig. Det skal vi også, men hele tiden i en kreativ dynamik med vores essens, det essentielle. Men ihvertfald glemmer vi aldrig nu at det essentielle intet er udenom vores eksistentielle kreative virke her i livet. Så der er intet essentielt der kommer og frelser os. Vores essens, slumrer og mangler de impulser vi selv gennem vores eksistentielle kreative virke og dåd, er med til at fremprovokere som den gnist der antænder os i vores essens (vækker og slår gener til som slumrer, som i epigenetik).

venlig hilsen HansKrist
#27239 - 15/04/2019 12:03 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Gerth]
ABC Offline
bor her
Registeret: 09/08/2015
Sted: Vanløse
Hej Gerth

Jeg efterspørger bare en debat om emnet. Som sådan kunne jeg godt tænke mig at høre hvad andre har at sige:

https://www.youtube.com/watch?v=zibNisV6uVU

Måske kunne vi allesammen enes om at "afskaffe" militæret og bruge pengene på lægevidenskaben og andre meningsfulde ting:

https://www.dr.dk/nyheder/udland/grafik-saa-mange-penge-bruger-verdens-militaere-supermagter

Hvad siger du til dette?

Kærlig hilsen

ABC
Top Svar Citer
#27240 - 15/04/2019 15:56 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Simon]
ABC Offline
bor her
Registeret: 09/08/2015
Sted: Vanløse
Hej Simon

Jeg skylder at sætte mig bedre ind i tingene:

https://www.etik.dk/aktiv-doedshjaelp

Har fået læst dette:

https://www.etik.dk/aktiv-d%C3%B8dshj%C3%A6lp/og-imod-pr%C3%A6sters-holdning-til-aktiv-d%C3%B8dshj%C3%A6lp

Citat:
Men nogen mener, at det er mord, og det strider mod alt, hvad kristendommen siger om dette. Hvad siger du til det?

Jeg har forståelse for, at folk har den holdning. Den deler jeg ikke. For der er forhold, der simpelthen gør, at man ikke kan leve. En sygdom som Huntingtons sygdom, hvor hjernen populært sagt går i forrådnelse, forårsager meget smerte. Her er det kun ved at slå ihjel, at man kan hjælpe. Rigtig mange ender med at begå selvmord, for sygdommen er arvelig, og mange har derfor set deres forældre gå i forfald. Når vi ikke kan gøre noget for at hjælpe, skulle aktiv dødshjælp være en mulighed.

Kunne jeg holde sådan en sygdom ud?

Hvor er Gud henne her?

Har Gud knyttet mig til et defekt legeme?

Skyldes det fortidige synder?

Hvordan skal jeg forholde mig til tingene?

Af alle legemer bliver jeg knyttet til dette...

Hvad er meningen?

Skal jeg tage imod en sprøjte eller udholde lortet?

Hvad siger præsten...

Hvorfor lider vi?

Jeg lider fordi du ikke giver mig en sprøjte. Sådan kan man jo godt se på det, men er det hele forklaringen? Det er ikke mig som har knyttet dig til et defekt legeme. Og det er ikke mig som hellere ville bruge pengene på militæret. Måske skulle du have dyrket lidt yoga...

Har vi ikke noget ansvar selv?

Kærlig hilsen

ABC
Top Svar Citer
annonce
Side 23 af 29 < 1 2 ... 21 22 23 24 25 ... 28 29 >

Seneste indlæg
Mellemrummet
af Simon
26/04/2019 05:34
Rizq af Allah og Zakat
af Simon
25/04/2019 17:43
VÆREN - IKKE-VÆREN
af Arne Thomsen
23/04/2019 16:06
MYSTISK IDENTITET
af Gerth
23/04/2019 16:01
Hvad lytter du til lige nu ...
af Tikka
23/04/2019 02:28
Nyheder fra DR
Norwegian nyder godt af SAS-strejke: Enk..
26/04/2019 13:02
Rektor i Nyborg fik pris for indsats - s..
26/04/2019 12:43
Svært at fastholde jordemødre på pres..
26/04/2019 12:25
Frankrig-ekspert: Le Pens parti er ved a..
26/04/2019 12:21
SAS-passagerer er fortrøstningsfulde: '..
26/04/2019 11:47
Nyheder fra Religion.dk
Bent Melchior: Det er en positiv konstat..
25/04/2019 09:38
Hvad hedder Gud?
25/04/2019 08:15
Hvad er forskellen på Jehovas Vidner og..
24/04/2019 06:00
Pernille Østrem: Vil man spise interrel..
17/04/2019 08:55
Natten har altid været farlig
16/04/2019 13:09