Det religiøse spirituelle har sin kilde i ÅBENBARINGER - menneskets EKSTATISKE LYKSALIGHEDs BRUD -erfaringer:
DISRUPTIVE CREATIVE ACT OF THE SPIRIT
There is nothing of God in the dull and prosaic normality of the objective world order. It is only in a disruptive act which breaks through that commonplace normality that he is to be found. Nicolai Berdyaev
What is of God in life is revealed in creative acts, in the creative life of the spirit, which penetrates even the life of nature. Spirit can upset and change the 'natural' order (2)*. Nicolai Berdyaev
Det er altid noget der BRYDER med vores hverdag og fornuft - BRYDER igennem til os med OVERVÆLDENDE UIMODSTÅELIG KRAFT - fyldt med numiniøs ærefrygt er oplevelsen af det religiøse spirituelle.
Disse RELIGIØSE SPONTANE EKSTATISKE SUVERÆNE LIVSYTRINGER der på overvældende uimodståelig vis BRYDER igennem til os og bemægtiger og besætter os og griber os - som ÅNDEN (= GUD = GUD HELLIGÅNDEN) der kommer over os og griber os og fylder os med KRAFT - HEALINGs KRAFT (ENERGI) - EKSTASE FLOW og GLÆDE - TRO = HUMØR = LYKSALIGHED - GÅPÅMOD - BEGEJSTRING og ENTUSIASME - TRO PÅ TINGENE ---- er hvad vi finder i udtalt grad beskrevet hos PAULUS:
Paulus - denne GUD HELLIGÅNDENS APOSTEL pr se der prædiker begivenheden KRISTUS den GUD Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus.
INTET har forandret verden mere end begivenheden KRISTUS den GUD Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus - der skaber eller døber de kristne og gør os til KIRKE i verden.
Begivenheden KRISTUS er en ÅBENBARINGS BEGIVENHED altså en BRUD ERFARING af GUDS ÅND - GUD HELLIGÅNDENs tilstedeværelse og nærvær i vores liv - der helbreder os og føder os påny (de nye skabninger vi er i KRISTUS).
Dette er hvad KIRKE og KIRKEN står for - selv om folk ynder at påstå alt muligt andet, dem om det.
Problemet er at folk i vor tid er i spekulation - ja er så meget fanget i spekulation og menneskelig tænkning at de slet ikke forstår hvad jeg skriver ovenfor - selvfølgelig også fordi de ingen erfaringer har med de EKSTATISKE SPONTANE RELIGIØSE SPIRITUELLE ÅBENBARINGER - BRUD og INDBRUDS ERFARINGER.
Den religiøse åbenbaring: Kristusbegivenheden/Damaskusoplevelsen, er en begivenhed, der ikke blot sker for mig. Den er en indre katastrofe i mig, og indtræffer denne katastrofe ikke med mig, er åbenbaringen uden betydning (Nicholas Berdyaev/Hans-Kristian Hindkjær).
Zizioulas claims that Baptism constitutes an ontological change in the human, making them an ecclesial hypostasis, or a person. This rebirth 'from above' gives new ontological freedom as it is not constrained by the limits of biological existence. Zizioulas
Hvis et menneske ikke erfarer på EKSTATISK VIS at blive grebet af GUD HELLIGÅNDENs KRAFT og HEALING POWER og RECOVERY POTENTIALE (at kunne gøre os til helt nye mennesker gennem at vi nu drives af GUDS ÅND - GUD HELLIGÅNDEN) - ja hvis et menneske ikke har erfaret begivenheden KRISTUS; GUDS FØDSEL i sit liv = begivenheden KRISTUS den GUD Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus - som en OPSTANDELSES BEGIVENHED der fortsætter med uformindsket styrke efter Jesu død - da vil dette menneske ikke vide hvad KIRKE i verden ER og vil derfor ej heller kunne fortælle andre noget om hvad kristendom er.
Den PAULINSKE URKRISTNE KRISTUS MYSTIK og SPIRITUALITET - må forstås og tilegnes - men hvad endnu vigtigere er: MÅ ERFARES i eget liv og eksistens før man overhovedet kan udtale sig om at dette at være KIRKE i verden og hvad det vil sige at være kristen - født på ny af GUD HELLIGÅNDEN af GUDS ÅND.
Igen igen igen - det er en ÅBENBARINGs ERFARING - EN BRUD ERFARING:
DISRUPTIVE CREATIVE ACT OF THE SPIRIT
There is nothing of God in the dull and prosaic normality of the objective world order. It is only in a disruptive act which breaks through that commonplace normality that he is to be found. Nicolai Berdyaev
What is of God in life is revealed in creative acts, in the creative life of the spirit, which penetrates even the life of nature. Spirit can upset and change the 'natural' order (2)*. Nicolai Berdyaev
-0-0-0-
En af GUD HELLIGÅNDENs frugter er:
BLISS:
joy pleasure delight happiness gladness ecstasy elation rapture euphoria heaven paradis seventh heaven the top of the world
Overhovedet for at kunne forstå Paulus skal man opdage hvordan disse HUMØR FORHOLD fuldstændig dominerer alt hvad Paulus beskriver som begivenheden KRISTUS den GUD Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus.
Det er denne GUD HELLIGÅNDENS KARISMA der forklarer og oplyser det menneskelige ansigt - vores AURA - hvorigennem vi har vores PERSONLIGHED i KRAFT af GUD HELLIGÅNDENS NY VÆREN og VIRKE VIRKELIGHED med inde over vores liv.
Det er GUD (dette at vi er skabt i Guds Billede Kristus) der giver mennesket personlighed og ansigt - karisma AURA - SKØNHED LYS og ÅND som VID og VISDOM.
Paulus skriver flere steder overbevisende og smukt herom og hele IKON SPIRITUALITETEN bygger på disse beskrivelser vi finder hos Paulus om os i KRISTUS som GUDS ANSIGT og det GUDS BILLEDE vi er skabte i og til.
Vigtigt vi har denne FORKLARELSE KARISMA og AURA og SKØNHEDs SKÆR og UDSTRÅLING med over vores liv - vores ansigt - fremtoning - LYS og glæde i verden må vi være - ja vi skal ikke sætte vores lys under en skæppe altid.
Nelson Mandela:
Vor dybeste frygt er ikke
at vi er utilstrækkelige.
Vor dybeste frygt er
at vi er grænseløse kraftfulde.
Det er vort lys, ikke vort mørke
der skræmmer os mest.
Der er intet oplyst ved at gøre dig mindre
så andre mennesker omkring dig ikke vil føle sig usikre.
Vi er født til at manifestere det guddommelige i os.
Det er i os alle.
Vi spørger os selv:
”Er jeg virkelig strålende begavet,
vidunderlig, talentfuld og eventyrlig”?
Er det i virkeligheden ikke det du er?
Du er et guds barn!
At gøre dig mindre, tjener ikke verden!
Når vi lader vores eget lys skinne giver vi ubevidst
andre mennesker lov til det samme.
Når vi frigør os fra vores egen frygt
befrier vores tilstedeværelse automatisk andre.