annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Rødhus strand
Hvem er online?
0 registrerede 380 gæster og 308 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 6 af 117 < 1 2 ... 4 5 6 7 8 ... 116 117 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#27065 - 17/03/2019 14:11 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Når du skriver:
Citat:
... så er der her ikke tale om det absolutte intet, da skaberguden ikke er en del af skaberværket.
så tror jeg, du har fat i noget væsentligt - om religioners opståen:
Når vi ikke forstår - ikke kan forklare - så siger vi, at det er Gud - Skaberen.

Men er der en skabende Gud? - eller er Gud blot en "nødløsning" - eller er der noget bag verdens væren, hvorom ordet Gud er alt for småt?

Mere naturvidenskabeligt set kunne spørgsmålet vel være:
Er der "en første årsag"?

Jeg kender ikke svaret. Jeg er ikke mystiker - har ikke oplevet Unio Mystika - så jeg nøjes med - i ydmyg taknemmelighed - at opleve den uselviske kærlighed blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#27071 - 18/03/2019 10:03 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: ]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Gerth.
Du skriver:
Citat:
Nej. Matematisk logik er ikke svaret på det hele, fordi ´hjertet´ er som Guds vilje.
Mit svar:
Jeg påpeger jo netop, at naturvidenskab ikke har - og nok aldrig vil - finde "den første årsag".

Du skriver:
Citat:
Hvem kan forholde sig til en intethed, hvor også ord ikke eksisterer, hvilket desuden kræver en opfattende bevidsthed til at bekræfte dette som en virkelighed ?
Mit svar:
Det er jo netop dét, jeg påpeger - samt at netop dét gør væren - religiøst: skaberværket - så meget mere vidunderligt inspirerende blinker

Endelig skriver du til slut - om min inspiration til "ydmyg taknemmelighed" og "uselvisk kærlighed":
Citat:
Arne den åndeligt oplyste ? Jeg tror ikke på, at du ved hvad, dette er uden Guds Helligånd, der netop betyder dette. Pas på med den slags selvhøjtidelighed og egoistiske selvbedrag.
Mit svar:
Jeg har jo netop påpeget, at jeg ikke er "åndelig oplyst", men blot glad for at være til.
Dét kalder du "selvhøjtidelighed" og "egoistisk selvbedrag".
Er det virkelig din Gud, der inspirerer dig her?
Med al respekt for de store åbenbaringer, du hævder at have haft, så ligner det her mere noget i retning af den katolske kirkes spanske inkvisition overfor dem, der ikke var "rettroende".

Arne smiler


Redigeret af Arne Thomsen (18/03/2019 10:20)
Top Svar Citer
#27072 - 18/03/2019 10:24 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875
Indsendt af: Arne Thomsen
Når du skriver:...
Citat:
så er der her ikke tale om det absolutte intet, da skaberguden ikke er en del af skaberværket.
så tror jeg, du har fat i noget væsentligt - om religioners opståen:
Når vi ikke forstår - ikke kan forklare - så siger vi, at det er Gud - Skaberen.

Mig bekendt er dette ikke gældende for hverken jøde eller kristendommen. Gud er skaberen.

I begge religioner fortælles og tales om udfrielse og et fremtidigt bedre liv i et godkendt forhold til gud.

Fokus er på forholdet mellem gud og mennesket.


Citat:
Men er der en skabende Gud? - eller er Gud blot en "nødløsning" - eller er der noget bag verdens væren, hvorom ordet Gud er alt for småt?

Mere naturvidenskabeligt set kunne spørgsmålet vel være:
Er der "en første årsag"?

Om der er en skabende gud er et trosspørgsmål for den enkelte, men jeg syntes, det er ok, at bruge ordet gud, som første årsag til det liv vi kender hvad enten man er troende eller ej,

Det svære med ordet gud i bibelens skabelsesberetning er, at gud personificeres med en jegbevidsthed …


¨¨¨¨

Top Svar Citer
#27073 - 18/03/2019 12:27 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Jo - i jødedom, kristendom og islam er der jo ingen tvivl: Gud er skaberen.
Men det må jo være åbenbaret, oplevet, tænkt, sagt en første gang af et menneske, og det var dét, jeg tænkte på.
Det samme gælder jo "udfrielse og et fremtidigt bedre liv".

Og du peger jo selv på det problematiske i at bruge ordet Gud: At der i tidens løb er blevet "klistret" så meget på det ord, at det - min mening - efterhånden er blevet ubrugeligt.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#27076 - 18/03/2019 16:07 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: ]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Gerth.
Jeg glæder mig over dit svar smiler
Du skriver:
Citat:
Glemte jeg at forstående spørge mere ind til hvad, du mener med disse ord ? Livet er ligesom et mirakel og mirakler handler om kærlighed især Guds.
Mit svar:
Ja - jeg oplever altings væren som et mirakel - intethedens modsætning - men hvad miraklet handler om, kan jeg ikke kloge mig på.
Jeg oplever miraklet som en kilde til kærlighed, men hvor miraklet - og kærligheden - kommer fra, ved jeg ikke, har kun en yderst uklar fornemmelse af noget ufatteligt altomfattende.

Du siger Gud, og giver indtryk af, at du kender Gud.
Det gør jeg ikke.
For mig er ordet Gud besudlende overklistret.

Om jeg er uselvisk kærlig, ved jeg ikke. Jeg mærker en tilskyndelse til at hjælpe, og når det lykkes, får jeg en god fornemmelse i maven.
Så måske er det i stedet blot denne rare fornemmelse, jeg - selvisk - fristes af - og har det godt med - midt i miraklet - som jeg jo fik øje på ved at fokusere på dets modsætning: ikke-væren blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 6 af 117 < 1 2 ... 4 5 6 7 8 ... 116 117 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Frankrig genoptager støtte til palæsti..
28/03/2024 15:25
Letlands udenrigsminister trækker sig e..
28/03/2024 14:45
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevo..
28/03/2024 13:27
Efter sygdom: Paven prædiker igen til p..
28/03/2024 13:19
Visitationszone forlænges yderligere ef..
28/03/2024 12:50
Nyheder fra Religion.dk