annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 11103249
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2113934
Et andet syn 1822024
Jesu ord 1398786
Den Evige Filosofi 1195137
Galleri
Mit russiske ikon.
Hvem er online?
0 registrerede 52 gæster og 50 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 68 af 135 < 1 2 ... 66 67 68 69 70 ... 134 135 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#27935 - 12/08/2019 13:06 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Jeg googlede på dit link, og fandt:
dette og dette, som vel er det, du tænker på - at præster bare er embedsmænd, der ikke behøver selv at tro på, hvad de prædiker blinker

Siden Harald Blåtand med magt erstattede asatroen:
Citat:
Der er ikke nogen enkelt fortolkning af de norrøne tekster inden for de asatros miljø. Hver har ret til at fortolke myterne sådan, som det giver mening for vedkommende og udøve troen på en passende måde. Som der står i den sidste del af Forn Siðrs "trosbekendelse":
Gudernes ansigt
ingen kender
vi laver et billede
som ligner os selv,
vi ser det samme,
men ser forskelligt,
ingen kan sige
hvis syn der er sandest.
Det betyder, at asatroen ikke har præster eller religiøse overhoveder.
med kristendom - formentlig stærkt påvirket af Karl den Store - lykkedes det efterhånden kirken at eje en trediedel af al dansk landbrugsjord, hvilket nok ikke var helt uvæsentligt under reformationens indførelse af den evangelisk-lutherske kirke, hvor denne jord blev taget fra præsteskabet.

Og nu har vi så en luthersk-evangelisk kirke med vist ca. et par tusind præster, der ikke behøver at tro på, hvad de siger - og som den danske befolkning stort set er ligeglade med - i hvert fald på den måde, at det hektiske urbane rent materialistiske nydelsesliv ser ud til at være helt upåvirket af, hvad vores stats-styrede folkekirke byder på af åndelig livskvalitet.

Jeg begynder at spekulere på, om Asa-religionen mon havde været bedre blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#27938 - 12/08/2019 22:07 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015

Citat:
Tro er ikke en viljessag men en gave fra Gud. Tikka.

HK: Hvad sker der

- Det er jo hvad folkekirkepræster skriver under på som Ordets tjener … og hvad bibelen siger

Alt dette lover jeg med regnskabsdagen for øje samvittighedsfuldt at ville holde, efter den nåde, som Gud mig dertil vil give."
- Min fremhævning
https://www.kristendom.dk/indf%C3%B8ring/s%C3%A5dan-lyder-pr%C3%A6stel%C3%B8ftet

- og da underskriften også gælder følgende* - må man gå ud fra at præsten tror på en gud, han skal stå til regnskab for.

*Alt dette lover jeg med regnskabsdagen for øje ...”

… men den der har tro eller har troet ved også, at den både kan vokse og svinde væk - ligesom at tvivlen kan vise sig.

Tro er ikke en bestemt størrelse, men skal gerne vokse til modenhed så det nye menneske er tydeligt for enhver, også ved prøvelser, som en kristen ikke slipper for …

… og dette kan jo også ske for en præst, men så længe han er præst skal han loyalt forkynde ordet om Jesus Kristus uanset sit eget trosliv.

Paulus taler om ”Guds fulde rustning”

I øvrigt, vær stærke i Herren og i hans mægtige styrke. Ifør jer Guds fulde rustning, så I kan holde stand mod Djævelens snigløb. Thi for os står kampen ikke mod kød og blod, men mod myndigheder og magter, mod verdensherskerne i dette mørke, mod ondskabens åndemagter i himmelrummet. Tag derfor Guds fulde rustning på, for at I kan stå imod på den onde dag, overvinde alt og bestå. Så stå da fast, spænd sandhed som bælte om lænden, og ifør jer retfærdighed som brynje, og tag som sko på fødderne villighed til at gå med fredens evangelium. Overalt skal I løfte troens skjold, hvormed I kan slukke alle den Ondes brændende pile. Grib frelsens hjelm og Åndens sværd, som er Guds ord Efeserne 6:10-17 - min fremhævninger
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Ef/6

- Så selv om gaven er fra gud, skal man også kæmpe for at beholde den, og det skal man fordi, denne verdens hersker som løgnens far opfører sig som en lysets engel, der ønsker at vende menneskene bort fra skaberen på forskellig vis.

Bibelen siger om tro:

Tro er fast tillid til det, der håbes på, overbevisning om det, der ikke ses. Hebræerne 11:1
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Hebr/11

OG:

Troen kommer altså af det, der høres, og det, der høres, kommer i kraft af Kristi ord. Romerne 10:17
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Rom/10

OG:

Hvad er da Apollos? Og hvad er Paulus? Tjenere, ved hvem I kom til tro, og hver for sig tjente vi med den gave, Herren gav. Jeg plantede, Apollos vandede, men Gud gav vækst, så hverken den, der planter, eller den, der vander, er noget, men det er Gud, som giver vækst. Den, der planter, og den, der vander, er ét, og enhver skal få løn efter sit arbejde. For vi er Guds medarbejdere, og I er Guds mark, Guds bygning. 1. Korinther 8:5-9 - min fremhævninger
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_Kor/3

Gaven er fra gud fordi:

Ingen kan komme til mig, hvis ikke Faderen, som har sendt mig, drager ham, ..." Johannes 6:44
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Joh/6

¨¨¨¨

Top Svar Citer
#27939 - 12/08/2019 22:18 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015

Link jeg ikke kunne få til at virke om præsteløftet er det, som du har indsat i dit indlæg.

https://www.kristendom.dk/indf%C3%B8ring/s%C3%A5dan-lyder-pr%C3%A6stel%C3%B8ftet

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#27940 - 12/08/2019 23:12 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
Nå nu er jeg rolig igen, du er stadig bibelfundamentalistisk orienteret Tikka, hvilket dit åndløse indlæg viser tydeligt, nemlig gemmer du dig selv bag Bibelen, hvilket jo er åndløst, ikke at sætte sig selv på spil, og kunne føre en levende samtale med et andet menneske og svare på hvad du bliver spurgt om.

Lisbet Kjær Müller:

Kristendommen er ikke en bogreligion, hvor vi bare kan slå op og citere fra. Det er en bespottelse imod Ånden bare at gentage Bibelens ord ufordøjede, som om Ånden ingenting betyder, og som om man bare kan gentage det trykte ord.

Det strider imod Ånden at gøre Bibelen til en bog, man bare kan citere fra. Så letkøbt er den ikke, at vi bare kan finde nogle passende steder og gentage dem. Det er gentagelsen, der strider mod den levende ånd, fordi gentagelsen gør ordene til fortid, og Helligånden bliver hjemløs.
Vi skal ikke kendes på citaterne fra fortiden, men på de frugter, vi sætter her og nu. Citat slut.

-0-0-0-0-0-

Engang bibelfundamentalist, altid bibelfundamentalist. Bibelfundamentalister behøver ikke Gud, de har Bibelen som den de tror på. Det er ateisme, så ikke så mærkeligt det er der du er havnet med dig selv, for ihvertfald vil din brug af Bibelen som en facitliste du konstant dømmer dig selv og andre med aldrig kunne føre dig til Gud. Du gør dig selv til Gud dommer konstant. Det strider imod Gud Helligånd og dermed kristendommens inderste væsen.

Iøvrigt er det den samme sætning om tro fra Paulus (Hebræerbrevet menes ikke at være et Paulus brev) du fremhæver hver gang, den der kan læses som du gerne vil læse og forstå det, men Paulus taler om tro ca 50 gange, hvad med disse andre ca 50 gange? Er de ikke med i din bibelkonkordantiske opslagsværk? Og har du tænkt over hvorfor de er udeladt? Iøvrigt disse ca 50 steder du let og elegant springer over Tikka som Luther og hele den teologiske verden drøfter hvad tro betyder ud fra, også derfor Luther kan sige som her, som du aldrig kan sige Tikka, eller aldrig har sagt bare noget der ligner:

Tro er ikke den menneskelige indbildning eller drøm, som nogle anser for at være tro. At nogle opfatter forholdene sådan, skyldes at når de hører evangeliet, så farer de løs og frembringer ved egen kraft en tanke i hjertet: ”jeg tror”. Dette holder de så for at være en ret tro; men det er menneskeligt tankespind, som er uden virkning på hjertets grund. Derfor virker den heller intet, og det følger ingen forbedring, ny skabelse deraf.
Tro derimod er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt.
Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom. Citat slut (hentet fra luthers fortale til Romerbrevet)

Bibelfundamentalister beskæftiger sig sjovt nok ikke med Tro hos Paulus som alle de største Paulus autoriteter og lærde gør, som fx Luther, Albert Schweitzer og Paul Tillich med mange mange flere.

Bibelfundamentalister finder en sølle tekst om tro hvor Paulus ikke tematiserer troen (vender og drejer begrebet), som han ellers gør ca 50 steder, men hvorfor udelader I Bibelfundamentalister disse ca 50 steder? Jo selvfølgelig, fordi I så ikke kunne være Bibelfundamentalister længere, for så ville I nå frem til det samme som Luther siger i citatet ovenfor.

-0-0-0-0-0-

Tro er ikke en viljessag men en gave fra Gud.

Denne tanke har jeg givet udtryk for, sort på hvidt, overfor dig Tikka og Arne ved flere lejligheder gennem nu flere år når vi har drøftet det kristne trosliv, den kristne tro.

Bare så der ikke skulle være tvivl, for det forekommer mig at du læser mig som om jeg stiller mig tvivlende op heroverfor, men det gør jeg sørme ikke, det er vand på min mølle.

At du skrev det glædede mig et kort øjeblik fordi det vidnede om at du behøver Gud i dit liv. Men det fik du hurtigt afkræftet, allerede dit næste indlæg var Bibelen igen blevet din Gud, din afgud.

sæt nu dig selv på spil Tikka (som Arne så ofte har bedt dig om), at du gemmer dig bag Bibelen er tegn på åndløshed, og simpelthen for dumt, det virker ikke overbevisende, tværtimod virker det tvangspræget, som om du ikke er fri
#27944 - 13/08/2019 14:49 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Arne Thomsen]
Gerth Offline
veteran
Registeret: 27/12/2018
Sted: Odense, Danmark
Øh, Jeg kan se i mit emne ´Gerth Drost´, at et indlæg af Hanskrist - 06/08/2019 18:42 - ikke vises og derfor ikke eksisterer? Jeg nåede ikke selv at læse den, så jeg har altså ikke klaget til administrator om det.
Side 68 af 135 < 1 2 ... 66 67 68 69 70 ... 134 135 >

Seneste indlæg
skadelige urenheder
af ABC
01/06/2023 16:40
Evig vækst
af ABC
01/06/2023 13:00
Det spirituelle parti...
af ABC
29/05/2023 19:21
Så er der linet op...
af Gerth
29/05/2023 17:44
Tro, håb og kærlighed
af Gerth
29/05/2023 15:23
Nyheder fra DR
Mistanke bekræftet: Forurening af tilba..
01/06/2023 16:37
Fire drenge sårede efter masseslagsmål..
01/06/2023 16:33
Nato er klar til at sende flere soldater..
01/06/2023 16:07
Clara Tausons næste French Open-kamp er..
01/06/2023 15:52
Direktør får otte års fængsel og udv..
01/06/2023 15:47
Nyheder fra Religion.dk