annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15536443
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372315
Et andet syn 1980797
Jesu ord 1518396
Åndelig Føde 1465686
Galleri
treram på vej i luften over  Mississippi 1952, uheld i Mexico
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 311 gæster og 51 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 2 af 6 < 1 2 3 4 5 6 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#26860 - 16/02/2019 10:08 Re: Har kristendommen patent på kærligheden [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Alt dette virker ikke som kærlighed skriver du Gerth, såvidt de utallige citater ude af sammenhæng og historisk kontekst du kaster os i hovedet.

Det er så ikke lige din stærke side Gerth at forstå tingene, en tekst, kritisk i historisk sammenhæng og i sammenhæng med hele teksten, den øvrige tekst, for du plukker citater ud her og der fra en større sammenhæng.

Hvor ren er du nu?

Du kaster dig ud i et slagsmål hvor du risikerer at blive den lille, og hvor du risikerer at glemme dine egne intentioner og gode hensigter. Før du har set dig om vil du i kampens hede, det og dem, du lægger dig ud med, have fået sagt så meget usammenhængende sludder du blive hængt op på, og i dit selvforsvar du glemmer dine gode hensigter og intentioner.

For mig er du nu pludselig ikke interessant fordi du tydeligvis snakker om noget nu du ikke har den store forstand på. For mig er du interessant lige der hvor du har fået den tossede ide om at følge det du kalder Helligånen. Men hvad du her får sagt, gør at du fremstår dum og primitiv at høre på, og du ligner alle andre der siger det samme uden at have nogen dyb forståelse tingene.

Stram op min ven, tá dig sammen, og tilbage til dine oprindelige intentioner og gode hensigter ellers er du færdig før du ret får begyndt. Og det sidste jeg her skriver er bare et godt råd, ikke en trussel af nogen art, sådan må du ikke forstå det. Slå nu ikke større brød op end du magter at bage.

_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#26863 - 16/02/2019 13:57 Re: Har kristendommen patent på kærligheden [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Du stiller spørgsmålet, om kristendommen "har patent på kærligheden", og her er mit svar et klart: Nej.

De fleste religioner, mener jeg, har en - eller flere - guder, der elsker os mennesker - og måske også resten af skaberværket - men især os mennesker.
Det er jo klart, at dét "giver mening i tilværelsen", og at det på den måde er godt og nyttigt for os mennesker: elske - og give kærligheden videre til "Næsten" - men er det en illusion?
Er der en sådan Gud - eller flere - eller er det bare en ønskedrøm - indrømmet - en særdeles smuk og nyttig ønskedrøm?

Mit gæt er, at vore gud-forestillinger er for primitive og for snæversynede.
Jeg hælder mere til begejstring for, at miraklet, det ufattelige: det at verden - og her også vi - eksisterer yeah

En gave - en fryd - at give videre til alt andet eksisterende engel

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#26868 - 16/02/2019 16:57 Re: Har kristendommen patent på kærligheden [Re: ]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

1. Johannes 4:7-21
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_Joh/4

Den, der ikke elsker, kender ikke Gud, for Gud er kærlighed vers 8

***

Citat:
Gerth: Alt dette virker ikke for mig som kærlighed til folk.
Citat fra tråd: Har kristendommen patent på kærligheden #26859 - 16/02/2019 09:25


Læsning af bibelen giver forskelligt resultat alt efter hvilken måde man tilgår den.

Dine mange skriftsteder og kommentar til disse, besvarer ikke mit spørgsmål, med mindre du med dit indlæg vil sige, jeg ikke skal hænge mig i hvad bibelen skriver, fordi bibelen siger så meget – er mandschauvinistisk og retter sig ikke efter menneskerettighederne og er tilpasses magthaverne. Du kalder det redigeret, så jeg formoder, du mener, at kende de oprindelige og uforfalskede skrifter som troende demokrat.


Jeg vil ikke her kommentere dine skriftsteder, men vil dog lige pippe, at bibelens Gud ikke er demokrat og det må vel så også gælde en kristen.

Jeg forstår på dit indlæg, at du ikke er kristen – eller - måske ligefrem opfatter dig selv som en sand kristen … ? … men - du tror på gud, kender dennes ånd, tror på skabelsen og at menneskets har/er en evig ånd … at treenigheds læren er konstrueret grundet mandschauvinisme samt, at ikke alle kvinder er intelligente, og bibelen tilmed ikke lever op til menneskerettighederne,


Måske du vil fortælle mig:

Hvem gud er – kender du gud?

Hvad er den hellige ånd – som du kalder Helligånden – og som jeg forstår, du ledes af. Hvor kommer den fra, opleves og ikke mindst – hvordan har du erhvervet den – samt hvilken visdom taler du om, den besidder – og hvor kommer denne visdom fra?

Citat:
Gerth: En glad person kan vel også være åben for Helligåndens visdom ?


***

Dennes tråds spørgsmål om kærligheden er stadig åbent. Om gudløse ikke kan elske, når de ikke kender gud - eller om der er tale om 2 forskellige slags kærlighed for den troende og den ikke troende –


1. Johannes 4:7-21
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_Joh/4

Den, der ikke elsker, kender ikke Gud, for Gud er kærlighed vers 8

¨¨¨¨

Top Svar Citer
#26874 - 17/02/2019 21:32 Re: Har kristendommen patent på kærligheden [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875
Indsendt af: Arne Thomsen
Det er jo klart, at dét "giver mening i tilværelsen", og at det på den måde er godt og nyttigt for os mennesker: elske - og give kærligheden videre til "Næsten" - men er det en illusion?
Er der en sådan Gud - eller flere - eller er det bare en ønskedrøm -

Jeg mener, det at elske er livsnødvendigt, ellers ville mennesket ikke kunne overleve, og de fleste kan praktisere dette – også ikke troende – Spørgsmålet er, hvorfor bibelen mener, troen på gud er nødvendig - at man skal kende gud for at kunne elske … Den, der ikke elsker, kender ikke Gud, for Gud er kærlighed

At troen på guds kærlighed giver livet mening for nogle mennesker og animere til kærlighed, kan vi ikke blive uenig om … men hvis du mener, guds-forestillingen ikke er realistisk hvorfor så gi' kristendommen den plads/status, som den har i Danmark, for mange ser vel sådan på det.

Det er jo de færreste, der vil vedgå, de tror på den skabergud som bibelen forkynder.


¨¨¨¨

Top Svar Citer
#26877 - 17/02/2019 22:14 Re: Har kristendommen patent på kærligheden [Re: ]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Gerth: Selv de forskellige kristne trosretninger og deres hellige bygninger er ikke helt enige med hinanden og har ikke det samme navn.

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Ja, der er mange holdninger til bibelen - hvordan den skal forstås, og til hvilken status kristendommen/folkekirken skal ha' i dagens Danmark, men når folkekirke biblen er statsautoriseret, og kristendommens magt/indflydelse er gældende som statsreligion på en måde så der siges, at Danmark er et kristen land, forventer jeg, at bibelen repræsentere en vis sandhedsværdig, ”vi” er jo trods alt tvangskristnet.

Der er jo ingen grund til at døbe folk til troen på et eventyr, hvor landets regent som folkekirkens overhoved skal tilhøre den evangelisk-lutherske kirke – og - der som den eneste i Danmark ikke har religionsfrihed.

Men jeg skulle måske lave en rundtur til diverse kristne trossamfund i lokalområdet med min forespørgsel vedrørene:

1. Johannes 4:7-21
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_Joh/4
Den, der ikke elsker, kender ikke Gud, for Gud er kærlighed vers 8 … Det vil jeg tænke over!

¨¨¨¨
Top Svar Citer
annonce
Side 2 af 6 < 1 2 3 4 5 6 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Pingvinerne i Guldborgsund Zoo har fået..
28/03/2024 17:33
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Nyheder fra Religion.dk