annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
HansKrist Tigerens Rede :) Have
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 313 gæster og 155 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 2 af 3 < 1 2 3 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#26747 - 24/01/2019 10:58 Re: CAFE OPLYSTHED [Re: ]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5370
Sted: Vanløse
Hej Gerth

Tak for informationen.

Kærlig hilsen

ABC
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#26749 - 25/01/2019 13:54 Re: CAFE OPLYSTHED [Re: ABC]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej dér..

"stedet skulle kunne løbe rundt, så tænker jeg, at Gerth havde forestillet sig, at samfundet drev stedet. Jeg ved ikke om det er muligt? At samfundet opretter sådanne væresteder."

- Samfundsbetalt café på så følelsesladet subjektivt et grundlag, blir der ikke noget af - der sir forhåbentlig også sig selv. Idéer om "verdens frelse" har 'Den hellige Troenighed' (Buldrende Stemme, lægprædikanten og hønsemand) såmænd præsenteret i mere end et årti her på Trosfrihed, sidste idé ligner alle foregående med oplæg om religiøs tro som noget af samfundsmæssig betydning, hvad det jo ikke er. Enhver har ret til at tro på en gud efter eget valg, ja man kan som lægprædikanten helt eliminere ordet gud, men det ér jo et privat anliggende, og altså set fra et samfundssyn, en hobby på linie med fodbold, golf osv. Derimod ka' man søge om tilskud til projekter der netop indeholder samfundsmæssige hensyn, både i stat og EU, men da må der argumenteres vældig fornuftig for det politiske øjemed. Alternativt ka' man jo købe en kirke og bygge sin egen spritnye brødreorden med fine kutter og økologi i alle hjørner, men altså, også dér må der dykkes godt ned i lommeulden.

Derimod ka' du med fordel undersøge tilbud vedr. foredragsaftner på bib. Biblioteket har altid været tænkt som kulturbase, med mulighed for teater, udbredelse af viden og information til gavn for samfundet.
Folk er virkelig fantasifulde rundt omkring på kommunebiblioteker, så hvad angår hyldemeter af inspiration, er det da ikke helt umuligt du dér vil finde tilbud der får dig op på pedalerne - du ka' endda købe kaffe og the, nøjagtig som i en café..;)

mvh
Simon


Redigeret af Simon (25/01/2019 13:56)
Top Svar Citer
#26752 - 25/01/2019 20:52 Re: CAFE OPLYSTHED [Re: ABC]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
P.s.:
Har endnu ikke læst Mortality; alle artiklerne ligger jo for enhver at tumle sig i som en kåd hund, så er man glad i e-bogsagtige læseoplevelser, behøver man bare søge på navn & Vanity Fair; der ligger for øvrigt også her på Trosfrihed en henvisning til den store linksamling. Men det er jo rarest med bøger lavet af papir, som øjne selv ka’ lægge fra sig på vej ind i drømmeland.

Sjovt er det nu ind imellem at se så mange troende rundt om i verden interessere sig for ham, eller måske det bare er fascination af humoridens kundskaber, da han trods alt var en læsehest, der som så mange ateister, aldrig udviste respekt for troendes underkastelse for himmelnisser og som regel provokerede deres velbehagelighed. Netop hans humor var uimodståelig, og sjovt er det jo stadig at genhøre paneldiskussioner med hans bror, en afslappet troende, der sikkert ligger et sted på tuben, hvis de da ikke er spist af alle reklamerne.
Her på Trosfrihed har der vist aldrig været større interesse i Christopher Hitchens bøger, og det er jo dér læseoplevelserne ligger, hvorfor et par af stedets troende med sædvanlig forargelse blot har excelleret i andres meninger om forfatterens synspunkter, på præcis samme måde som de i øvrigt forholder sig til mennesker der ikke kæler for deres underkastelsestrang. Ikke videre interessant.

Under Christopher Hitchens sidste sygdomstid, ku’ man rundt omkring se exempler på kærlige troende med rigtig mange meninger om hans forestående død, at han nok snart krøb til korset, osv. Han må ha’ skuffet dem dybt, men de har velsagtens forestillet sig han i al hemmelighed fik syndsforladelse; da vi jo i deres øjne alle guds små lam, ved du nok, mæh..;)

mvh
Simon


Redigeret af Simon (25/01/2019 21:05)
Top Svar Citer
#26754 - 26/01/2019 12:54 Re: CAFE OPLYSTHED [Re: Simon]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5370
Sted: Vanløse
Hej Simon

Jeg har ikke forstand på sådanne ting. Men hvis caféen kan være med til at "udvikle" borgerne i en god retning, så er det vel i samfundets interesse?

Kærlig hilsen

ABC

Ps. Var lige inde på biblioteket og kunne se at de havde begge bøger - så nu er de bestilt smiler
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#26757 - 26/01/2019 19:31 Re: CAFE OPLYSTHED [Re: ABC]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej ABC..

Jeg ser ingen interesse for samfundet. Hvad jeg ser er interessen for at dele sit livssyn med andre mennesker, en interesse Gerth deler med mange andre mennesker, hvortil der i forvejen findes mange fine steder bygget til formålet. Hvad er der nu galt med kirkerne, er de da ikke smukke, er der ikke højt nok til loftet? Jeg tror et besøg i kirken vil afsløre masser af søde, rare og kloge mennesker der slet ikke vil ha' det mindste imod selskabelige sammenkomster med foredrag af den slags Gerth tænker på - forøvrigt ka' du bide dig i albuen på i tilmed vil finde slikmunde med sans for det godt bagværk, vel ikke lige det værste at udsættes for, sku' jeg mene? ;)

Uanset har det ingen betydning hvad jeg måtte se og mene her, så held & lykke med caféprojektet. Fortæl i øvrigt gerne hvad du så synes om det læste..;)

mvh & god weekend
Simon
Top Svar Citer
annonce
Side 2 af 3 < 1 2 3 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Busulykke i Sydafrika tager livet af fle..
28/03/2024 20:16
Nyheder fra Religion.dk