annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 4257965
Et andet syn 1157196
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 913172
Jesu ord 808147
Spirituel omsorg 766890
Galleri
Rødhus december
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen, Hanskrist 6 gæster og 22 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 4 af 4 < 1 2 3 4
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#26776 - 31/01/2019 03:21 Re: CAFE OPLYSTHED [Re: Simon]
Gerth Offline
godt igang
Registeret: 27/12/2018
Sted: Odense, Danmark
Hej Simon. Jeg prøver at få lidt ud af din reaktion.

Jeg har som teenager været til konfirmation med gudstjenester, hvor jeg ikke fattede ret meget om hvad Kristendommen egentligt handler om. Som voksen hører jeg en del folk fortælle, at gudstjenester prædiker bare de samme tekster hvert år. Hvorfor skjuler kirkens missionære og præster alt det fra det gamle testamente og kun viser tilmed gratis som en halv Bibel en version kun om Jesus ?

Derfor synes jeg personligt, at man skal afskaffe al Kristendoms undervisning i Folkeskolen. Øh, måske det allerede er sket ? Mit TV 2 News er væk for tiden, så jeg ved ikke nyheder om verden lige nu, der plejer at handle om dårlige ting, nogle vigtige fremskridt og lidt sjov.

Jeg husker, at præsten viste et underligt klip om en mand, som i sin ene hånd holdte en brændende lampe, der fik ham til at brænde op. Jeg syntes, at det var da meget trist og synd for ham. Præsten sagde kun om det: " Dette handler om Gud." Jeg spurgte til alle, om det betød, at Gud er død og ingen svarede. Senere mange år senere tænkte jeg, at det måske handlede ligesom profeten Jesus på korset om en selvopofrelse men, jeg fik ikke så meget ud af den religiøse undervisning i den barnlige alder med ekstrem modgang og seksuelle frustrationer. Ligesom med al religion, synes jeg ikke, at børn selv er egnet til at vælge sine overbevisninger endnu og derfor bør både dåben på børn og konfirmation afskaffes. Men hvad så med alle andre børn, som bare vokser op i andre religioner som noget naivt tillært ? Jeg har engang prøvet som et socialt eksperiment at iføre mig en superheltedragt imod modens sorte, mørkeblå og grå farver med gul kappe, lysegrønt hjerte og en klar og tydeligt rød profet titel, hvor både muslimske drenge og unge i vores land med religionsfrihed, menneskerettigheder såsom ytringsfrihed sagde til mig, at det gør muslimer vrede, kun Muhammed er den rigtige profet og at jeg skal stoppe dette. Her i Danmark beviser det ligesom med Muhammed krisen, at en hel del religiøse folk underliggende i det skjulte i vores samfund ikke er oplyste nok nu. Tilmed nogle spirituelt interesserede imod religion omtalte mig som forkert.

Og hvad så med det, at jeg har indtrykket af, at vores regering postulerer, at religion er en privatsag og alligevel oplever jeg i mit hjem personligt en menneskelig grænseoverskridelse ved, at jeg ´vågner op´ i weekenden med mulighed for at sove længe som en hviledag eller helligdag for de andre med tømmermænd irriteret og desorienteret på grund af Jehovas vidners endnu ret til at forstyrre meget stressende min fred og ro ved at ringe på min PRIVATE dørtelefon ? Fordi jeg ikke kunne klare at stå op og svare, smed de generende nogle informationer om deres tro i min helt egen postkasse igen, igen, igen og igen. Lav en lov imod den slags overgreb imod mit privatliv, tak.
#26777 - 31/01/2019 14:59 Re: CAFE OPLYSTHED [Re: Gerth]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Hej igen Gerth..

Hvad er det du vil sige med dette, hvad er pointen, Gerth?

Demokratier med religions- og ytringsfrihed sikrer blot at også du ka' varetage dine interesser ud i religiøs tro, at du frit ka' diskutere og kritisere religiøse såvel som politiske tilstande uden at få staten på nakken. Det er faktisk pointen med religions- og ytringsfrihed, og fungerer ergo i kraft af også dine oplevelser uforligneligt.

Respons til ABC var ment som orientering om, at biblioteker akkurat er den kulturbase der omtales, til fri afbenyttelse uanset politisk indstilling og evt. favoritter indenfor religiøs overtro, altså en i forvejen existerende platform. Biblioteker er steder der fungerer optimalt og hvor folk ka' samles om kulturelle formål, hvorfor det jo undrer mig du ikke griber og benytter dig af muligheden, nu du mener at ha' noget af kulturel og politisk værdi i ærmet?

Jeg må stadig sige, at du vandrer rundt om den varme grød uden at komme den en tak nærmere, nøjagtig som lægprædikanten m.f. Det er mit indtryk, at du som de andre troende her, bare gerne vil snakke lidt om gudetro og der egentlig ikke er de store politiske problemer forbundet dermed, blot er det et problem at snakke gudetro med andre troende, idet i grundlæggende er så rørende enige at i ender med at kede jer lidt i hverandres selskab. Derfor henvender i jer ganske ofte til ateister med opfundne problemer der naturligvis gør det svært at redegøre for en tankenødvendig kernes relevans. Jeg tror det er derfor det så ofte render ud i tankerod og urealistiske håb og drømme, der når alt kommer til alt mere har sin grund i ønsket hyggesnak. Derfor tror jeg også det ville være bedre helt at undlade at rode religiøse idéer sammen med politiske forhold, der jo ikke er samme tankespind men virkelighedsforhold med alvorlige udsigter, eller, slet og ret diskutere evt. politiske ambitioner ved at stille disse op mod virkeligheden.

Sluttelig, dog med relevans, her en ref. til en gammel forfatters teaterstykke, som du muligvis kender, en virkelig og i denne forbindelse aktuel lækkerbisken: Gustav Wieds Skærmydsler, du finder den i værket Satyrspil.

mvh & go weekend..;)
Simon
P.s.: her en link. til lidt oplysning vedr. ovenstående, såfremt det har interesse og ka' bruges: http://gustavwiedselskabet.dk/bibliografi/satyrspil/

Redigeret af Simon (31/01/2019 15:34)
Top Svar Citer
#26780 - 01/02/2019 05:18 Re: CAFE OPLYSTHED [Re: Simon]
Gerth Offline
godt igang
Registeret: 27/12/2018
Sted: Odense, Danmark
Hej Simon.

Jeg har tidligere i mit liv været mange gange på biblioteket men aldrig der oplevet en social kontakt med nogen og almindeligt small talk kun for hyggen eller som en strategisk social kompetence gider jeg hver dag ikke mere.

Simon: " blot er det et problem at snakke gudetro med andre troende, idet i grundlæggende er så rørende enige at i ender med at kede jer lidt i hverandres selskab. Derfor henvender i jer ganske ofte til ateister med opfundne problemer."

Men hvorfor interesserer du dig så for direkte aktivt her at deltage i åndelige ( spirituelle ) emner og hvad får du ud af det ?

Oplysning : Ligesom en historie med et drama er både livet og projektet ( Læs mere om den i mit emne - SAMLING AF MENNESKEHEDEN i kategorien, diverse ) CAFE OPLYSTHED en udfordring. Meget underholdning handler også om et drama med en eller flere udfordringer og uenigheder om noget.
#26782 - 03/02/2019 21:52 Re: CAFE OPLYSTHED [Re: Gerth]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Hej Gerth..

Det var da synd, nu du har muligheden for på biblioteker at udbrede disse "spirituelle" idéer som du mener er så vigtige udover landets grænser. Men det kræver selvfølgelig også at du sprogligt ka' anskuelige substansen, dér er det ikke nær nok at fremvise følerier for en masse gl. kulturelt arvegods fra kristne apologeter...;)

Tidligere havde man jo Gruppe 47, hvor foredrag om politiske forhold til gavn for befolkninger uanset landegrænser blev diskuteret gennem litterære kanaler, som noget i den stil, der muligvis ku' være appetitvækkende som alternativ til bestående tænketanke.

Men for nu at være lidt alvorligt, da har jeg stadig svært ved overhovedet at se noget oplysende af betydning i dit ærme, da den form for "åndelighed" du omtaler jo synes at begrænse sig til blot ønsker om lidt fælleskæleri for i forvejen existerende følsom gudetro. Det er der selvfølgelig også plads til, min pointe var blot, at du måske ville kommunikere troen bedre, uden at blande reale politiske forhold ind i sagen, idet religiøs overtro jo har altid været et ringe politisk redskab. Det ku' se ud til, at vi alligevel er ved at nærme os det centrale i dine oplysninger...;)

mvh
Simon

Redigeret af Simon (03/02/2019 22:13)
Top Svar Citer
annonce
Side 4 af 4 < 1 2 3 4

Seneste indlæg
VÆREN - IKKE-VÆREN
af Arne Thomsen
19/10/2019 16:48
Hvad HansKrist dog skriver
af Hanskrist
19/10/2019 12:21
Frihed ... ?
af Tikka
18/10/2019 22:32
Mellemrummet
af Simon
18/10/2019 09:30
ATEISTER OG BIBELEN
af Hanskrist
16/10/2019 16:06
Nyheder fra DR
Dramaet fortsætter: Britisk parlament s..
19/10/2019 15:50
Robot lærer sig selv at løse professor..
19/10/2019 15:06
Bagedyst-darlingen Iben har vendt op og ..
19/10/2019 15:03
Kim Bildsøe Lassen: Stadig stor usikker..
19/10/2019 14:55
Manden bag ændringsforslag: Jeg støtte..
19/10/2019 14:43
Nyheder fra Religion.dk
Skal staten bestemme hvor og hvordan vi ..
17/10/2019 07:32
Den jødiske løvhyttefest i billeder
17/10/2019 06:00
Mormonsk mini-Hollywood blomstrer i Utah
17/10/2019 05:48
Fravalg er en ny social markør og vor t..
17/10/2019 05:41
Sukkot er fyldt med traditioner og symbo..
16/10/2019 05:35