annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
BUDDHA
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 355 gæster og 119 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 3 af 3 < 1 2 3
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#26760 - 28/01/2019 01:27 Re: CAFE OPLYSTHED [Re: Simon]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5370
Sted: Vanløse
Hej Simon

Jeg forstår ikke helt det med samfundet...hvornår er der tale om interesse for samfundet? For mig er samfundet alle borgerne. Ingen borgere, intet samfund. Borgerne skaber samfundet. Er det forkert forstået?

Der er helt sikkert (som du siger) søde, rare og kloge mennesker i kirkerne, så...måske skulle man smutte forbi og smage på det gode bagværk og få sig en samtale om tingene - hvorfor er der ikke en firearmede figur herinde? blinker

Skal nok vende tilbage med en mening om det læste. Er bare ikke så god til sådan noget, så jeg ved ikke om det bliver til andet end...det var nogle gode bøger.

Kærlig hilsen

ABC
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#26763 - 28/01/2019 04:34 Re: CAFE OPLYSTHED [Re: ABC]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej ABC..

Når der er et virkelighedsforhold mellem kongstanker om og samfundet selv; der er fx ikke meget virkelighedsforankring i samfundsanalyser bygget på anekdoter om himmelnisser; ja det sku' da lige være drømmesamfund..;)

I nogle kirker finder man tilmed seks- og syvarmede, samt mennesker man sku' tro var blæksprutter..;)

Jeg synes det er fint at gi' sig tiden til at læse. Ikke at skynde sig indebærer jo, at der er en vis sandsynlighed for at man får det meste med sig, og derfor ikke imod sig. Der er en særlig nydelse ved at gi sig god tid, forøvrigt tror jeg det var således det gode håndværk opstod..;)

mvh
Simon
Top Svar Citer
#26770 - 30/01/2019 04:30 Re: CAFE OPLYSTHED [Re: ]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej igen..

Jamen det ska' du slet ikke tænke på, blot overlade til enhver selv at afgøre sit trosforhold og evt. brug af kirken, nøjagtig som andre overlader til dig frit at afgøre dit.
Kirkerne finder du rundt omkring i div. sogne, men i den forbindelse må du da næsten forklare, hvordan i alverden du bærer dig ad med at afgøre noget som helst om gudstjenester, som du aldrig kommer til?

Div. sognekirker rundt omkring, er der jo ingen grund til ikke bruges bedre, såfremt man ligesom du har brug for samvær med andre troende. Jeg ved at der her i nærheden drages nytte af kirkens ressourcer på forskellig måde, bl.a. nyder orkestre og musikere godt af muligheden, til fordel for ører der ligefrem står på stilke, når aktiviteter bruser.

M.h.t. biblioteket, så håber jeg da at også du finder anden glæde derved end bare bibellæsning. Biblioteker har langt flere ressourcer at trække på end nogen caféejer ka' tilbyde sine gæster, ikke mindst af litterær art. Så du ka' med fordel drage nytte af foredragsaftener samt et væld af andre kulturelle tilbud; hele informationstjenesten har rent faktisk været hele pointen med bibliotekstjenesten siden det 19 århundrede, der begyndte på Frb. Biblioteket er således en hel database af erfaringsmateriale enhver frit ka' trække på. Så alene dér har du skam en alvorlig konkurrent, hvis du en dag sku' få bakset en café på benene. Jeg ka' i den forbindelse fortælle dig, at det er et større administrativt arbejde at drive en café, jeg kender et par stk. der har haft café, der nu blot var en pengemaskine. Og så med dine ambitioner, hele verdens frelse fra satan, osv. Du store kineser, du får jo slet ikke tid til at udbrede information om gud! ;)

Forøvrigt tror jeg slet ikke du vil kunne provokere kirken, hvor der i forvejen er højt til loftet i form af indbyrdes kritik osv. Kirkerne har angiveligt lige så mange guder som de har brugere. Hver troende har sine idéer om gud(er), nøjagtig som det altid har været, og netop i kraft af nogens "personlige trosforhold". Så som du ka' se, er der intet nyt i det personlige forhold til religioner, for det ka' overhovedet ikke være anderledes, i samfund med demokratiske styresystemer - der forøvrigt har vist sig at være de bedst fungerende endnu set.

Som sagt må du henad vejen fortælle hvordan det går med caféprojektet dit, der alene i forhold til din megen snak om satan altså lyder temmelig meget som en budstik der med relevans ku' hedde Din sjæls frelser; burde du nu ikke alligevel overveje dette attraktive alternativ, jeg pers. synes ligefrem det klinger? ;)

mvh
Simon


Redigeret af Simon (30/01/2019 04:44)
Top Svar Citer
#26777 - 31/01/2019 14:59 Re: CAFE OPLYSTHED [Re: ]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej igen Gerth..

Hvad er det du vil sige med dette, hvad er pointen, Gerth?

Demokratier med religions- og ytringsfrihed sikrer blot at også du ka' varetage dine interesser ud i religiøs tro, at du frit ka' diskutere og kritisere religiøse såvel som politiske tilstande uden at få staten på nakken. Det er faktisk pointen med religions- og ytringsfrihed, og fungerer ergo i kraft af også dine oplevelser uforligneligt.

Respons til ABC var ment som orientering om, at biblioteker akkurat er den kulturbase der omtales, til fri afbenyttelse uanset politisk indstilling og evt. favoritter indenfor religiøs overtro, altså en i forvejen existerende platform. Biblioteker er steder der fungerer optimalt og hvor folk ka' samles om kulturelle formål, hvorfor det jo undrer mig du ikke griber og benytter dig af muligheden, nu du mener at ha' noget af kulturel og politisk værdi i ærmet?

Jeg må stadig sige, at du vandrer rundt om den varme grød uden at komme den en tak nærmere, nøjagtig som lægprædikanten m.f. Det er mit indtryk, at du som de andre troende her, bare gerne vil snakke lidt om gudetro og der egentlig ikke er de store politiske problemer forbundet dermed, blot er det et problem at snakke gudetro med andre troende, idet i grundlæggende er så rørende enige at i ender med at kede jer lidt i hverandres selskab. Derfor henvender i jer ganske ofte til ateister med opfundne problemer der naturligvis gør det svært at redegøre for en tankenødvendig kernes relevans. Jeg tror det er derfor det så ofte render ud i tankerod og urealistiske håb og drømme, der når alt kommer til alt mere har sin grund i ønsket hyggesnak. Derfor tror jeg også det ville være bedre helt at undlade at rode religiøse idéer sammen med politiske forhold, der jo ikke er samme tankespind men virkelighedsforhold med alvorlige udsigter, eller, slet og ret diskutere evt. politiske ambitioner ved at stille disse op mod virkeligheden.

Sluttelig, dog med relevans, her en ref. til en gammel forfatters teaterstykke, som du muligvis kender, en virkelig og i denne forbindelse aktuel lækkerbisken: Gustav Wieds Skærmydsler, du finder den i værket Satyrspil.

mvh & go weekend..;)
Simon
P.s.: her en link. til lidt oplysning vedr. ovenstående, såfremt det har interesse og ka' bruges: http://gustavwiedselskabet.dk/bibliografi/satyrspil/


Redigeret af Simon (31/01/2019 15:34)
Top Svar Citer
#26782 - 03/02/2019 21:52 Re: CAFE OPLYSTHED [Re: ]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Gerth..

Det var da synd, nu du har muligheden for på biblioteker at udbrede disse "spirituelle" idéer som du mener er så vigtige udover landets grænser. Men det kræver selvfølgelig også at du sprogligt ka' anskuelige substansen, dér er det ikke nær nok at fremvise følerier for en masse gl. kulturelt arvegods fra kristne apologeter...;)

Tidligere havde man jo Gruppe 47, hvor foredrag om politiske forhold til gavn for befolkninger uanset landegrænser blev diskuteret gennem litterære kanaler, som noget i den stil, der muligvis ku' være appetitvækkende som alternativ til bestående tænketanke.

Men for nu at være lidt alvorligt, da har jeg stadig svært ved overhovedet at se noget oplysende af betydning i dit ærme, da den form for "åndelighed" du omtaler jo synes at begrænse sig til blot ønsker om lidt fælleskæleri for i forvejen existerende følsom gudetro. Det er der selvfølgelig også plads til, min pointe var blot, at du måske ville kommunikere troen bedre, uden at blande reale politiske forhold ind i sagen, idet religiøs overtro jo har altid været et ringe politisk redskab. Det ku' se ud til, at vi alligevel er ved at nærme os det centrale i dine oplysninger...;)

mvh
Simon


Redigeret af Simon (03/02/2019 22:13)
Top Svar Citer
annonce
Side 3 af 3 < 1 2 3


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Pavens tætpakkede påskeprogram: Vasker..
28/03/2024 23:53
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Nyheder fra Religion.dk