annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
HansKrist Tigerens Rede :) Have
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 313 gæster og 155 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 2 af 3 < 1 2 3 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#26691 - 12/01/2019 21:22 Re: Krishnamurti [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Ja, med billeder er det vel umiddelbart i første omgang det æstetiske, der dominerer sindet, og her ser jeg i nogle af billederne helt vidunderlig skønhed - mens andre umiddelbart på mig virker skræmmende - måske endda frastødende - hvad jeg gætter også er hensigten.

Og der er jo vist noget dybere end dét... blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#26694 - 12/01/2019 23:00 Re: Krishnamurti [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Indsendt af: Arne Thomsen
Ja, med billeder er det vel umiddelbart i første omgang det æstetiske, der dominerer sindet, og her ser jeg i nogle af billederne helt vidunderlig skønhed - mens andre umiddelbart på mig virker skræmmende - måske endda frastødende - hvad jeg gætter også er hensigten.

Og der er jo vist noget dybere end dét...

Ja, nogle af billederne er pænere en andre, men jeg vil ikke betegne dem, som helt vidunderlig skønhed.

Han - "Lars Thomsen, årgang 44 – Kunstner, Astrolog og Arkitekt m.m. fortæller":

Spørgsmålet om hvem og hvad vi i grunden er. Og hvad det hele egentlig drejer sig om, har altid optaget mig. Denne indre dialog har spejlet sig i mine malerier gennem årene.

https://www.harbollehuset.dk/index.php/aktiviteter/udstillinger-i-hobhuset

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#26699 - 13/01/2019 15:36 Re: Krishnamurti [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Når jeg brugte ordet: vidunderlig, så var det fordi, jeg fornemmer noget vidunderligt i et særligt lys i luften i flere af malerierne, mens andre meget mere minder mig om Edward Munch's katastrofe-billede: Skriget.
Men sådan er det jo: Ord og billeder er to meget forskellige måder at udtrykke sig på blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#26700 - 13/01/2019 21:09 Re: Krishnamurti [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875
Indsendt af: Arne Thomsen
Når jeg brugte ordet: vidunderlig, så var det fordi, jeg fornemmer noget vidunderligt i et særligt lys i luften i flere af malerierne,

vidunderlig
Hvis du gør det - fornemmer noget vidunderligt i et særligt lys i luften i flere af malerierne,- er det vel fordi, du tolker kunstnerens brug af lys ud fra din egen baggrund - hvad du lægger i lys. - Jeg mener, lys er jo bare det modsatte af mørke, men jeg ser også lys på himlen i billederne, som jeg kunne tolke med ord som liv, gud og håb, men vil stadig ikke kalde lyset i hans billeder vidunderlig skønhed ...

… og det vides jo ikke hvilken betydning det – lyset vi taler om – har for kunstrenen og hans billeder - hvilke ord han ville sætte på lyset.

Man kan jo se på billeder på mange måder, men - er billederne udtryk for Lars Thomsen's indre dialog skal man vel ikke overføre egne forestillinger til hans billeder, hvis man vil forstå hvad han vil fortælle.

Dog har jeg kigget noget på farvevalg - og hvilke motiver/personer der indgår i hans billeder.

De fleste af hans natur billeder er klart de pæneste, og det er måske fordi, han har malet det han har set, og ikke som de andre er resultatet af hans forestillingen om sigselv og verden.

Hvad tror du, han vil sige med billedet af den skaldede grå - og nøgne kvinde der sidder med ryggen op mod en kvindekrop/kjole? Det er det nederste billede til venstre
https://www.alida.dk/galleri/


Billedet med børnene der står med ryggen til, og skuer mod lyset giver mig associationer til skriftstedet »Lad de små børn komme til mig, det må I ikke hindre dem i, for Guds rige er deres ... Lukas 18:16
... både på grund af motivet, men også farvevalget der ofte benyttes for at gengive noget der skal forstås spirituelt – og så er det lidt Steiner agtigt i farverne

Men lidt spøjse indslag han har, eksempelvis på billedet af den skaldede mand med blå øje og Dolph over hovedet.
Manden kigger ud af sin hule på en kvinde med bøjet hoved. Han er iført blå jeans, brune sko og sort frakke. På kvindens hoved er der en lille elefant.

Nå, det er jo lidt langt væk fra Krisnhamurti, da det jo ikke fremgår af billederne hvilke af dem, hans tanker – sådan som Lars Thomsen har forstået dem - har inspireret til.

¨¨¨¨

Top Svar Citer
#26702 - 14/01/2019 15:25 Re: Krishnamurti [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Jeg er meget i tvivl om det, at se på billedkunst.
Skal man søge at finde ind til kunstnerens egen oplevelse, eller skal kunstværket "have lov at tale for sig selv"?
Hvad mener kunstneren?
Hvad mener kunstkendere?
Hvad mener hver enkelt af os?
Nogle kunstnere giver giver værket en titel, andre gør ikke, og vist ingen giver en forklarende tekst.
Jeg kender ikke svaret derpå, og er jo oftest henvist alene til, hvad kunstværket siger mig - og er samtidig opmærksom på, at andre - og kunstneren selv - meget muligt ser noget helt andet.

Helt enkelt ser jeg de aktuelle "lyse billeder" som noget, der peger mod Krishnamurtis: Enhed med naturen hvis man kan bruge det udtryk, og de andre billeder som noget, der viser menneskets indespærring i sit ego.

Det minder mig om en oplevelse, jeg havde som 12-årig eller deromkring. Jeg var alene i vores gamle egetræs-spisestue, og møblerne og rummet blev med ét meget mere virkelige - som om de ville fortælle mig, hvad de i virkeligheden var. Det var et øjeblik fuldt af ro, virkelighed og harmoni. Et øjeblik, som jeg egentlig havde glemt, men som nu dukker op igen i sammenhæng med ham Krishnamurti og Lars Thomsens billeder.

M.v.h. Arne smiler (i hast)
Top Svar Citer
annonce
Side 2 af 3 < 1 2 3 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Busulykke i Sydafrika tager livet af fle..
28/03/2024 20:16
Nyheder fra Religion.dk