annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15532982
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372074
Et andet syn 1980581
Jesu ord 1518197
Åndelig Føde 1464857
Galleri
Kristen Videnskab - Christian Science
Hvem er online?
0 registrerede 228 gæster og 259 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 4 af 7 < 1 2 3 4 5 6 7 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#26659 - 04/01/2019 17:46 Re: Spørgsmålet om ståsteder [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Jeg gjorde mig også disse dine overvejelser som jeg er med på, men som jeg ikke finder være et eksistentielt spørgsmål men et objektivt naturvidenskabelig spørgsmål. Og igen fordi jeg mener at for at noget skal betragtes som et eksistentielt spørgsmål så skal vi tænkes med, vores liv sjæl og eksistens, med alle dets længsler og kvaler, konflikter og dilemmaer - vores uforløsthed og vores længsel efter forløsning, kærlighed og forening eller samhørighed med alt det skabte og menneskeheden. For mig at se glemmer du vores stilling, det stakkels lille menneske, og hvad det, vi, længes efter eller imod. Vores sjæls armod, vores fremmedgjorthed overfor universet og naturen, og derfor længsler mod samhørighed og hjemmelighed og harmoni med naturen og verden og vore medmennesker. For mig at se snakker du naturvidenskabelig snak og ikke om noget eksistentielt og det måske nok fordi du synes mennesket er ligegyldigt og at det er blasfemi at tænke sig mennesket værende højtstående og centralt i skaberværket, naturen og universet, den kosmiske orden. Men kender vi nogen anden skabning der participerer bevidst i alle de livets former vi har kendskab til.

Jeg har jo også altid sagt at Simon Bjørn og Arne, I tre ligner hinanden meget fordi I alle konstant befinder jer indenfor naturvidenskabelig tænkning og betragtninger kun og det er svært at mærke den religiøse spirituelle dimension hos jer alle tre. Der er meget fornuft hos jer alle tre, men ikke megen ekstatisk fornuft, ikke megen forståelse for spirit og Spirit, for menneskets ånd og Ånden, den Ånd, også kaldet Guds Ånd (eller ekstatisk fornuft) der forløser os og forklarer vores liv og eksistens som mangedobler vores mod til/på livet, dagen imorgen, såvel som den helbreder os, gør os raske.

Den eksistentielle religiøse spirituelle dimension har jeg aldrig rigtig kunnet finde hos jer tre ovenfor nævnte. Sådan en spirituel fattigdom hos jer alle tre oplever jeg, fordi I alle tre har fornuften alene som det ypperste, hvorfor jeg kommer til at mangle ekstatisk fornuft eller den religiøse spirituelle dimension hos jer, der mangedobler vores kræfter og livsmod, vitalitet og intentionalitet (motivation) som ekstatisk fornuft eller Ånden, denne den Hellige Guds Ånd også er fyldt med Healing Power eller helbredelse. Alt dette hører jeg ikke noget om hos jer, alt det der kommer os mennesker ved og som HJÆLPER os, styrker os, mangedobler vores kræfter og livsmod, intentionalitet og motivation, og helbreder os, overvinder sygdom af alle slags, både somatiske, psykosomatiske og psykiske og ja åndelige moralske såvel. Vi må stå fast på vores arveret som Guds børn, der fødes og genfødes og retfærdiggøres og helliges, helliggøres af den Hellige Gud Faders Ånd = Ekstatisk Fornuft.

Vi må lære at undersøge vores ekstatiske begejstrings struktur, vores entusiasme, de suveræne spontane noumenale kreative Åndens ekstatiske livsytringer der indimellem manifesterer sig hos os, men som aldrig ødelægger fornuften men hjælper fornuften, fx imod ædle høje mål her i livet vi er parate til ikke bare at leve for men også død for. Nøjagtig her kommer Gud til os og det er hvad vi skal lære at turde tro på, stole på og turde leve på og forlade os selv på. Ekstatisk Fornuft hvor vi overgår os selv, transcenderer fornuftens subjekt objekt spaltning, eller opdeling, hvor vi føler os så fremmede i verden, i forhold til naturen, i forhold til vore medmennesker. Fornuften eller ånden, menneskets ånd, alene gør os kolde ængstelige og kyniske og fremmedgjorte i verden og vi føler os på kant af verden og vore medmennesker. Og kun gennem Ekstatisk Fornuft formår vi at overvinde vores prekære ensomhed og fremmedgjorthed, isolation den kosmiske sammenhæng vi egentlig burde tilhøre, eller som vi religiøst set har tilhørt engang før Logos og Mythos gik hver til sit, før syndefaldet, den dog helt nødvendige udvikling væk fra drømmende uskyldighed over en klar fornuftens skelnen mellem det objektive og subjektive. Men også denne tilstand kan vi gennem ekstatisk fornuft overvinde. Moderne psykiatri er på sporet af ekstatisk fornuft contra kun fornuft. Al moderne psykofarmaka roder kluntet og ubehændigt rundt i neurobiologiske forhold der har at gøre med ekstatisk fornuft, med vores ekstatiske begejstrings struktur, om det er dopamin og serotonin, så er det altsammen et forsøg på at lege med omkring de forhold der gælder vores ekstatiske begejstrings struktur.

Venlig hilsen Hans
Top Svar Citer
#26660 - 04/01/2019 19:14 Re: Spørgsmålet om ståsteder [Re: Simon]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Du er så kvik Simon - kvik og veloplagt - så jeg må tilkende dig at du dog har en hel del ekstatisk fornuft med inde over dit liv. Fornuften alene Simon er ikke nok, vel min ven?

De religiøse spirituelle dimensioner drejer sig om humørforhold, eller vores ekstatiske begejstrings struktur, vores entusiasme (i Gud væren, mere end i os selv væren), ikke? På Ekstatisk vis er vi ude af os selv uden at have mistet os selv og vi er i kreativ flow og ekstase, stor begejstring for en stund.

Du må da indrømme at noget kan gribe os, en entusiasme (en MOTIVATION = en arketype og stor intentionalitet) kan manifestere sig uimodståeligt hos os, at Ånden kan være over os og i os og gøre, skabe, underværker og måske endda små mirakler i vores liv (har vi så ikke besøg af Gud som Ånden eller den hellige Guds Ånd). Ja er det ikke i den forbindelse vi alene kan tillade os at tale om Gud.

Det hele, alt det religiøse spirituelle, er ikke så svært at forstå, vel? Det der måske er svært for dig er at indrømme der er noget om snakken. Træls hvis der findes en gedigen sober religiøs spirituel dimension med inde over vores liv uden at det overhovedet har at gøre med himmelnisse overtro af nogen som helst slags. Selv du må da forstå hvad det er jeg gennem årene har forsøgt at sige.

Træls hvis Paulus har forstået disse ting meget bedre end vore dages psykiatri møjsommeligt og ubehjælpsomt i blinde famler sig frem til. Ja Paulus har uden tvivl gjort mere godt og hjulpet flere mennesker med livet end lægevidenskab og psykiatrien måske nogensinde ville kunne formå det. Men måske både psykiater psykolog og gode venner (dygtige pædagoger lærer og forældre) såvel som Paulus fx vil kunne hjælpe os mennesker. Det ene udelukker måske ikke det andet.

Vi snakkes i løbet af året håber jeg. Gør vi, ja hører du/I fra mig, så skyldes det at jeg overlever og klarer skærene, for det jeg kaster mig ud i er ikke så ligetil og mange mener jeg risikerer lidt at gå ned på det mit projekt. Ihvertfald har jeg sagt nej til en masse tryghed, brudt radikalt med min comfortzone og grænser, hvilket jeg rent faktisk ikke er klar over om er nogen god ide med min alder og min konstitution, hvor jeg indimellem tror at tryghed kan jeg ikke få nok af, og at det var det jeg skulle have valgt frem for det nye og noget udfordrende liv, som jeg slet ikke aner om jeg er robust nok til.

Hører I fra mig og får I forsat billeder i galleriet fra vestkysten så er det nok fordi det går så nogenlunde med mit nye liv. Hører I intet fra mig, så kunne det nemt tænkes at være et tegn på at jeg er i vanskeligheder.

Ja jeg er spændt på om I hører fra mig om et år, omkring nytåret, på vej ind i 2020. Og hvordan mit humør og min trivsel, velbefindende, er på det tidspunkt. Måske jeg er nedbrudt, brudt sammen, til den tid.


Men dejligt du læste hvad jeg skrev Simon - det skal du ha tak for.

Og jeg skal gøre mit bedste for at få et godt nyt liv, at få mig indrettet på helt nye vilkår og betingelser på en sådan måde at jeg også trives og har/får det godt med tiden, over tid.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#26661 - 04/01/2019 22:16 Re: Spørgsmålet om ståsteder [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Indsendt af: Arne Thomsen
Endelig skriver du også:
Citat:
Hvorfor er min kærlighed et spinkel livsgrundlag og din et ståsted?
Mit svar:
For mig er det spinkelt at ignorere meningen med tilværelsen - og døden. Det er det så åbenbart ikke for dig - og det er jo din gode ret blinker

Begge er en kendsgerning og kan som sådan ikke ignoreres, men er det et problem ikke at ha´svar på livets store spørgsmål må man jo lægge det på "hylden" - måske findes en løsning/svar en anden dag.

Livet skal leves nu, og er ikke lige nemt for alle, men er der overskud hjælper man andre, og dette er manges ståsted – ja ligefrem kald, at være noget for andre i kortere eller længere perioder - lønnet eller ulønnet ...

... og fortællingen om Jesus fra bibelen beretter jo, at han gav sit liv i bytte for mange.

Menneskets ståsted gives i opdragelsen, og man kan siden gå sine egne veje og ha´et meningsfuldt liv uden at kende livets ophav, men når man ikke "kender" denne - eller om der er noget efter døden mangler man den kærlighed og håb som bibelens fortælling kan give, til de som tror, synes jeg.

Vigtige faktorer i et menneskes liv er tro håb og kærlighed, og som mennesket forsøger at inddrage i sit liv på forskellig vis, når ikke der er religiøs tro ...

... og så kan man jo spørge om man skal målrette sine skridt, så ens veje svarer til ens værdier, eller om man skal få andre værdier.

Så hvad tror "du" på – håber på – og hvem/hvad giver man sin kærlighed – sit liv og opmærksomhed til - for et ståsted er vel både et standpunkt og udgangspunkt man kendes på af andre - og én selv sådan, så muligheden for at få indblik i eget sind evt. giver anledning til, at ændre det til det det fælles gode.

¨¨¨¨

Top Svar Citer
#26662 - 05/01/2019 12:02 Re: Spørgsmålet om ståsteder [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Du slutter dit indlæg med ordene:
Citat:
Så hvad tror "du" på – håber på – og hvem/hvad giver man sin kærlighed – sit liv og opmærksomhed til - for et ståsted er vel både et standpunkt og udgangspunkt man kendes på af andre - og én selv sådan, så muligheden for at få indblik i eget sind evt. giver anledning til, at ændre det til det det fælles gode.
Idet jeg formoder, at det er et spørgsmål til mig, så er mit svar:
Jeg tror/oplever at verdens væren (universet/universene) er et vidunderligt mysterium, som vi mennesker nok aldrig får reel indsigt i.
Og hvordan det går til, ved jeg ikke, men jo dybere jeg oplever dette vidunder, jo stærkere føder det i mig spontan kærlighed til altet - jo mere, jo nærmere, det er.

Dén kærlighed fører mig til handlinger, der har til hensigt at skabe lykke for andre - og for mig selv.
Og - som du vist også nævner - allerede dét at gøre noget godt for andre, det gør også noget godt i en selv.
Men desværre besidder jeg ikke "juvelen i lotusblomsten" - hjertets renhed - i hvert fald kun delvis - og det svækker jo min kærlighed.

Meningen - for mig - bliver så at stræbe efter egen indre renhed - gennem stadig mere selv-indsigt, samt at søge størst og bedst mulig indsigt i andre menneskers sind - og i vore medskabninger på denne fantastiske klode, som også selv spontant bliver genstand for min kærlighed.

Det lyder vist stort og flot, men egentlig er der ydmyghed overfor mysteriet - og de mange måder hvorpå vi mennesker søger at forholde os til det - i videnskab, filosofi og religioner - og i dagligdagen - og i døden.
(Puh ha - det er ikke nemt at finde de rette ord blinker )

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#26663 - 05/01/2019 13:36 Re: Spørgsmålet om ståsteder [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Så har du jo mange ståsteder grundet din tro og manglende svar.

Tror ikke et bevidst menneske kan leve sit liv uden ståsteder, da erindringen tages med ind i nuet hvor man drømmer om fremtiden. Dette gælder den gode, den onde og den virkelige grusomme, og dette med det fælles gode er jo ikke et fælles mål alle arbejder hen imod trods det, er dét bibelen siger vil blive menneskets fremtid.

Livet er altid, hvad vi gør det til – er glasset med vand halvt fyldt eller halvt tomt.

Jeg syntes, bevidstheden er det største mysterium, nu for at gå i dine mystik fodspor.


Tror ikke jeg har mere at sige om ståsteder ...

... og selv om religioner vil blive fjernet fra jordens overflade, vil menneskelivet – mennesket altid há eller skabe en mening med livet for sig selv og andre, og så kan man jo altid diskutere hvad der er illusion, rent eller det fælles gode, samt bevidsthedens troværdighed og samvittighedens magt.
Indsendt af: Arne Thomsen
Ja, Simon, du vil vist gerne se religioner - her også islam og kristendom - fjernet fra klodens overflade.

Hvad vil du sætte i stedet, som kan give mening i tilværelsen - eller det skal der måske slet ikke være? blinker

Arne smiler - som hverken er kristen eller muslim, men som savner et ståsted blinker


¨¨¨¨

Top Svar Citer
annonce
Side 4 af 7 < 1 2 3 4 5 6 7 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af Anonym
28/03/2024 09:51
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Motorcykeltræf og vejarbejde kan give p..
28/03/2024 09:40
Tæt trafik på Sydmotorvejen
28/03/2024 09:30
Frygter udslip af farlige materialer eft..
28/03/2024 09:26
Fire personer dræbt i Illinois efter kn..
28/03/2024 09:22
Nok ansøgere til at oprette forsvarslin..
28/03/2024 09:21
Nyheder fra Religion.dk